۱۰ روش حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانی

۱۰ روش حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانی


10 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۰ روش حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانی

آیا شما هم به حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانی اهمیت می‌دهید؟ بزرگ‌ترین چالش و فرصت برای صنعت گردشگری این است که در عین زنده و در گردش بودن این صنعت، اقدامات اقلیمی صحیحی انجام شود. بد نیست بدانید که صنعت گردشگری یا به بیان ساده‌تر، گردشگران و توریست‌ها، سهم قابل توجهی در انتشار کربن دارند. بنابراین لازم است در مورد نقش خودتان به عنوان یک گردشگر، در حفاظت یا تخریب محیط زیست، آگاهی داشته باشید و آن را جدی بگیرید. نیازی نیست کار سخت یا طاقت‌فرسایی انجام دهید. با انجام چند کار ساده می‌توانید از پس حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانی بربیایید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی راه‌های حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانی می‌پردازیم تا با چشم بازتری به گردش در طبیعت بروید.

 

 

حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانی

 

حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانه

 

مهم نیست به کجا سفر می‌کنید، به دل یک شهر صنعتی و بزرگ یا به طبیعت بکر و دست‌نخورده. حتی مهم نیست سفرتان چقدر طول می‌کشد، یک یا چند روز، یا یک یا چند هفته یا ماه. باید بدانید در هر جایی که هستید و برای هر مدت زمانی که در سفر به سر می‌برید، باید به مقصد و مسیری که طی می‌کنید، احترام بگذارید. احترام به محیط زیست، یکی از اصولی است که برخی افراد از آن آگاهی ندارند. اما چطور با حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانه به طبیعت یا مقصد سفر آسیب نزنیم؟

 

۱- با قطار سفر کنید

 

آیا می‌دانید که حمل و نقل، منبع اصلی آلودگی هوا در شهرها است و تقریبا یک‌چهارم از کل میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای اروپا، مربوط به بخش حمل و نقل است؟ وقتی صحبت از سفر تابستانه با حفظ محیط زیست یا سفر سبز به میان می‌آید، استفاده از قطارها یکی از کارآمدترین راه‌ها برای رفت و آمد است. آمارها نشان می‌دهند که حمل و نقل جاده‌ای، بیش از ۷۰ درصد از کل آلاینده‌های مربوط به حمل و نقل و حمل و نقل هوایی حدود ۱۳ درصد از آلودگی‌ها را منتشر می‌کنند.

در این میان حمل و نقل ریلی تنها ۰.۴ درصد آلایندگی دارد. در ضمن اگر با قطارهای ریلی که برقی هستند، سفر کنید، در مقایسه با حمل و نقل هوایی و جاده‌ای، به ازای هر کیلومتر به میزان قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرده‌اید.

سفر با قطار همچنین به جلوگیری از ترافیک کمک می‌کند. علاوه بر این، در طول سفر با قطار، می‌توانید از دیدن مناظر طبیعی در طول راه هم لذت ببرید. بنابراین، اگر در تابستان سفر می‌کنید، دیدن مسیر را به عنوان بخشی از ماجراجویی در نظر بگیرید و سوار قطار شوید.

 

۲- بسته بندی سبز و تجدید پذیر

 

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  راهنمای سفر به دبی و 12 نکته مهم که باید بدانید

از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف گرفته تا بطری‌های شامپو، تغییر دادن بسته‌بندی اقلامی که سازگار با آب و هوا نیستند، در هنگام رفتن به تعطیلات بسیار آسان است و با کمی زمان گذاشتن می‌توان آن‌ها را به راحتی انجام داد. برای این کار بهتر است از بطری‌هایی که قابلیت استفاده مجدد دارند، استفاده کنید.

ممکن است این کار، یک اقدام کوچک و بی‌اهمیت به نظر برسد، اما تنها در اروپا تقریبا ۴۰ درصد از پلاستیک تولید شده، به بسته‌بندی اختصاص دارد و تقریبا ۲۵ درصد از پلاستیک تولید شده، راهی محل دفن زباله می‌شود. می‌توانید نی‌های قابل استفاده مجدد خود را برای نوشیدنی و کارد و چنگال برای پیک نیک ببرید و لوازم بهداشتی سازگار با محیط زیست مانند شامپوهای طبیعی بخرید.

حتی می‌توانید یک قدم فراتر بروید و اقلامی مانند پیراهن‌های کتانی ساخته شده از «بامبو» یا لباس‌های شنا را که حاوی پلاستیک بازیافتی هستند بخرید. این یک راه خوب برای استفاده مجدد از مواد موجود است.

 

۳- از دوچرخه استفاده کنید

 

از دوچرخه استفاده کنید

 

اگر به مقصد رسیدید، بهتر است برای گشت و گذار در شهر یا مکان‌های تفریحی اطراف شهر، به جای استفاده از تاکسی، ماشین شخصی و گزینه‌های آلوده‌ساز، به دنبال وسایل حمل و نقل مثل تراموا، مترو، دوچرخه یا حتی اتوبوس و بی‌آرتی‌های عمومی باشید. در این صورت هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌شود و هم می‌توانید از دیدن مناظر بیشتر، لذت ببرید.

 

۴- زباله‌هایتان را جمع کنید

 

مطمئنا در طول سفر، زباله‌هایی جمع می‌شوند که قابل بازیافت نیستند. برخی از زباله‌ها مثل پوست میوه‌ها و سبزیجات را می‌توانید در طبیعت رها کنید، البته نه در مسیر رودخانه‌ها و عبور مردم. پوست میوه‌ها و سبزیجات به مرور زمان پوسیده و تبدیل به کود می‌شوند بنابراین باید آن‌ها را رو یا زیر خاک و در کنار برگ‌های ریخته درختان ترجیحا چال کنید. اما در مورد پلاستیک‌ها، قضیه فرق می‌کند.

این زباله‌ها را باید حتما هر طور که شده با خودتان ببرید و به اولین سطل زباله بیندازید. این زباله‌ها قابل بازیافت نیستند و حتی ممکن است باعث مرگ گونه‌های جانوری که در طبیعت زندگی می‌کنند، بشوند. پس همیشه یک یا چند نایلون برای جمع‌آوری زباله‌هایتان به همراه داشته باشید و در پایان سفر، زباله‌ها را جمع‌آوری کنید.

 

۵- به سراغ اقامتگاه‌های سازگار با محیط زیست بروید

 

به سراغ اقامتگاه های سازگار با محیط زیست بروید

 

هتل‌ها و اقامتگاه‌های مخصوص سپری کردن تعطیلات، سهم ۲ درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان دارند. اگر بخواهیم گرمایش جهانی را محدود کنیم، این رقم باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. بنابراین، جایی که ما انتخاب می‌کنیم تا شب را سپری کنیم، تاثیر زیادی بر دنیای اطراف ما دارد.

انواع مختلف اقامتگاه، رویکردهای بسیار متفاوتی برای حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانه دارند، بنابراین قبل از رزرو، نگاهی به اعتبار زیست محیطی هتل‌ها یا کمپینگ‌ها بیندازید. برخی از اقامتگاه‌ها حتی یک برچسب زیست محیطی دارند که به عنوان تضمین تعهد آنها به پایداری محیط زیست اعطا شده است.

هنگام انتخاب محل اقامت، از خود بپرسید که آیا از وسایل روشنایی و وسایل برقی کم‌مصرف در این اقامتگاه استفاده می‌شود؟ آیا انرژی آن از پنل‌های خورشیدی یا سایر اشکال تجدیدپذیر تامین می‌شود؟

آیا از بسته‌بندی و کارد و چنگال یکبار مصرف در آشپزخانه یا رستوران خود اجتناب می‌کند؟ آیا اجاره دوچرخه در نزدیکی را توصیه می‌کند؟ آیا صبحانه‌ای سرو می‌کند که بیشترین استفاده را از محصولات محلی داشته باشد؟ این‌ها تنها برخی از راه‌هایی است که میزبانان شما می‌توانند نشان دهند که متعهد به حفظ سیاره ما برای نسل‌های آینده هستند.

حتما بخوانید  ۱۵ لوازم ضروری پیک نیک در تابستان که حتما باید همراه ببرید

 

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که در سفرهای تابستانی باید رعایت کنید

 

۶- بار اضافی با خود نبرید

 

بار اضافی با خود نبرید

 

بردن بار اضافی با خود، مخصوصا اگر با وسیله نقلیه شخصی به سفر می‌روید، می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت خودرویتان شود. شاید جالب باشد بدانید که به ازای هر ۴۵ کیلو بار اضافه در خودرو، ۲ درصد سوخت مصرفی‌تان افزایش می‌یابد.

در ضمن افزایش بر میزان سوخت وسایل حمل و نقل عمومی از جمله هواپیما و اتوبوس هم تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر توصیه می‌شود از حمل بار اضافی در سفر بپرهیزید. بهترین کار این است که یک چک لیست وسایل ضروری سفر داشته باشید.

 

۷- خوراکی‌های محلی بخرید

 

به جای اینکه با خود تن ماهی، انواع کنسرو و غذاهای آماده و نیمه‌آماده ببرید که زباله زیادی تولید می‌کنند، می‌توانید برای شام و ناهار و صبحانه در سفر از خوردن غذاهای محلی لذت ببرید. این کار به اقتصاد خانواده و حتی شهری که به آن سفر کرده‌اید، هم کمک می‌کند. محصولات لبنی، نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی را به عنوان جذابیت‌های سفر تابستانی خود در نظر بگیرید. البته از سلامت و تمیزی غذاها و مکانی‌ که در آن‌ها سرو می‌شوندِ، اطمینان حاصل کنید.

 

۸- منابع طبیعی را آلوده نکنید

 

منابع طبیعی را آلوده نکنید

 

یکی از اشتباهات بزرگ محیط زیستی که برخی از مسافران و گردشگران انجام می‌دهند، شست‌وشوی دست‌ها و ظروف با شوینده‌های صنعتی در آب‌های طبیعی مثل رودخانه و چشمه است. فراموش نکنید که این آب، به عنوان آب آشامیدنی دام‌ها، برخی حیوانات و پرندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با آلوده کردن منبع آب دیگر جانداران و حتی از بین بردن گونه‌های گیاهی که در اطراف این آب‌ها زندگی می‌کنند و می‌رویند، منابع آبی و طبیعت را آلوده و دچار خسارت و نابودی نکنید.

 

۹- به درختان و طبیعت آسیب نزنید

 

شکستن شاخه‌های درختان برای تهیه و روشن کردن آتش، نوشتن یادگاری روی تنه درختان، چیدن گل‌ها و گیاهانی که در طبیعت می‌رویند، از مخرب‌ترین کارهایی است که می‌توان در طبیعت انجام داد. اگر می‌خواهید اصول حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانی را انجام دهید، حتما در حفظ طبیعت، نهایت تلاشتان را بکنید.

 

۱۰- به صورت دسته جمعی سفر کنید

 

به صورت دسته جمعی سفر کنید

 

سفرهای دسته‌جمعی هم باعث می‌شوند که هم بیشتر از طبیعت لذت ببرید، هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود و هم در حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانه، گام موثرتری بردارید. در این سفرها حتی می‌توانید تجربه‌های خودتان را به اشتراک بگذارید یا از تجربه‌های دیگران، نهایت استفاده را ببرید.

 

سوالات متداول

 

بهترین وسیله حمل و نقل برای سفر چیست؟

در وهله اول، سفر با دوچرخه یکی از پاک‌ترین وسایل حمل و نقل سفر است ولی برای سفرهای جمعی، می‌توانید به جای خودروی شخصی یا هواپیما، قطار را انتخاب کنید، مخصوصا اگر قطاری که با آن سفر می‌کنید، برقی باشد.

 

برای حفاظت از محیط زیست در سفرهای تابستانه، کجا اقامت کنیم؟

اگر به کمپ کردن علاقه دارید، می‌توانید این گزینه جذاب را در نظر بگیرید. در غیر این صورت در اقامتگاه‌هایی اتراق کنید که خیالتان بابت دوستدار محیط زیست‌بودنشان راحت باشد.

 

 

منبع: europa.eu

 

کالابرگ الکترونیک