۵ اصل کلیدی تجربه کاربری موفق تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی

۵ اصل کلیدی تجربه کاربری موفق تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی


3 تیر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تجربه کاربری تجارت الکترونیک در خرده فروشی

تجربه کاربری موفق تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی وفادار سازی زیادی در مشتریان ایجاد می کند. بحران پاندمی کرونا بسیاری از کسب و کار ها را به سمت فروش آنلاین و تجارت الکترونیک سوق داده است. فروشگاه های خرده فروشی تجربه کاربری زیادی از فروشگاه های آفلاین دارند. در این مقاله مجله کوروش قصد داریم تا به اصول اساسی تجربه کاربری موفق تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی بپردازیم.

فاصله اجتماعی ایجاد شده ناشی از همه گیری بحران کرونا و حرکت به سمت پلتفرم‌ های فروش آنلاین همه چیز را تغییر داده است. حالا باید ۵ اصل کلیدی تجربه کاربری موفق تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی در فضای آنلاین و بر بستر تجارت الکترونیک را گسترش داد. فروشگاه ها در طی سال گذشته علی رغم دست و پنجه نرم کردن با بحران های مالی، تجارب نوآورانه زیادی بر بستر آنلاین به دست آوردند. کارهای نوآورانه زیادی از سوی کسب و کارهای نوپا در صنعت خرده فروشی انجام شد. بسیاری از این تجارب موفقیت آمیز بودند و داده های ارزشمندی را ثبت کردند.

 

 

توسعه بر بستر تلفن همراه، یک تجربه کاربری موفق در زمینه تجارت الکترونیک

 

توسعه بر بستر تلفن همراه، یک تجربه کاربری موفق در زمینه تجارت الکترونیک

 

از سال ۲۰۱۷ به بعد، نیمی از بازدید ها از وب سایت های خرده فروشی، از طریق تلفن هوشمند انجام شده است. برای بسیاری از کاربران پلتفرم های آنلاین خرده فروشی، بهترین روش سفارش آنلاین و پرداخت از طریق بستر و تجارت الکترونیک، استفاده از تلفن هوشمند است. اکثر افراد به تلفن هوشمند در مقایسه با کامپیوتر دسترسی بیشتری دارند.

 

بنابراین طی فعالیت های روزانه به راحتی می‌توانند از وب سایت های فروشگاه های خرده فروشی بازدید کرده و خرید خود را انجام دهند. اما در این میان همه چیز وابسته به یک تجربه کاربری موفق است. داده ها و آمار نشان می دهد که مشتریانی که تجربه منفی از خرید از طریق تلفن همراه از یک فروشگاه خرده فروشی آنلاین دارند در آینده کمتر از آن فروشگاه و یا برند خرید خواهند کرد.

 

بر اساس آمار ۶۲ درصد از مشتریانی که تجربه کاربری خوبی از خرید از یک پلتفرم آنلاین از طریق موبایل را ندارند دیگر از این برند و یا فروشگاه خرید نخواهند کرد. بر اساس آمار تلفن همراه هوشمند به عنوان راحت ترین کانال انتخابی برای تعاملات خرید و فروش بر بستر تجارت الکترونیک انتخاب شده است. میانگین استفاده از تلفن همراه هوشمند برای خرید آنلاین بر بستر تجارت الکترونیک، تقریباً ۷۰ درصد بیشتر از استفاده از دسک تاپ و کامپیوتر شخصی است.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی فیجیتال در خرده فروشی

 

 

کاربران به سادگی یک برنامه را نصب نمی‌کنند

 

کاربران به سادگی یک برنامه جذاب بومی را نصب نمی‌کنند. اعتماد کاربران برای نصب برنامه تلفن همراه بسیار سخت جلب می‌شود. بر اساس داده ها بسیاری از کاربران تلفن های هوشمند برای این که نمی خواهند یک برنامه را نصب کنند، بیشتر از طریق سایت و مرورگر تلفن هوشمند خود وارد پروسه خرید می شوند.

 

در تاریخ ۱ ژوئیه سال ۲۰۱۹ گوگل به طور پیش فرض اولین قابلیت نمایش بهینه در تلفن همراه هوشمند خود را پیاده سازی کرد. این به این معنی است که الگوریتم جستجوی گوگل وب سایت ها با دسترسی و تجربی کابری بهتر را در تلفن همراه اولویت بندی می کند. اگر وب سایت شما برای موبایل مناسب نباشد، در نتایج جستجوی گوگل در جایگاه پایین تری قرار می گیرد. اگر چه ترافیک استفاده از موبایل بیشتر از دسکتاپ است، اما نرخ تبدیل (Conversion Rate) برای موبایل در جهان تقریبا نصف دسکتاپ است.

 

هر اقدامی که به روند تبدیل بازدید کننده سایت مشتری منجرشود «نرخ ‌تبدیل» نامیده می شود. هر چقدر نرخ تبدیل رشد داشته باشد به معنای موفقیت بیشتر سایت است. نرخ تبدیل ۱.۸۲ درصد برای تلفن همراه هوشمند و ۳.۹۰ درصد برای دسکتاپ اعلام شده است. مطالعات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است. این مطالعات نشان می‌دهد، بهبود تجربه کاربری در اپلیکیشن های موبایل و وب سایت هایی که مناسب موبایل طراحی شده اند، تاثیر زیادی در وابستگی کاربران و وفادارسازی آن ها دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: تجارب تجارت الکترونیک برای خدمت به سالمندان و افراد معلول در دوران کرونا

 

 

تاثیر سرعت در تجربه کاربری موفق بر بستر تجارت الکترونیک

 

حتما بخوانید  اهمیت بازسازی صنعت خرده فروشی در دنیای دیجیتال

تاثیر سرعت در تجربه کاربری موفق بر بستر تجارت الکترونیک

 

بیشتر بخوانید: ۸ اشتباه متداول در صنعت خرده فروشی

 

 

سرعت بالا آمدن وب سایت های خرده فروشی یک موضوع بسیار مهم و پر رنگ در ثبت تجربه کاربری موفق بر بستر تجارت الکترونیک است. بر اساس مطالعات تحقیقاتی که انجام شده، میزان استرس وارده برای انتظار برای بارگیری صفحات کند بر روی کاربر بسیار زیاد است. این اضطراب با شرکت در یک آزمون ریاضی یا تماشای یک فیلم ترسناک برابری می کند.

 

این میزان استرس نشان می‌دهد که چرا ۵۳ درصد از کاربران تلفن همراه بیش از ۳ ثانیه برای بارگیری صفحات وب صبر نمی کنند. عملکرد سریع یک وب سایت در دستگاه تلفن هوشمند بسیار مهم است. این موضوع یکی از فاکتورهای بسیار مهم در رتبه بندی گوگل برای سئو است. بنابراین سرعت بالا آمدن وب سایت ها و پلتفرم های آنلاین خرده فروشی بسیار مهم است. چرا که علاوه‌ بر تاثیر زیاد در تجربه کاربری موفق در رتبه بندی وب سایت در گوگل نیز بسیار تاثیرگذار است.

 

سرعت صفحات وب و بالا آمدن و بارگیری آن‌ها تاثیرات چشمگیری در زمینه تجارت الکترونیک دارد. تقریباً ۷۰ درصد از کاربران فضای مجازی معتقدند که سرعت صفحات وب بر احتمال خرید آن ها تاثیر زیادی می گذارد‌. گوگل تاخیر یک ثانیه در بارگیری صفحات وب در تلفن هوشمند همراه را عامل کاهش نرخ تبدیل تا بیش از ۲۰ درصد عنوان می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی خرده فروشی درون فروشگاهی

 

 

بنابراین فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی که بر بستر آنلاین فعالیت می‌کنند، باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند. بارگذاری تصاویر در وبسایت های خرده فروشی باید بهینه سازی شوند. همچنین باید به سرعت بالا آمدن صفحات وب بسیار توجه شود. این اقدامات منجر به افزایش ۱۵ درصدی ترافیک و ۱۰ درصدی نرخ تبدیل در تلفن هوشمند خواهد شد. مشتریان فروشگاه های خرده فروشی نیز دیگر وب سایت ها را به حال خود رها نمی کنند.

 

چرا که می دانند اگر تنها چند ثانیه صبر کنند، می توانند خرید خود را به راحتی انجام دهند. آن ها به طور ناخودآگاه تصمیم می گیرند تا استرس کمتری هنگام خرید به خود اعمال کنند. بنابراین به وب‌سایت‌هایی مراجعه می‌کنند که به زمان انتظار کمتری برای بالا آمدن صفحات وب نیاز باشد.

 

 

سرمایه گذاری بر روی طراحی وب سایت، برای یک تجربه کاربری موفق

 

سرمایه گذاری بر روی طراحی وب سایت، برای یک تجربه کاربری موفق

 

برای اینکه یک تجربه کاربری موفق را در زمینه خرید و فروش بر بستر تجارت الکترونیک در خرده فروشی فراهم کنید، بهتر است بر روی طراحی وب سایت ها و اپلیکیشن ها بیشتر سرمایه گذاری کنید. شما ممکن است یک زیر ساخت تجارت الکترونیک قوی با تجهیزات و تدارکات برتر داشته باشید. از سوی دیگر تبلیغات زیادی هم انجام دهید. در نتیجه مشتریان زیادی به سمت وب سایت خرده فروشی شما سوق داده شوند. حتی سرعت وب سایت خود را بهینه سازی کرده‌اید، اما طراحی سایت شما نامناسب باشد. زمانی که طراحی نامناسب باشد، هیچکدام از این کارهای مثبتی که انجام داده اید، فایده ای ندارد.

 

مشتریان در مدت زمان ۵۰ میلی ثانیه تصمیم می‌گیرند که در مورد سایت شما چه نظری بدهند. بنابراین باید در مرحله اول ارتباط خوب و تاثیرگذاری بین وب سایت و کاربر شکل بگیرد. پس از آن اگر طراحی وب سایت جذاب باشد، مشتری به سمت خرید از پلتفرم آنلاین بر بستر تجارت الکترونیک سوق داده می شود. برداشت های اولیه مصرف کننده و کاربر ۹۴% مربوط به طراحی وب سایت است. مطالعات نشان می دهد که ۴۶ درصد از مصرف‌کنندگان، اعتبار وب سایت را بر اساس جذابیت بصری و زیبایی آن می سنجند. بنابراین طرح ها، تایپوگرافی، اندازه قلم و طرح های رنگی در کسب اعتبار وب سایت فروشگاه خرده فروشی بسیار مهم هستند. طرح های شما در نظر کاربر بسیار تاثیرگذار است.

 

تصویر در طراحی سایت بر بستر تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی بسیار مهم است. تصاویر مناسب و زیبا جلب توجه می کنند. آن‌ها از نظر احساسی با مخاطب ارتباط برقرار کرده و پیام شما را به صورت بصری به مخاطب منتقل می کنند. از یک الگوی طراحی متفاوت برای وب سایت تجارت الکترونیکی خود استفاده نکنید. سعی کنید از گزینه های متداول با تجربه کاربری مناسب استفاده کنید. از به کارگیری محتوای اضافه و بیهوده خودداری کنید. سعی کنید تا اطلاعات را به زیباترین و کوتاه ترین وجه ممکن به مخاطب و کاربر منتقل کنید. تا یک تجربه کاربری مناسب بصری در ذهن مخاطب ثبت کنید. شما با این کار تاثیر زیادی در جلب اعتماد کاربر خواهید گذاشت.

 

 

بیشتر بخوانید: آینده بازار خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

برای ثبت تجربه کاربری موفق مشتریان را اولویت قرار دهید

 

برای ثبت تجربه کاربری موفق مشتریان را اولویت قرار دهید

 

برای ثبت تجربه کاربری موفق بر بستر تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی بهتر است مشتریان و کاربران را اولویت قرار دهید. اجازه ندهید فناوری، تجربه کاربری شما را تعریف کند. در عوض اولویت ها را بر اساس رفتار مشتریان واقعی خود بسنجید. تجارب تجارت الکترونیک توسط سیستم عامل ها و مجموعه ها و پلتفرم های بزرگ ایجاد شده است.

حتما بخوانید  5 اشتباه بزرگ صاحبان فرانچایز در تدوین استراتژی بازاریابی داخلی

 

بنابراین بهتر است برای داشتن یک تجربه کاربری مناسب، از تجربه خرید منحصر به فرد شخصی وب سایت خود استفاده کنید. یو ایکس خود را کنترل کنید و برخوردهای متفاوت کاربران را بسنجید. آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. آنچه برای مشتریان و کاربران مهم است در خط مقدم طراحی وب سایت قرار دهید. این کار را به سادگی می‌توانید از طریق تجزیه و تحلیل داده ها و استفاده آن ها در معماری مدیریت سایت انجام دهید. محتواهای مناسب را به‌گونه‌ای زیرکانه بر اساس اولویت در جلوی دید کاربر قرار دهید. منظور از محتوای مناسب همان محتواهایی است که کاربران به آن علاقه مندی بیشتری نشان داده اند.

 

 

بیشتر بخوانید: اهمیت سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در خرده فروشی و تجارت الکترونیک

 

 

تاثیر شگرف بومی سازی سایت در ثبت تجربه کاربری موفق بر بستر تجارت الکترونیک

 

تاثیر شگرف بومی سازی سایت در ثبت تجربه کاربری موفق بر بستر تجارت الکترونیک

 

بومی سازی وب سایت تاثیر شگفت انگیزی در ثبت یک تجربه کاربری موفق در زمینه خرده فروشی بر بستر تجارت الکترونیک دارد. پیش از طراحی پلتفرم و یا وب سایت فروشگاه های خرده فروشی بهتر است فرهنگ کاربر هدف را تعبیر و تجزیه و تحلیل کنید. چرا که این تجزیه و تحلیل باعث تاثیر گذاری زیادی در جذب مخاطب خواهد شد. حتی برعکس آن نیز ممکن است.

 

اگر فرهنگ مخاطب بومی را به درستی نشناسید، ممکن است طراحی و یا محتوای وب سایت شما برای او به صورت بالقوه توهین آمیز قلمداد شود. بنابراین به سادگی مشتریان خود را از دست خواهید داد. برای بومی سازی تجربه کاربری باید به نکات مهمی توجه کنید.

 

 

اهمیت رنگ‌ها  و نمادها در بومی سازی

 

یکی از این نکات آشنایی با تعبیر رنگ‌ ها در یک فرهنگ بومی خاص است. رنگ ها در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی دارند. به عنوان مثال رنگ آبی نماد مردانگی در آمریکای شمالی و اروپا است. اما در کشور چین این رنگ نمادی از زنانگی قلمداد می شود. بنابراین می توان به تاثیر فرهنگ ها بر روی رنگ ها پی برد. اگر از این نمادها به درستی استفاده نکنید، کسب و کار شما به راحتی و سادگی شکست خواهد خورد. در طراحی وب سایت خود به اندازه و جهت مولفه های مختلف در متن و زبان‌های مختلف توجه ویژه‌ای کنید. این مولفه ها می توانند یک جهت گیری و آزمون حساس در تجربه کاربری شما باشند.

 

همچنین به نمادها و آیکون ها در طراحی وب سایت بسیار توجه داشته باشید. به عنوان مثال نماد سبد خرید ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد. ممکن است نمادی را به کار ببرید که در یک فرهنگ به هیچ وجه قابل تشخیص نباشد. بنابراین کاربر قطعاً نمی تواند ارتباط مناسبی با طراحی وب سایت برقرار کند و تجربه کاربری مناسبی نخواهد داشت. حرکات و نشانه های اجتماعی و ژست ها در تصاویر و آیکون ها باید متناسب باشند. این حرکات باید متناسب با بافت فرهنگی کاربران عمده پلتفرم‌های صنعت خرده‌ فروشی بر بستر تجارت الکترونیک باشد.

 

 

توجه به پوشش و مرزهای فرهنگی

 

در عین حال به افراد و لباس ها و پوشش آن‌ها توجه کنید. تصاویر افراد و لباس های آن ها باید به دور از نگاه جنسیتی باشند. در بومی سازی تجربه کاربری پوشش افراد بسیار مهم است و باید با احتیاط فراوان این مرزها مشخص شوند. قطعاً برای یک پلتفرم آنلاین خرده فروشی در یک کشور و فرهنگ اسلامی باید مرزهای پوشش متناسب با آن فرهنگ در نظر گرفته شوند. در غیر این صورت کاربران نه تنها از وب سایت خرده فروشی شما استقبال نخواهند کرد.  بلکه آن را یک وب سایت توهین آمیز به فرهنگ و عقاید خود قلمداد می‌کنند. ممکن است نام تجاری شما در یک بازار کاملاً شناخته شده باشد. اما برای ورود به بازار دیگر و بومی سازی کسب و کارتان باید بر روی نام تجاری تان بیشتر کار کنید. چرا که ممکن است در بازار های متفاوت برند شما شناخته شده نباشد.

 

بنابراین سعی کنید تا پیش از هر چیز به وضوح برندتان را به نمایش گذاشته و تثبیت کنید. شما با رعایت چنین اصولی قطعاً یک تجربه کاربری مناسب بومی‌ سازی شده را در ذهن مخاطب ثبت خواهید کرد. مخاطب زمانی که از پلتفرم آنلاین شما بر بستر تجارت الکترونیک استفاده می کند، علاوه بر تجربه کاربری مناسب متوجه خواهد شد که برند شما برای فرهنگ او ارزش قائل است. این موضوع در وفادارسازی مشتری صنعت خرده فروشی بسیار تاثیر گذار است.

 

 

منبع: retailcustomerexperience

 

کالابرگ الکترونیک