طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی با چند رسپی جذاب + فیلم آموزش

طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی با چند رسپی جذاب + فیلم آموزش


10 مهر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی با چند رسپی جذاب + فیلم آموزش
فهرست محتوا پنهان

سوپ دال عدس یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع سوپ‌ خانگی و رستورانی است که معمولا در کشورها و مناطق مختلف به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. معمولا در طرز تهیه سوپ دال عدس ترکیه از فلفل قرمز ترکی و مقداری آرد در سوپ استفاده می‌شود. جنوبی‌ها در دال عدس هویج می‌ریزند و عرب‌ها سوپ دال عدس را بدون برنج درست می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه سوپ دال عدس به چند روش مختلف آشنا شوید و فیلم طرز تهیه سوپ دال عدس را هم تماشا کنید.

 

مواد لازم برای تهیه سوپ دال عدس و هویج

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
دال عدس ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوش ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد متوسط
سیب زمینی ۱ عدد متوسط
هویج ۱ عدد متوسط
روغن مایع به مقدار لازم
سیر ۳ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل قرمز به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت سوپ دال عدس: ۱ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم سوپ دال عدس: حدود ۱۲۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی

یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن سوپ دال عدس، اضافه کردن مقداری سیب زمینی و هویج خرد شده به آن است. این سوپ بسیار سالم است و مزه بی‌نظیری دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سوپ دال عدس و هویج آشنا شوید.

مرحله اول؛ پیاز را خرد کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ دال عدس مجلسی باید پوست پیاز را جدا کنید. سپس آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید و برای تهیه سوپ کنار بگذارید.

مرحله دوم؛ سیب زمینی و هویج را خرد کنید

سیب زمینی و هویج را برای تهیه سوپ دال عدس خرد کنید

بعد از خرد کردن پیاز، در این مرحله به سراغ سیب زمینی و هویج بروید. سیب زمینی را بشویید و پوست آن را جدا کنید و آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سپس پوست هویج شسته شده را جدا و آن را هم به صورت نگینی خرد کنید.

مرحله سوم؛ سیر را در روغن تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دال عدس به روش سنتی باید مقداری روغن در قابلمه بریزید. حالا حبه‌های سیر را له یا رنده کنید و به روغن اضافه کنید. چند دقیقه سیرها را تفت دهید تا بوی سیر بلند شود.

مرحله چهارم؛ پیاز را همراه با رب گوجه فرنگی در روغن سرخ کنید

پیاز را همراه با رب گوجه فرنگی برای تهیه سوپ دال عدس در روغن سرخ کنید

بعد از تفت دادن سیر باید پیاز را به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه پیازها را تفت دهید تا سبک شوند. حالا ۱ قاشق رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید و خوب با هم ترکیب کنید.

می‌توانید سیر داغ، پیاز داغ منجمد و رب گوجه فرنگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشه خشک بابلی مجلسی با سس مخصوص

مرحله پنجم؛ سیب زمینی و هویج را به سایر مواد اضافه کنید

سیب زمینی و هویج را به سایر مواد سوپ دال عدس اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دال عدس رستورانی باید هویج و سیب زمینی خرد شده را به سایر مواد اضافه کنید. مواد را هم بزنید. سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل قرمز به مواد اضافه کنید.

در صورت تمایل می توانید زردچوبه، نمک و فلفل قرمز را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم، دال عدس را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید

دال عدس را به سبزیجات اضافه کنید

بعد از اضافه کردن ادویه‌ها؛ حالا باید دال عدس شسته شده را به قابلمه اضافه کنید. تمام مواد را برای چند دقیقه با هم تفت دهید.

برای تهیه دال عدس به صورت انلاین، حضوری و تلفنی می توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هفتم؛ آب را به مواد سوپ دال عدس اضافه کنید

آب را به مواد سوپ دال عدس اضافه کنید

در مرحله آخر از روش تهیه سوپ دال عدس و هویج باید ۲ لیوان آب جوش به مواد سوپ اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید و صبر کنید تا سوپ شما بپزد و کاملا غلیظ شود. در این مدت حتما چند بار سوپ را هم بزنید تا ته نگیرد.

مراحل طرز تهیه سوپ دال عدس

بعد از این که سوپ غلیظ شد و همه مواد به خوبی پختند و نرم شدند، شعله گاز را خاموش کنید. سوپ دال عدس را با مقداری جعفری تازه خرد شده تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه سوپ دال عدس با برنج

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
دال عدس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۲ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
آب لیموترش تازه ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
هویج ۱ عدد بزرگ
برنج نیم دانه ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه صبحانه ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

طرز تهیه سوپ دال عدس با برنج

طرز تهیه سوپ دال عدس با برنج

برای تهیه این رسپی سوپ دال عدس باید برنج و دال عدس را در ظرف‌های جداگانه برای ۱ ساعت بخیسانید. سپس برنج و دال عدس را در یک قابلمه بریزید و خوب بپزید. بعد از ۱ ساعت پیاز نگینی را در روغن سرخ و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس سیر و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.

بعد از این که بوی سیر بلند شد، سیب زمینی و هویج نگینی را اضافه کنید. بعد از این که هویج و سیب زمینی کمی سرخ شدند، مخلوط برنج و دال عدس پخته شده را اضافه کنید. کمی نمک و فلفل سیاه به مواد بزنید و ۲ یا ۳ لیوان آب جوش اضافه کنید.

سوپ را هم بزنید و صبر کنید تا همه مواد سوپ به خوبی بپزند و یکدست شوند. می‌توانید این سوپ را با گوشتکوب برقی میکس کنید. در پایان آب لیموترش را به سوپ اضافه کنید، سوپ را در ظرف مورد نظر بریزید و آن را با خامه تزیین کنید.

در صورت تمایل می‌توانید فلفل سیاه، انواع برنج از جمله برنج نیم دانه و خامه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه سوپ دال عدس هندی

طرز تهیه سوپ دال عدس هندی

برای تهیه سوپ دال عدس هندی باید سوپ را با برنج نیم دانه و آب مرغ به همان روش گفته شده در بالا تهیه کنید. معمولا هندی‌ها برای طعم دادن به سوپ دال عدس از ادویه‌ مخصوص سوپ دال عدس مثل هل، زیره، ادویه کاری، فلفل قرمز، زردچوبه و خردل استفاده می‌کنند و سوپ دال عدس را به صورت میکس شده سرو می‌کنند.

برای تهیه ادویه کاری، هل و زیره به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

روش تهیه سوپ دال عدس لبنانی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سوپ دال عدس لبنانی با دیگر سوپ‌ها این است که در آن از روغن زیتون استفاده می‌شود. برای تهیه این سوپ باید سوپ را با برنج نیم دانه و دال عدس تهیه کنید و سپس مقداری سیر تازه، تخم گشنیز، پودر زیره، زردچوبه، سماق و گشنیز تازه به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید روغن زیتون را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  ۸ مدل ماسک ماست و تخم‌ مرغ برای پوست شفاف و موی پرپشت

روش تهیه سوپ دال عدس ترکیه

طرز تهیه سوپ دال عدس ترکیه

در طرز تهیه سوپ دال عدس ترکیه‌ای معمولا از فلفل قرمز ترکیه‌ای (پول بیبر) به مقدار زیاد استفاده می‌شود. ترک‌ها معمولا فلفل قرمز را در روغن تفت می‌دهند و از آن برای تزیین سوپ استفاده می‌کنند. در طرز تهیه سوپ دال عدس ترکیه‌ای باید آن را با هویج و سیب زمینی و آب مرغ آماده کنید و در نهایت مقداری آرد هم به سوپ اضافه کنید تا غلیظ‌تر شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

روش تهیه سوپ دال عدس با مرغ

طرز تهیه سوپ دال عدس با مرغ

برای تهیه سوپ دال عدس با مرغ باید سینه مرغ را به صورت جداگانه بپزید و سپس آن را ریش‌ریش کنید و به سوپ دال عدس اضافه کنید. در طرز تهیه سوپ دال عدس خانگی با مرغ از برنج استفاده نمی‌شود و می‌توانید از انواع سبزیجات مثل هویج و سیب زمینی استفاده کنید.

روش تهیه سوپ دال عدس با بلغور

طرز تهیه سوپ دال عدس با بلغور

سوپ دال عدس با بلغور درواقع یک نوع سوپ دال عدس ترکی است که برای تهیه آن باید از برنج و بلغور گندم خیسانده شده استفاده کنید. در طرز تهیه این سوپ از آب مرغ و مقداری نعنا خشک نیز استفاده می‌شود.

در صورت تمایل گوشت مرغ، بلغور گندم و سبزی خشک نعناع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه سوپ دال عدس عربی

طرز تهیه سوپ دال عدس عربی

برای تهیه سوپ دال عدس عربی باید سوپ را بدون برنج آماده کنید و به جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی رنده شده تفت داده شده در روغن در سوپ استفاده کنید. سایر مراحل درست کردن این سوپ مانند روشی است که پیش‌تر در مقاله ذکر شد.

روش تهیه سوپ دال عدس جنوبی

طرز تهیه سوپ دال عدس جنوبی

جنوبی‌ها معمولا برای تهیه سوپ دال عدس از هویج و خامه استفاده می‌کنند. برای تهیه این سوپ باید آن را درست مثل سوپ دال عدس و هویج آماده کنید. زمانی که سوپ پخته شد، ۲ قاشق خامه صبحانه به آن اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش دال عدس به روش جنوبی و هندی

روش تهیه سوپ دال عدس رژیمی

روش تهیه سوپ دال عدس رژیمی

برای تهیه سوپ دال عدس رژیمی و سوپ دال عدس برای سرماخوردگی می‌توانید از انواع سبزیجات مثل قارچ، کدو خورشتی، گوجه و پیازچه در سوپ استفاده کنید. در طرز تهیه این سوپ نیاز به تفت دادن سبزیجات نیست و نباید از خامه و روغن استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ دال عدس

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ دال عدس

  • برای پخت بهتر و سریع‌تر دال عدس، بهتر است آن را برای یک ساعت در آب بخیسانید.
  • برای خوش‌طعم شدن سوپ دال عدس می‌توانید در زمان سرو کردن مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.
  • می‌توانید سوپ دال عدس را با گوشت‌کوب برقی میکس کنید و بعد میل کنید.
  • برای تهیه سوپ دال عدس می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از گوجه‌فرنگی‌های خرد یا رنده شده استفاده کنید.
  • به منظور خوشمزه‌تر شدن سوپ دال عدس می‌توانید به جای آب از استاک مرغ یا آب قلم استفاده کنید.
  • می‌توانید به سوپ دال عدس مقداری پودر زیره و زنجبیل نیز اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید پودر زنجبیل را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • در طرز تهیه سوپ دال عدس ساده برای کودک بهتر است سوپ را کاملا پوره کنید.
  • اضافه کردن برنج یا بلغور گندم به سوپ دال عدس موجب لعابدار شدن آن می‌شود که می‌توانید به جای آن‌ها از سیب زمینی نیز استفاده کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد مراحل طرز تهیه سوپ دال عدس

در طرز تهیه سوپ دال عدس چه زمانی خامه را به سوپ اضافه کنیم؟

برای تهیه سوپ دال عدس باید خامه را درست زمانی که سوپ آماده شده، اضافه کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

برای تهیه سوپ دال عدس به روش ترکیه‌ای از چه طعم‌دهنده خاصی استفاده می‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده سوپ دال عدس ترکیه‌ای فلفل قرمز ترکی است که باید تکه‌های آن را در روغن سرخ کنید و روی سوپ قرار دهید.

 

کالابرگ الکترونیک