۲۰ خواص و فواید انواع کشمش و مضرات احتمالی آن

۲۰ خواص و فواید انواع کشمش و مضرات احتمالی آن


23 تیر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید و مضرات کشمش

کشمش یکی از مفیدترین خوراکی ها است که از خشک کردن انواع انگور تولید می شود. کشمش برخلاف اندازه کوچکی که دارد، سرشار از انرژی، فیبر، ویتامین و مواد معدنی است و از همین رو فواید زیادی برای سلامت دارد. خوردن کشمش می تواند به هضم غذا کمک کند و موجب تقویت استخوان ها شود و به سلامت کلی بدن کمک زیادی کند. ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در کشمش موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود و بدنتان در برابر انواع بیماری ها مقاوم تر شود. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با همه خواص و فواید و مضرات کشمش آشنا شوید.

 

 

انواع کشمش

 

انواع کشمش

 

کشمش ها انواع مختلفی دارند. درواقع برای تهیه انواع کشمش از انگورهای مختلفی استفاده می شود که هر کدام طعم و ظاهر متفاوتی دارند. خواص و مضرات کشمش زرد با خواص کشمش سیاه مشابه است و تنها در برخی از مواد مغذی متفاوت هستند.

 

  • کشمش زرد
  • کشمش سیاه
  • کشمش پلویی
  • کشمش سبز

 

 

طبع و مصلح کشمش

 

طبع کشمش

 

کشمش دارای طبع گرم و تر است و از همین رو برای افراد کم خون و افرادی که فشار خون پایینی هستند، بسیار مناسب است. آشنایی با خواص و مضرات کشمش به شما کمک می کند تا از آن به شیوه درستی استفاده کنید. مصلح هم کشمش خشخاش، عناب سکنجبین و آب میوه‌های ترش هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و مضرات لوبیا چیتی و طبع و مصلح آن «

 

 

ارزش غذایی کشمش

 

ارزش غذایی کشمش

 

کشمش یکی از مفیدترین تنقلات موجود است که مصرف آن در حد متعادل فواید زیادی برای بدن دارد. هر یک و نیم فنجان از آن دارای ۲۱۷ کالری انرژی است و ۴۷ گرم قند دارد. در حقیقت کشمش برخلاف اندازه کوچکی که دارد قند زیادی دارد. از همین رو برخی افراد آن را به عنوان آبنبات طبیعی می شناسند. مقدار زیادی قند و کالری کشمش موجب شده تا میزان خوردن آن اهمیت زیادی بر سلامت و میزان کالری دریافتی شما داشته باشد.

 

  • هر ۱/۵ لیوان کشمش دارای ۳/۳ گرم فیبر است.
  • هر ۱/۵ لیوان کشمش دارای ۱/۳ میلی گرم آهن است.
  • هر نصف لیوان کشمش دارای ۴۵ میلی گرم کلسیم است.
  • هر ۵۰ گرم کشمش حاوی ۱۵ گرم منیزیم است.
  • هر ۵۰ گرم کشمش حاوی ۴۲ گرم فسفر است.

 

 

خواص و فواید کشمش

 

خواص و فواید کشمش

 

کشمش ها انواع مختلفی دارند. به طور معمول خواص کشمش قرمز با کشمش زرد متفاوت است. اما بیشتر مواد غذایی و ویتامین های این کشمش ها مشابه هستند.

 

 

۱- کمک به هضم غذا از خواص و فواید کشمش

 

خوردن کشمش یک روش ساده برای بهبود وضعیت دستگاه گوارش محسوب می شود. کشمش حاوی فیبرهای محلول است که موجب افزایش حجم مدفوع و همچنین دفع راحت ‌تر روده‌ها می گردد. از طرف دیگر خوردن کشمش می تواند به هضم غذا کمک کند. خواص کشمش سبز در بدنسازی نیز به منظور تأمین انرژی و کمک به هضم غذا اهمیت زیادی دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه نثار مجلسی به روش قزوینی‌ های قدیمی + فیلم

 

 

۲- جلوگیری از کم خونی از مهم ترین خواص کشمش

 

جلوگیری از کم خونی از مهم ترین خواص کشمش

 

خوردن کشمش نقش مهمی در جلوگیری از کم خونی دارد. کشمش حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین های مختلف است که برای ساخت گلبول های قرمز خون و همچنین انتقال اکسیژن به بدن ضروری هستند. خواص کشمش برای کودکان نیز برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به کم خونی مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » کم خونی و را ه های تشخیص و درمان آن «

 

 

۳- جلوگیری از اسیدی شدن معده از خواص و فواید کشمش

 

یکی دیگر از خواص و فواید کشمش جلوگیری از افزایش اسید معده است که حاوی مقدار قابل توجهی از مواد معدنی مانند آهن مس منیزیم و پتاسیم می باشد این مواد معدنی قلیایی موجب متعادل شدن سطح اسیدیته در معده می شوند.

 

 

۴- کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی از فواید و خواص کشمش

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی از فواید و خواص کشمش

 

مطالعات نشان می دهد که خوردن مرتب کشمش به عنوان میان وعده می‌ تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و فشارخون را کاهش دهند. کشمش منبع خوبی از پتاسیم می باشد که به شل شدن رگ های خونی و جلوگیری از سکته قلبی کمک می ‌کند.

 

 

۵- مبارزه با سلول های سرطانی از خواص و فواید کشمش

 

کشمش سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که از بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و رادیکال های آزاد محافظت می کند. از طرف دیگر مصرف کشمش موجب از بین رفتن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد تومور و همچنین پیری بدن می ‌شوند.

 

 

۶- سلامت چشم ها از خواص و فواید کشمش

 

سلامت چشم ها از خواص و فواید کشمش

 

کشمش حاوی پلی فنول می باشد. نوع آنتی اکسیدان که از چشم در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. از مهم ترین خواص کشمش برای چشم می توان به محافظت از چشم در برابر اختلالات چشمی و همچنین بیماری های چشمی همانند آب مروارید جلوگیری کند.

 

 

۷- سلامت پوست از فواید و خواص کشمش

 

آنتی اکسیدان های موجود در کشمش می تواند به جوان ماندن سلول های پوست و همچنین جلوگیری از آسیب به سلول های پوستی کمک کند. کشمش حاوی مواد مغذی ارزشمندی همانند ویتامین c سلنیوم و روی است که در سلامت پوست نقش مهمی دارند.

 

 

۸- کاهش قند خون از خواص و فواید کشمش

 

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن کشمش به صورت مرتب می ‌تواند به کاهش قند خون کمک زیادی کند. آشنایی با خواص و مضرات کشمش برای دیابت می تواند به شما کمک کند تا با مصرف به اندازه و درست آن بیشتر مراقب سلامت بدن باشید. شاید کشمش حاوی مقدار زیادی قند باشد، اما مصرف آن در مقایسه با سایر میان وعده ها می تواند به تنظیم قند خون و کاهش آن کمک کند. در واقع برای کنترل قند خون بهتر است به جای خوردن انواع خوراکی های شیرین از یک وعده کشمش استفاده کنید.

 

 

۹- کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن با مصرف کشمش

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن با مصرف کشمش

 

کشمش در مقایسه با سایر میوه های خشک حاوی مقدار زیادتری آنتی اکسیدان است. جالب است بدانید که میزان آنتی اکسیدان کشمش حتی نسبت به انگور نیز بیشتر است. آنتی اکسیدان های قوی موجود در کشمش از بروز انواع بیماری ها همانند دیابت، پوکی استخوان، سرطان و… جلوگیری می کنند و نقش مهمی بر سلامت عمومی بدن دارند.

 

 

۱۰- سلامت دستگاه گوارش با مصرف کشمش

 

کشمش حاوی فیبر زیادی است. فیبر به هضم غذا کمک می کند و مشکلات گوارشی را کاهش می دهد. اسید تارتاریک موجود در کشمش از ایجاد التهاب جلوگیری می کند و عملکرد روده را بهبود می بخشد. خوردن کشمش به تعادل باکتری های روده کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. از مهم ترین فواید کشمش پلویی رفع یبوست و درمان مشکلات مربوط به روده و معده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی به روش اصیل رشتی و لاهیجانی

 

 

۱۱- خواص کشمش برای حافظه

 

احتمالاً در مورد خواص کشمش و گردو برای تقویت حافظه چیزهای زیادی شنیده اید. کشمش حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم و فسفر است. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کشمش به رشد و ترمیم سلول های مغزی کمک می کنند و از تخریب آن ها جلوگیری می نمایند. از مهم ترین خواص کشمش سیاه وجود آنتی اکسیدان های فراوان آن است که

 

 

۱۲- خواص کشمش برای درمان بیماری های دهان و دندان

 

کشمش سرشار از کلسیم است و از همین رو به تقویت مینای دندان و همچنین جلوگیری از رشد بیماری های دهان و دندان جلوگیری می کند.

 

 

۱۳- خواص کشمش برای مو

 

خواص کشمش برای مو

 

کشمش به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد مغذی به براق و ضخیم شدن موها کمک می کند. از طرف دیگر خاصیت ضد التهابی کشمش از ایجاد پوسته سر و شوره جلوگیری می کند. از دیگر فواید کشمش برای مو وجود ویتامین های  B، آهن است که به بهبود گردش خون در سر و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

 

 

۱۴- کاهش فشار خون با مصرف کشمش

 

خوردن کشمش می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کشمش سرشار از پتاسیم است و از همین رو در کاهش فشار خون نقش مهمی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای پایین آوردن سریع فشار خون «

 

 

۱۵- خواص کشمش برای سلامت کلیه ها

 

کشمش سرشار از پتاسیم است و در سلامت کلیه ها نقش مهمی دارد. استفاده از کشمش می تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند.

 

 

بیشتر بخوانید » غذاهای مناسب برای مشکلات مختلف کلیه «

 

 

عوارض و مضرات کشمش

 

عوارض و مضرات کشمش

 

هرچند که خوردن کشمش فواید و خواص زیادی برای بدن دارد، اما مصرف بیش از اندازه آن نیز می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

  • افرادی که قصد دارند کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهند، باید از خوردن بیش از اندازه کشمش اجتناب کنند.
  • موضوع دیگری که باید در مورد خواص و عوارض کشمش بدانید وجود فیبر فراوان در این خوراکی است. مصرف بیش از اندازه کشمش می ‌تواند موجب ناراحتی سیستم گوارش، دل درد و ایجاد نفخ شود. برخی افراد ممکن است بعد از خوردن کشمش به اسهال مبتلا شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید و مضرات انواع عدس «

 

 

طرز تهیه کشمش

 

طرز تهیه کشمش

 

درست کردن کشمش در خانه بسیار راحت است. برای این کار تنها باید مقداری انگور را به خوبی بشویید و ساقه های بزرگ آن را جدا کنید. سپس از گروه ها را در یک سینه بزرگ پخش کنید. سپس در یک روز آفتابی و خشک انگورها را در هوای آزاد قرار دهید. در طول روز چند بار این گروه ها را زیر و رو کنید تا تمام بخش‌های آن به خوبی خشک شوند. بعد از ۲ تا ۳ روز می توانید از کشمش تازه و خوشمزه تان استفاده کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

در این مقاله سعی کردیم تا به خواص و مضرات کشمش اشاره کنیم. کشمش در منار همه خواص و فوایدی که دارد دارای قند و کالری زیادی است. از همین رو باید در حد اعتدال مصرف شود. مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در کشمش برای جلوگیری از انواع بیماری ها و حفظ سلامت بدن اهمیت زیادی دارد.

 

 

منابع: healthline، medicalnewstoday، webmd

 

 

کالابرگ الکترونیک