۱۰ روش مراقبت از حیوانات خانگی در فصل تابستان

۱۰ روش مراقبت از حیوانات خانگی در فصل تابستان


20 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 روش مراقبت از حیوانات خانگی در فصل تابستان

آشنایی با روش‌های مراقبت از حیوانات در فصل تابستان می‌تواند به شما کمک کند تا مراقب باشید حیوانات در این هوا آسیب نبینند و در گرمای تابستان دچار مشکل نشوند. اما آیا می‌دانید که برای نگهداری سگ در تابستان باید به چه نکاتی توجه کنید؟ مراقبت از حیوان خانگی در تابستان چه فرقی با دیگر فصل دارد؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش نگهداری از حیوانات در تابستان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد حفاظت حیوانات در برابر گرمای تابستان پاسخ خواهیم داد.

 

 

روش‌های مراقبت از حیوانات در فصل تابستان

 

روش‌های مراقبت از حیوانات در فصل تابستان

 

حیوانات نیز درست مثل ما انسان‌ها زمانی که در معرض گرمای شدید قرار بگیرند، دچار مشکلاتی جدی می‌شوند. از طرف دیگر از آنجایی که حیوانات همانند ما عرق نمی‌کنند، در بسیاری از مواقع در برابر گرما آسیب‌پذیرتر هستند. به طور معمول گرمای شدید می‌تواند موجب گرمازدگی حیوانات، آفتاب سوختگی، کم آبی بدن و در برخی شرایط سکته حیوان شود. از همین رو آشنایی با روش‌های مراقبت از حیوانات در فصل تابستان برای علاقه‌مندان به حیوان خانگی اهمیت زیادی دارد.

در ادامه می‌توانید با روش‌های حفاظت حیوانات در برابر گرمای تابستان آشنا شوید.

 

۱- مراقب علائم کم آبی در بدن حیوان باشید

 

مراقب علائم کم آبی در بدن حیوان باشید

 

چه در خانه خود سگ و گربه دارید و چه پرنده، باید بدانید که حیوان خانگی شما در فصل تابستان نیاز به آب بیشتری دارد و برای جلوگیری از کم آبی بدن باید آب بیشتری مصرف کند. برای پرندگان سعی کنید همیشه ظرف آب را پر کنید تا حیوان در مواقع نیاز آب بخورد.

برای بررسی علائم کم آبی در سگ و گربه می‌توانید لثه‌ها و دهان حیوان را بررسی کنید. خشکی دهان و لثه از مهم‌ترین علائم کم آبی بدن در حیوان است. سعی کنید همیشه به اندازه کافی آب در دسترس حیوان قرار دهید. اگر حیوان را با خودتان به بیرون از خانه می‌برید، حتماً یک بطری آب برای او به همراه داشته باشد. سعی کنید در طول تابستان بیشتر به سگ‌ها غذاهای مرطوب و آبدار بدهید تا بدنشان دچار کم آبی نشود.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

بیشتر بخوانید: باهوش ترین نژاد سگ خانگی در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌ فرد آنها

 

۲- مراقب باشید حیوان خانگی شما بیش از حد در معرض آفتاب نماند

 

مراقب باشید حیوان خانگی شما بیش از حد در معرض آفتاب نماند

 

در طول تابستان سعی کنید حیوان را از آفتاب دور کنید. هر چند که سگ‌ها و گربه‌ها علاقه زیادی به نشستن زیر نور آفتاب دارند، اما این کار می‌تواند موجب گرمازدگی حیوان شود. در فضاهای باز سعی کنید حیوان را در سایه نگه دارید و یا یک پارچه نازک روی او بیندازید، تا آفتاب سوخته نشود.

حتما بخوانید  داستان کریسمس، تاریخچه و سنت های آن از ابتدا تاکنون

 

۳- مراقب علائم گرمازدگی در حیوان باشید

 

مراقب علائم گرمازدگی در حیوان باشید

 

به طور کلی باید بدانید که دمای طبیعی بدن سگ‌ها بین ۳۷ تا ۳۹ درجه سانتی‌گراد و دمای بدن گربه‌ها ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد است. هر زمان که دمای بدن سگ یا گربه شما بیشتر از این میزان باشد، یعنی مشکلی وجود دارد. باید بدانید که مکانیسم بدن سگ و گربه با انسان متفاوت است. سگ‌ها و گربه‌ها هیچ‌کدام عرق نمی‌کنند. این حیوانات برای کاهش دمای بدن نفس نفس می‌زنند و آب می‌نوشند.

با مشاهده علائم گرمازدگی در حیوان باید سریعاً آن را مکانی خنک منتقل کنید و به او آب بدهید. یک حوله مرطوب روی بدن حیوان قرار دهید و در صورت نیاز سریعاً از یک دامپزشک کمک بگیرید. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه حیوانی را که گرمازده شده در آب سرد قرار ندهید، زیرا این شوک می‌تواند برای او کشنده باشد. در ادامه به مهم‌ترین علائم گرمازدگی در سگ و گربه اشاره شده است:

 

  • نفس نفس زدن حیوان
  • خشک شدن لثه‌ها
  • روشن شدن رنگ لثه‌ها
  • غلیظ شدن آب دهان
  • استفراغ
  • اسهال
  • لرزش پاها

 

۴- هرگز حیوان را در ماشین رها نکنید

 

بیشتر سگ‌ها عاشق ماشین سواری هستند، اما شما هیچ‌گاه نباید حیوان خانگی‌تان را در ماشین رها کنید. زمانی که ماشین خاموش است، دمای ماشین به شدت افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند جان حیوان را به خطر بیندازد. باید بدانید که حتی قرار دادن سگ و گربه برای کمتر از ۱۰ دقیقه در یک ماشین خاموش با درجه حرارت زیاد، می‌تواند حیوان را دچار گرمازدگی کند.

اگر مجبور هستید حیوان را در ماشین بگذارید، حتماً کولر را روشن کنید. جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای دنیا قرار دادن حیوان در ماشین جرم محسوب می‌شود و غیرقانونی است. از همین رو بهتر است در صورت امکان این کار را انجام ندهید.

 

۵- از ضد آفتاب برای حیوان استفاده کنید

 

از ضد آفتاب برای حیوان استفاده کنید

 

شاید برایتان جالب باشد اما پوست حیوانات نیز همانند ما با قرار گرفتن در معرض خورشید، آفتاب سوخته می‌شود. معمولاً حیواناتی که موهای کوتاه و روشن دارند، بیشتر در معرض آسیب‌های پوستی قرار دارند. اگر می‌خواهید به همراه حیوان خانگی‌تان یک روز را زیر نور خورشید سپری کنید، بهتر است هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار از کرم‌های ضد آفتاب روی نقاطی که کمتر از مو پوشانده شده مثل شکم، گوش‌ها و بینی حیوان استفاده کنید.

 

به یاد داشته باشید که برای حیوانان باید از ضد آفتاب‌های مخصوص حیوان استفاده کنید، زیرا ضد آفتاب‌هایی که انسان استفاده می‌کند، سمی است و در صورتی که حیوان بدنش را لیس بزند، مسموم خواهد شد.

 

۶- در تابستان موهای حیوان را نتراشید

 

شاید با خودتان فکر کنید که تراشیدن موی سگ یا گربه‌تان می‌تواند به خنک شدن او در تابستان کمک کند، اما سخت در اشتباه هستید. موی حیوانات طوری طراحی شده است که در زمستان آن‌ها را گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارد. در تابستان می‌توانید موهای حیوان را کمی کوتاه کنید، اما هرگز موها را نتراشید. موها از پوست حیوان در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کنند.

حتما بخوانید  جالب ترین آداب و رسوم شب یلدا در لرستان

 

۷- مراقب پنجه‌های حیوان باشید

 

مراقب پنجه‌های حیوان باشید

 

حیوانات خانگی مثل سگ و گربه از پایین و پنجه‌ها گرم و سرد می‌شوند. اگر قرار است در یک روز تابستانی پیاده‌روی کنید، مراقب باشید که حیوان روی زمین داغ و آسفالت راه نرود. این کار نه تنها موجب سوختن پنجه‌ها می‌شود، بلکه دمای بدن حیوان را افزایش می‌دهد. در طول تابستان می‌توانید برای حیوان از کفش استفاده کنید تا پنجه‌ها روی زمین داغ قرار نگیرند.

در صورت پیاده‌روی بدون کفش حتماً پنجه‌ها و شکم حیوان را چند بار با آب اسپری کنید تا گرمازده نشود.

 

۸- مراقب انگل و کنه‌های مزاحم باشید

 

در تابستان کک‌ها، کنه‌ها، پشه‌ها و حیوانات موذی همه جا هستند. در طول تابستان بهتر است به بهداشت حیوان بیشتر توجه کنید و بیشتر مراقب حیوان خود باشید و با مشاهده کوچک‌ترین علائم حیوان را نزد دامپزشک ببرید.

 

۹- برای سگ و گربه‌تان جلیقه نجات بخرید

 

برای سگ و گربه‌تان جلیقه نجات بخرید

 

اگر در فصل تابستان به سگ و گربه خانگی‌تان اجازه می‌دهید در آب استخر یا دریا شنا کنند، حتماً به آن‌ها جلیقه نجات بپوشانید. شاید برخی از سگ‌ها شناگران خوبی باشند، اما بیشتر سگ‌ها و گربه‌ها خوب شنا نمی‌کنند و نمی‌دانند چطور از آب خارج شوند. بنابراین بهتر است در این شرایط حتماً از جلیقه‌های بادی استفاده کنید.

 

۱۰- از تهویه مناسب استفاده کنید

 

یکی از روش‌های مراقبت از حیوانات در فصل تابستان این است که حیوان را در محیطی قرار دهید که تهویه مناسبی دارد. چه در خانه‌تان پرنده دارید و چه سگ و گربه، باید دمای داخل خانه را طوری تنظیم کنید که حیوان احساس گرما یا سرما نکند و تهویه مناسبی نیز داشته باشد.

 

نکاتی که باید برای مراقبت از حیوانات در فصل تابستان بدانید

 

نکاتی که باید برای مراقبت از حیوانات در فصل تابستان بدانید

 

*بهتر است برای غذای سگ در تابستان به جای غذاهای خشک از غذاهای آبکی استفاده کنید.

*در هوای گرم می‌توانید با یک اسپری آب روی حیوان آب بپاشید تا خنک شود.

*معمولاً باد کولر برای سگ ضرری ندارد و حیوان از قرار گرفتن در معرض هوای خنک لذت می‌برد.

*هیچ‌گاه برای خنک کردن حیوان از آب یخ استفاده نکنید، زیرا این کار موجب انقباض رگ‌ها می‌شود و خنک شدن بدن را به تعویق می‌اندازد.

*برای مراقبت از حیوان خانگی در تابستان سعی کنید صبح‌ها و عصرها حیوان را برای پیاده‌روی و گردش به بیرون بروید.

*برای حفاظت حیوانات در برابر گرمای تابستان همیشه آب سالم و خنک در دسترس آن‌ها قرار دهید.

 

سوالات متداول

 

بهترین روش‌های مراقبت از حیوانات در فصل تابستان چیست؟

 

در فصل تابستان سعی کنید به اندازه به حیوان آب بدهید و از قرار گرفتن او در برابر نور خورشید برای مدت طولانی جلوگیری کنید. استفاده از اسپری آب، ضد آفتاب مخصوص و کوتاه کردن موها نیز می‌تواند به جلوگیری از گرمازدگی حیوان کمک کند.

 

مهم‌ترین علائم گرمازدگی سگ و گربه چیست؟

 

برای مراقبت از حیوان خانگی در تابستان باید مراقب علائم گرمازدگی مثل نفس نفس زدن، خشک شدن لثه‌ها، روشن شدن رنگ لثه، غلیظ شدن آب دهان، اسهال و لرزش پاهای حیوان باشید.

 

 

منابع: petcube، battersea

 

کالابرگ الکترونیک