نکات مهم مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز

نکات مهم مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز


9 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات مهم در مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز

مکان یابی در کسب و کارهای فرانچایز از مسائل و موضوعاتی است که باید به آن اهمیت زیادی داد. قطعا بسیاری از افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار زنجیره ای هستند، بارها از اهمیت و ضرورت انتخاب مکان و موقعیت مناسب در مرحله های اولیه کار شنیده اند. مکان یابی مناسب جزء مهم موفقیت در راه اندازی کسب و کار فرانچایز محسوب می شود. برای شروع کسب و کار زنجیره ای بهتر است به معنای واقعی کلمه جستجو کنید تا بتوانید یک نقطه بی عیب و نقص کامل را پیدا کنید. در این مقاله از مجله کوروش به بحث مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز پرداخته ایم.

اهمیت داده های مشتری در مکان یابی برای راه اندازی فرانچایز

 

اهمیت داده های مشتری در مکان یابی فرانچایز

 

یکی از موضوعاتی که مکان یابی در کسب و کار های فرانچایز باید به آن اهمیت داده شود، داده های مشتریان فعلی شما هستند. شما باید به عنوان یک کسب و کار فرانچایز، اشراف دقیقی به مشخصات مشتریان و ویژگی های فضای مورد نظر خود داشته باشید. این موضوع به پیشبرد فرآیند پیدا کردن مکان مناسب در کسب و کار های زنجیره ای بسیار کمک می کند. انتخاب موقعیت مکانی کسب و کار های زنجیره ای جزو محوری ترین نقش ها محسوب می شود.

بیشتر بخوانید » فرانچایز یا حق نمایندگی چیست «

 

 

چهار منبع اصلی دخیل در مکان یابی کسب و کار های فرانچایز

 

چهار منبع اصلی دخیل در مکان یابی کسب و کار های فرانچایز

 

چهار منبع اصلی مهم در مکان یابی کسب و کار های فرانچایز وجود دارند که باید به آن ها اهمیت داده شود. نخستین منبع داده ها هستند. منبع بعدی امتیاز دهنده فرانچایز است. دریافت کننده فرانچایز و کارگزار املاک محلی نیز از جمله منابع مهم محسوب می شوند. شما به عنوان دریافت کننده امتیاز فرانچایز باید اطلاعات کافی از زندگی و تجارت در بازاری که انتخاب کرده اید به دست آورید. این اطلاعات شامل درک داده های جمعیتی تا آگاهی از محله های مختلف است. داده ها در این زمینه به شما کمک می کنند تا بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید.

 

 

نقش کارگزار املاک و صاحب امتیار

 

در سوی دیگر ماجرا اعطا کننده حق رای نیز با آشنایی و اشراف به کسب و کار و حوزه تجاری برند در پیشبرد فرآیند می تواند کمک چشمگیری به شما کند. سرانجام کارگزار املاک نقش خود را ایفا می کند. کارگزار املاک باید بتواند آنچه در حال رخ دادن در منطقه است را به شما اطلاع دهد. او باید آشنایی کامل به فضاهای مناسب خرده فروشی محلی در منطقه داشته باشد. در عین حال مشاوره و پیشنهاد قیمت ایده آل بر مبنای نرخ بازار محلی می تواند کمک بسیار زیادی در مکان یابی کسب و کار فرانچایز به شما کند.

حتما بخوانید  مدرن کردن فروشگاه های خرده فروشی با تجربه اومنی چنل

 

اهمیت بررسی گزینه ها و اولویت ها در پروسه مکان یابی فرانچایز

 

اهمیت بررسی گزینه ها و اولویت ها در پروسه مکان یابی فرانچایز

 

بررسی گزینه ها و اولویت ها برای درک بهتر از شرایط می تواند تاثیر چشمگیری در پروسه مکان یابی فرانچایز داشته باشد. نیازی نیست تا همان ابتدا اقدام به معامله برای خرید و یا اجاره ملک کنید. اعطا کننده فرانچایز و کارگزار باید با شما همکاری کنند تا ابتدا یک تور استراتژی بازار را تنظیم کنید. سپس املاک موجود را در پروسه بررسی قرار دهید. اگر بی درنگ تصمیم به انتخاب آن چه در نگاه اول دیده اید، بگیرید ممکن است در دام چیزی بیافتید که شما را گرفتار کند. بنابراین سریع سراغ آن چه در دسترس است نروید.

 

 

کمی صبور باشید

 

اهمیت بررسی گزینه ها و اولویت ها در پروسه مکان یابی فرانچایز

 

کمی صبوری در بازار برای به دست آوردن ملک مناسب قطعا نتیجه بهتری را به همراه خواهد داشت. به خاطر داشته باشید برای مکان یابی کسب و کار فرانچایز تنها انتخاب مکان مناسب اولویت نیست. شما باید قیمت و شرایط مناسب را لحاظ کنید. در مورد اجاره بها تحقیق کنید. شما می توانید نرخ های مختلف اجاره بها و حتی خرید را از سایت های مختلف املاک و اطلاعات بازار به دست آورید. با صاحبان مشاغل در مناطق مورد نظر خود صحبت کنید و از نرخ اجاره و سایر شرایط ایده بگیرید. برای راهنمایی بیشتر و حرفه ای تر بهتر است با کارشناسان املاک مختلف مشورت کنید. بهتر است بدانید که قیمت مناسب بر اساس تخصص و اطلاعات محلی آن ها چقدر است. در این میان در حالی که در حال مذاکره در مورد اجاره بها با صاحب ملک هستید، می توانید در مورد مدت زمان قرارداد نیز گفتگو کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر تجربه صنعتی و تحصیلات در اخذ نمایندگی فرانچایز

 

 

نقش اعطا کننده فرانچایز در پروسه مکان یابی کسب و کارهای زنجیره ای

 

نقش اعطا کننده فرانچایز در پروسه مکان یابی کسب و کارهای زنجیره ای

 

اعطا کننده فرانچایز می تواند نقش مهمی را در پروسه مکان یابی ایفا کند. صاحب امتیاز می تواند دارایی عظیمی از نظر تحقیقات بازار و پشتیبانی مذاکرات برای اجاره فضا در اختیار شما قرار دهد. صاحب فرانچایز احتمالا تحقیق زیادی در زمینه تجزیه و تحلیل املاک برای سرمایه گذاری انجام داده است. بنابراین می تواند دریافت کننده فرانچایز را با بهترین گزینه های بازار بر اساس کاربرد نهایی فضا راهنمایی کند.

 

 

اهمیت داده ها  و تحلیل آن ها برای مکان یابی فرانچایز

 

داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها که اکثر اعطا کنندگان فرانچایز به آن ها مشرف هستند، شامل موارد زیادی است. آن ها اطلاعات کافی از مشخصات عمومی مشتریان تا روانشناسی آن ها دارند. بنابراین می دانند کدام منطقه قدرت جذب بیشتری در مشتریان به خصوص آن ها را دارد. صاحبان کسب و کارهای زنجیره ای که در نقش اعطا کننده فرانچایز هستند، معمولا داده های زیادی از نرخ اجاره بها در مناطق مختلف برای کسب و کاری مشابه آنچه دارند را در اختیار دارند. آن ها با رقبا کاملا آشنا هستند. می دانند عمده ترین رقبا در کدام مناطق حضور دارند. حتی داده های ارزشمندی از الگوهای خرید و ویژگی های فضاهای خاص دارند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب مدیریت افراد از انتشارات هاروارد بیزینس ریویو

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

اهمیت تجارت فرانچایز در دنیای امروز از نگاه فوربس 

 

۹ توصیه برای کسانی که می خواهند در فرانچایز سرمایه گذاری کنند

 

 

ویژگی کار با کسب و کارهای بزرگ

 

ویژگی کار با کسب و کارهای بزرگ

 

هرچه نام برند تجاری بزرگ تر باشد، اعطا کننده فرانچایز معمولا داده های بیشتری در اختیار دارد. دارنده امتیاز فرانچایز معمولا تصویری نسبتا جامع از آن چه انجام می دهد در اختیار دارد. قطعا تیم او تحقیقات بازار مستقیمی را از طریق کارگزاران املاک محلی انجام داده اند. داده های ارزشمندی از جمعیت شناسی و نوع مشتریان در مناطق مختلف در اختیار دارند. بنابراین ارتباط با اعطا کننده فرانچایز و دریافت این داده ها و گرفتن کمک از تیم او در مکان یابی کسب و کار فرانچایز اهمیت زیادی دارد.

 

 

تحقیقات مستقل برای مکان یابی فرانچایز

 

تحقیقات مستقل برای مکان یابی فرانچایز

 

شما به طور مستقل نیز می توانید به صورت آنلاین در مورد جمعیت شناسی مناطق مختلف تحقیق کنید. شهرها اغلب داده های مهمی از آمار رشد جمعیت منتشر می کنند. این داده ها بسیار مفید هستند. در عین حال می توانید با نگاه به برندهای بزرگ تر و بررسی موقعیت مکان یابی فرانچایز در آن ها تحلیل نسبتا معقولی در این زمینه به دست آورید. استفاده از کمک و راهنمایی صاحب امتیاز در نقش اعطا کننده فرانچایز و در عین حال جستجوی مستقیم از طریق خود شما هر دو ارزشمند هستند.

 

اهمیت رقابت در مکان یابی فرانچایز

 

اهمیت رقابت در مکان یابی فرانچایز

 

اگر چه بحث رقابت و اهمیت به این موضوع در مکان یابی کسب و کار فرانچایز پر رنگ است، اما به خاطر داشته باشید، همیشه رقابت وجود دارد. گاهی اوقات این رقابت زیاد است و گاهی متغیر. اگر به منطقه ای می روید که هنوز رقابت زیادی وجود ندارد، به یاد داشته باشید که در یک کسب و کار بلند مدت سرمایه گذاری کرده اید. ممکن است این رقابت وجود نداشته باشد اما برای آینده برنامه ریزی کنید. رقابت همیشه معنای منفی ندارد. اگر برند تجاری شما خدماتی ارائه می دهد، رفتن به یک منطقه تجاری که در آن بازیگران دیگری وجود دارند که قبلا شروع به استفاده از این خدمات کرده اند، جای نگرانی برای شما ندارد. شما می توانید خدمات خود را بهبود ببخشید. ممکن است گاهی فرآیند برای شما دشوارتر شود. اما این موضوع می تواند باعث رشد چشمگیر کسب و کار شما شود. برای رقابت با رقیب باید مزیت رقابتی خود را افزایش دهید. شما مجبور هستید تا برای شکل گیری رفتار مشتری و معرفی محصول یا خدمات خود تلاش بیشتری کنید.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

مکان یابی در راه اندازی کسب و کار فرانچایز اهمیت زیادی دارد. در این زمینه باید ارتباط خوبی با اعطا کننده فرانچایز و کارگزاران املاک محلی برقرار کنید. در عین حال از تصمیم گیری سریع برای انتخاب موقعیت مکانی بپرهیزید. از دیگران مشورت بگیرید و از داده های ارزشمند آن ها در مسیر پیشبرد اهداف خود استفاده بهینه کنید.

 

 

منبع: forbes

 

 

 

کالابرگ الکترونیک