۷ پیش بینی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۲

۷ پیش بینی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۲


25 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
هفت پیش بینی خرده فروشی در سال پیش رو

صنعت خرده فروشی وارد دوره‌ای از تغییرات سریع شده که لزوم پیش بینی برای آن را در سال‌های پیش رو اجتناب‌ناپذیر کرده است. از زمانی که کووید ۱۹ به یک بیماری همه‌گیر جهانی تبدیل شد، شرکت‌های متعددی همچنان در حال یافتن راهی برای حفظ جایگاه خود، هم‌راستا با بهبود اوضاع اقتصادی هستند. سال ۲۰۲۲ چالش‌های جدیدی را در راستای تنگناهای زنجیره تامین، تورم بی‌سابقه و رفتارهای مصرف کنندگان که مدام در حال تکامل است با خود به همراه خواهد داشت. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به پیش‌بینی‌ های صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۲ پرداخته‌ایم.

 

۱- مصرف کنندگان کالای بیشتر با قیمت کمتر می‌خواهند

 

 

پیش بینی خرده فروشی مصرف کنندگان کالای بیشتر با قیمت کمتر می‌خواهند

 

همه‌گیری پاندمی کرونا و ادامه این روند، تنگناهایی را در زنجیره تامین ایجاد کرده و این کمبودها گاهی باعث تورمی بی‌سابقه‌ می‌شوند. افزایش قیمت‌ها باعث شده تا مصرف کنندگان در تصمیمات خرید خود به دنبال ارزش افزوده باشند. در پیش بینی صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۲ تمایل مصرف کنندگان برای خرید اجناس با تخفیف‌های بیشتر را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

مصرف کنندگان رفتار خود را تغییر داده و به سمت خرید کالاهای مقرون به صرفه‌ روی آورده‌اند. آن‌ها حالا رویکرد ویژه‌ای به سمت و سوی برندهای ارزان‌تر و برچسب‌های خصوصی دارند. آن‌ها از خرید از سوپرمارکت‌های مجلل اجتناب می‌کنند و رقابت بر سر تخفیف در فروشگاه‌ها را ترجیح می‌دهند. مشتریان به سمت خرده‌فروشانی روی آورده‌اند که محصولات را به صورت آنلاین با قیمت‌های ارزان‌تری می‌فروشند.

 

بر اساس گزارش «یورو مانیتور اینترنشنال» فروشگاه‌هایی که از تخفیف بیشتری استفاده می‌کنند، شاهد نرخ رشد متوسطی در سال ۲۰۲۲ خواهند بود. رویکرد خرید محصولات برچسب خصوصی (Private Label) در زمان بحران مالی جهانی مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در یال ۲۰۲۲ نیز فشار تورم احتمالا باعث پر رنگ شدن چنین خریدهایی خواهد شد.

 

اما «محصولات پرایوت لیبل (Private Label)» یا همان محصولاتی که با برچسب خصوصی شناخته شده‌اند، چه محصولاتی هستند؟ معمولا زمانی که روی این محصولات برچسب شرکت‌های مختلف سازنده قرار می‌گیرد، به آن‌ها «محصولاتی با برچسب خصوصی» می‌گویند.

 

این محصولات می‌توانند سودآوری فراوانی برای فروشگاه داشته باشند. پرایوت لیبل برای انواع مختلفی از محصولات مانند پوشاک، دارو، لوازم بهداشتی و مواد غذایی کاربرد دارد. مردم هنگام خرید از این محصولات مایل هستند که برند مورد علاقه خود را خریداری کنند، چون به کیفیت آن اطمینان دارند. کیفیت بالای محصولات تولیدی، هزینه پایین تولید و بسته‌بندی مخصوص باعث شده تا پرایوت لیبل ها (Private Label) مورد استقبال مصرف کنندگان قرار بگیرند.

 

۲- تسریع سرمایه گذاری در فناوری مجازی

 

پیش بینی خرده فروشی تسریع سرمایه گذاری در فناوری مجازی

 

از جمله پیش‌بینی‌های مهم صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۲، بحث سرمایه گذاری در فناوری مجازی است. بر اساس گزارش «یورو مانیتور» در مورد بررسی خرده فروشی در سال ۲۰۲۱، بیش از نیمی از متخصصان خرده فروشی در طول همه‌گیری کرونا اقدام به افزایش سرمایه گذاری در زمینه واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در راستای بهبود تجربه آنلاین مصرف کننده کرده‌اند.

حتما بخوانید  6 پیش بینی مهم در زنجیره تامین فروشگاه های زنجیره‌ای در سال ۲۰۲۱

 

تعداد مصرف کنندگانی که از این برنامه‌های کاربردی مجازی برای امتحان کردن محصولات خانگی و لباس قبل از خرید استفاده می‌کنند، افزایش چشمگیری یافته است. فناوری‌های دیجیتال از جمله VR و AR در سال ۲۰۲۲ مورد استقبال چشم‌گیری قرار خواهد گرفت. دنیای مجازی که تحت عنوان «متاورس» شناخته می‌شود، ابعاد بیشتری از تعاملات مجازی را پیش روی مصرف کنندگان قرار می‌دهد.

۳- آسیا – پاسفیک موتور رشد خرده فروشی باقی می‌ماند

 

آسیا – پاسفیک موتور رشد خرده فروشی باقی می‌ماند پیش بینی خرده فروشی

 

انتظار می‌رود هزینه‌های مصرف کننده در آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۶ به بزرگ‌ترین هزینه تاریخ تبدیل شود و از آمریکای شمالی هم پیشی بگیرد. این رشد سریع، مستقیما به صنعت خرده فروشی آسیا سود می‌رساند. بر اساس گزارش یورو مانیتور، این منطقه جغرافیایی در سال ۲۰۲۲ شاهد بیشترین نرخ رشد منطقه‌ای خواهد بود.

 

آسیا ممکن است به عنوان مرکز نوآوری در جهان شناخته شود. این موضوع باعث رونق ترندهای الهام بخشی چون تجارت اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و لایواستریم‌ها خواهد شد. در سال ۲۰۲۲ آسیا در مسیر تجارت الکترونیک ۶۰ درصد از رشد کل فروش بازار را به خود اختصاص خواهد داد.

 

اکنون نیز ۳ بازیگر برتر تجارت الکترونیک جهان، در آسیا، به‌ ویژه چین، مستقر هستند. تاثیر شرکت‌هایی چون Alibaba Group Holding Ltd, JD.com and Pinduoduo Inc را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

۴- اروپای شرقی در تجارت الکترونیک از آمریکای لاتین پیشی گرفته است

 

اروپای شرقی در تجارت الکترونیک از آمریکای لاتین پیشی گرفته است پیش بینی خرده فروشی

 

یکی از پیش‌بینی‌ های درست خرده فروشی در سال ۲۰۲۲، شتاب کشورهای حوزه اروپای شرقی در تجارت الکترونیک است. پس از چندین سال رشد درخشان، فروش تجارت الکترونیک در آمریکای لاتین امسال کاهش خواهد یافت. اقتصادهای نوظهور سریع‌تر از آمریکای لاتین رشد خواهند کرد. اروپای شرقی با ۱۸ درصد رشد، بیشترین میزان توسعه را به ثبت رسانده است.

 

خرده فروشی‌ها در اروپای شرقی اقدام به گسترش قابلیت‌های بازاریابی اومنی چنل خود کرده‌اند. آن‌ها در طول همه‌گیری، تغییرات اساسی ایجاد کردند. در سال ۲۰۲۲ بیشترین رشد تجارت الکترونیک در حوزه غذا و نوشیدنی خواهد بود. «یورو مانیتور« رشد ۵۸ درصدی را برای این حوزه پیش بینی کرده است.

 

انتظار می‌رود خرده‌فروشان مواد غذایی به بهبود فعالیت آنلاین خود و توسعه زیرساخت‌های کلی در مسیر آنلاین ادامه دهند. در عین حال انتظار می‌رود زنجیره‌های کوچک‌تر به بازارهای موجود بپیوندند.

 

۵- تکمیل سریع فرایند سفارش

 

تکمیل سریع فرایند سفارش

 

یکی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های خرده فروشی در سال ۲۰۲۲، بحث تکمیل سریع و به‌ موقع سفارشات است. همزمان با رشد تجارت الکترونیک، تلاش‌های زیادی برای تکمیل پروسه سفارش به صورت مؤثرتر و کارآمد صورت گرفته است. ۲ ترند در حال ظهور هستند: مصرف کنندگان برای اطمینان از دریافت به‌موقع محصولات مورد نظر خود، معمولا از گزینه «تحویل حضوری» به‌جای «تحویل درب منزل» استفاده می‌کنند.

 

آن‌ها ترجیح می‌دهند کالای خود را آنلاین سفارش داده و در زمان مشخص از نزدیک‌ترین شعبه دریافت کنند. خرده‌فروشان و اپراتورهای خدمات غذایی برای جلوگیری از مشکلات زنجیره تامین و کاهش هزینه از مشوق‌هایی چون گزینه‌های «خرید با یک کلیک» (Click and collect) استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید  اهمیت اشتراک گذاری داده (Data) بین برندها و صنعت خرده فروشی

 

«مدل کلیک و جمع‌آوری» یک مدل تجارت الکترونیک ترکیبی است که در آن افراد اقلامی را به صورت آنلاین خریداری یا انتخاب می‌کنند و آن‌ها را در یک فروشگاه و یا انبار و حتی دارک استور دریافت می‌کنند.

 

استارت‌آپ‌ها همچنین در حال گسترش دامنه تجارت الکترونیک هستند. این شرکت‌ها خریدهای فوری که به صورت آنلاین انجام شده را از طریق خدمات تحویل فوق سریع در مراکز شهری به دست مصرف کنندگان می‌رسانند. درنتیجه بسیاری از ساکنان شهرها خیلی زودتر از زمان انتظار برای تحویل کالا و در کمتر از ۳۰ دقیقه به خریدهای خود که معمولا خوراکی و نوشیدنی هستند، دسترسی خواهند داشت.

 

۶- رویکرد اومنی چنل

 

رویکرد اومنی چنل پیش بینی خرده فروشی

 

یکی از پیش‌بینی‌های خرده فروشی در سال ۲۰۲۲ ادامه روند رویکرد اومنی چنل در این صنعت است. شرکت‌ها اقدام به ارتقای قابلیت‌های اومنی چنل خود خواهند کرد. آن‌ها سعی می‌کنند تا مشتریان را در کانال‌های مختلف پوشش دهند. حدود ۶۰ درصد از متخصصان خرده فروشی و برندها، انتظار اینکه مشتریان قابلیت‌های دیجیتالی آن‌ها را قضاوت کنند، را دارند.

 

درواقع یکی از ابتکارات مرتبط با فناوری که در کووید ۱۹ شتاب گرفت، حضور چشمگیر برندها در کانال‌های مختلف و رویکرد اومنی چنل بود. در حال حاضر نیز یکپارچه سازی و پیاده سازی قابلیت‌های اومنی چنل در بخش‌ها و سیستم‌های مختلف یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی خرده‌فروشان است.

 

با این وجود در سال پیش رو، متخصصان خرده فروشی به مشتریان این امکان را می‌دهند که موجودی کالا را در کانال‌ها بررسی کنند و بتوانند در کانال‌های مختلف سفارش‌های خود را به ثبت برسانند. در عین حال تمرکز برای سرمایه گذاری در فروشگاه‌ها برای خرید حضوری نیز بیشتر خواهد شد.

 

۷- رونق خرده‌فروشان و برندهایی با ارزش‌های قوی

 

پیش بینی خرده فروشی رونق خرده‌فروشان و برندهایی با ارزش‌های قوی

 

«خرید مبتنی بر ارزش» یک محرک اصلی برای همه محسوب نمی‌شود. اما بر اساس پیش بینی خرده فروشی ، در سال ۲۰۲۲ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بر اساس گزارش «یورو مانیتور»، ۳۲ درصد از مصرف کنندگان دیجیتال در سطح جهانی،  از برندهایی خرید می‌کنند که با ارزش‌های آن‌ها همسو هستند.

 

۲۷ درصد از مصرف کنندگان برندهایی را که با باورهای اجتماعی و سیاسی آن‌ها همسو نیستند، تحریم می‌کنند. این ارزش‌ها و احساسات در میان مصرف کنندگان تحصیل کرده شهری با درآمد بالا پر رنگ‌تر است. خرده‌فروشان و برندها باید فراتر از ارایه ارزش برای مصرف کنندگان در قبال پول عمل کنند. آن‌ها باید اعتبار شرکتی و مسئولیت اجتماعی خود را به نمایش بگذارند. متخصصین خرده فروشی و برندها باید به بحث پایداری و محیط زیست با رویکردی خلاقانه بیشتر بپردازند.

 

خلاصه‌ی کلام اینکه پیش بینی خرده فروشی در سال ۲۰۲۲ بر مبنای استفاده بیشتر از فضای مجازی، اومنی چنل و اهمیت به ارزش‌های مشتری است. مشتری در عین حال که خرید آنلاین و تحویل در سریع‌ترین زمان ممکن را ترجیح می‌دهد، تمایل زیادی به تخفیف‌های بیشتر و کالاهایی باکیفیت و شناخته شده دارد.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک