غذا با پسته چی درست کنم؟ | طرز تهیه انواع پلو، خورش و خوراک با پسته

غذا با پسته چی درست کنم؟ | طرز تهیه انواع پلو، خورش و خوراک با پسته


18 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
با پسته چی درست کنم؟ | طرز تهیه انواع پلو، خورش و خوراک با پسته

با پسته چه غذایی درست کنم؟ پسته یکی از انواع مغزیجات پرخاصیت و مقوی است که برخلاف تصور عموم، با آن می‌توان غذاهای متنوع و لذیذی برای شام و ناهار درست کرد. انواع غذا با پسته تمام خواص پسته را دارا هستند. شما با مغز پسته خام و تازه یا مغز پسته بو داده و بدون نمک می‌توانید غذهای نونی، برنجی، قاطی پلو و خورشت درست کنید. علاوه بر مغز پسته از خلال پسته نیز می‌توانید در تهیه غذاها استفاده کنید. اگر سوال شما هم این است که با پسته چی درست کنم در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه غذاهای مختلف با پسته را به شما آموزش می‌دهیم.

لیست انواع غذای مجلسی و ساده با پسته و خلال پسته

اگر شما هم به دنبال پاسخی برای سوال با مغزیجات چی درست کنم، هستید این مطلب برای شماست. پسته از آن دست مغزیجاتی است که با آن انواع مختلفی از غذای مجلسی برنجی، خورشت و خوراک نونی را می‌توانید درست کنید.

برای تهیه انواع غذا با پسته لازم است از مواد اولیه با کیفیت و تازه استفاده کنید. شما می‌توانید مواد مورد استفاده در تهیه غذاها و پیش غذاهای مختلف با پسته از جمله موادی از جمله گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، انواع نان، برنج، زرشک، خلال پسته و خلال بادام، آرد، مغز پسته، چاشنی و ادویه جاتی مثل زردچوبه، نمک، هل، زعفران، فلفل سیاه، رب گوجه، روغن، شکر و … نیاز دارید. تمام این محصولات را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

خورش قلیه پسته

غذا با خلال پسته
«خورش قلیه پسته» یک غذای سنتی و مجلسی ایرانی است که بیشتر به عنوان یک غذای کرمانی و دامغانی شناخته می‌شود. این خورشت مجلسی که با برنج سرو می‌شود از دو مواد اولیه اصلی یعنی گوشت گوسفندی و پسته تهیه می‌شود. خورش قلیه پسته را با خلال پسته نیز می‌توانید تهیه کنید. رنگ سبز خوشرنگ این خورشت بسیار اشتهاآور و خاص است و برای پذیرایی از مهمان یک گزینه عالی است.

در طرز تهیه خورش قلیه پسته، ابتدا پوست سخت و پوست نرم پسته را از آن جدا کنید و فقط قسمت گوشتی آن را در مخلوط کن و یا غذاساز بریزید و آن را آسیاب کنید تا کاملا به صورت پودر دربیاید.

بعد از آن یک عدد پیاز متوسط را پوست بگیرید و بشویید و سپس آن را با رنده ریز، رنده کنید یا با چاقو به صورت نگینی و ریز خرد کنید. پیاز را در روغن داغ تفت دهید تا جایی که سبک و طلایی شود.

تکه‌های گوشت را به پیاز طلایی شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا جایی که گوشت تغییر رنگ دهد. در این مرحله از طرز تهیه خورش قلیه پسته، مقداری فلفل سیاه هم به گوشت در حال تفت خوردن اضافه کنید تا گوشت هنگام پخت ترد شود و طعم بگیرد.

زمانی که گوشت به همراه پیاز به اندازه کافی تفت خوردند نوبت اضافه کردن پودر پسته است. پسته را که از قبل آسیاب کردید به محتویات قابلمه روی حرارت اضافه کنید و آن را کمی تفت دهید تا از حالت خامی درآید. در این مرحله زردچوبه را هم اضافه کنید و با بقیه مواد خوب هم بزنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خورش قلیه پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

کوفته پسته

غذا با پسته چی درست کنم؟ کوفته پسته
«کوفته پسته» یکی از انواع کوفته ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می‌شود. مواد اصلی این کوفته لذیذ شامل گوشت چرخ کرده و مغز پسته و مغز گردو است. برای تهیه کوفته پسته در ابتدا لازم است پیاز خام و قاچ شده، مغز گردو و مغز پسته را با یکدیگر آسیاب کنید.

در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه‌ها که شامل نمک، فلفل سیاه و پودر زیره هستند و همچنین آبلیمو، آرد سوخاری و تخم مرغ به کاسه حاوی پودر پسته، پودر گردو و پیاز آسیاب شده اضافه کنید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا طعم یکدیگر را بگیرند.

حالا باید تمام موادی را که در مرحله پیش با هم ترکیب کردید به خوبی ورز دهید. ورز دادن را باید تا جایی ادامه دهید که ترکیب مواد به بافتی یکدست و منسجم و چسبنده برسند. ورز دادن مواد مرحله بسیار مهمی در پخت کوفته پسته است چون اگر ورز دادن به خوبی انجام نشود کوفته هنگام پخت وا می‌رود. بعد از ورز دادن روی کاسه حاوی مواد کوفته پسته را سلفون بکشید و آن را برای نیم ساعت تا یک ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کنند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوفته پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

پسته پلو (پسته پلو درباری)

انواع غذای برنجی با پسته چی درست کنم؟ پسته پلو
انواع غذای برنجی با پسته چی درست کنم؟ «پسته پلو» یکی از قاطی پلوهای اصیل ایرانی است که ریشه در آشپزی کرمانی دارد. این غذای مجلسی که از غذاهای به جا مانده از دوران قاجار محسوب می‌شود با گوشت گردن گوسفند، ماهیچه، کوفته قلقلی یا گوشت مرغ طبخ می‌شود.

برای طرز تهیه پسته پلو در ابتدا مواد اولیه را آماده کنید. برنج را با مقداری آب و نمک به مدت ۱ تا ۲ ساعت بخیسانید. مغز پسته‌ها را چند دقیقه‌ای در آب ولرم بخیسانید و سپس پوست نازک آن‌ها را جدا کنید. زرشک را کاملا بشویید و بخیسانید. خلال پسته و خلال بادام را نیز در مقداری آب و یا گلاب خیس کنید.

حتما بخوانید  ۱۱ مدل طرز تهیه آش با گوشت چرخ‌ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم

در ادامه طرز تهیه پسته پلو، قابلمه مناسبی را تا نیمه پر از آب کنید. مقداری نمک هم در آب بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد. سپس، برنج خیس خورده و مغز پسته بدون پوست را به آب در حال جوش اضافه کنید.

پس از گذشت ۷ دقیقه، برنج را امتحان کنید و از نیم‌پز شدن آن مطمئن شوید. برای این منظور، چند دانه برنج را از قابلمه بیرون بیاورید و در دهان بگذارید یا بین انگشتان خود فشار دهید. زمانی می‌توانید برنج را آبکشی کنید که اطراف دانه برنج نرم و مغزش سفت باشد، اگر برنج در این وضعیت نیست کمی دیگر صبر کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه پسته پلو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

کره پسته

با پسته چی درست کنم؟ کره پسته
«کره پسته» یکی از خوشمزه‌ترین انواع کره آجیلی است که علاوه بر خواص فراوان و رنگ و بافت عالی از طعم دلپذیری نیز برخوردار است. برای تهیه کره پسته که از انواع خوراکی با پسته محسوب می‌شود می‌توانید هم از پسته خام و هم پسته برشته و یا بو داده استفاده کنید. کره پسته را با نان و بیسکویت یا به تنهایی می‌توانید میل کنید.

در ابتدا برای تهیه کره پسته، مغز پسته، نمک و عسل را در دستگاه مخلوط‌کن بریزید. این مواد را برای مدت یک دقیقه با سرعت پایین مخلوط کنید. سپس، سرعت دستگاه میکسر را زیاد کنید و مواد را برای ۳ الی ۴ دقیقه دیگر به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و بافت خامه‌ای پیدا کنند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کره پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خلال پسته

طرز تهیه خلال پسته خانگی با مغز پسته تازه
«خلال پسته» یکی از کاربردی‌ترین مواد غذایی در آشپزی ایرانی است که برای تهیه و تزیین انواع شیرینی و دسر، کیک، پلوها و خورش‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده اولیه که از انواع خوراکی با پسته محسوب می‌شود را به راحتی می‌توان در منزل تهیه کرد. خلال پسته تهیه شده در منزل با پسته تازه و سالم، کیفیتی به مراتب بهتر از خلال پسته‌های بازاری دارد.

در طرز تهیه خلال پسته خانگی، ابتدا پسته‌ تازه و خام را با دقت بشویید تا آلودگی‌ها و سیاهی‌های آن برطرف شود. سپس، پوست اولیه پسته و همچنین، پوسته استخوانی پسته‌ها را بگیرید. اگر می‌خواهید کارتان آسان‌تر شود، می‌توانید پسته تازه را برای یک ساعت در معرض هوای آزاد قرار دهید تا پوسته‌های چند لایه آن کمی خشک‌تر و روند پوست‌گیری آسان‌تر شود.

پس از جدا کردن پوسته استخوانی، ظرف مناسبی را تا نیمه پر از آب خنک کنید و مغز پسته‌های تازه را در آن بریزید تا حداقل به مدت نیم ساعت خیس بخورند. با انجام این کار، پوسته سوم پسته‌ی تر کاملا از مغز پسته فاصله می‌گیرد و به راحتی جدا می‌شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه خلال پسته روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

مرصع پلو

طرز تهیه مرصع پلو با خلال پسته
«مرصع پلو» یا «جواهر پلو» (پلو نگین کار) از جمله پلوهای مجلسی ایرانی است که در لیست شام و غذاهای ایرانی برای ناهار حسابی محبوب است. در بعضی استان‌ها مثل قزوین، خراسان و فارس، مرصع پلو از جمله غذاهای ایرانی با برنج در مراسم عروسی و غذای چهارشنبه سوری و البته یک غذای زمستانی با طبع گرم هم هست.

این غذای مجلسی ایرانی را با گوشت تکه‌ای، مرغ و گوشت قلقلی نیز می‌توان تهیه کرد. خلال پسته یکی از مواد اولیه ثابت در تهیه این غذا با هر دستور پختی است و در واقع مرصع پلو یکی از انواع غذا با خلال پسته به حساب می‌آید.

در تهیه مرصع پلو با خلال پسته و مرغ در ابتدا باید برنج را بشویید و در آب و نمک خیس کنید. قسمت نارنجی پوست پرتقال را بگیرید و در یک لیوان آب بریزید. به مدت حداقل ۱ ساعت صبر کنید یا از شب قبل، استراحت دهید. سپس این پوست را خلالی خرد کرده و در شیرجوش بریزید و روی حرارت بگذارید.

آب که جوش آمد، ۲ تا ۳ دقیقه بعد، آب آن را خالی کرده و با آب جدید عوض کنید. دوباره روی حرارت بگذارید. این کار را ۴ بار انجام دهید تا طعم تلخ خلال‌های نارنجی پوست پرتقال گرفته شود.

یک پیاز را خرد کرده و در تابه با روغن سرخ کنید. تکه‌های مرغ‌ را در تابه با روغن مایع یا جامد سرخ کنید. حرارت را کم کنید تا مرغ‌ها با آب پیاز بپزند و نرم شوند.
در ادامه طرز تهیه مرصع پلو خلال پسته و بادام را در یک کاسه بریزید و گلاب را اضافه کنید. زرشک‌ها و کشمش‌ها را هم در آب به صورت جداگانه خیس کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه مرصع پلو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

قیمه نثار

قیمه نثار قزوینی با خلال پسته

«قیمه نثار» یکی از محبوب‌ترین پلوهای ایرانی و مشهورترین غذای قزوینی برای شام مجلسی و غذای مهمانی، مراسم مختلف و غذای نذری محرم است. قیمه نثار که بر پایه برنج و گوشت گوسفندی تهیه می‌شود، یکی دیگر از مواد اولیه آن خلال پسته است.

برای درست کردن قیمه نثار قزوینی مجلسی به عنوان یک غذای خوشمزه با خلال پسته، ابتدا گوشت شسته شده و خشک شده را به صورت قیمه‌ای خرد کنید. بهتر است قطعات گوشت قیمه نثار زیاد درشت نباشند. برنج را هم به مدت ۱ ساعت در آب و نمک خیس کنید.

خلال پسته و بادام را در یک فنجان گلاب خیس کنید. پیاز را به صورت نازک خلال کنید و پیاز داغ فراوان درست کنید. حالا گوشت را با پیاز، زردچوبه و رب گوجه تفت دهید.  زردچوبه را هم اضافه کنید و با گوشت و پیاز تفت دهید. بعد از این‌که رنگ گوشت تغییر کرد و کمی سرخ شد رب گوجه‌ فرنگی را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

ادویه قیمه نثار را به گوشت اضافه کنید و کمی دیگر گوشت را تفت دهید. گوشت باید روی شعله بسیار ملایم گاز تفت داده شود تا ترد و آبدار باقی بماند. به مقدار لازم آب جوش را به ترکیب گوشت و رب اضافه کنید و اجازه دهید گوشت روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد و کامل بپزد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ترشی کدو حلوایی هندی و با گوجه + فوت و فن های آن

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه قیمه نثار روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

شکر پلو

شکر پلو/ انواع غذا با خلال پسته
«شکر پلو» یکی از غذاهای مشهور و محبوب استان فارسی‌ها به ویژه شیرازی‌هاست که با خورش قیمه سرو می‌شود. این غذا را به شکل نذری معمولا با قیمه بوشهری سرو می‌کنند و نوع مهمانی آن را با مرغ.

شکر پلو یکی دیگر از انواع غذا با خلال پسته است که در تهیه آن در ابتدا باید برنج را از قبل در مقداری آب ولرم و نمک خیس کنید. خلال بادام و پسته را در یک کاسه بریزید و ۲ تا ۳ قاشق گلاب و کمی آب اضافه کنید، سپس ساعت صبر کنید تا خلال‌ها نرم شوند و عطر گلاب را به خودشان بگیرند.

حالا باید شهد شکر پلو را درست کنید. شکر را با ۱ لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. حدود ۵ دقیقه این مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشند. دانه‌های شکر باید کاملا حل شوند و شربت شکر پلو غلیظ شود.

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و صبر کنید تا روی حرارت بالا، جوش بیاید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید. آب برنج خیسانده را دور بریزید و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. حدود  ۷ تا ۸ دقیقه، بسته به نوع برنجی که استفاده می‌کنید، صبر کنید تا برنج کمی نرم شود. باید مغز برنج سفت بماند و سطح روی برنج نرم شود. در این مرحله برنج را آبکش کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شکر پلو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

شیرین پلو

انواع غذای برنجی با خلال پسته چی درست کنم؟ شیرین پلو
«شیرین پلو» از انواع پلوهای مجلسی ایرانی است که در تهیه آن از خلال پسته استفاده می‌شود. در طرز تهیه این پلوی مخلوط مهمانی خلال پسته یکی از مواد اولیه اصلی محسوب می‌شود.

برای تهیه شیرین پلو به روش قزوینی در ابتدا برنج را به مدت یک تا دو ساعت در آب و نمک بخیسانید. خلال بادام و خلال پسته را نیز در آب یا گلاب بخیسانید تا کاملا نرم شود و سپس آنها را در کمی کره تفت دهید.

قسمت نارنجی رنگ پوست پرتقال را خلالی خرد کنید و دو بار در آب بجوشانید. هر بار آب پوست پرتقال را عوض کنید و سپس حدود ۳۰ دقیقه در آب سرد نگه دارید تا تلخی آن‌ها حسابی گرفته شود. سپس دوباره با آب سرد آبکشی کنید و در ۳ قاشق غذاخوری شکر بجوشانید تا حالت مربایی پیدا کنند

هویج‌ها را هم با رنده درشت رنده کنید. سپس ابتدا با دو قاشق غذاخوری آب کمی بپزید و وقتی آب آن کشیده شده با مقداری کره و شکر تفت دهید. سپس به سراغ آماده کردن مرغ بروید. باید مرغ را با پیاز و مقداری آب و ادویه خوب بپزید. بعد از پختن مرغ آب مرغ را از صافی رد کنید و نگه دارید. ۱ فنجان از این آب مرغ را با پوست پرتقال شیرین شده و زعفران دم کرده مخلوط کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرین پلو روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

سوالات متداول در مورد طرز تهیه انواع غذا با پسته

۱- غذای برنجی با پسته چی درست کنم؟

پسته پلو یکی از غذاهای برنجی است که می‌توانید با پسته درست کنید و غذاهایی مانند شیرین پلو، شکر پلو، قیمه نثار و مرصع پلو را نیز می‌توانید با خلال پسته تهیه کنید.

۲- طریقه درست تفت دادن خلال پسته به چه صورت است؟

برای آنکه رنگ خلال پسته تیره نشود و روی مزه نهایی آن تاثیر نگذارد دو عامل را در تفت دادن خلال پسته باید رعایت کنید:

  • حرارت گاز را کم کنید.
  • بیشتر از دو تا سه دقیقه خلال پسته‌ها را تفت ندهید.

۳- در صورت فراموش کردن خیساندن خلال پسته‌ها چه راهکاری می‌تواند اتخاذ کرد؟

در صورتی که فراموش کردید خلال پسته‌ها را از قبل بخیسانید، کافی است در ده دقیقه پایانی دم کشیدن برنج خلال‌ها را به آن اضافه کنید تا با بخار برنج نرم شود.

۴- یک خوراکی سالم با پسته چی درست کنم؟

کره پسته یک خوراکی سالم و مقوی با پسته است که می‌توانید آن را در وعده صبحانه یا میان وعده برای بچه‌ها و بزرگترها سرو کنید.

 

محصولات مرتبط