کلم پلو با کلم قرمز و گوشت قلقلی رو با این سبزی و چاشنی ها بپز!

کلم پلو با کلم قرمز و گوشت قلقلی رو با این سبزی و چاشنی ها بپز!


30 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین سبزی و چاشنی برای کلم پلو با کلم قرمز و گوشت چرخ کرده چیه؟

با کلم قرمز چی درست کنم؟ روش تهیه کلم پلو با کلم قرمز (کلم بنفش) یکی از غذاهای خوشمزه و متفاوت با کلم بنفش یا کلم قرمز است که در آن از انواع گوشت‌ها مثل گوشت چرخ کرده، مرغ و گوشت قرمز یا بدون گوشت و به صورت گیاهی استفاده می‌شود. در کلم پلو با کلم بنفش می‌توانید از انواع سبزیجات دلخواه خود استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۳ روش طرز تهیه کلم پلو قرمز و نکات تهیه و خوشمزه شدن کلم پلو با کلم قرمز را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو قرمز (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
کلم بنفش ۱ عدد متوسط
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
آرد نخودچی یا آرد گندم ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری
سبزی معطر تازه یا سبزی خشک به مقدار دلخواه
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم
زعفران (دم کرده) به مقدار دلخواه
روغن و کره به مقدار کافی
ماست و ترشی برای سرو کنار کلم پلو قرمز

 

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۱ تا ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کلم پلو قرمز: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه کلم پلو با کلم قرمز و گوشت چرخ کرده

مراحل طرز تهیه کلم پلو با کلم قرمز و گوشت چرخ کرده

کلم پلو با کلم قرمز را به روش ساده و با چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های دلخواه می‌توانید درست کنید. این کلم پلو برخلاف کلم پلو شیرازی با کلم بنفش درست می‌شود. در ادامه طرز تهیه کلم پلو قرمز با کوفته قلقلی را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: برنج و کلم قرمز را آماده کنید

ابتدا برنج را پاک کنید و در یک کاسه با مقداری آب ولرم و نمک بریزید. برنج باید به مدت ۱ تا ۳ ساعت خیس کنید. برگ‌های پژمرده کلم قرمز را جدا کنید و کلم‌ را روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی برش بزنید. کلم‌ها را در یک کاسه بریزید و روی آن مقداری آب اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد، کلم‌ها را در آبکش بریزید و بشویید. صبر کنید تا کلم‌ها آب اضافی خود را از دست بدهند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج ایرانی و خارجی را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را آماده کنید

در این مرحله، گوشت چرخ کرده را در یک کاسه بریزید و به آنها مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ادویه‌های دلخواه اضافه کنید. یکی از پیازها را پوست بگیرید و رنده کنید. سپس پیازهای رنده شده را با دست بفشارید و تفاله پیازها را به گوشت اضافه کنید. همه مواد را با هم ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شود. روی ظرف را بپوشانید و به مدت نیم ساعت، در یخچال بگذارید.

شما می‌توانید برای خرید گوشت چرخ کرده، ادویه‌های غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه و … به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: کوفته قلقلی‌ها را آماده کنید

بعد از اینکه مایه گوشت چرخ کرده استراحت کرد، به اندازه یک گردو (یا کمتر) از مایه بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. اگر مایه کوفته‌ زیادی شل بود، به آنها مقداری آرد گندم یا نخودچی اضافه کنید. همه مایه گوشت چرخ کرده را گلوله کرده و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پول بیبر ترکیه ای | ترکیبات، موارد مصرف، خواص و عوارض

آرد گندم و آرد نخودچی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی یا حضوری خریداری کنید.

مرحله چهارم: کوفته قلقلی‌ها را سرخ کنید

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. کوفته‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا همه قسمت‌های آن طلایی شود. سپس کوفته‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در یک بشقاب که کف آن دستمال حوله‌ای انداخته‌اید، بریزید و کنار بگذارید.

روغن سرخ کردنی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید

مرحله پنجم: کلم‌ قرمز را سرخ کنید

در ادامه، یک پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه دیگر، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود. بعد کلم‌ها را در تابه بریزید و هم بزنید تا نرم شوند.

پیاز داغ منجمد را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید

مرحله ششم: مایه کلم پلو قرمز را آماده کنید

آبلیمو، مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و کمی زعفران دم‌کرده را هم اضافه کنید. اگر سبزی معطر تازه استفاده می‌کنید، سبزی‌های معطر خرد و ساطوری شده (تره، ریحان، شوید، ترخون، پیازچه) را هم اضافه کنید و هم بزنید. وقتی آب اضافه کلم‌ها گرفته شد، شعله را خاموش کنید. در این فاصله در یک قابلمه تا نیمه، آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا شروع به جوشیدن کند.

برای خرید آبلیمو و زعفران می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت خرید اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

مرحله هفتم: برنج را بجوشانید

بعد از جوشیدن آب، آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید. در قابلمه آب جوش، ۱ قاشق غذاخوری نمک  و ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید. سپس برنج را در قابلمه بریزید و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج را بجوشانید تا قسمت روی دانه برنج، نرم و قسمت داخلی آن، دندان‌گیر (مقداری سفت) باشد. بعد برنج را آبکش کنید.

مرحله هشتم: برنج و بقیه مواد کلم پلو را در قابلمه بریزید

قابلمه‌ای که قرار است کلم پلو قرمز را در آن بپزید، روی حرارت بگذارید و مقداری روغن بریزید. بعد ته‌ دیگ دلخواهتان را کف قابلمه بچینید. یک لایه از برنج آبکش شده را روی ته‌دیگ بریزید. سپس مایه کلم پلو، بعد مقداری از کوفته‌های قلقلی و اگر سبزی خشک استفاده می‌کنید، مقداری سبزی خشک هم روی آنها بپاشید. دوباره یک لایه برنج، کلم و گوشت چرخ کرده بریزید. لایه‌ها را تکرار کنید تا موادتان تمام شود و لایه آخر برنج باشد.

مرحله نهم: کلم پلو قرمز را دم کنید

در آخر، دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. به  مدت ۱ یا ۲ دقیقه بعد که داخل قابلمه بخار پیچید، شعله زیر قابلمه را کم کنید. اجازه دهید کلم پلو قرمز به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله آخر: کلم پلو قرمز را سرو کنید

بعد از دم کشیدن کلم پلو، روی پلو کمی روغن کرمانشاهی، کره یا روغن دلخواه بریزید و مواد را هم بزنید. کلم پلو قرمز را در سینی یا دیس سرو بکشید و با سالاد، ماست یا ترشی دلخواه سرو کنید.

انواع کره و روغن حیوانی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

طرز تهیه کلم پلو قرمز به روش‌های دیگر

روش تهیه کلم پلو قرمز با مرغ

طرز تهیه کلم پلو قرمز با مرغ

برای تهیه کلم پلو با کلم قرمز و مرغ، مرغ (۵۰۰ گرم سینه یا ران برای ۴ نفر) را با پیاز، ادویه‌ها و مقداری آب روی حرارت بپزید. کلم‌ها را هم با پیاز، ادویه‌ها، آبلیمو و سبزی تفت دهید. برنج را بجوشانید و آبکش کنید. در آخر، مثل روش بالا مواد را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و کلم پلو را دم کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر موز و بیسکویت ساده و خامه ای به روش یخچالی

برای خرید گوشت مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه کلم پلو قرمز با گوشت قرمز

برای تهیه کلم پلو قرمز با گوشت تکه‌ای، گوشت (۳۵۰ گرم برای ۴ نفر) را به اندازه خورشتی خرد کنید و در یک قابلمه با پیاز، ادویه‌ها و مقداری آب روی حرارت بپزید. کلم‌ها را هم با پیاز، ادویه‌ها، آبلیمو و سبزی معطر (تره، ریحان، شوید، ترخون، پیازچه) تفت دهید. برنج را بجوشانید و آبکش کنید. در آخر، مواد را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و کلم پلو را مثل روش اول دم کنید.

گوشت گوسفندی و گوشت گاو و گوساله را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کلم پلو قرمز

نکات تکمیلی طرز تهیه کلم پلو قرمز

  • برای تهیه کلم پلو قرمز، اگر ترجیح می‌دهید کلم پلو کمی شیرین باشد، به کلم در حال تفت دادن، مقداری شکر، پودر دارچین و گل محمدی خشک اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید. سپس آن را بین برنج بریزید.
  • کلم به تنهای ته مزه شیرین دارد، اگر می‌خواهید این شیرینی را بگیرید، استفاده از آبلیموی تازه را فراموش نکنید. می‌توانید همراه با کلم، مقداری زرشک هم تفت دهید تا شیرینی کلم، خنثی شود.
  • برای طرز تهیه کلم پلو قرمز با کوفته قلقلی، مرغ یا گوشت می‌توانید کوفته قلقلی‌ها، تکه‌های مرغ و گوشت را به جای ریختن لابه‌لای برنج، در زمان سرو روی کلم پلو بریزید یا قرار دهید.
  • برای طرز تهیه کلم پلو قرمز گیاهی بدون گوشت، فقط مایه کلم را درست کنید و بین برنج آبکش بریزید و کلم پلو را دم کنید.

بیشتر بخوانید: ادویه کلم پلو چیست؟

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کلم پلو قرمز

چاشنی کلم پلو قرمز چیست؟

اگر می‌خواهید کلم پلو طعم شیرین داشته باشد، کمی شکر و دارچین را با کلم‌ها تفت دهید. در صورتی که می‌خواهید کلم پلو طعم متمایل ترش داشته باشد، از آبلیمو استفاده کنید.

سبزی کلم پلو قرمز چیست؟

در کلم پلو قرمز می‌توانید از ترکیب سبزی معطر دلخواه تازه یا خشک استفاده کنید. اما به طور متداول از ترکیب ریحان، تره، ترخون، شوید و پیازچه برای سبزی کلم پلو قرمز استفاده می‌شود.

 

محصولات مرتبط