مارتک یا تکنولوژی مارکتینگ چیست؟

مارتک یا تکنولوژی مارکتینگ چیست؟


1 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مارتک یا تکنولوژی مارکتینگ چیست؟

مارکتینگ تکنولوژی یا تکنولوژی بازاریابی یا همان مارتک شامل استفاده از طیف وسیعی از نرم افزارها و ابزارها برای دستیابی به اهداف بازاریابی است. زمانی که تیم بازاریابی از فناوری های حوزه بازاریابی برای راحتی و صرفه جویی در هزینه و زمان استفاده می کند، قطعا موفق تر عمل خواهد کرد. مارتک (مارکتینگ تکنولوژی) یکی از مهم ترین موضوعات در کمپین های بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. با استفاده از تکنولوژی بازاریابی می توان در بهینه سازی اجرای استراتژی بازاریابی در کانال های مختلف، تلاش کرد. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به بحث ابزارهای مارتک در مدیریت بازاریابی انداخته ایم.

مارتک یا تکنولوژی مارکتینگ چیست؟

 

این مدل از فناوری بازاریابی که با نام MarTech نیز شناخته می شود طیف وسیعی از نرم افزارها و ابزارها را توصیف می کند که در دستیابی به اهداف یا اهداف بازاریابی به ما کمک می کنند. هنگامی که یک تیم بازاریابی از گروهی از فناوری های بازاریابی استفاده می کند، این به عنوان مجموعه فناوری بازاریابی آنها شناخته می شود. MarTech به عنوان اصلی در کمپین های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است، اما می تواند برای بهینه سازی فعالیت های بازاریابی در هر کانال بازاریابی استفاده شود.

 

 

اهمیت مارتک در بازاریابی

 

اهمیت مارتک (مارکتینگ تکنولوژی) در بازاریابی

 

در سال ۲۰۱۲ گارتنر پیش بینی کرد تا سال ۲۰۱۷ هزینه زیادی صرف فناوری در زمینه بازاریابی خواهد شد. این ادعا سروصدای زیادی به پا کرد. اما باید پذیرفت که امروزه مارتک (تکنولوژی مارکتینگ) به طور فزاینده ای نقش مهمی در بازاریابی ایفا می کند. حتی می توان گفت، بسیاری از هزینه های بازاریابی صرف تکنولوژی بازاریابی یا مارتک می شود. با گذشت زمان و چشم اندازهای آتی، بازاریابان به سمت سرمایه گذاری بر روی این موضوع حرکت کرده اند. چرا که این موضوع رشد سازمان را تسهیل می کند.

 

بخوانید: ابزارهای مارکتینگ تکنولوژی در تعامل با مشتری 

 

 

ملزومات مارتک یا تکنولوژی های بازاریابی

 

ملزومات مارتک یا تکنولوژی های بازاریابی

 

این که هر سازمان و یا کسب و کاری نیاز به کدام فناوری در زمینه بازاریابی دارد، کاملا بستگی به شیوه بازاریابی و کسب و کار دارد. بنابراین استفاده از مارتک تا حد زیادی به نوع کسب و کار شما بستگی دارد به عنوان مثال اگر سازمان شما محصولات خود را به صورت B2B به فروش می رساند، نیاز به فناوری های متفاوتی با سازمانی که محصولات خود را به صورت B2C به مصرف کنندگان عرضه می کند، دارد. با این حال برای اجرای استراتژی بازاریابی باید برخی مسایل کلی و جامع را در زمینه مارتک (مارکتینگ تکنولوژی) در نظر گرفت. موضوعاتی چون: بحث بازاریابی ایمیلی، مدیریت محتوا، نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری و حتی تجربه مشتری.

 

 

نرم افزارهای اختصاصی بازاریابی در مارتک

 

جان وانا میکر تاجر معروف آمریکایی می گوید: «نصف پولی که برای تبلیغات هزینه می کنم، هدر می رود. مشکل این است که نمی دانم کدام بخش هدر می شود!» با گذشت بیش از یک قرن این معضل برای بسیاری از شرکت ها حل نشده است. استفاده از مدل های انتسابی، منسوخ و یا عدم موفقیت در تبلیغات آفلاین و آنلاین باعث شده تا شرکت ها فرصت های خود را از دست بدهند. این در حالی است که با استفاده از مارتک (مارکتینگ تکنولوژی ) می توان در عصر کنونی این مشکل را حل کرد. به کمک تکنولوژی و نرم افزارهای مناسب بازاریابی می توان تا حد زیادی هزینه تبلیغات را به طور مناسب کاهش داد.

 

 

بازاریابی ایمیلی و مارتک

 

بازاریابی ایمیلی و مارتک

 

رایان هالیدی در کتاب خود از اهمیت ایمیل و ارتباط مستقیم با مشتریان صحبت می کند. از آن جا که ایمیل ها وابسته به تغییرات الگوریتم و یا سایر ترندها نیستند، یکی از بهترین بسترها برای دسترسی به مخاطبان هدف محسوب می شوند. در یک نظرسنجی اخیر بیش از ۵۰ درصد پاسخ دهندگان آمریکایی، اعلام کردند که بیش از ۱۰ بار در روز ایمیل خود را چک می کنند. ایمیل یکی از راه های موثر برای برندها در زمینه دسترسی به مشتریان و هدف قرار دادن آن ها است. ایمیل مارکتینگ و استفاده از فناوری های مرتبط با آن یکی از موضوعات مهم در فناوری بازاریابی مارتک محسوب می شود. نرم افزاها و فناوری های زیادی در زمینه استفاده از این تکنولوژی بازاریابی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

 

بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ در خرده فروشی

 

روش های بازاریابی پیامکی در تجارت الکترونیک خرده فروشی

 

 

مارکتینگ تکنولوژی و سیستم مدیریت محتوا

 

استفاده از تکنولوژی های بازاریابی یا مارتک در زمینه سیستم مدیریت محتوا بسیار تاثیرگذار است. با استفاده از این فناوری در زمینه بازاریابی می توان هم وب سایت و هم وبلاگ برند تجاری را ارتقا داد. ۸۸ درصد از مصرف کنندگان، پیش از خرید محصولات محتوای منتشر شده درباره آن را به صورت آنلاین بررسی می کنند. بنابراین سرمایه گذاری بر روی یک وب سایت با کیفیت اهمیت زیادی در بازاریابی دارد. وب سایت شما ستون فقرات بقیه استراتژی دیجیتال شما محسوب می شود. چرا که مشتریان بازاریابی و تبلیغات به سمت آن سوق داده می شوند.

 

 

مارکتینگ تکنولوژی و نرم افزارهای مرتبط با تجربه مشتری

 

مارکتینگ تکنولوژی و نرم افزارهای مرتبط با تجربه مشتری

 

در بازاریابی شما باید تعامل بهتر و بیشتری با مشتری برقرار کنید. مشتری باید با نام تجاری شما آشنایی کامل داشته باشد. شما باید بدانید کدام پیام ها تاثیر مثبتی روی مشتریان دارد. در عین حال شخصی سازی تجربه مشتری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نرم افزارهای تجربه مشتری در این حوزه به بازاریابان کمک بسیار زیادی خواهد کرد. تحلیل رفتار خرید مشتری از طریق این نرم افزارها در مارتک یکی از پر رنگ ترین جنبه های بازاریابی در راستای بهینه سازی تجربه مشتری محسوب می شود.

 

 

نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری و مارکتینگ تکنولوژی

 

نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری در زمینه مارتک بسیار تاثیرگذار هستند. CRM ها می توانند در تجارت های B2B و B2C با پشتیبانی مناسب از مشتریان تجربه خرید مثبتی را در ذهن او ثبت کنند. یکی از مهم ترین اهداف بازاریابی، تعامل با مشتریان و مصرف کنندگان است. با استفاده از این نرم افزارها، این موضوع تسهیل خواهد شد.

 

 

چالش های مارتک

 

چالش های مارتک

 

پیاده سازی، نگه داری و بهینه سازی مارتک یا مارکتینگ تکنولوژی یک پروسه و فرآیند ساده محسوب نمی شود. سازمان ها باید با درک مزایای تکنولوژی های بازاریابی این چالش ها را بپذیرند و آگاه باشند که استفاده از ابزارهای تکنولوژی در بازاریابی می تواند تاثیر چشم گیری در رشد برند تجاری داشته باشد.

 

 

انتخاب پلتفرم و بستر مناسب مارتک

 

انتخاب پلتفرم مناسب دشوار است. چرا که یک پلتفرم چیزی بیشتر از پیدا کردن تکنولوژی مناسب است. انتخاب پلتفرم مناسب در مارتک همانند فرآیند انتخاب یک شریک مناسب است. معمولا ادغام یک سیستم جدید با سیستم قدیمی با چالش های داخلی و خارجی زیادی همراه است. این موضوع می تواند در فعالیت های شرکت وقفه ایجاد کند. معمولا راه اندازی پلتفرم ها بر بستر تکنولوژی بازاریابی در هر سازمان با دغدغه هایی روبرو است. مهم ترین موضوع در این میان این است که بتوان بهترین و وفق پذیرترین بستر را برای مارتک در بازاریابی انتخاب کرد.

 

تغییر فرهنگ شرکت و مارتک

 

تغییر فرهنگ شرکت و مارتک

 

برای بسیاری از سازمان ها و کمپانی ها تغییر نحوه عملکرد بازاریابی می تواند یک چالش بزرگ باشد. همکاری با همکاران برای آموزش آن ها در بستر جدید معمولا با موانعی همراه است. گاهی اوقات افراد شرکت برای آموزش بر بستر جدید بر مبنای مارتک (تکنولوژی مارکتینگ) با مشکل مواجه می شوند. آن ها زمان فعالیت خود برای انجام کارهای روزانه شرکت را از دست می دهند. متاسفانه در بسیاری از شرکت ها، ایجاد فرهنگ استفاده از مارتک بسیار دشوار است. این موضوع مانعی بسیار بزرگ برای توسعه بازاریابی در سازمان محسوب می شود.

 

 

پردازش کلان داده در مارتک

 

پردازش داده های بسیار زیاد در مارتک

 

یکی از مهم ترین و بزرگ ترین چالش ها در بازاریابی بحث داده های زیادی است که وجود دارند. رمز نگاری داده ها برای تعیین آن چه مهم است و آن چه مهم نیست، می تواند یک چالش بزرگ برای سازمان شما باشد. تجزیه و تحلیل داده ها می تواند کمک زیادی به هدف مندی آن ها در مسیر بازاریابی کند. در مارکتینگ تکنولوژی چالش پردازش داده های زیاد به راحتی قابل حل است. این کار از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی انجام می شود.

 

اهمیت چابکی در مارتک یا تکنولوژی بازاریابی

 

اهمیت چابکی در مارتک یا تکنولوژی بازاریابی

 

هدف اصلی استفاده از مارتک، چابکی در بازاریابی است. یک روش سریع و چابک در مدیریت پروژه و بسیار مهندسی شده می تواند به توسعه کسب و کار شما کمک بسیاری کند. چابکی به بازاریابان اجازه می دهد تا انعطاف بیشتری داشته و از تکرار و صرف هزینه زیاد جلوگیری کنند. اگر چه اهمیت چابکی به صورت سنتی با توسعه محصول مرتبط است اما استفاده از همین ذهنیت در بازاریابی می تواند نتایج فوق العاده ای به همراه داشته باشد. کمپین ها بیشتر و ایده آل تر اجرا خواهند شد. محصولات راحت تر و سریع تر به فروش خواهند رفت و پشتیبانی بهتری از مشتریان صورت می پذیرد.

 

 

سخن پایانی

 

در سال های اخیر ابزارهای تکنولوژی مارکتینگ (مارتک)، در پیشبرد افزایش بهره‌وری و قابلیت پردازش و تحلیل آنی داده ها بسیار موثر عمل کرده اند. با توجه به تاثیر مارتک بر بهره وری برنامه های بازاریابی توجه به تکنولوژی های بازاریابی بسیار کاربردی و مهم است. در آینده ای نزدیک بسترهای جدید و مدرنی از فناوری های بازاریابی معرفی و همه گیر خواهند شد. برای عقب نماندن از قافله و پیشرو بودن در کسب و کار خود لازم و ضروری است که روش های بازاریابی خود را به روز و با تکنولوژی های جدید هماهنگ کنید.

 

منبع: marketingevolution

 

کالابرگ الکترونیک