ترند های نوظهور صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

ترند های نوظهور صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱


29 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترند های نوظهور صنعت خرده فروشی در سال 2021

پاندمی کرونا باعث تسریع در شکل گیری ترند های جدید و نوظهور در صنعت خرده فروشی شده است. همه گیری و تغییر شیوه زندگی و کار تجارت و کسب و کار و تجربه خرید مشتریان را تغییر داده است. اگر از بحران کرونا بتوانیم به عنوان یک اختلال جهانی یاد کنیم، باید گفت که این اختلال جهانی نوآوری ها و ترند های بسیاری را با خود به همراه داشته است. همه گیری کرونا تغییرات ساختاری در صنعت خرده فروشی را تسریع کرده است. حالا دیگر مرز مشخصی بین جهان فیزیکی و مجازی وجود ندارد. اما از دیگر سو احساس تعلق خاطر جامعه به طور فزاینده ای قوی شده است. بنابراین نقش حیاتی مکان های عمومی برای گرد آمدن مردم را نباید نادیده گرفت. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به ترند های نوظهور خرده فروشی انداخته ایم.

 

 

بومی گرایی و تمایل به حمایت از کسب و کارهای محلی

 

بومی گرایی و تمایل به حمایت از کسب و کارهای محلی 

 

 

یکی از بزرگ ترین ترند های نوظهور خرده فروشی در طی این مدت، بحث حمایت از تولید کنندگان محلی بوده است. سال ۲۰۲۰ سال احیای جنبش فروشگاه های محلی بود. مصرف کنندگان از خرده فروشان محلی و مشاغل کوچک که خدمات شخصی و منحصر به فرد ارائه می دادند، استقبال زیادی کردند. جالب اینجاست که اکثر خریداران به این نکته توجه می کردند که چه چیزی را می خرند و در این روند خرید از چه کسانی پشتیبانی می کنند. اما از دیگر سو پاندمی کرونا بحث خودکفایی کسب و کارهای محلی را بیش از پیش تقویت کرده است. افراد بیشتری در خانه خود کار می کنند و به صورت فروش محلی امرار معاش می کنند. حالا مراکز خرید بومی و حتی راسته های خیابان های محلی برگ برنده در معاملات خرده فروشی در دوران پاندمی را از آن خود کرده اند.

 

 

تغییر ظاهر مراکز خرید خرده فروشی

 

تغییر ظاهر مراکز خرید خرده فروشی

 

بر اساس تحقیقات اخیر وست فیلد، خریداران و مصرف کنندگان امروزی تمایل بیشتری به ارتباط با جامعه محلی خود پیدا کرده اند. ظاهر مراکز خرید سنتی در خرده فروشی تغییر کرده اند. آن ها بیشتر شبیه به محیط اطراف خود شده اند. بر اساس این تحقیقات تعامل و جامعه پذیری در اولویت مشتریان برای خرید از مراکز خرده فروشی قرار گرفته است. می توان انتظار داشت که فضاهای خرده فروشی در آینده به مراکز تجمع تبدیل شوند. ۷۰ درصد از مصرف کنندگان تمایل به خرید از مراکز خریدی باشند که فرهنگ بومی آن منطقه را منعکس می کند.

 

 

بیشتر بدانید » معیارهای سنجش رضایت مشتری در خرده فروشی « 

 

 

واقعیت مجازی و افزوده از جمله ترند های نوظهور خرده فروشی

 

واقعیت مجازی و افزوده از جمله ترند های نوظهور خرده فروشی

 

جای تعجب نیست اگر از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به عنوان ترند های نوظهور در صنعت خرده فروشی یاد کنیم. رشد فناوری در صنعت خرده فروشی در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده است. حالا شاهد استفاده از فناوری هایی چون هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی در خرده فروشی ها هستیم. استفاده از واقعیت افزوده در صنعت خرده فروشی جدید نیست. در سال ۲۰۲۰ این فناوری به یک بخش ضروری و اساسی در صنایع خرده فروشی تبدیل شده بود. در همان زمان نظرسنجی ها نشان می دادند که ۵۱ درصد افراد مایل به استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای ارزیابی محصولات هستند.

 

 

ترندهای تجارت دیجیتال خرده فروشی

 

 

ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان

 

ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان

 

حالا فروشگاه ها و برندهای خرده فروشی می توانند با استفاده از این فناوری ها در مناطق مختلف پرچمدار ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان باشند. برندهایی چون نایک در حال حاضر بر روی فضای های ترکیبی از فناوری و هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند. نایک از فناوری واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و اسکن بدن برای ایجاد تجربه های جذاب تر استفاده می کنند. هوش مصنوعی و استفاده از قابلیت تجزیه و تحلیل داده رفاه بیشتری برای مشتریان فراهم کرده است. حالا کالاهای زیبای داخل فروشگاه را خیلی ساده می توانید بلافاصله بر روی بدن خود تجسم کنید. این فناوری های نوظهور را نباید دست کم گرفت.

 

 

محبوبیت بازاریابی اومنی چنل در ترند های نوظهور خرده فروشی

 

محبوبیت بازاریابی اومنی چنل در ترند های نوظهور خرده فروشی

 

در سال های اخیر مفهوم خرده فروشی و بازاریابی اومنی چنل با هم تنیده شده اند. این نوع بازاریابی را نمی توان در ترند های نوظهور خرده فروشی در سال های کرونا و پسا کرونا نادیده گرفت. دیگر نمی توان مشتریان را به گونه ای عادت داد که برای طی پروسه خرید از کانال های مختلف یک برند خرده فروشی مسیرهای جداگانه ای را طی کنند. حالا مشتری عادت به سادگی و خرید بدون دردسر کرده است. فروشگاه های فیزیکی دیگر مقصد نهایی مصرف کنندگان نیستند.

 

 

بازاریابی اومنی چنل در فروشگاه های فیزیکی

 

 

تجربه خرید بی دردسر از فروشگاه های خرده فروشی

 

تجربه خرید بی دردسر از فروشگاه های خرده فروشی

 

این ها فقط یکی از مسیر از چندین مسیر خرید محسوب می شوند. سفر مشتریان و رفتار خرید آن ها به گونه ای ارزیابی می شود که اگر پروسه خرید خود را از یکی از درگاه ها و کانال ها برای خرید رها کردند، بتوانند بدون طی مراحل تکراری از کانالی دیگر خرید خود را نهایی کنند. در این میان نقش فناوری در بازاریابی اومنی چنل را نباید نادیده گرفت. دنیای آنلاین یک تجربه شخصی جذاب از طریق بازاریابی اومنی چنل، پیش روی مشتریان فروشگاه های خرده فروشی قرار داده است.

 

 

پیشتازی چین و ژاپن

 

در این میان، فروشگاه های فیزیکی نیز مجهز به فناوری های به روزی شدند که سفر مشتری در دنیای واقعی واقعی جذاب تر کرده اند. فروشگاه های بدون صندوق دار، مجهز به بلوتوث و فناوری های چون RFID تجربه جالبی از خرید را در ذهن مشتریان برجای می گذارند. چین و ژاپن در زمینه استفاده از این نوع فناوری های نوظهور در صنعت خرده فروشی بسیار قدرتمند عمل کرده اند.

 

 

عوامل تاثیر گذار بر رفتار خرید مشتری

 

 

خرید اخلاقی و مصرف گرایی آگاهانه از ترند های نوظهور خرده فروشی

 

خرید اخلاقی و مصرف گرایی آگاهانه از ترند های نوظهور خرده فروشی

 

شاید بتوان گفت که پاندمی کرونا منجر به فشار دادن دکمه تنظیم مجدد ارزش های اجتماعی شده است. آگاهی و اصالت بیشتری در خرده فروشی مشاهده می شود. خرید اخلاقی و مصرف گرایی آگاهانه به یکی از ترند های اصلی نوظهور در صنعت خرده فروشی تبدیل شده است. مصرف کنندگان نسبت به گزینه های خرید خود آگاهی بیشتری دارند. آن ها به طور فعال به دنبال خرید از خرده فروشانی هستند که ایده های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی آن ها را نشان می دهد.

 

اهمیت به حفظ محیط زیست در صنعت خرده فروشی

 

شفافیت حفظ ارزش های اخلاقی و احترام به محیط زیست برای خریداران و مشتریان اهمیت زیادی پیدا کرده است. این موضوع به چه معناست؟ اینکه که برندها و کسب و کارها باید خیلی سریع خود را در سطح بالای ارزش های اخلاقی و اولویت بندی مصرف کنندگان قرار دهند. در این میان خرده فروشان با اعتماد سازی میان خود و مشتریان می توانند در جذب مشتری بیشتر و کسب تجربه موفق خرید، قوی عمل کنند. اعتماد به یک عنصر کلیدی در پروسه خرید تبدیل شده است.

 

 

ترند های خرده فروشی نوظهور و خرید بدون تماس

 

ترند های خرده فروشی نوظهور و خرید بدون تماس

 

پاندمی کرونا رفتار خرید مشتریان و مصرف کنندگان را بسیار تغییر داده است. حالا بیشتر مشتریان ترجیح می دهند از بسترهای تجارت الکترونیک به صورت آنلاین خرید کنند. اما اگر نگاهی به خرید از فروشگاه های فیزیکی بیاندازیم، تغییرات زیاد مشتریان این فروشگاه ها را نیز به سادگی خواهید دید. مشتریان ترجیح می دهند بدون لمس پروسه پرداخت را انجام دهند. بنابراین فناوری ها و خدماتی به فروشگاه های فیزیکی اضافه شده که این امکان را فراهم می کند تا با کمترین تماس ممکن پروسه خرید انجام شود.

 

 

بهترین خدمات تحویل غذای آنلاین در ۲۰۲۱

 

 

فناوری های نوظهور در خدمت فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی

 

خرده فروشان با تلفیق فناوری های لمسی مانند سنسورها، هوش مصنوعی، تشخیص چهره و فعال سازی صدا، راه حل های خلاقانه ای را در فروشگاه های فیزیکی خود در پیش گرفته اند. تعاملات فیزیکی در فروشگاه های آفلاین به کمترین حد خود رسیده است. این در حالی است که قبل از پاندمی، بخش عمده ای از خرید، تست آن بود. مانند خوردن نمونه ای از مواد غذایی و یا گذراندن ساعت ها زمان در اتاق پرو لباس و یا پیشخوان های زیبایی. حالا این تجربیات به طور کامل حذف شده اند. عادت ها و روش های خرید با فناوری های روز دنیا اغنا می شوند. فروشگاه های فیزیکی مجبور به قرار گرفتن در مسیر این ترند های نوظهور برای به حداکثر رساندن ترافیک پاها هستند.

 

 

شخصی سازی پروسه انتخاب و خرید در فروشگاه های خرده فروشی

 

شخصی سازی پروسه انتخاب و خرید در فروشگاه های خرده فروشی

 

بر اساس گزارش فوربس مصرف کنندگانی که تجربه خرید از فروشگاه های خرده فروشی بر اساس آفر تبلیغات شخصی سازی شده را دارند، ۴۸ درصد بیشتر برای خرید هزینه می کنند. شخصی سازی یکی از ترند های نوظهور در صنعت خرده فروشی محسوب می شود. با استفاده از فناوری های به روز حتی بازاریابی برای مشتریان فروشگاه های خرده فروشی شخصی سازی شده است.

 

 

تحلیل رفتار مشتری

 

رفتار خرید مصرف کنندگان با برنامه های مختلف تجزیه و تحلیل داده ارزیابی می شوند. سپس بهترین پیشنهاد بر اساس روند خرید مشتری به او ارائه خواهد شد. دنیای تجارت الکترونیک با استفاده از هوش مصنوعی به راحتی موفق به شخصی سازی فروش برای مشتریان شده است.

 

 

منبع: SCN

 

کالابرگ الکترونیک