چرا ترشی کپک می زند؟ | ۱۵ راهکار جلوگیری از کپک زدن ترشی

چرا ترشی کپک می زند؟ | ۱۵ راهکار جلوگیری از کپک زدن ترشی


15 آبان 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
جلوگیری از کپک زدن ترشی
فهرست محتوا پنهان

بهترین روش برای جلوگیری از کپک زدن ترشی چیست؟ آیا کپک ترشی با جوشاندن از بین می‌رود؟ اصلا چرا ترشی کپک می‌زند؟ اگر اهل درست کردن ترشی در خانه باشید، احتمالا این سوالات ذهن شما را به خود درگیر کرده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با نکاتی مهم در مورد کپک زدن ترشی و روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی آشنا شوید.

بهترین روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی خانگی

بهترین روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی خانگی

چگونه از کپک زدن ترشی جلوگیری کنیم؟ رعایت نکاتی ساده در تهیه و نگهداری از ترشی به شما کمک می‌کند تا از ایجاد کپک در ترشی جلوگیری کنید. در ادامه می‌توانید با راهکاری ساده جلوگیری از کپک زدن ترشی خانگی اشاره شده است.

۱- مواد اولیه ترشی را ضدعفونی کنید

اولین قدم برای جلوگیری از کپک زدن ترشی، شستشو و ضدعفونی مواد ترشی است. برای این کار باید همه سبزیجات مورد نیاز برای تهیه ترشی را با آب و مقداری نمک بشویید تا همه آلودگی‌ها از بین بروند.

در صورت تمایل نمک را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۲- قبل از تهیه ترشی، سرکه را بجوشانید

به منظور جلوگیری از کپک زدن ترشی قبل از تهیه ترشی، سرکه را بجوشانید

بسیاری از سرکه‌هایی که به صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسند، با آب ترکیب می‌شوند و همین موضوع موجب کپک شدن ترشی می‌شود. به منظور جلوگیری از این مشکل بهتر است سرکه را قبل از مصرف بجوشانید تا اگر در ترکیبات آن آب وجود دارد، بخار شود.

در صورت تمایل سرکه را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۳- از سبزی خشک به جای سبزی تازه استفاده کنید

برای تهیه ترشی بهتر است به جای اضافه کردن سبزی تازه، از سبزی خشک استفاده کنید. اضافه کردن سبزی تازه به ترشی تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که سبزی‌ها را به خوبی ضدعفونی و کاملا خشک کنید. زمانی که مطمئن شدید سبزیجات کاملا خشک هستند، می‌توانید آن‌ها را به ترشی اضافه کنید.

در صورت تمایل سبزیجات خشک شده را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۴- از مقدار مناسبی از سرکه استفاده کنید

«سرکه» از اصلی‌ترین ترکیبات ترشی از انواع ترشی تابستانی تا سایر انواع ترشی است که اگر به مقدار کم استفاده شود، ترشی شما خیلی زود کپک خواهد زد. برای تهیه انواع ترشی باید مقدار سرکه را طوری اضافه کنید که کاملا روی مواد را بپوشاند.

حتما بخوانید  ۱۰ روش ساده و سریع برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک شده

معمولا علت کپک زدن ترشی گل کلم یا انواع ترشی مخلوط همین کم بودن مقدار سرکه در ظرف ترشی است. بهتر است بعد از چند روز تا چند هفته مقدار سرکه ترشی را بررسی کنید و اگر میزان آن کم بود، کمی سرکه به آن اضافه کنید.

۵- از نمک برای افزایش ماندگاری ترشی اضافه کنید

«نمک» یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات ترشی است که مانع ایجاد کپک در ترشی می‌شود. از زمان‌های قدیم از نمک به منظور افزایش ماندگاری و جلوگیری از فساد مواد غذایی استفاده می‌شد. برای تهیه ترشی باید برای هر لیتر سرکه از یک قاشق نمک غذاخوری استفاده کنید و نمک را خوب در سرکه حل کنید.

۶- قبل از اضافه کردن سبزیجات به ترشی آن‌ها را خشک کنید

به منظور جلوگیری از کپک ترشی قبل از ترکیب کردن سبزیجات به ترشی آن‌ها را خشک کنید

استفاده از سبزیجات خیس در ترشی موجب کپک زدن آن می‌شود. بعد از تمیز کردن و خرد کردن سبزیجات ترشی، آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید. اجازه دهید همه سبزیجات کاملا خشک و بدون آب شوند و بعد از آن‌ها برای تهیه ترشی استفاده کنید.

۷- درب ظرف ترشی را محکم کنید

اگر هنوز فکر می‌کنید که برای جلوگیری از کپک ترشی چه باید کرد، باید بدانید که محکم کردن درب ظرف ترشی نیز بر این موضوع موثر است. بعد از آماده شدن ترشی یک کیسه پلاستیکی را برش دهید و روی درب شیشه قرار دهید و سپس درب ترشی را محکم کنید تا هیچ هوایی وارد آن نشود.

۸- از ظرف خشک و تمیز برای تهیه ترشی استفاده کنید

راهکار بعدی که باید برای جلوگیری از خراب شدن ترشی انجام دهید، استفاده از ظرف خشک و تمیز است. برای این کار باید یک شیشه تمیز و کاملا خشک را انتخاب کنید و مطمئن باشید که هیچ رطوبت، چربی و آلودگی در ظرف وجود ندارد.

۹- از برگرداندن ترشی که با غذا ترکیب‌شده به ظرف اصلی ترشی اجتناب کنید

بهتر است از برگرداندن ترشی که با غذا ترکیب‌شده است یا در ترشی قاشق چرب زده‌اید، به شیشه ترشی اجتناب کنید. این کار موجب کپک زدن زودهنگام ترشی می‌شود.

۱۰- برای برداشتن ترشی از قاشق تمیز استفاده کنید

به منظور جلوگیری از کپک زدن ترشی برای برداشتن ترشی از قاشق تمیز استفاده کنید

بعد از مشاهده نشانه‌های آماده شدن و رسیدن ترشی هر زمان که قصد دارید مقداری از ترشی را بردارید، حتما از یک قاشق تمیز و کاملا خشک استفاده کنید. ورود آلودگی، چربی و رطوبت به ترشی موجب کپک زدن آن می‌شود.

۱۱- شیشه ترشی را استریل کنید

برای افزایش ماندگاری ترشی و جلوگیری از کپک زدن آن می‌توانید شیشه ترشی را استریل کنید. برای این کار باید یک قابلمه را پر از آب کنید. قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب جوشید، شیشه را در آب قرار دهید. اجازه دهید شیشه برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشد، سپس شعله گاز را خاموش کنید و زمانی که کامل خشک شد، از آن برای تهیه ترشی استفاده کنید.

روش بعدی برای استریل کردن شیشه ترشی این است که شیشه‌ها را بشویید و بعد در مایکروفر یا فر قرار دهید. دستگاه را روی ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه دهید شیشه برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در فر بماند. سپس صبر کنید تا شیشه خنک شود و سپس در این شیشه‌ها ترشی را بریزید.

۱۲- ترشی را در یخچال یا مکانی سرد قرار دهید

قرار گرفتن ترشی در یک محیط گرم موجب کپک زدن ترشی می‌شود و سرعت فساد آن را افزایش می‌دهد. به علاوه اگر برایتان سوال پیش آمده که علت گازدار شدن ترشی چیست یا چرا ترشی کف می‌کند یا کپک می‌زند، باید بگوییم که یکی از اصلی‌ترین دلایل این موارد قرار دادن ترشی در یک محیط گرم است.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسکالوپ مرغ و قارچ و اسفناج به 2 روش با نکات پخت

علت کف کردن ترشی در فضای گرم، فعال شدن آنزیم‌های عامل کپک در ترشی است. بهترین مکان برای نگهداری ترشی به خصوص در فصول گرم سال، یخچال است. در سایر فصول می‌توانید ظرف ترشی را در مکانی دور از نور خورشید، خنک و تاریک قرار دهید.

۱۳- از گلپر برای تهیه ترشی استفاده کنید

گلپر یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و اضافه کردن آن به ترشی مانع کپک زدن ترشی می‌شود. از طرف دیگر گلپر طعم فوق‌العاده‌ای به ترشی می‌بخشد و از بهترین ادویه‌ها برای انواع ترشی خانگی است.

۱۴- از روغن زیتون برای جلوگیری از کپک زدن ترشی استفاده کنید

از روغن زیتون برای جلوگیری از کپک زدن ترشی استفاده کنید

اضافه کردن روغن زیتون به ظرف ترشی مانع ورود هوا به آن می‌شود و ماندگاری ترشی را افزایش می‌دهد. برای این کار باید بعد از آماده کردن ترشی، مقداری روغن زیتون یا روغن مایع روی ظرف ترشی بریزید و سپس درب ترشی را ببندید. این کار را برای کپک نزدن رب گوجه خانگی هم می‌توانید انجام دهید.

در صورت تمایل روغن زیتون و روغن مایع را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱۵- برای نگهداری ترشی از ظروف تیره استفاده کنید

برای افزایش ماندگاری ترشی و همچنین جلوگیری از کپک زدن آن بهتر است ترشی را در ظروف شیشه‌ای تیره رنگ بریزید. به خاطر داشته باشید که ترشی باید در مکانی تاریک و خنک قرار بگیرد و به همین دلیل استفاده از ظرف تیره ماندگاری ترشی را افزایش می‌دهد.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ترشی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری، تلفنی یا آنلاین خریداری کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد روش های جلوگیری از کپک زدن ترشی

آیا کپک ترشی با جوشاندن از بین می‌رود؟

به طور کلی بسیاری از کپک‌ها بعد از حرارت دیدن از بین می‌روند و با این حال برخی از کپک‌ها نیز نسبت به حرارت مقاوم هستند و ممکن است بعد از حرارت نیز زنده بمانند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود، ترشی کپک‌زده را به جای جوشاندن دور بریزید.

چگونه کپک ترشی را از بین ببریم؟

برخی افراد بعد از برداشتن کپک ترشی آن را مصرف می‌کنند یا ترشی را می‌جوشانند و دوباره استفاده می‌کنند. اما کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورت کپک زدن ترشی از مصرف آن اجتناب کنید.

علت سفیدک زدن روی ترشی چیست؟

علت سفیدک روی ترشی معمولا کپک است. در پاسخ به این سوال که کپک سفید روی ترشی اشکال دارد یا نه باید بدانید که کپک خیلی زود به همه قسمت‌های ترشی منتشر می‌شود و کپک معمولا از قسمت‌های زیرین شروع می‌شود. از همین رو اگر متوجه سفید شدن سطح ترشی شده‌اید، بهتر است آن را دور بریزید.

آیا کپک ترشی خطرناک است؟

مصرف ترشی کپک زده می‌تواند به کبد و دستگاه گوارش آسیب وارد کند و موجب ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بدن شود. از طرف دیگر این کپک سمی است و موجب کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

از کجا بفهمیم ترشی خراب شده است؟

اگر بوی ترشی تغییر کرده، طعم ترشی ترش شده، بوی ترشی نامطبوع شده و روی آن سفیدک و کپک ایجاد شده، بهتر است از مصرف ترشی اجتناب کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک