طرز تهیه مربای تمشک به ۲ روش خوشمزه با طعم بازاری

طرز تهیه مربای تمشک به ۲ روش خوشمزه با طعم بازاری


14 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای تمشک به 2 روش

مربای تمشک یکی از خاص‌ترین و خوشمزه‌ترین مرباهایی است که در شمال کشور تهیه می‌شود. به مربای تمشک جنگلی «مربای ولش» هم گفته می‌شود. این مربا در اصل یک مربای تابستانی است ولی اگر تمشک را در فریزر نگهداری کرده باشید، می‌توانید در فصل زمستان هم از طعم بی‌نظیر مربای آن لذت ببرید. مربای تمشک قرمز و مربای تمشک سیاه معمولا به دو روش با شکر و با شیره انگور درست می‌شود که ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه مربای تمشک مرحله به مرحله به هر دو روش رژیمی و ساده می‌پردازیم. همچنین شیوه نگهداری مربای تمشک، راه‌های جلوگیری از کپک زدن آن و فوت و فن‌های پخت مربای تمشک را هم به شما خواهیم گفت.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای تمشک

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای تمشک

 

*مربای تمشک را می‌توانید به عنوان دسر همراه با صبحانه، یا در طرز تهیه انواع چیزکیک، انواع کیک مربایی و دسرهای دیگر مصرف کنید.

 

*در طرز تهیه انواع مربا معمولا میزان شکر و میوه به یک اندازه در نظر گرفته می‌شود، یعنی مثلا معمولا به ازای هر یک کیلوگرم از میوه‌، ۱ کیلوگرم شکر هم به کار می‌رود ولی در مورد تمشک، این میزان بستگی به میزان ترشی یا شیرینی این میوه دارد. اگر تمشک‌ها شیرین هستند، می‌توانید میزان شکر را کمتر در نظر بگیرید.

 

*استفاده از گلاب و وانیل در طرز تهیه مربای تمشک اختیاری است و بستگی به سلیقه شما دارد.

 

*اگر از تمشک‌های فریز شده و یخ زده استفاده می‌کنید، سعی کنید حتما از شب قبل آن‌ها را از فریزر خارج کنید و در یخچال بگذارید تا یخ‌زدایی شوند.

 

*برای اینکه رنگ مربای تمشک تیره‌تر شود، در مراحل پایانی پخت، می‌توانید به اندازه دلخواه رنگ خوراکی قرمز هم به مربا اضافه کنید.

 

*برخی افراد برای غلظت بیشتر مربا، به مواد مورد استفاده در طرز تهیه مربای تمشک، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری ژله‌ای را که همرنگ با رنگ تمشک باشد، به آن اضافه می‌کنند که این کار نیز کاملا اختیاری است.

 

*بعد از جوش آمدن مواد مربای تمشک، کف روی مربا را جدا کنید تا مربا در نهایت شفاف و خوشرنگ شود. این کار البته روی طعم مربا تاثیر نخواهد گذاشت.

 

*طرز تهیه مربای تمشک بدون دانه هم مرسوم است.

 

 

طرز تهیه مربای تمشک به روش ساده با شکر

 

طرز تهیه مربای تمشک به روش ساده با شکر

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم: حدود ۲۷۵ کیلو کالری
زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مرغ زنجبیلی خوشمزه و مجلسی با نکات طلایی پخت

 

• تمشک: ۱ کیلوگرم
• شکر: ۱ کیلوگرم
• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
• وانیل: به اندازه نوک قاشق

 

 

مراحل طرز تهیه مربای تمشک جنگلی با شکر

 

برای درست کردن این مربا، باید در ابتدا تمشک‌ها را با شکر مخلوط و صبر کنید تا آب بیندازد. سپس آن‌ها را روی حرارت قرار دهید و در آخر گلاب و وانیل را هم اضافه کنید. وقتی مربا غلیظ شد، می‌توانید آن را سرو کنید

 

 

مرحله اول: تمشک‌ها را به خوبی بشویید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای تمشک جنگلی قرمز یا سیاه، ابتدا تمشک‌ها را به خوبی بشویید. بهتر است تمشک‌ها را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید تا گل و لای آن‌ها خارج شود. سپس آن‌ها را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید.

 

 

مرحله دوم: شکر را به تمشک‌ها اضافه کنید

 

روی تمشک‌ها را شکر بریزید و قابلمه یا ظرف را در یخچال قرار دهید تا آب بیندازد. همان طور که گفته شد، می‌توانید میزان شکر را کمی کمتر یا بیشتر هم در نظر بگیرید. حدود ۶ ساعت صبر کنید تا تمشک‌ها کاملا نرم شوند و طعمشان با شکر یکدست شود.

 

 

مرحله سوم: کف روی مواد مربای تمشک را بگیرید

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای تمشک، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شعله را روی متوسط رو به بالا تنظیم کنید. صبر کنید تا مواد داخل قابلمه شروع به جوشیدن کنند. در این فاصله روی مایه یا شربت شروع به ایجاد شدن کف می‌کند. این کف‌ها را با کمک قاشق جدا کنید.

 

 

مرحله چهارم: گلاب و وانیل را به مربای تمشک اضافه کنید

 

بعد از اینکه کف‌ها را گرفتید، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم و صبر کنید تا مربا غلیظ شود. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، گلاب را به مواد مربای تمشک خانگی اضافه کنید. بعد از اینکه مربای تمشک جنگلی به غلظت کافی رسید، وانیل را به مواد اضافه کنید و ۲ تا ۳ دقیقه بعد، شعله را خاموش کنید.

 

 

مرحله پنجم: مربای تمشک را در یخچال نگه دارید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای تمشک، بعد از این که مربا پخت و سرد شد، مربا را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و استریل شده بریزید و در(ب) آن‌ها را محکم ببندید. مربا را تا زمانی که در آن را باز نکرده‌اید، می‌توانید در دمای محیط نگه دارید ولی به محض باز کردن، بطری را به یخچال منتقل کنید.

 

این بود طرز تهیه مربای تمشک جنگلی قرمز؛ روش درست کردن مربای تمشک سیاه و مربای تمشک وحشی هم به همین روش است.

 

 

طرز تهیه مربای تمشک رژیمی با شیره انگور

 

طرز تهیه مربای تمشک رژیمی با شیره انگور

 

مواد لازم برای تهیه مربای تمشک رژیمی

 

• شیره انگور: ۱ کیلوگرم
• تمشک: ۱ کیلوگرم
• آبلیمو: ۱ قاشق چای خوری
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

 

مراحل طرز تهیه مربای تمشک رژیمی با شیره انگور

 

در این روش از طرز تهیه مربای تمشک رژیمی بدون شکر، باید شیره انگور را با تمشک‌‌ها مخلوط کنید و صبر کنید تا آب بیندازد. سپس تمشک و شیره انگور را به همراه آب روی حرارت بگذارید و در آخر آبلیمو را اضافه کنید. وقتی مربا کشدار و غلیظ شد، می‌توانید آن را سرو کنید. مربای تمشک جنگلی و مربای تمشک قرمز و مربای تمشک سیاه را به همین روش رژیمی می‌توانید درست کنید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه پودینگ برنج با طعم هلو با کمپوت هلو و هلو تازه

 

 

مرحله اول: تمشک‌ها را بشویید

 

در اولین قدم برای درست کردن مربای تمشک، ابتدا برگ و دم تمشک‌ها را جدا کرده و آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در یک تشت آب بخیسانید تا تمیز شوند. سپس آنها را آبکشی کنید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند.

 

 

مرحله دوم: تمشک را با شیره انگور مخلوط کنید

 

تمشک‌ها را به همراه شیره انگور در یک ظرف بریزید و در یخچال قرار دهید. به مدت ۶ تا ۸ ساعت صبر کنید تا شیره و تمشک‌ها طعم یکدیگر را بگیرند و مخلوط آب بیندازد. سپس قابلمه را از یخچال خارج کنید و آن را روی حرارت قرار دهید.

 

 

مرحله سوم: مربای تمشک رژیمی را بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای تمشک، آب را اضافه کنید و مانند روش قبل، حرارت را زیاد کنید. وقتی مواد شروع به جوشیدن کردند، کف روی مایه مربا را بگیرید تا شفاف شود. سپس حرارت را ملایم کنید و حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید تا مربای تمشک غلیظ شود.

 

 

مرحله چهارم: آبلیمو را اضافه کنید

 

بعد از این‌که مربا به غلظت مناسب رسید، آبلیمو را به مواد اضافه و ۵ دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید. بعد از اینکه مواد داخل قابلمه از دما افتادند و سرد شدند، آن ها را در بطری شیشه‌ای در بسته بریزید و در یخچال نگه دارید.

 

این بود طرز تهیه مربای رزبری یا تمشک به روش رژیمی و بدون شکر. نوش جان!

 

 

چه کار کنیم که مربای تمشک شکرک نزند؟

 

چه کار کنیم که مربای تمشک شکرک نزند؟

 

*غلظت مناسب مربای تمشک باعث جلوگیری از شکرک زدن مربا خواهد شد. در طرز تهیه مربای تمشک، اجازه دهید تا مربا به اندازه کافی قوام پیدا کند سپس شعله زیر آن را خاموش کنید. اگر بعد از سرد شدن مربا، شهد مربا آبکی و رقیق بود، دوباره مربا را روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ‌تر شود.

 

*اگر بعد از درست کردن مربای تمشک، مربایتان شکرک زد، کمی آب جوش را با ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه کنید و دوباره مربا را روی حرارت قرار دهید تا کمی بجوشد. بعد از غلیظ شدن، غلظت مربا باید به اندازه عسل و کشدار باشد.

 

*کم بودن میزان شکر گاهی اوقات موجب کپک زدن مربا می‌شود. در این صورت دوباره کمی شکر و آب به مربا اضافه کنید و مربا را روی حرارت قرار دهید. بعد از رسیدن به غلظت مناسب، حرارت را خاموش کنید.

 

*در مورد میوه‌هایی که ترشی آن‌ها زیادتر است، لزومی به استفاده از آبلیمو یا جوهرلیمو برای جلوگیری از شکرک زدن آن‌ها نیست ولی استفاده از آن نیز بدون مانع است و بستگی به سلیقه شخصی‌ شما دارد.

 

 

سوالات متداول

 

مدت زمان ماندگاری مربای تمشک چقدر است؟

 

مدت زمان ماندگاری مربای تمشک چقدر است؟

 

حدود ۶ ماه تا ۱ سال می‌توانید مربای تمشک را در یخچال نگه دارید ولی اگر آثاری از کپک روی آن مشاهده کردید، مربا را دور بریزید.

 

 

نسبت میزان تمشک و شکر برای درست کردن مربا چقدر باید باشد؟

 

معمولا این میزان را به یک نسبت مساوی در نظر می‌گیرند ولی می‌توانید مقدار شکر را بنا به سلیقه خود کم یا زیاد کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک