۷ نکته استراتژی رشد روابط عمومی (PR) برای استارت‌ آپ‌ ها در سال ۲۰۲۲

۷ نکته استراتژی رشد روابط عمومی (PR) برای استارت‌ آپ‌ ها در سال ۲۰۲۲


6 دی 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
7 نکته استراتژی رشد روابط عمومی(PR) برای استارت‌آپ‌ها در سال 2022

موضوعی که بسیاری از کسب و کارها و استارت آپ‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند، اهمیت استراتژی رشد روابط عمومی (PR) است. سال ۲۰۲۲ نوید یک موج مداوم رشد و شکوفایی را می‌دهد. مطمئنا فضای استارتاپ‌ها تا حد زیادی تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته است. اما بیشتر شرکت‌ها با پروتکل‌های Covid-19 سازگار شده‌اند و سرمایه‌گذاران نسبت به تقویت مشاغل جدید خوش‌بین‌تر شده‌اند. اما باید گفت که چیزی که خیلی‌ها نمی‌دانند این است که یک استراتژی قوی روابط عمومی به چه اندازه حیاتی است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

 

 

اهمیت استراتژی رشد روابط عمومی (PR)

 

اهمیت استراتژی رشد روابط عمومی(PR)

 

برخلاف برندها و شرکت‌های معتبر، استارت‌ آپ‌ها به چیزی بیش از یک بیانیه مطبوعاتی نیاز دارند تا در وب‌سایت‌ها، شوها و نشریات رسانه‌های خبری و کسب‌ و کار برتر نمایش داده شوند. یک استراتژی رشد روابط عمومی (PR) خوب، مطمئناً به این تلاش‌ها دامن می‌زند و همچنین سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری بر روی کسب و کارهای نوپا خواهد کرد.

 

اکثر استارت آپ ها با مسائل کلیدی جذب سرمایه، جذب استعدادها و رشد پایگاه مشتری مواجه هستند. یک روابط عمومی جامع همه این نگرانی‌ها را نیز برطرف می‌کند. یک استراتژی روابط عمومی جامع در عین حال می‌تواند باعث افزایش بک لینک‌ها به یک وب سایت شده و آگاهی برند را نیز افزایش دهد.

 

یک استارتاپ همچنین می‌تواند از روابط عمومی برای افزایش امتیاز فروش منحصر به فرد خود استفاده کند. با این حال، اغلب اوقات، مردم روابط عمومی را  به عنوان آخرین گزینه در نظر می‌گیرند. باید بگوییم که اتخاذ یک رویکرد دیرهنگام، ضعیف یا غیرعادی در این زمینه در نهایت بسیار بیشتر از آن چیزی که حتی تصور می‌کنید هزینه دارد. پس همین الان برنامه‌ریزی کنید.

 

 

 این یک ماراتن است، نه دوی سرعت

 

اهمیت استراتژی رشد روابط عمومی(PR)

 

روابط عمومی مستلزم تنظیم استراتژی های بلندمدت همراه با صبر و ثبات است. آنچه در بخش روابط عمومی بیشترین زمان را می‌گیرد، روابط رسانه‌ای است. (هرچه مخاطبان بیشتر در مورد یک برند بشنوند، شانس آن برند برای جلب اعتماد و اعتبار بیشتر است.) با این حال، به خاطر داشته باشید که در مسیر ارتباط با رسانه‌ها باید به صورت هدفمند به سراغ آن‌ها بروید.

 

 

سحرخیز باشید

 

همان‌طور که بلیط‌های اولیه یک جشنواره موسیقی دارای مزایایی هستند، اجرای یک استراتژی روابط عمومی (PR) قبل از لانچ رسمی آن مزیت‌های زیادی به همراه دارد. یک برنامه مقدماتی سه ماهه روابط عمومی برای پشتیبانی از لانچ، بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. این کار همچنین باعث دسترسی به مجموعه‌ای از مشاوره‌های ارزش افزوده و ارتباطاتی خواهد شد که در صورت عدم انجام برنامه سه ماهه هرگز نمی‌توانستید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

حتما بخوانید  بررسی 5 دلیل برای تغییر و نوسازی یک کسب و کار تجاری

 

 

از روایت‌سازی استفاده کنید

 

استراتژی رشد روابط عمومی(PR)

 

داستان‌های خوب، گیرا و الهام بخش هستند. آنها حس ارتباط را به مخاطب القا می‌کنند. بنابراین برای ایجاد حسن نیت و وفاداری در مخاطبان خود، از روایت‌سازی برند استفاده کنید. در این روایت‌سازی می‌توانید از نحوه واکنش و برخورد خود در مقابل موانع و ناملایمات نیز روایت‌سازی کنید.

 

در مقابل شرکت‌های رسانه‌ای نیز احتمالا سوالات بهتری را در مورد شروع سرمایه‌گذاری، نقاط فروش منحصر به فرد، تاریخچه برند و مشاغل بنیان‌گذاران مطرح می‌کنند. در عین حال شرکت‌های رسانه‌ای ممکن است مفهوم کسب و کار و الهام بخش بودن روایت استارتاپ شما را زیر سوال ببرند. بنابراین برای ارائه جزییات قانع‌کننده آماده باشید. هرگز فراموش نکنید که پیام‌های کلیدی و ستون‌های ارتباطی اصلی برند را در پاسخ‌های خود جای دهید.

 

 

کاری کنید که اعداد صحبت کنند

 

یکی از نکاتی که در استراتژی رشد روابط عمومی (PR) باید در نظر بگیرید، بحث اعداد و ارقام است. به هر حال شما یک کسب و کار دارید. هم رسانه‌ها و هم مخاطبان شما به آمار یک استارت آپ علاقه مند هستند. بنابراین هنگام روایت داستان برند خود، زوایای مهمی را در نظر بگیرید. این که چگونه شرکت شما در صنعت  تحول ایجاد کرد و باعث خلق شگفتی می‌شود.

 

هنگام انجام این کار روی کمیت دادن کار کنید. آماده پاسخگویی درباره سوالاتی چون سرمایه‌های جمع آوری شده یا درآمد کسب شده، تعداد شرکای موجود و… باشید. پرداختن به این جنبه‌ها، روایت شما را جذاب تر می‌کند و در عین حال آگاهی از برند تجاری شما را بالا می‌برد.

 

 

گزینش گر باشید

 

استراتژی رشد روابط عمومی(PR)

 

در مسیر استراتژی رشد روابط عمومی (PR) بهتر است گزینش گر باشید. از استراتژی (Press Release) که صرفا بر اساس یک نظم خاصی اخبار پشت سر هم قرار می‌گیرند، استفاده نکنید. بیانیه مطبوعاتی (Press Release)، خبر یا اطلاعاتی است که شرکت‌ها برای اطلاع رسانی به مردم در مورد چیزی قابل توجه یا دارای اهمیت ارسال می‌کنند. این کار اغلب توسط بخش روابط عمومی (PR) یک شرکت انجام می‌شود.

 

سعی کنید تا به جای ارسال خبرهای عادی و معمولی، خبرهای گزینشی را برای رسانه‌ها و مطبوعات ارسال کنید. بهتر است، منتظر بمانید تا چیزی که واقعا قابل توجه برای ارائه بوده و دارای جنبه‌ها و عناصر منحصر به فرد در مورد کسب و کارتان است، را مطرح کنید. موضوعات خبرساز ممکن است شامل معرفی یک محصول یا خدمات جدید باشد. یا این که یک مدیر اجرایی جدید وارد مجموعه شده است.

حتما بخوانید  15 تکنیک بهبود آگاهی از برند (Brand awareness) در کسب و کار

 

حتی وقتی بودجه جدیدی به مجموعه تزریق می‌شود که سطح رشد کسب و کار را بالا می‌برد، نیز می‌تواند یک موضوع خبرساز باشد. جابه‌جایی دفتر مرکزی و یا دفتر خدمات نیز در دسته موضوعات خبرساز قرار می‌گیرد. باید مطمئن شوید که پیام‌های چشمگیر و چشم نوازی را برای انتشار انتخاب کرده‌اید. انتخاب درست و گزینشی خبرها باعث جلب توجه مخاطب خواهد شد.

 

 

از دارایی‌های محتوایی استفاده کنید

 

استراتژی رشد روابط عمومی(PR)

 

استفاده حداقلی از محتوا، رقابت را برایتان دشوار می‌کند. در میان فناوری و ابزار، شما باید سرمایه محتوایی مختصر و جذابی را در اختیار مخاطب هدف خود قرار دهید. به این منظور می‌توانید از اینفوگرافیک که هم دارای محتوایی مفید و هم در عین حال خلاصه است، استفاده کرده و چنین محتوایی را در اختیار مخاطب قرار دهید تا از آن به راحتی و در کمترین زمان ممکن استفاده کند.

 

استفاده از محتواهای خلاصه و جذاب باعث می‌شود تا خبرنگاران به راحتی بتوانند از دیتاهای شرکت و یا وب سایت شما استفاده کنند. در عین حال توجه داشته باشید که دارایی‌های محتوایی شخصی‌سازی شده، بسیار تاثیرگذار هستند. این محتواها می‌توانند مدام مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

مشارکت‌کننده باشید

 

یکی دیگر از استراتژی های رشد روابط عمومی (PR)، مشارکت‌کننده بودن است. مشارکت در دانش صنعت یک راه عالی برای شروع است. شما می‌توانید از پست مهمان در سایت‌ها و یا وبلاگ‌های دیگر که به طور منظم توسط مخاطبان هدف شما خوانده و بازدید می‌شوند، استفاده کنید. این نوع مشارکت را می‌توان به صورت نوشته و یا از طریق پادکست، وبینار و یا کتاب‌های الکترونیکی انجام داد.

 

ممکن است منطقی به نظر برسد که از خود سوال کنید چرا باید برای شخص یا سایت دیگری را تبلیغ کنم؟! پاسخ این است که پیگیری مشارکتی یک چیز برای شما دارد. این کار برند شما را به گونه‌ای تبلیغ می‌کند که وب سایت شما نمی‌تواند این کار را انجام دهد. همچنین مخاطبان را به طور مداوم درگیر می‌کند و می‌تواند مخاطبان جدیدی را که قبلا از نام تجاری شما بی‌اطلاع بودند، جذب کسب و کارتان کند.

 

 

سخن پایانی

 

امروزه استارت آپ‌ها و خدمات روابط عمومی، روابط پیچیده‌ای دارند. با این حال تاکید زیادی بر همکاری و تعامل میان این دو بخش است. برای معرفی موفقیت آمیز نام تجاری خود بهتر است قبل از این که با روزنامه نگاران و همکاران و اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید، یک استراتژی رشد روابط عمومی (PR) تدوین کنید. تعامل، گام بعدی پس از این کار است.

 

 

منبع: entrepreneur

کالابرگ الکترونیک