نگاهی به دلایل تغییر لوگو برندهای تجاری مشهور در دنیا

نگاهی به دلایل تغییر لوگو برندهای تجاری مشهور در دنیا


29 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به دلایل تغییر لوگو برند های تجاری در دنیا
فهرست محتوا پنهان

تغییر لوگو برند های تجاری در دنیا امری معمول است. لوگو به نمایش نمادینی اشاره می کند که توسط یک شرکت برای تعریف محصول، خدمات و نام تجاری اجرا می شود. لوگو جزء ضروری هویت یک برند تجاری محسوب می شود. بنابراین یک کسب و کار موفق باید در طراحی لوگو خود دقت کافی داشته باشد. لوگو در واقع برای مخاطبین طراحی می شود. هر کسب و کاری باید یک لوگو ساده، چشمگیر، مناسب و مفید را داشته باشد. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش نگاهی به دلایل تغییر لوگو برند های تجاری در دنیا انداخته ایم.

 

‌‌هدف از طراحی لوگو برای برند تجاری

 

‌‌هدف از طراحی لوگو برای برند تجاری

 

شرکت ها و کسب و کارهای زیادی ابتدا اقدام به طراحی لوگو می کنند. اما بنا به تغییرات و شرایط درصدد تغییر لوگو برند تجاری خود برمی آیند. یک لوگو باید به گونه ای طراحی شود که مشتری را خیلی سریع به سمت برند تجاری شما سوق دهد. اهمیت لوگو برای تجارت و کسب و کار بسیار زیاد است. لوگو نشانه و نمادی است برای القای یک مفهوم. در واقع چیزی شبیه به امضای کسب و کار شما محسوب می شود. لوگو بخشی از هویت برند تجاری شما است. یک لوگو آرمی است که در هر کجایی که کسب و کار شما حضور داشته باشد، به نمایش گذاشته می شود.

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ تکنیک بهبود آگاهی از برند (Brand awareness) در کسب و کار

 

 

اهمیت لوگو برای برند تجاری و کسب و کار شما

 

اهمیت لوگو برای برند تجاری و کسب و کار شما

 

یک لوگو وابستگی، تجدید ساختار و پایبندی به کسب و کار را تعریف می کند. نقش مهم لوگو در ایجاد هویت برند به کسب و کار و سازمان گاهی باعث می شود تا بسیاری از مشاغل در میانه راه اقدام به تغییر لوگو برند تجاری خود کنند.

 

اولین تاثیر بر روی مشتری از طریق لوگو

 

مشتری زمانی که شروع به اعتماد به نام برند تجاری شما می کند، در اولین نگاه لوگو کسب و کار شما در ذهنش تداعی می شود. یک طراحی مناسب لوگو، دلالت بر میزان حرفه ای بودن و مهارت شما دارد. این حرفه ای بودن می تواند بر روی مشتریان جدید که از خدمات شما استفاده می کنند، تاثیرگذار باشد. طراحی لوگو خوب حتی می تواند یک مزیت رقابتی برای شما در مقایسه با سایر رقبا باشد. مشتریان در نگاه اول جذب لوگوی برند تجاری شما می شوند. اگر این لوگو به درستی طراحی شده باشد، اهداف و هویت برند شما به خوبی در آن مشخص خواهد بود.

 

اهمیت لوگو برند تجاری در نمایش نوع کسب و کار

 

طراحی لوگو مناسب برای برند تجاری بسیار مهم است. یک لوگو خوب مفهوم کسب و کار شما را در اولین نگاه به مخاطب القا می کند. در عین حال در ذهن مخاطب ثبت خواهد کرد که کسب و کار شما سازنده، تخصصی و قابل اعتماد است. مخاطب و مشتری می تواند با نگاه به یک لوگو جذاب، درک کاملی از کسب و کار پیدا کند. همچنین شما در دید مخاطب از دیگر مشاغل مشابه متمایز خواهید شد.

 

ایجاد حس اعتماد

 

دلیل این که برخی از کسب و کار ها اقدام به تغییر لوگو برند تجاری خود می کنند، جذب مشتریان جدید و ایجاد حس اعتماد بیشتر در آن ها است. یک لوگو ساده و در عین حال خلاق و واضح باعث ایجاد اعتماد بین مشتریان و سازمان شما می شود. مشاهده یک لوگو بصری جذاب به سازمان و کسب و کار شما در ذهن مخاطب مشروعیت می بخشد. ارائه قوی منجر به درک قوی می شود. از طرف دیگر یک لوگوی ضعیف باعث ایجاد شک و بی اعتمادی به سازمان شما می شود.

حتما بخوانید  9 اصل مهم برای موفقیت بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

تغییر لوگو برند تجاری برای ایجاد تمایز

 

لوگوی قابل تشخیص و قوی راهی برای برجسته شدن است. از همین رو بسیاری از کسب و کارها اقدام به تغییر و بازطراحی لوگو برند تجاری خود می کنند. شما فرصت خواهید یافت تا نام خود را در ذهن مصرف کننده ثبت کنید. هر چه افراد بیشتری لوگوی شما را بشناسند و به خاطر بسپارند، نام تجاری شما از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. در مورد لوگو های نمادین اپل، کوکاکولا و BMW فکر کنید. این برند ها به میزان زیادی در ذهن ما ثبت شده اند. این در حالی است که همه آن ها در یک بازار رقابتی بزرگ فعالیت می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ اصل مهم در روایت سازی بازاریابی برند

 

 

چه موقع کسب و کار ها تصمیم به تغییر لوگو برند تجاری خود می گیرند؟

 

چه موقع کسب و کار ها تصمیم به تغییر لوگو برند تجاری خود می گیرند؟

 

برای بسیاری از کسب و کار ها این سوال مطرح است که چه زمان باید اقدام به تغییر لوگو برند تجاری کرد. این که بهترین زمان برای این کار چه وقت است. گاهی اوقات یک لوگو نشان دهنده تکامل شما نیست یا با نام تجاری شما هماهنگی ندارد. گاهی اوقات نیز یک لوگو بسیار قدیمی محسوب می شود. همه این دلایل باعث می شود تا برند های تجاری به فکر تغییر لوگو خود بیافتند.

 

مخاطبان فکر می کنند به گذشته سفر کرده اند

 

وقتی که یک برند دهه ها پیش تاسیس شده و لوگوی آن در همان زمان طراحی شده است، معمولا صاحبان برند تجاری تصمیم به تغییر لوگو برند می گیرند. لوگو نیز مانند هر چیزی تاریخ دارد. در طول زمان ترند ها و سلیقه ها تغییر می کنند. همین موضوع باعث ایجاد درک متفاوت از لوگو کسب و کار می شود. چیزی که زمانی مدرن و قانع کننده بوده می تواند در طول زمان تاثیرگذاری خود را از دست بدهد. زمانی که مردم یک لوگو را مشاهده کرده و فکر می کنند قدیمی است، درست همان زمانی است که سازمان باید اقدام به تغییر لوگو کند. یک قانون کلی وجود دارد. معمولا توصیه می شود هر ۵ سال یک بار لوگو برند تجاری خود را بازطراحی کنید.

 

زمانی که لوگو برند تجاری نشان دهنده تکامل کسب و کار نیست

 

سازمان ها و کسب و کار های تجاری مدام در حال توسعه، تغییر و پیشرفت هستند. این موضوع برای بقای کسب و کار ها امری اجتناب ناپذیر است. شما معمولا کسب و کار خود را بر اساس فرصت ها و نقاط قوت توسعه می دهید. گاهی ممکن است دیگر همان کسب و کار اولیه نباشید. آن چه در گذشته کسب و کار اولیه شما محسوب می شده، حالا به بخش کوچکی از ماموریت شما تبدیل شده باشد. در نتیجه در چنین شرایطی باید اقدام به تغییر لوگو برند تجاری کرد. چرا که دیگر لوگو شما، «شما» نیست. زمان آن رسیده تا تصویر و امضای برند شما با سازمان تجاری شما مطابقت داشته باشد.

 

تغییر لوگو برند تجاری به دلیل عدم هماهنگی با نام تجاری شما

 

در بسیاری از موارد تغییر لوگو برند تجاری به دلیل عدم هماهنگی و تطابق با کسب و کار صورت می گیرد. حتی شاید کسب و کار شما تغییر نکرده باشد اما نحوه ارائه خدمات شما و یا موقعیت کسب و کار تان تغییر کرده باشد. باید در چنین شرایطی اقدام به بروز رسانی لوگو کنید. چرا که لوگو نیز بخشی از تلاش شما در مسیر تغییرات است. لوگو برند تجاری، بازتابی از نام تجاری شما است. اگر همچنان وابستگی زیادی به لوگو خود دارید، بهتر است کمی آن را مدرن تر کرده و جلا دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: ادتک (AdTech) یا همان تکنولوژی تبلیغات چیست؟

 

 

ترند های تغییر و بازطراحی لوگو برند تجاری در سال ۲۰۲۱

 

ترند های تغییر و بازطراحی لوگو برند تجاری در سال 2021

 

در ترند های بازطراحی و تغییر لوگو برند های تجاری در سال ۲۰۲۱ تحولات جالبی شکل گرفته است. اولویت به سمت خوانایی بیشتر برند تجاری رفته است. در همین راستا فونت های لوگو شفاف تر، جسورانه تر و راحت تر هستند. لوگوها معمولا در سال ۲۰۲۱ با رویکردی مینیمال و مدرن بازطراحی شده اند. استفاده از لوگو های کج و یا کمی خمیده بیشتر شده است. این کار باعث خلق حس پویایی و حرکت می شود. لوگو برند تجاری از حالت دایره بسته درآمده است. تا حدودی خطوط منحنی آزاد شده و در کنار هم قرار گرفته اند.

 

دلایل تغییر لوگو برخی برند های تجاری بزرگ در دنیا

 

دلایل تغییر لوگو برخی برند های تجاری بزرگ در دنیا

 

گاهی اوقات یکنواختی برند و یا حتی از تاریخ گذشتن لوگو باعث تغییر لوگو برند تجاری می شود. گاهی اوقات نیز بسیاری از کسب و کار های بزرگ در دنیا به دلیل گسترش کسب و کار خود و یا حتی ضعف لوگوی پیشین، اقدام به بازطراحی می کنند.

حتما بخوانید  نقش روابط عمومی در بازگشت سرمایه با کمک یک کمپین استراتژیک آگاهی از برند

 

دلیل تغییر لوگو برند تجاری اپل

 

یکی از دلایل مهم تغییر لوگو برند تجاری اپل، ضعف در طراحی لوگوی نخستین عنوان شده است. در عین حال قدیمی شدن لوگوی قدیمی را نیز می توان از دلایل دیگر عنوان کرد. لوگوی اولیه اپل از تزیین بیش از حد برخوردار بود. لوگویی که برگرفته از نیوتون و روایت سیب معروف او بود. این لوگو بعدها با هدف بازنمایی عملکرد شرکت اپل و برآوردن ضعف لوگوی اولیه تغییر کرد.

 

تغییر لوگو برند تجاری پپسی به دلیل گذشت زمان

 

تغییر لوگو برند تجاری پپسی به دلیل گذشت زمان

 

برند پپسی در سال ۲۰۰۹ میلادی اقدام به تغییر لوگوی برند خود کرد. این برند پس از کوکاکولا در جایگاه دوم قرار داشت. پپسی تنها دلیل تغییر و بازطراحی آرم تجاری خود را گذشت زمان و قدیمی شدن آن عنوان کرد. این کمپانی بیش از ۱ میلیون دلار صرف بازطراحی لوگو برند جدید کرد. هیچ تغییر خاصی در استراتژی کسب و کار پپسی ایجاد نشده بود. حتی در لوگو قدیمی ضعفی وجود نداشت. تغییر آرم تجاری برند پپسی فقط با هدف بروزرسانی صورت گرفت. مدیران پپسی معتقد بودند که اکنون زمان تغییر لوگو است.

 

تغییر لوگو برند تجاری جنرال موتورز با هدفی استراتژیک

 

تغییر لوگو برند تجاری جنرال موتورز با هدفی استراتژیک

 

جنرال موتورز شرکت مادر برند هایی از جمله شورلت، بیوک و کادیلاک است. این کمپانی در سال ۲۰۲۱ اقدام به تغییر لوگو برند تجاری خود کرد. لوگوی جدید جنرال موتورز بازتاب کمپین خودرو های برقی این شرکت است. خودرو هایی که هدف آن ها کاهش آلایندگی و ایجاد آینده ای تمام الکتریکی است. همراه با لوگوی جدید جنرال موتورز شعار جدیدی را ارایه داد: «آسمان پاک آینده بدون آلایندگی». حروف اولیه شرکت با فونت کوچک جدید نمایش داده می شود. خط زیر M از طرح قبلی حفظ شده است. این تصویر محدوده باتری را نشان می دهد.

 

تغییر لوگو باشگاه اینترمیلان

 

تغییر لوگو باشگاه اینترمیلان

 

طبق گزارش ها باشگاه اینترمیلان در سال جاری اقدام به تغییر لوگو برند تجاری خود کرد. آن ها هدف از این تغییر را مدرن سازی باشگاه و ایجاد ارتباط نزدیک تر با کاپیتول عنوان کردند. همچنین برخی معتقدند تغییر لوگو یک تلاش عمدی برای نمایش تسلط اینتر بر باشگاه رقیب یعنی آث میلان است. برخی می گویند باشگاه اینترمیلان می خواست از رقیب دیرینه خود یوونتوس که چندی پیش لوگوی خود را تغییر داده بود، الگو برداری کند.

 

تغییر لوگو برند تجاری فیسبوک با هدف ارتباط بهتر با مخاطبان

 

تغییر لوگو برند تجاری فیس بوک با هدف ارتباط بهتر با مخاطبان

 

فیسبوک از جمله شرکت هایی است که در تغییر لوگو برند تجاری خود کمی منفعل عمل کرده است. با این حال این برند با هدف ایجاد حس صمیمی تر با مخاطبان در دنیای مدرن تر، لوگو خود را تغییر داد. تغییرات لوگوی فیس بوک چندان محسوس نیست. فقط در فونت و شیوه نوشتاری لوگو کمی تغییر ایجاد شده است. رنگ سفید بیشتر شده و حروف نوشته شده باریک تر به نظر می آیند. لوگو تا حدودی خواناتر شده است.

 

بیشتر بخوانید: بررسی ۵ دلیل برای تغییر و نوسازی یک کسب و کار تجاری

 

 

تغییر لوگو برند تجاری برگر کینگ با هدف یکپارچه سازی

 

تغییر لوگو برند تجاری برگر کینگ با هدف یکپارچه سازی

 

طراحی جدید لوگوی برند تجاری برگر کینگ ساده و در عین حال سرگرم کننده است. حروف بسیار گردتر شده و تا حد زیادی یکپارچه سازی صورت گرفته است. لوگو جدید به شدت برگرفته شده از لوگو قدیمی است. طرح لوگو جدید شبیه طرحی است که برگر کینگ در دهه ۱۹۷۰ از آن استفاده می کرد. این برند معتقد است در آن سال ها برگر کینگ در قوی ترین حالت خود بود. برگر کینگ با طراحی این لوگو تصمیم دارد نشان دهد که درصدد به بازگشت به دوره موفقیت است. حذف رنگ آبی در لوگو به معنای حذف مواد نگهدارنده و طعم دهنده های مصنوعی در غذای آن ها است. رنگ های لوگو از غذا الهام گرفته شده است. رنگ قهوه ای و زرد نشان دهنده کباب و شعله است.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

بازطراحی و تغییر لوگو برند تجاری پس از دوره های زمانی مختلف امری اجتناب ناپذیر است. بسیاری از برند های موفق تجاری در دنیا ناگزیر به انجام چنین کاری هستند. اما آن چه مهم است اجرای درست و معرفی صحیح برند است. یک لوگو باید بتواند هویت تجاری برند شما را در ذهن مشتری ثبت کند. لوگو نمایشگر ارزش ها، فعالیت ها و اولویت های سازمانی کسب و کار شما است. استفاده از رنگ ها و خطوط در طراحی لوگو هر کدام مفاهیم خاصی را در راستای ارزش های برند تجاری شما در بر دارد. پس از طراحی مجدد لوگو معمولا از کمپین های مختلف بازاریابی برای رونمایی از آن استفاده می شود.

 

 

منابع:  impactplus , nirmal, multiplegraphicdesign

 

کالابرگ الکترونیک