طرز تهیه دیپ نخود فرنگی به ۳ روش خوشمزه + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه دیپ نخود فرنگی به ۳ روش خوشمزه + فیلم آموزش تهیه


16 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دیپ نخود فرنگی

دیپ یا دیپنگ سس (Dipping Sauce) به نوعی سس غلیظ یا چاشنی گفته می شود که همراه با دیگر غذا ها سرو می شود. بر خلاف سس های دیگر، در مورد دیپ ها، به جای استفاده از سس روی غذا‌، غذا معمولا در سس (دیپ) قرار می گیرد یا در آن فرو می رود. معمولا از دیپ در کنار فینگر فود ها، پیش غذاها، چیپس و … استفاده می شود. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش به ۳ روش طرز تهیه دیپ نخود فرنگی با مواد مختلف می پردازیم. فیلم آموزش تهیه دیپ نخودفرنگی را هم تماشا کنید.

 

 

 طرز تهیه دیپ نخود فرنگی

 

دیپ نخود فرنگی

 

در طرز تهیه برخی دیپ ها از مواد پخته شده استفاده نمی شود و همه مواد به صورت خام و تازه میکس می شوند. در طرز تهیه دیپ نخود فرنگی هم نیازی به پخت و پز نیست و تنها چیزی که احتیاج دارید، مخلوط کن و صرف ۵ دقیقه زمان، برای آماده سازی است. این دیپ یا به اصطلاح سس، فقط شامل ۴ ماده است که احتمالا همه آنها را در آشپزخانه خود دارید.

این دستور غذایی با پایه نخود فرنگی، می تواند با آجیل یا خامه هم تهیه شود. در ضمن مثل بسیاری از غذا های سالم، کالری بسیار کمی دارد اما سرشار از مواد معدنی از جمله منگنز و ویتامین K است.

 

 

 مواد لازم

 

نخود فرنگی تازه یا منجمد: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

سیر: ۲ حبه

روغن زیتون (بکر): ۳ قاشق غذا خوری

نمک: ۱/۴ قاشق چای خوری

نعنا تازه خرد شده: ۱/۲ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: نخود فرنگی ها را آماده کنید

 

نخود فرنگی های یخ زده را در آبکش بریزید و زیر آب قرار دهید تا یخ آن ها ذوب شوند. یا می توانید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را دمای اتاق بگذارید.

 

 

مرحله دوم: همه مواد را در مخلوط کن پوره و میکس کنید

 

سپس سیر پوست گرفته شده، نخود فرنگی، روغن زیتون و نمک را در مخلوط کن بریزید. مواد را کاملا با هم مخلوط کنید تا منسجم و یکدست شوند. در صورت استفاده از نعنا، برگ های نعنا را هم در مخلوط کن بریزید و یک پالس بزنید. دیپ نخود فرنگی را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با چند برگ نعنا تزیین و سرو کنید.

حتما بخوانید  55 خواص فلفل دلمه‌ ای و مضرات آن برای بدن + طبع و مصلح

 

 

فوت و فن های طرز تهیه دیپ نخود فرنگی

 

  • هر چند می توانید در طرز تهیه دیپ نخود فرنگی از نخود فرنگی منجمد شده هم استفاده کنید ولی بهتر است نخود تازه را با‌ آن جایگزین کنید تا طعم تازه تری را تجربه کنید.

 

  • در صورت تمایل می توانید نخود فرنگی ها را در یک قابلمه با مقداری آب بجوشانید و بعد از پخته شدن، آبکش کنید. اجازه دهید آب نخودها کاملا گرفته شود، سپس آن را با دیگر مواد میکس کنید.

 

  • می توانید مقدار کمی نعناع تازه خرد شده را برای طراوت بیشتر اضافه کنید.

 

  • استفاده از سیر تازه (حبه سیر) و روغن زیتون باکیفیت، می تواند در لذیذتر کردن طعم دیپ بسیار موثر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

طرز تهیه دیپ هوموس یا حمص

 

طرز تهیه بورانی اسفناج

 

طرز تهیه دیپ پنیر چدار

 

طرز تهیه دیپ نخود فرنگی با پنیر

 

دیپ نخود فرنگی با پنیر

 

زمان مورد نیاز برای آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

 

مواد لازم برای ۱۰ نفر

 

نخود فرنگی: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

آب میوه دلخواه یا آب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر پارمزان رنده شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

سیر له شده: ۱/۲ قاشق چای خوری

نعنا تازه خرده و ساطوری شده: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

روغن زیتون بکر: ۲ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: نخود فرنگی ها را بپزید و مقداری از آن را پوره کنید

 

نخود فرنگی را در تابه ای با مقدار کافی آب یا آب بریزید تا به نصف ارتفاع برسد. حدود ۳ دقیقه یا تا زمانی که نخود سبز روشن و نرم شود، بپزید. تمام نخودها به جز ۱ فنجان را در غذا ساز یا مخلوط کن بریزید. شروع به پوره کردن مواد کنید. وقتی پوره نسبتا یکدست شد، آن را به یک کاسه منتقل کرده و فنجان باقی مانده نخود را هم به آن اضافه کنید.

 

 

مرحله دوم: بقیه نخود فرنگی را با دیگر مواد مخلوط و سرو کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه دیپ نخود فرنگی، پنیر پارمزان، سیر، نعناع و روغن زیتون را اضافه کنید. نمک و فلفل را روی مواد بپاشید. طعم و مزه چاشنی را تنظیم کنید، سپس در صورت لزوم، دیپ نخود فرنگی را با آبمیوه یا آب رقیق کنید. دیپ نخود فرنگی را سرو کنید. می توانید این دیپ را در یخچال قرار دهید و برای مدت بیشتری نگه دارید.

 

 

طرز تهیه دیپ نخود فرنگی با سس تاهینی

 

دیپ نخود فرنگی با سس تاهینی

 

مواد لازم

 

نخود فرنگی: ۲۵۰ گرم

لیموی تازه: ۱ عدد

سس تاهینی: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری (یا ۲ قاشق آجیل مثل بادام هندی)

سیر: ۱ حبه (یا یک پیازچه کوچک)

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

پوست لیمو ترش: ۱/۳ قاشق غذاخوری

برگ نعنا تازه: ۱ قاشق غذاخوری (در صورت دلخواه)

پنیر فتا: ۵۰ گرم (در صورت دلخواه)

فلفل قرمز و ادویه های دلخواه: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: نخود فرنگی ها را بپزید تا نرم شوند

 

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی چای سبز به 2 روش با توت و انواع میوه

فرقی نمی کند نخود ها تازه یا یخ زده هستند، آن ها در یک قابلمه بریزید. روی آن ها را کمی آب جوش بریزید و روی حرارت قرار دهید. ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید تا نخود ها کاملا نرم و پخته شوند. سپس آن ها را آبکش کنید.

 

 

مرحله دوم: مواد لازم در طرز تهیه دیپ نخود فرنگی را میکس کنید

 

آب لیمو را بگیرید و هسته ها را جدا کنید. کمی از پوست لیمو را رنده کنید. پوست سیر یا پیازچه را بگیرید. نخود فرنگی ها را همراه با آب لیمو، پوست لیمو، سیر یا پیازچه، روغن زیتون، برگ نعنا و پنیر فتا در مخلوط کن بریزید. شروع به میکس کردن مواد کنید تا جایی که یک مخلوط یکدست داشته باشید.

 

 

مرحله سوم: ادویه ها و سس تاهینی را اضافه و دیپ را سرو کنید

 

مواد داخل میکسر را به ظرف انتقال دهید و سس تاهینی، روغن زیتون، فلفل قرمز و ادویه های دلخواهتان را به آن اضافه و با هم مخلوط کنید. اگر دیپ نخود فرنگی، زیادی غلیظ است، به آن کمی آب سرد اضافه کنید. مواد را مزه کنید و بعد از رسیدن به طعم دلخواهتان، دیپ نخود فرنگی را سرو کنید. روی دیپ را با نعنا تازه یا برش های لیمو تزیین کنید.

 

در مورد دیپ ها بیشتر بدانید

 

در مورد دیپ ها بیشتر بدانید

 

دیپ ها، مخلوطی از موادی هستند که به عنوان مکمل غذا های دیگر مثل سبزیجات خام، چیپس یا نان تست به کار می روند. در دیپ ها می توانید مواد را با خامه ترش، پنیر نرم شده، سس مایونز، انواع سبزی ها، ادویه ها و ترشی ها آماده کنید. غالبا غذاهای دیگر از جمله سبزیجات خام، چیپس، کراکر یا نان تست در دیپ ها قرار می گیرند و با هم سرو می شوند.

پایه دیپ ها اما می تواند متنوع و مختلف باشد. شاید جالب باشید بدانید که حتی ماست یا بورانی ها هم نوعی دیپ محسوب می شوند. در ضمن غلظت دیپ باید چیزی شبیه همان ماست باشد. یعنی طوری که وقتی خوراکی ها یا غذاها را در آن ها فرو می برید، نه به اندازه ای رقیق باشند که از روی مواد چکه کنند و بریزند. و نه به قدری سفت و غلیظ باشند که مواد به سختی در آن ها فرو برود.

ضمنا در طرز تهیه دیپ ها می توانید تا حد زیادی سلیقه خود را دخیل کنید یا این که با توجه به مواد در دسترس تان، دستور تهیه آن ها را تغییر دهید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ۱۲ دیپ خوشمزه با سبزیجات مختلف «

 

سخن پایانی

 

دیپ ها به عنوان یک دسر یا سس می توانند در کنار غذا، جلوه آشپزی و هنر شما را به خوبی نشان دهند. می توانید در طرز تهیه دیپ نخود فرنگی یا دیگر انواع دیپ، مواد دلخواهتان را هم اضافه کنید. همچنین میزان چربی و کالری را با استفاده از مواد کم کالری تغییر دهید. دیپ نخود فرنگی می تواند به عنوان یکی از چاشنی های مورد علاقه و مناسب گیاهخواران هم سرو و تهیه شود.

 

 

منابع: recipetips/everylastbite/cooking.nytimes/melissahemsley

 

کالابرگ الکترونیک