طرز تهیه شکر پلو با قیمه مخصوص نذری و مهمانی + فیلم

طرز تهیه شکر پلو با قیمه مخصوص نذری و مهمانی + فیلم


1 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شکر پلو با قیمه مخصوص نذری و مهمانی + فیلم
فهرست محتوا پنهان

شکر پلو یکی از غذاهای مشهور و محبوب استان فارسی‌ها به ویژه شیرازی‌هاست که با خورش قیمه سرو می‌شود. این پلوی ایرانی معمولا در ماه‌های محرم و صفر به عنوان غذای نذری محرم، غذای نذری برای ایام فاطمیه و در مهمانی‌ها و مجالس به عنوان یک غذای مجلسی سرو می‌شود. شکر پلو یک غذای ماه رمضانی محبوب در شیراز هم هست. شکر پلو نذری را معمولا با قیمه بوشهری سرو می‌کنند و شکر پلو مهمانی را با مرغ. طرز تهیه شکر پلو شیرازی را در مجله کوروش به همراه فوت و فن‌های طرز تهیه پلو شیرازی با شکر را بخوانید. فیلم آموزش تهیه شکر پلو شیرازی را هم تماشا کنید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه شکر پلو شیرازی

 

طرز تهیه شکر پلو شیرازی

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت شکر پلو: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم شکر پلو: ۳۶۰ کالری

مواد لازم برای تهیه شکر پلو شیرازی

  • برنج: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۵۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی به علاوه ۳ قاشق غذاخوری برای خیس کردن خلال‌ها
  • آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خلال پوست نارنج، نارنگی یا پرتقال: ۲ قاشق غذاخوری (یا به میزان دلخواه)
  • خلال پسته و بادام: ۱ قاشق غذاخوری (یا به میزان دلخواه)
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم
  • نمک: کمی (به میزان دلخواه)
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه شکر پلو با قیمه نذری

 

مراحل طرز تهیه شکر پلو با قیمه نذری

 

برای درست کردن شکر پلو نذری به روش شیرازی‌ها، ابتدا باید بدانید که نذری را قرار است بین چند نفر تقسیم کنید. اگر می‌خواهید نذری را در حجم زیادی درست کنید، نسبت‌هایی را که در بالا ذکر شده است، چند برابر کنید. در ضمن باید بدانید که همه نسبت‌ها باید به یک میزان اضافه شوند. سپس برنج را خیس کرده، خلال‌ها را آماده کنید و تلخی‌شان را بگیرید. علاوه بر این، باید شهد شکر درست کنید که روی برنج بریزید تا شیرین شود. در ضمن، حین تهیه شکر پلو، اقدام به تهیه خورش قیمه بوشهری هم بکنید. برای مشاهده مراحل تهیه این غذای نذری شیرازی‌ها، ادامه مطلب را بخوانید.

مرحله اول: برنج را بخیسانید

برنج را از قبل حداقل به مدت ۳۰ دقیقه تا حداکثر ۳ ساعت در مقداری آب ولرم و نمک خیس کنید. این کار باعث می‌شود برنج بعد از پخت له نشود و قد بکشد.

در صورت تمایل انواع برنج از جمله برنج ایرانی باکیفیت را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: تلخی خلال پوست پرتقال، نارنگی یا نارنج را بگیرید

پوست پرتقال، نارنگی یا نارنج را بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. لایه سفید داخلی پوست‌ها را جدا کنید و دور بریزید. در یک قابلمه ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید آب به جوش بیاید. خلال پوست پرتقال یا نارنج را در قابلمه بریزید و ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید. خلال‌ها را آبکش کنید. این کار را ۳ مرتبه انجام دهید و هر بار آب را دور بریزید تا وقتی که تلخی پوست نارنج یا پرتقال از بین برود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی سه رنگ مخصوص شب یلدا و مهمانی

بیشتر بخوانید » طرز تهیه هویج پلو شیرازی مجلسی و ساده «

مرحله سوم: خلال‌های پوست پرتقال یا نارنج را شیرین کنید

در آخرین مرحله از شیرین کردن خلال‌ها، در یک قابلمه به اندازه ۱/۲ لیوان آب و ۱ قاشق غذاخوری شکر بریزید. خلال‌هایی را که تلخی آن‌ها گرفته شده است، را در ترکیب آب و شکر بریزید و بجوشانید تا شیرین شوند. سپس خلال‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل برای خرید شکر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش، به صوت آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

مرحله چهارم: معطر کردن خلال پسته و بادام

خلال بادام و پسته را در ۲ تا ۳ قاشق گلاب بریزید. حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر ۳ ساعت صبر کنید تا خلال‌های بادام و پسته، هم نرم شوند و هم عطر گلاب را به خودشان بگیرند. سپس آن‌ها آبکش کنید و کنار بگذارید. خلال بادام و پسته را به خلال پوست نارنج یا پرتقال اضافه کنید.

در صورت تمایل گلاب، خلال بادام و خلال پسته را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش اینترنتی، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

مرحله پنجم: خلال‌ها را در تابه با روغن یا کره تفت دهید

 

خلال ها را در تابه با روغن یا کره تفت دهید

 

در یک تابه کمی روغن یا کره بریزید و اجاره دهید داغ شود. خلال‌های پوست و خلال پسته و بادام را در تابه بریزید و تفت دهید. حواستان باشد خلال‌ها نسوزند یا تغییر رنگ ندهند. حرارت را خاموش کنید و خلال‌ها را برای تزیین روی شکر پلو کنار بگذارید.

انواع روغن مایع، روغن جامد و نیمه جامد و انواع کره را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله ششم: شربت شکر پلو (شهد) آن را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه شکر پلو شیرازی، باید شهد آن را درست کنید. ۵۰۰ گرم شکر را با ۱ لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. ۱ لیوان گلاب را به آن اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه این مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشند.

دانه‌های شکر باید کاملا حل شوند و شربت شکر پلو غلیظ شود. به اندازه ۱ قاشق غذاخوری کره یا روغن به آن اضافه کنید. زعفران دم کرده غلیظ را هم به شربت بیفزایید. وقتی محلول یکدست شد، شعله را خاموش کنید تا شربت دمای خود را از دست بدهد.

برای خرید آب و زعفران باکیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: برنج را آبکش کنید

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و صبر کنید تا روی حرارت بالا، جوش بیاید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید. آب برنج خیسانده را دور بریزید و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید.

می‌توانید در این مرحله از طرز تهیه شکر پلو، کمی زردچوبه به برنج و آب اضافه کنید تا رنگ شکر پلو، در نهایت زرد شود. ۷ تا ۸ دقیقه، بسته به نوع برنجی که استفاده می‌کنید، صبر کنید تا برنج کمی نرم شود. باید مغز برنج سفت بماند و سطح روی برنج نرم شود. در این مرحله برنج را آبکش کنید.

مرحله هشتم: شهد شکر پلو را به برنج اضافه کنید

کف یک قابلمه کمی روغن یا کره بریزید. اجازه دهید گرم و داغ شود. ته دیگ مورد نظرتان را کف قابلمه بگذارید. از نان لواش یا سیب زمینی شده ورقه می‌توانید استفاده کنید. برنج را روی ته‌دیگ بریزید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. قبل از این که برنج دم بکشد، برنج را در آبکش بریزید. در این زمان که برنج در آبکش قرار دارد، شربت غلیظ شکر پلو را روی آن بریزید. شربت را به آرامی با شکر پلو مخلوط کنید. مقداری از شهد در ظرف زیر آبکش می‌ریزد، آن را نگه دارید.

مرحله نهم: شکر پلو را دوباره در قابلمه بریزید

شکر پلو را دوباره به قابلمه برگردانید. مراقب باشید دانه‌های برنج خرد و له نشوند. بعد از این که داخل قابلمه را بخار گرفت، حرارت را کم کنید و اجازه دهید شکر پلو کاملا دم بکشد. ۱۵ دقیقه بعد، شهد شکر پلو را در که در آبکش ریخته شده بود، روی برنج در حال دم کشیدن بریزید. حدود ۱ ساعت دیگر صبر کنید تا شکر پلو کاملا دم بکشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده به ۲ روش دمی و آبکش

مرحله دهم: قیمه بوشهری را آماده کنید

برای پخت خورش قیمه برای روی شکر پلو یا در کنار آن، ابتدا لپه را خیس کنید. سپس یک پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. پیازها را در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند. در ادامه، گوشت قیمه‌ای را در پیازها بریزید و کمی تفت دهید. لپه‌ها را آبکش کنید و در مخلوط گوشت و پیاز بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی لپه گرفته شود.

رب گوجه فرنگی را همراه با روغن و فلفل در ظرفی دیگر سرخ کنید و به گوشت و لپه بیفزایید. سپس در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید تا خورش قیمه روی حرارت ملایم جا بیفتد. برای آموزش سایر مراحل درست کردن قیمه شکر پلو مقاله طرز تهیه خورش قیمه بوشهری را مطالعه کنید.

مرحله آخر: شکر پلو را تزیین و سرو کنید

 

شکر پلو را تزیین و سرو کنید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

شکر پلو آماده شده را در ظرف مناسب بریزید. روی آن را با خلال‌هایی که از قبل سرخ کرده‌اید، خلال بادام و پسته و خلال پوست پرتقال و …، تزیین کرده و با مرغ سرخ کرده، خورش قیمه نذری یا قیمه بوشهری همراه با سالاد شیرازی سرو کنید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه زرشک پلو رستورانی با ته دیگ ته چینی 

فوت و فن‌های طرز تهیه شکر پلو با قیمه

 

فوت و فن های طرز تهیه شکر پلو

 

  • اگر شکر پلو را در حجم زیاد و برای نذری می‌پزید، بهتر است آن را به روش دمی درست کنید. در این صورت حواستان به میزان شهد باشد که باعث شفته شدن یا سوختن شکر پلو و ته‌دیگ آن نشود.
  • برای این که زعفران به خوبی رنگ بدهد، در یک لیوان، یک تکه یخ بیندازید. روی یخ، زعفران پودر شده بریزید. اجازه دهید یخ کاملا آب شود و زعفران، رنگ باز کند. در این حالت، زعفران رنگ و عطر و طعم بیشتری خواهد داشت.
  • هنگام سرو کردن شکر پلو، می‌توانید کمی دارچین روی شکر پلو و خلال‌ها بپاشید تا عطر پلو بیشتر شود.
  • بعضی هم برای تزیین روی شکر پلو، کمی زرشک هم استفاده می‌کنند. در صورت دلخواه زرشک خیس کرده و آب کشیده را با کمی شکر در یک تابه با کره یا روغن تفت دهید و به خلال‌های روی شکر پلو اضافه کنید.

در مورد شکر پلو با قیمه بیشتر بدانید

 

در مورد شکر پلو بیشتر بدانید

 

اگر چشمتان به ترکیب شکر پلو شیرازی با قیمه بوشهری افتاد، تعجب نکنید. این دو غذا از گذشته تا حالا، یار و رفیق همدیگر بوده‌اند و با هم سرو می‌شده‌اند. شکر پلو البته با انواع خورش دیگر هم سرو می‌شود ولی متداول‌ترین آن، همان قیمه بوشهری است. طرز تهیه شکر پلو شیرازی شباهت زیادی به شیرین پلو دارد.

در ضمن در طرز تهیه این غذای محلی دستتان باز است که میزان شکر را بنا بر طبع و سلیقه خودتان کم یا زیاد کنید. می‌توانید شکر پلو را به عنوان وعده ناهار، شام، افطار ماه رمضان یا برای نذری دادن درست کنید.

شکر پلو با برنج، شکر، خلال پوست نارنج، پوست پرتقال یا پوست نارنگی، خلال بادام و پسته، زرشک، زعفران و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود. می‌توان این پلو را به صورت برنج دمی یا کته هم درست کرد.

سوالات متداول

 

چطور خلال‌ نارنگی یا نارنج را شیرین کنیم؟

 

چطور خلال‌ نارنگی یا نارنج را شیرین کنیم؟

این کار یکی مهم‌ترین مرحله‌های طرز تهیه شکر پلو با قیمه است. برای شیرین و معطر کردن خلال‌ها، باید آن‌ها را ۳ تا ۴ بار با آب بجوشانید. در آخرین مرحله خلال‌ها را با آب و شکر بجوشانید. سپس به مدت ۳ تا ۶ ساعت در مقداری گلاب بخیسانید و آبکش کنید.

آیا می‌توان از دانه شکر به جای شهد شکر استفاده کرد؟

برای درست کردن شکر پلو، باید حتما از شهد شکر استفاده کنید. چون شهد باید در نهایت روی برنج ریخته شود تا همه جای آن را بپوشاند و طعم شیرین بگیرد.

شکر پلو غذای کجاست؟

شکر پلو با قیمه، یک غذای سنتی و اصیل متعلق به شهر شیراز و استان فارس است که معمولا آن را در مجالس مهم و بزرگ عزا و عروسی به‌ همراه مرغ، گوشت بره یا گوشت گوسفندی و انواع خورش به خصوص قیمه سرو می‌کنند. شکر پلو همچنین از نذری‌های پرطرفدار در ماه مبارک رمضان و محرم در شیراز به شمار می‌آید.

 

 

کالابرگ الکترونیک