طرز تهیه ترشی گوجه کال خوشمزه به چند روش با نسخه شمالی

طرز تهیه ترشی گوجه کال خوشمزه به چند روش با نسخه شمالی


25 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی گوجه کال خوشمزه به چند روش با نسخه شمالی

ترشی گوجه کال یکی از ترشی‌های خوشمزه شمالی است که شما به راحتی می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید. فلفل، سیر و سبزیجات تازه از مواد اصلی برای تهیه این ترشی هستند. البته برای تهیه ترشی گوجه کال از مواد مختلف دیگری مانند بادمجان نیز استفاده می‌شود. شما همچنین می‌توانید ترشی گوجه کال شکم پر درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش طرز تهیه ترشی گوجه کال و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه کال

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوجه کال متوسط نیم کیلوگرم
سرکه محلی یا سرکه انگور ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک نصف قاشق غذاخوری
سبزی ترخون و جعفر تازه و خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۱ بوته کوچک یا ۸ حبه متوسط
فلفل قرمز یا سبز تند ۲ تا ۴ عدد

 

مدت زمان آماده سازی مواد ترشی گوجه کال: ۴۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای رسیدن ترشی گوجه کال: ۲ هفته تا ۲۰ روز

میزان کالری در ۱۰۰ گرم گوجه کال: حدود ۱۷ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه کال

طرز تهیه ترشی گوجه کال مرحله به مرحله

برای تهیه ترشی گوجه کال خوشمزه به روش بازاری شما باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

مرحله اول: شستن و خرد کردن گوجه کال

در ابتدا شما باید گوجه‌های کال سالم و بدون لکه و سوراخ در سایز ترجیحا متوسط را تهیه کرده و با آب تمیز بشویید. سپس گوجه‌ها را داخل یک آبکش بریزید و اجازه دهید تا آب اضافی آنها کاملاً خارج شده و گوجه‌ها خشک شوند.

در طرز تهیه ترشی گوجه کال، شما می‌توانید از گوجه کال کامل و درسته یا گوجه کال خرد شده استفاده کنید. این به سلیقه شما بستگی دارد. اما اگر تمایل به استفاده از گوجه خرد شده دارید، حتماً این کار را با یک چاقوی تیز انجام دهید تا گوجه‌های شما له نشوند.

مرحله دوم: آب نمک درست کنید

در این مرحله، ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار را درون یک قابلمه ریخته و بگذارید تا به نقطه جوش برسد سپس نمک را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید تا ترکیب آب و نمک کاملاً خنک شود.

برای تهیه نمک می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خرید خود را انجام دهید.

حتما بخوانید  20 راز خوشمزه شدن لوبیا پلو با گوشت و بدون گوشت

مرحله سوم: سیر و فلفل قرمز را بشویید و کاملاً خشک کنید

پوست حبه‌های سیر را گرفته و آنها را بشویید. برای جدا شدن راحت‌تر پوست سیرها بهتر است حدود ۲ ساعت آنها را درون آب سرد قرار داده و سپس پوست آنها را بگیرید. سیرهای پوست گرفته شده را همراه با فلفل قرمز بشویید و در آبکش بگذارید تا کاملا خشک شوند یا با یک پارچه نخی تمیز و خشک آن‌ها را کاملا خشک کنید. خشک کردن مواد باعث می‌شود تا از کپک زدن ترشی جلوگیری شود.

اگر می‌خواهید ترشی شما طعم تندتری داشته باشد، می‌توانید سیر و فلفل را به صورت نگینی خرد کنید. در صورتی که دسترسی به سیر و فلفل تازه امکان‌پذیر نباشد، می‌توانید از پودر سیر و پودر فلفل استفاده کنید. اگرچه برای داشتن طعم عالی و بی‌نظیر بهتر است سیر و فلفل تازه تهیه کنید.

در صورت تمایل پودر فلفل قرمز و پودر سیر را به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: ترخون و جعفری تازه را خرد کنید

مرحله بعد این است که سبزیجات شسته و خشک شده را با چاقو خرد کنید. می‌توانید سبزیجات را به قطعات ریز یا درشت خرد کنید.

مرحله پنجم: مواد ترشی را در یک ظرف شیشه درب‌دار بریزید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی گوجه کال، یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار مخصوص ترشی را شسته و کاملاً خشک کنید و مواد ترشی را لایه به لایه در ظرف شیشه‌ای بریزید. به این ترتیب که ابتدا کف ظرف ترشی سبزی خرد شده به همراه فلفل تند و سیر ریخته درسته یا خرد شده بریزید و در لایه بعدی گوجه‌های کال سالم یا خرد شده را قرار بدهید. ریختن مواد را لایه به لایه تا انتها ادامه دهید.

مرحله ششم: سرکه و آب را به مواد ترشی اضافه کنید

در مرحله آخر سرکه را روی مواد ترشی بریزید. اگر می‌خواهید ترشی گوجه کال شما طعم ترشی بیشتری داشته باشد، فقط سرکه اضافه کنید. اگر می‌خواهید ترشی شما طعم متعادل‌تری داشته باشد، می‌توانید در طرز تهیه ترشی گوجه کال از ترکیب آب جوشیده و نمک که خنک شده و سرکه استفاده کنید.

برای این منظور بهتر است دو سوم از حجم شیشه خود را سرکه بریزید و یک سوم باقی‌مانده آن را با ترکیب آب جوشیده و نمک که در مرحله دوم درست کرده بودید و کاملا خنک شده پر کنید. اگر تنها از سرکه استفاده می‌کنید حتماً نمک خود را به سرکه اضافه کرده و سپس داخل شیشه بریزید.

شما می‌توانید خرید سرکه به صورت اینترنتی یا حضوری را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله آخر: رسیدن ترشی گوجه کال

درب شیشه ترشی را محکم ببندید و آن را در جای خنک و دور از نورد خورشید قرار دهید تا ترشی برسد. ۲ هفته تا ۲۰ روز برای رسیدن ترشی گوجه کال کافی است. بعد از اینکه ترشی رسید آن را در یخچال نگهداری کنید.

سایر روش‌های تهیه ترشی گوجه کال

برای طرز تهیه ترشی گوجه کال، روش‌های مختلف زیر نیز بسیار محبوب و پرطرفدار است:

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه شیرینی شکری در فر و تابه | شیرین خوشمزه عید نوروز

طرز تهیه ترشی گوجه کال شکم پر

برای تهیه ترشی گوجه کال شکم پر باید فلفل دلمه‌ای، هویج، سیر و فلفل قرمز را نگینی ریز خرد کرده و به سبزیجات خرد شده همراه با نمک اضافه کنید. سپس گوجه‌ها را از قسمت بالا با یک چاقوی تیز برش داده و داخل گوجه‌ها را خالی نمایید. حالا مواد ترکیب شده با سبزیجات را داخل گوجه‌ بریزید و سر گوجه برش داده شده را دوباره در جای خود قرار دهید.

برای تمیزی بهتر کار، سر گوجه و قسمت بالایی آن را کاملا جدا نکنید. حالا گوجه‌های شکم‌پر را داخل ظرف شیشه‌ای ریخته و مقداری سیر و فلفل دلمه‌ای لایه به لایه به مواد ترشی اضافه کنید. در نهایت سرکه و نمک یا مخلوط سرکه و آب نمک جوشیده خنک را به ظرف اضافه نمایید.

طرز تهیه ترشی گوجه کال با بادمجان

در طرز تهیه ترشی گوجه کال از بادمجان نیز استفاده می‌شود. برای این منظور باید بادمجان را تمیز بشویید. اجازه دهید تا بادمجان‌ها کاملاً خشک شوند. سپس پوست بادمجان را بگیرید و آن را کاملاً خرد کنید. سپس گوجه‌های کال را به اندازه تکه‌های بادمجان خرد کنید. شما می‌توانید از بادمجان سالم و پوست نگرفته نیز برای تهیه این ترشی استفاده کنید.

فقط کافیست بادمجان را داخل آب جوش ریخته و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه بپزد. پس از پختن بادمجان اجازه دهید آب آن کاملاً خارج شود. سپس بادمجان‌ها را خرد کنید. در مرحله آخر سبزیجات خرد شده، سیر و فلفل نگینی را به گوجه و بادمجان اضافه کنید. در نهایت سرکه و نمک یا ترکیب سرکه و آب نمک جوشیده و خنک را روی مواد ریخته و درب ظرف را کاملاً سفت ببندید تا ترشی گوجه کال و بادمجان برسد.

نکات مهم در طرز تهیه ترشی گوجه کال

نکات اضافی برای طرز تهیه ترشی گوجه کال

  • اگر ترکیب آب و سرکه را انتخاب می‌کنید، باید حتماً از آب جوشیده سرد شده استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود تا ماندگاری ترشی گوجه کال بیشتر شود.
  • درب شیشه ترشی را خوب ببندید و حداقل به مدت ۲ تا ۴ هفته صبر کنید تا ترشی کاملاً جا بیفتد. در طی این مدت از باز کردن درب ترشی خودداری کنید.
  • در طرز تهیه ترشی گوجه کال برای داشتن طعم عالی، بهتر است از سبزیجات تازه و با‌کیفیت استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی گوجه کال

چرا پس از تهیه ترشی، گوجه کال من له می‌شود؟

استفاده از گوجه کال نامرغوب یا نگه داشتن ترشی در جای گرم و در معرض آفتاب باعث می‌شود تا گوجه‌های کال در ترشی له و وارفته شوند.

چرا ترشی گوجه کال کپک می‌زند؟

خشک نکردن کامل مواد ترشی، استفاده از ظرف‌های بی‌کیفیت، دارای چربی و آلودگی یا مرطوب و ورود هوا به دلیل سوراخ بودن درب ظرف ترشی همگی از مهم‌ترین دلایل کپک زدن ترشی گوجه کال هستند.

گوجه کال سالم یا خرد شده، کدام یک برای ترشی بهتر است؟

این کاملا به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید ترشی شما سریع‌تر آماده شود، بهتر است گوجه‌ها را در اندازه‌های مساوی و دلخواه برش دهید.

 

کالابرگ الکترونیک