۱۰ نکته مهم سفرهای تابستانی برای حفظ سلامتی که باید بدانید

۱۰ نکته مهم سفرهای تابستانی برای حفظ سلامتی که باید بدانید


8 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۰ نکته مهم برای سفرهای تابستانی برای حفظ سلامتی

چه نکاتی را در سفرهای تابستانی باید رعایت کنیم؟ با شروع فصل تابستان، دور جدیدی از سفرهای تابستانی هم آغاز می‌شود. مهم نیست برای سفر کجا می‌روید یا چند روز را در تعطیلات و سفرهای تابستانی می‌گذرانید. نکته مهم برای سفرهای تابستانی این است که به اندازه کافی آمادگی داشته باشید تا در سفر به مشکل برنخورید و از تعطیلاتتان نهایت لذت را ببرید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی ۱۰ مورد از نکات مهم برای سفرهای تابستانی می‌پردازیم تا با رعایت کردن آن‌ها،‌ از تعطیلاتتان نهایت لذت را ببرید.

 

نکات مهم برای سفرهای تابستانی

 

نوشیدن آب را فراموش نکنید

 

۱- بدن خود را هیدراته نگه دارید

 

عمل کردن به توصیه نوشیدن آب به اندازه کافی، تا وقتی که در خانه یا محل کار هستیم، ممکن است به یک روتین یا برنامه عادی روزنه ما تبدیل شده باشد. اما زمانی که در بیرون از خانه و در حال سفر هستیم، فراموش کردن نوشیدن آب کافی، طبیعی به نظر می‌رسد. یکی از نکات مهم برای سفرهای تابستانی این است که به هیچ عنوان در نوشیدن آب، غفلت نکنید.

از آن جایی که معمولا در هنگام سفر، فعالیت‌های بدنی بیشتری داریم، احتمال عارضه گرمازدگی بیش از مواقع دیگر است. بنابراین یک بطری سبک و ترجیحا تاشو با خود در سفر به همراه داشته باشید تا راحت‌تر آب را با خود حمل کنید. در ضمن به خاطر داشته باشید که اگر مقصد سفرتان، منطقه‌ای با آب و هوای خشک‌تر نسبت به محل زندگی‌تان است، باید آب بیشتری بنوشید تا دچار عوارض کم آبی بدن نشوید!

 

۲- خوردن میان وعده‌ها را از قلم نیندازید

 

خوردن میان وعده در طول روز، البته اگر سالم و بهداشتی باشد، می‌تواند به افزایش میزان انرژی‌تان کمک کند. بنابراین به همراه داشتن آن‌ها و پیدا کردنشان در کوله پشتی‌مان مایه آرامش است، به‌خصوص زمانی که در حال پیاده‌روی طولانی هستیم. میان وعده‌ها را می‌توانید از انواع نوشیدنی‌ها گرفته تا تنقلات یا لقمه‌های سالم و بهداشتی در نظر بگیرید.

هر چه میزان کالری و چربی میان‌وعده‌هایتان کمتر باشد، بهتر است. همچنین به همراه داشتن یک ظرف که چند نوع میوه را در آن خرد و ترکیب کرده‌اید، علاوه بر خوشمزه بودن برای میان‌ وعده، می‌تواند مواد مغذی زیادی را به بدنتان برساند.

 

۳- همیشه ضد آفتاب بزنید

 

در سفر همیشه ضدآفتاب بزنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها در هنگام فعالیت و قرار گرفتن در فضای باز، آفتاب سوختگی است. این مشکل در تعطیلات تابستانی و سفرهای کوتاه و بلند مدت، مخصوصا به سواحل و مناطقی که آفتاب شدیدی دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. به خاطر این که هنگام سفر، زمان زیادی را معمولا در خارج از خانه و عموما در این مدت سرگرم هستیم، خیلی‌ وقت‌ها یادمان می‌رود که از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم. یا این که هر چند ساعت یک بار، مجددا آن‌ها را روی پوستمان بمالیم.

حتما بخوانید  چک لیست کامل 210 وسایل ضروری سفر داخلی و خارجی

در دستور استفاده اکثر ضدآفتاب‌ها معمولا تاکید می‌شود که هر چند ساعت یک‌بار، مجددا از ضد آفتاب برای کاور کردن پوستتان استفاده کنید. این در حالی است که اگر شنا می‌کنید و بدنتان تعریق بیشتری دارد، باید به دفعات بیشتری از آن استفاده کنید.

 

۴- همیشه با خودتان چند لباس داشته باشید

 

حتی اگر در تابستان سفر می‌کنید، دمای هوا ممکن است در شب کاهش یابد. یا حتی اگر دمای بیرون ثابت باشد، مکان‌های داخلی زیادی وجود دارند که موقع بازدید از آن‌ها متوجه اختلاف دمای بیرون و داخل می‌شوید. قرار نیست پس اندازتان یا پولی را که برای سفر کنار گذاشته‌اید، خرج خرید لباس‌هایی کنید که فراموش کرده‌اید از خانه‌ بیاورید.

اگر به اندازه کافی و در انواع مختلف لباس با خودتان نداشته باشید، هم مجبور به صرف هزینه بیشتر می‌شوید و هم باید زمانی را برای خرید پوشاک در نظر بگیرید. حتما این اتفاق غیر قابل پیش‌بینی هم خودتان را به دردسر می‌اندازد و هم همسفرهایتان را. بنابراین چند لباس برای موقعیت‌های متفاوت در چمدانتان داشته باشید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه یک تیپ تابستانی شیک و خنک داشته باشیم

 

۵- از اتراق کردن‌های عجله‌ای، خودداری کنید

 

از اتراق کردن‌های عجله‌ای، خودداری کنید

 

درست است که در سفر بهتر است همه چیز را راحت‌تر بگیرید تا بیشتر خوش بگذرد ولی در مورد محل اقامت و جایی که می‌خواهید استراحت کنید، کمی هوشیاری و دقت به خرج بدهید. حتی اگر در آپارتمان، هتل، مسافرخانه و … قرار است بمانید، از تمیز بودن مکان مورد نظر مطمئن شوید.

ممکن است در برخی از این محل‌های اقامتی، ساس یا دیگر حشرات موذی پیدا کنید که بدنتان را به خارش بیندازند و سفر را به کامتان تلخ کنند. تا حد ممکن با خودتان ملحفه یا یک پتوی مسافرتی داشته باشید که در این مواقع از آن‌ها استفاده کنید.

 

۶- ضدعفونی کننده دست یا دستمال مرطوب کودک همراه داشته باشید

 

به همراه داشتن ضد عفونی کننده دست و دستمال مرطوب کودک در سفر، یکی از نکات مهم برای سفرهای تابستانی است. حتی اگر به توالت‌های عمومی بروید، باید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است مایع دستشویی تمام شده باشد. یا به صورت ناگهانی خوراکی روی دست یا لباستان بریزید و مجبور باشید خیلی سریع آن‌ها را بشویید و پاک کنید.

در این مواقع متوجه می‌شوید که به همراه داشتن ضدعفونی‌ کننده دست، دستمال مرطوب و حتی کمی مایع دستشویی، چقدر می‌تواند شما را از دردسر نجات بدهد.

 

۷- ویتامین C مصرف کنید

 

مصرف روزانه ویتامین ث، به خصوص وقتی در سفر هستید، به ویژه مواقعی که در یک مکان شلوغ یا در یک هواپیما با مسافران بیمار گیر افتاده‌اید، حسابی بهتان کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. هر چند خوردن میوه‌های سرشار از ویتامین ث کمک‌کننده است ولی مکمل‌ها می‌توانند حجم بیشتری از ویتامین را به بدن وارد کنند. این موضوع باعث می‌شود، بعد از سفر هم احتمال بیمار شدنتان کاهش پیدا کند.

حتما بخوانید  10 جاذبه‌ گردشگری چابهار + عکس و آدرس

 

بیشتر بخوانید: منابع غنی ویتامین سی و بهترین زمان مصرف آن

 

۸- مقصد‌هایی با آب و هوای مناسب انتخاب کنید

 

مقصد‌هایی با آب و هوای مناسب انتخاب کنید

 

انتخاب مقصد یکی از نکات مهم برای سفرهای تابستانی است. قطعا برای سفر و تفریح در هوای گرم تابستان، باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که آب و هوای خنکی داشته باشد و بتواند حال و هوایتان را عوض کند.

در ضمن باید بدانید که اگر قرار باشد به منطقه‌ای با آب‌ و هوای بسیار گرم سفر کنید، حتما گرما و دمای بالای هوا باعث می‌شود فرصت بازدید از مکان‌هایی مثل موزه‌ها، اماکن تفریحی، مراکز خرید و … را از دست بدهید. یا حتی ممکن است بدنتان نتواند خودش را با آب و هوای گرم مقصد، تطبیق بدهد و درگیر بیماری و گرمازدگی شوید. بنابراین در مورد شرایط آب و هوایی مکانی که قرار است به آنجا سفر کنید، اطلاعات کافی جمع کنید و بی‌گدار به آب نزنید.

 

۹- در انتخاب غذا دقت کنید

 

تغذیه سالم در مسافرت اهمیتی دوچندان دارد. پیدا کردن یک رستوران خوب در سفر، گاهی اوقات کار چندان راحتی نیست. ممکن است با مقصدی که انتخاب می‌کنید و رستوران‌ها یا غذاخوری‌های آن آشنایی زیادی نداشته باشید. یا ترجیح بدهید یک غذای ساده و دم دستی بخورید. اما هرگز در سفر، سلامتتان را به خطر نیندازید.

خوردن غذاهای مسموم یا آلوده، مخصوصا در تابستان که هوا گرم است و امکان آلودگی مواد غذایی و فساد آن‌ها بالاتر است، به راحتی می‌تواند شما را مریض کند و لذت سفر را از تنتان بیرون بیاورد. مراقب باشید که در هنگام سفر از مکان‌های مطمئن و مورد اعتماد غذایتان را تهیه می‌کنید. همچنین از خرید کردن از دستفروش‌ها تا جای ممکن پرهیز کنید.

 

۱۰- وسایل ضروری سفر را با خود ببرید

 

وسایل ضروری سفر را با خود ببرید

 

برخی وسایل و لوازم ضروری برای سفر را باید در همه سفرها با خودتان به همراه داشته باشید ولی وقتی صحبت از سفرهای تابستانی به میان می‌آید، معمولا تفریحات آبی و لوازمی که برای آن ضروری است، به ذهن می‌رسد.

برداشتن دمپایی، کفش شنا، اسپری ضد تعریق، عینک آفتابی، کلاه، کلاه شنا، مایو، حوله، عینک شنا و دماغ‌گیر از وسایل مخصوص سفر در تابستان هستند. علاوه بر این‌ها، وسایل آرایشی و بهداشتی و مواد مورد نیاز برای شست‌ و شوی دست و صورت جزو ملزومات سفر به شمار می‌روند.

 

سوالات متداول

 

وسایل ضروری برای سفرهای تابستانی چه مواردی هستند؟

 

اگر در تابستان به شهرهای ساحلی می‌روید و برنامه تفریحات آبی دارید، به همراه بردن دمپایی، کفش شنا، اسپری و مام ضد تعریق، عینک آفتابی استاندارد، کلاه، کلاه شنا، مایو، حوله، عینک شنا و دماغ‌گیر، کرم ضد آفتاب و مایع شست و شوی دست و صورت را فراموش نکنید.

 

در سفرهای تابستانی از چه مکملی استفاده کنیم؟

 

خوردن مکمل ویتامین ث در سفر، می‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کرده و تا حد زیادی از بروز بیماری‌های ناگهانی پیشگیری کند.

 

منبع: localadventurer

 

کالابرگ الکترونیک