چطور کیک هویج و پسته کافی شاپی را با بافت خیس و نرم درست کنیم؟

چطور کیک هویج و پسته کافی شاپی را با بافت خیس و نرم درست کنیم؟


11 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک هویج و پسته ترد و لذیذ

کیک هویج و پسته یکی از انواع کیک‌های خانگی است که دستور پختی مشابه با دیگر کیک‌ها دارد به علاوه آنکه ترکیب هویج و پسته در کنار یکدیگر طعمی خاص به این کیک خیس خانگی می‌دهد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه کیک هویج و پسته به عنوان یکی از دسرهای لذیذ با پسته می‌پردازیم و در انتها نکات مهم طبخ و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن این کیک خیس کافی شاپی را به شما می‌گوییم.

مواد لازم جهت تهیه کیک خیس هویج پسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد قنادی ۲۰۰ گرم
شکر سفید ۲۰۰ گرم
پودر مغز پسته ۴۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
هویج ۱ عدد
کره ۱۴۰ گرم
شیر ۶ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
پودر وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان لازم برای آماده‎‌سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت کیک هویج پسته‌ای: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کیک هویج و پسته به روش کافی شاپ

مراحل طرز تهیه کیک هویج و پسته به روش کافی شاپ

کیک هویج پسته‌ای با بافت نرم و لطیف را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید و مثل کیک هویج گردو به عنوان وعده عصرانه به همراه چای آن را سرو کنید.

مرحله اول: مواد یخچالی را به دمای محیط برسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک هویج و پسته مجلسی، باید مواد یخچالی یعنی تخم مرغ، کره و شیر را ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند و سپس از آن‌ها برای درست کردن کیک پسته و هویج استفاده کنید.

می‌توانید برای تهیه تخم مرغ و کره و شیر به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: پسته و هویج را آماده کنید

پسته‌ها را پوست بگیرید. برای تهیه کیک پسته و هویج به روش قنادی باید هم پوست سخت و هم پوست نازک پسته را جدا کنید و سپس آنها را با چاقو یا با دستگاه غذاساز به صورت درشت آسیاب کنید.

یک عدد هویج درشت را هم پوست بگیرید و بشویید و با رنده به صورت ریز رنده کنید. هویج رنده شده و پودر پسته را برای مراحل بعدی کنار بگذارید.

مرحله سوم: کره و شکر را با همزن هم بزنید

بعد از حدود نیم ساعت وقتی کره به دمای محیط رسید و نرم شد، آن را در یک ظرف مناسب بریزید و شکر را نیز به آن اضافه کنید. کره و شکر را با  با دور تند همزن هم بزنید تا جایی که در نهایت ترکیب کره و شکر یک بافت منسجم و حالت کرمی پیدا کند.

می‌توانید برای تهیه شکر به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: تخم مرغ را به مایه کیک اضافه کنید

در این مرحله باید تخم مرغ‌ها را یکی یکی به ترکیب شکر و کره اضافه کنید و مجددا با دور تند همزن حسابی هم بزنید. حتما باید تخم مرغ باید از حالت لختگی دربیاید و سپس کل ترکیب به یک بافت نسبتا حجیم برسد.

حتما بخوانید  میان وعده برای مدرسه | 40 خوراکی، لقمه و هله هوله سالم و خوشمزه

می‌توانید برای تهیه تخم مرغ به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: شیر و وانیل را اضافه کنید

شیر را به مواد کیک هویج و پسته اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا به یک بافت یکدست برسند. در ادامه وانیل را هم اضافه و به خوبی مخلوط کنید تا عطر وانیل بلند شود. این کار کمک کند تا بوی زهم تخم مرغ گرفته شود و بوی تخم مرغ در کیک مشهود نباشد.

می‌توانید برای تهیه وانیل به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک هویج با پسته، آرد را به همراه بیکینگ پودر در یک ظرف دیگر به خوبی مخلوط کنید و این ترکیب را حتما سه بار الک کنید. الک کردن آرد و بیکینگ پودر کمک می‌کند تا تکه‌های درشت مواد باقی بماند و ذرات آرد از هم جدا شود و در نهایت بافت کیک لطیف و نرم شود.

ترکیب الک شده را به بقیه موادی که در مراحل قبل آماده کردید طی دو مرحله و کم کم اضافه کنید و با هر بار اضافه کردن آن، با لیسک به صورت دورانی مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که آرد به صورت گلوله گلوله در این ترکیب دیده نشود.

شما می‌توانید برای تهیه آرد و بیکینگ پودر به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: پودر پسته و هویج رنده شده را به مایه کیک اضافه کنید

در این مرحله نوبت به اضافه کردن دو ماده اصلی کیک هویج به همراه پودر پسته می‌رسد. هویج را که از قبل رنده کرده‌اید و به همراه پسته‌ای که خرد و یا آسیاب کرده‌اید به مایه کیک اضافه کنید تا به یک بافت یکدست برسید و هویج و پسته در همه جا مایه کیک به خوبی پخش شوند.

مرحله هشتم: کیک هویج و پسته را در فر بپزید

فر را روشن کنید و به مدت ده دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد آن را گرم کنید. در این فاصله یک قالب کیک با عمق و عرض مناسب انتخاب کنید و کف و دیواره‌های آن را با قالب چرب نمایید. مایه کیک را داخل قالب بریزید به طوری‌که به شکل یکدست و مساوی در سراسر قالب پخش شود و سپس آن را در طبقه وسط فر قرار دهید. این مرحله از کیک هویج پسته‌ای حدود چهل و پنج دقیقه زمان می‌برد.

مرحله آخر: کیک هویج و پسته ترد و لذیذ را سرو کنید

بعد از حدود چهل و پنج دقیقه با یک خلال دندان، پخت کیک را چک کنید. اگر مواد کیک به خلال دندان بچسبد یعنی باید زمان بیشتری به آن بدهید تا کاملا بپزد. اگر مایه وسط کیک به خلال دندان نچسبید یعنی کیک شما آماده است و می‌توانید آن را از فر بیرون بیاورید. اجازه دهید کیک پسته به همراه هویج کمی از حرارت بیفتد، سپس آن را به قسمت‌های مناسب برش بدهید و با یک چای تازه دم داغ آن را سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک هویج و پسته داغ خانگی

نکات مهم در طرز تهیه کیک هویج و پسته داغ خانگی

  • برای تهیه این کیک هم می‌توانید از پودر پسته به صورت آماده استفاده کنید و هم مغز پسته را در خانه آسیاب کنید.
  • بنا بر سلیقه خود می‌توانید پسته را به صورت درشت آسیاب کنید تا در هنگام خوردن کیک، تکه‌های مغز پسته زیر دندان بیاید.
  • حتما از پسته باکیفیت و سالم در دستور کیک هویج پسته‌ای استفاده کنید تا طعم نهایی آن لذیذ باشد.
  • پسته‌ای که آن را در خانه آسیاب می‌کنید باید پسته بو داده و بدون نمک یا مغز پسته تازه باشد.
  • قبل از الک کردن آرد، آن را با دیگر مواد مخلوط کنید. الک کردن آرد هم از گوله گوله شدن آن جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود بافت نهایی کیک پسته تردتر شود.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری گلاب و زعفران دم کرده نیز به مایه کیک پسته‌ای به همراه هویج اضافه کنید تا کیک پسته با عطر گلاب و زعفران داشته باشید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید یک قطره رنگ خوراکی سبز نیز به مایه کیک هویج و پسته اضافه کنید تا خوشرنگ‌تر شود.
  • در طرز تهیه کیک هویج و پودر پسته حتماً هویج را با رنده ریز خرد کنید.
  • می‌توانید از شکر قهوه‌ای به جای شکر سفید در تهیه این کیک هویج استفاده کنید و یا ترکیبی از شکر قهوه‌ای و شکر سفید را به کار ببرید.
  • مقدار شکر به ذائقه شما بستگی دارد، در صورت تمایل می‌توانید میزان شکر را کمتر و یا بیشتر در مایه کیک به کار ببرید.
  • قبل از این که کیک هویج را از داخل قالب خارج کنید، در ابتدا کمی صبر کنید تا کیک خنک شود و از داغی بیفتد، سپس آن را جدا نمایید تا کیک بافت خود را از دست ندهد.
حتما بخوانید  طرز تهیه 33 اسموتی خوشمزه برای کاهش وزن و لاغری

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن کیک هویج و پسته به روش قنادی

طرز تهیه کیک هویج و پسته بدون فر چگونه است؟

اگر فر ندارید کافی است کف یک قابلمه با سایز مناسب را چرب کنید. بعد از چرب کردن کف قابلمه کمی با دست آرد روی آن بپاشید. حالا روی حرارت ملایم یک شعله پخش کن قرار دهید. مایه کیک را کف قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید. قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید. بعد از حدود سی دقیقه با خلال دندان پخت کیک را چک کنید. اگر مواد کیک به خلال دندان یا چنگال نچسبید کیک شما آماده است. برای این ‌که کیک هویج و پسته شما خوب پف کند در قابلمه را در ۱۵ دقیقه ابتدایی پخت به هیچ ‌وجه برندارید.

چرا کیک هویج و پسته خمیر می‌شود و آب می‌اندازد؟

از آنجایی که در بافت هویج آب وجود دارد اگر از مقدار زیادی شیر و یا تعداد زیاد هویج در ترکیب این کیک خیس استفاده کنید باعث می‌شود که کیک خمیر شود. در برخی از رسپی‌های کیک هویج و پسته،  شیر و یا آب را به طور کامل از مواد اولیه آن حذف می‌کنند و کیک تنها با آبی که در بافت هویج وجود دارد می‌پزد.

 

 

محصولات مرتبط