بروکسیم یا دندان قروچه در خواب | علل و عوارض و روش های درمان

بروکسیم یا دندان قروچه در خواب | علل و عوارض و روش های درمان


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان بروکسیم یا دندان قروچه

دندان قروچه (بروکسیم) یا فشردن دندان اغلب در هنگام خواب اتفاق می‌افتد. به این عارضه، قروچه شبانه می‌گویند. در حالی که بیدار هستید هم ممکن است ناخودآگاه دندان‌های خود را به هم فشار دهید و روی هم بسایید. حتی ممکن است فک خود را هم منقبض کنید. این نوع دندان قروچه به دندان قروچه بیداری معروف است. اگر در خواب و بیداری به دندان‌های خود زیاد فشار می‌آورید، بهتر است پیش از هر چیز از پزشک مشاوره بگیرید.  پزشک بسته به علت اصلی دندان قروچه و علائم آن راه‌حل های مختلفی پیش پای شما قرار خواهد داد. در این مقاله از سرویس سلامت   مجله کوروش به بررسی راه حل‌های درمان پزشکی و طب سنتی دندان قروچه یا فشردن دندان در خواب و بیداری می‌پردازیم.

 

از هر ده نفر یک نفر دندان‌ها را در شرایط تنش‌زا روی هم فشار می‌دهد و دندان قروچه می‌کند. اکثر افراد در طول روز متوجه انجام این کار می‌شوند و می‌توانند آن را کنترل کنند. اما برخی شب‌ هنگام و در خواب دندان قروچه می‌کنند. روی هم فشار دادن دندان‌ها و فک عادت مضری است که عوارض نامطلوبی مانند ساییدگی دندان ‌ها را به دنبال دارد. در دنیای پزشکی از دندان قروچه با اصطلاح براکسیسم یا کلنچینگ یاد می‌شود.

 

محافظ آتلی دندان برای درمان بروکسیم

 

محافظ آتلی دندان برای درمان بروکسیم

 

بیشتر بخوانید: این خوراکی‌ها دندان‌ها را زرد می‌کنند+روشهای خانگی از بین بردن زردی دندان

 

محافظ دندان برای درمان دندان قروچه شبانه درخواب یا در بیداری نوعی آتل اکلوزالی است که ممکن است مفید باشد. این محافظ نقش یک بالشتک برای دندان‌ها را ایفا می‌کند و مانع از از ساییده شدن دندان‌ها بر روی یکدیگر در هنگام خواب می‌شود. محافظ های دهان می‌توانند به صورت سفارشی در مطب دندانپزشکی ساخته شوند یا به صورت آماده  خریداری شوند. اگر به بروکسیم دندان مزمن  در خواب مبتلا هستید، محافظ‌های دهان به صورت سفارشی به محافظت از دندان‌های شما در برابر آسیب بسیار کمک می‌کنند. این محافظ‌ها فشار روی فک شما را هم کاهش می‌دهند. محافظ سفارشی معمولا گران‌تر از گزینه‌های آماده است.

 

محافظ‌های سفارشی درجات مختلفی از ضخامت را دارند. آن‌ها به طور خاص با اندازه و شکل فک شما متناسب هستند. آن‌ها معمولا از مواد نرم‌تری نسبت به محافظ آماده فروشگاهی ساخته شده‌اند. محافظ‌های دندان شبانه به طور معمول از پلاستیک ساخته می‌شوند. با این حال محافظ‌های دهانی هم ممکن است برای دندان قروچه شدید موثر نباشند. اما با این حال هزینه پایین، استفاده از آن‌ها را  را به یک راه حل جذاب و مناسب برای افرادی داندان قروچه شبانه دارند، تبدیل کرده است.

حتما بخوانید  ۱۰ مدل از پرفروش ترین و بهترین مارک خمیر دندان خارجی و ایرانی

 

 

جراحی کرونوپلاستی بری درمان بروکسیم یا دندان قروچه

 

جراحی کرونوپلاستی بری درمان بروکسیم یا دندان قروچه

 

جراحی کرونوپلاستی احیا کننده یک روش دندانپزشکی است که ممکن است برای تغییر شکل یا تراز کردن سطح دندان برای درمان بروکسیم استفاده شود. اگر ساییدن دندان شما به دلیل شلوغی ، نامرتب یا کج بودن دندان ایجاد شود ، استفاده از این روش می‌تواند موثر باشد.

در بعضی موارد، ممکن است از روش دوم به نام کرونوپلاستی افزودنی استفاده شود. دندانپزشک شما می تواند بسته به میزان و نوع دندان قروچه از هر دو روش استفاده کند.

 

 

بوتاکس برای درمان دندان قروچه

 

محققان شواهدی یافته اند که تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) ممکن است باعث کاهش درد و قطع دندان قروچه در اثر فشردن دندانها به هم شود. با این حال همچنان گفته می‌شود که برای تأیید ایمنی و اثربخشی استفاده از بوتاکس برای درمان بروکسیم دندان ، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

قبل از شروع تزریق بوتاکس برای درمان دندان قروچه ، پزشک باید مزایا و خطرات آن را با شما در میان بگذارد. در این روش ، یک متخصص پزشکی مقادیر کمی بوتاکس را مستقیماً به داخل دهان تزریق می‌کند. بوتاکس دندان قروچه را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به شل شدن عضله کمک کند. با انجام این کار ممکن است دندان قروچه و سردردهای مربوط به آن کاهش یابد. در این روش درمانی تزریقات ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد. این کار معمولا هر سه تا چهار ماه یک بار تکرار می‌شود.

 

 

تاثیر بیوفیدبک در درمان بروکسیم دندان

 

تاثیر بیوفیدبک در درمان بروکسیم دندان

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مدل از پرفروش ترین و بهترین مارک خمیر دندان خارجی و ایرانی

 

بیوفیدبک تکنیکی است که برای کمک به افراد در شناخت و از بین بردن یک رفتار طراحی شده است. می‌توان از این روش برای کاهش دندان قروچه در خواب و بیداری استفاده کرد. در طول بیوفیدبک ، یک درمانگر بیوفیدبک به شما می‌آموزد که چگونه از طریق بازخورد دیداری، لرزشی یا شنیداری حاصل از الکترومیوگرافی حرکات عضلات فک خود را کنترل کنید. تحقیقات در مورد اثربخشی بیوفیدبک برای درمان دندان قروچه محدود است.

 

براساس تحقیقات اخیر درمان دندان قروچه یا بروکسیم با تحریک الکتریکی، ممکن است اثرات کوتاه مدتی داشته باشد. برای درک مزایا و اثربخشی طولانی مدت استفاده از سایر روش‌های بیوفیدبک، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

 

تکنیک‌های کاهش استرس برای درمان دندان قروچه

 

تکنیک‌های کاهش استرس برای درمان دندان قروچه

 

ممکن است دندان قروچه یا همان بروکسیم، با دلایلی چون استرس، افسردگی و اضطراب مرتبط باشد. اگر دندان های خود را مدام به هم می‌سایید، در بعضی موارد ممکن است روش‌های کاهش استرس به شما کمک کنند. کاهش استرس همچنین می‌تواند برای سلامت کلی شما مفید باشد ، بنابراین یک داروی کم خطر و درمان خانگی دندان قروچه است.

 

 

مراقبه

 

مراقبه به کنترل استرس کمک کرده و اضطراب، درد و افسردگی را کاهش می‌دهد. یک برنامه مراقبه را دانلود کنید و یا به یک گروه مراقبه بپیوندید. این کار ممکن است به همراه سایر روش‌های درمانی کاملا در پروسه کاهش استرس و درمان دندان قروچه موثر باشد.

حتما بخوانید  12 درمان خانگی برای جوانسازی، لایه‌برداری و خشکی پوست مردان

 

 

یوگا

 

یوگا علاوه بر ورزش و مراقبه یک طب سنتی هندی است. یک مطالعه کوچک منبع معتبر از ۲۰ شرکت کننده کاهش قابل توجه افسردگی خفیف تا متوسط ​​را پس از تمرین یوگا نشان داده است. شرکت کنندگان هر هفته دو جلسه ۹۰ دقیقه ای یوگا هاتا انجام دادند. با این حال برای درک تأثیرات یوگا بر افسردگی ، مطالعات گسترده تری لازم است. به نظر می رسد یوگا یک روش طب سنتی جهانی برای درمان دندان قروچه است.

 

 

گفتگو درمانی

 

صحبت با یک درمانگر، مشاور یا دوست مورد اعتماد می‌تواند به کاهش اضطراب ، افسردگی و استرس کمک کند. اگر استرس شما روی زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد، به یک روانپزشک مراجعه کنید. در صورت لزوم، روانپزشک ممکن است داروهایی برای کمک به کاهش استرس و اضطراب تجویز کند.

 

 

ورزش

 

ورزش همچنین با تولید اندورفین‌های خوب، استرس را کاهش دهد. اگر تازه شروع به ورزش کرده‌اید، آهسته شروع کنید. در ابتدا سعی کنید فعالیت روزانه را وارد زندگی خود کنید. همچنین ممکن است لازم باشد برای یافتن فعالیتی که به آرامش شما کمک می‌کند، کمی سرچ کنید. مختلفی را جستجو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: آدامس بایودنت دارنده نشان توث فرندلی | خواص جویدن آدامس بایودنت برای دندان‌ها

 

 

تمرینات عضلات زبان و فک برای درمان دندان قروچه

 

تمرینات عضلانی با زبان و فک می‌تواند به شما کمک کند تا فک و عضلات صورت را شل کنید و چینش صحیح فک را حفظ کنید. می توانید این موارد را در خانه امتحان کنید یا با یک متخصص طب فیزیکی کار کنید.  دهان خود را کاملاً باز کنید در حالی که زبان خود را به دندان‌های جلویی خود لمس می‌کنید. این کار به شل شدن فک کمک می‌کند. حرف “N” را با صدای بلند بگویید. همچنین می توانید فک خود را به آرامی ماساژ دهید تا ماهیچه ها شل شوند.

 

 

عوارض بروکسیم یا دندان قروچه

 

عوارض بروکسیم یا دندان قروچه

 

دندان قروچه  می تواند منجر به انواع عوارض جانبی زیادی شود. سردرد، درد در فک ، صورت و گوش، ساییده شدن و صاف شدن دندان‌ها، شل و دردناک شدن دندان‌ها از عوارض بروکسیم دندان هستند.

در دندان قروچه دندان‌ها ترک خورده ، آسیب دیده یا شکسته می‌شوند. در موارد شدید ، ممکن است مشکل جویدن، گفتار و بلع نیز وجود داشته باشد. اگر مدت طولانی دچار دندان قروچه‌اید و در راستای درمان آن کاری نکرده‌اید، ممکن است خطر عوارض ناشی از ساییدن دندان افزایش یابد. عوارض طولانی بروکسیم شامل درد مزمن گوش، سردرد، بزرگ شدن عضلات صورت و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک