۲ طرز تهیه کوکو برنج ساده و شکم پر با طعم لذیذ و خوشمزه

۲ طرز تهیه کوکو برنج ساده و شکم پر با طعم لذیذ و خوشمزه


14 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکو برنج

تا حالا با برنج کوکو درست کرده‌اید؟ کوکو برنج یکی از خاص‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع کوکو به سبک گیلانی است که با مواد ساده‌ای درست می‌شود. این کوکو در اصل بدون گوشت تهیه می‌شود ولی برخی آن را با گوشت چرخ کرده یا سبزیجات و به صورت شکم‌پر هم درست می‌کنند که مجلسی‌تر و سیرکننده‌تر هم می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ مدل طرز تهیه کوکو برنج ساده و شکم پر و فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کوکو برنج ساده (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ایرانی ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۴ عدد متوسط
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
آرد گندم یا آرد سوخاری ۱ و نیم قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری
پیازچه ۶ شاخه (سلیقه‌ای)
سبزیجات معطر خشک به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوکو برنج: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوکو برنج با سیب زمینی

مراحل طرز تهیه کوکو برنج با سیب زمینی

به عنوان یک غذای ساده نونی، می‌توانید کوکو برنج را برای ناهار یا شام تهیه کنید. برای آموزش جزییات روش تهیه کوکو برنج ساده با سیب زمینی، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کوکو برنج را آماده کنید

در ابتدا برای درست کردن کوکو برنج گیلانی، برنج را پاک کنید و بشویید. برنج‌ها را در یک قابلمه بریزید و به آنها آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا برنج‌ها کاملا بپزند و شکفته شوند. اگر برنج هنوز کاملا پخته نبود ولی آب کافی نداشت، مقداری آب به آن اضافه کنید. سیب زمینی‌ را هم بشویید و در یک قابلمه کوچک، با کمی آب، روی حرارت بپزید تا نرم شود ولی له نشود.

انواع برنج ایرانی باکیفیت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد کوکو را مخلوط کنید

بعد از پختن برنج‌ها، آنها را در یک آبکش بریزید و اجازه دهید آب آنها کاملا خارج شود. سیب زمینی آبپز شده را هم بعد از سرد شدن، پوست بگیرید. سیب زمینی و برنج را در مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و کاملا پوره کنید تا یکدست شوند.

مرحله سوم: مایه کوکو را درست کنید

برنج و سیب زمینی پوره شده را در یک کاسه بریزید. پیازچه‌ها را بشویید و ریز و ساطوری خرد کنید. به مخلوط برنج و سیب زمینی، پیازچه‌های خرد شده، تخم مرغ‌ها، زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آرد گندم یا پودر سوخاری و سبزی‌های خشک معطر اضافه کنید و مواد را کاملا هم بزنید تا منسجم و ترکیب شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر با مارشمالو و بستنی شیک و کافی شاپی

شما می‌توانید تخم مرغ‌، شیر، زعفران، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آرد گندم، پودر سوخاری و انواع سبزی خشک معطر را از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

مرحله چهارم: کوکو برنج را سرخ کنید

بهتر است مایه کوکو را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید تا منسجم شود. سپس یک تابه را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن مایع در آن بریزید تا داغ شود. به اندازه یک نارنگی از مایه کوکو برنج بردارید و بین دست‌هایتان فرم دهید. وقتی روغن داغ شد، به آرامی در تابه بگذارید و صبر کنید، یک طرف آن، طلایی شود. سپس کوکو را به آرامی برگردانید تا سمت دیگر آن هم طلایی شود.

روغن سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: کوکو برنج را سرو کنید

همه مایه کوکو برنج را به همین روش، سرخ کنید. در یک بشقاب دستمال حوله‌ای بگذارید و اجازه دهید روغن اضافه خود را به دستمال پس بدهد. سپس کوکو برنج را با نان و سبزی خوردن، سرو کنید.

مواد لازم برای کوکو برنج شکم پر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پنیر پیتزا (رنده شده) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار + ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
ذرت، هویج و نخود فرنگی آبپز نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
قارچ ۵ عدد
آرد گندم نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سوخاری نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
آویشن و پاپریکا به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوکو برنج شکم پر: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوکو برنج شکم‌پر

مراحل طرز تهیه کوکو برنج شکم‌پر

اگر می‌خواهید کتلت با برنج پخته درست کنید یا کوکو برنج با مرغ تهیه کنید، کافی است به مایه داخل کوکو شکم پر، ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده یا مرغ چرخ کرده اضافه کنید تا کوکوی برنج و گوشت چرخ کرده داشته باشید. در ادامه مراحل طرز تهیه کوکو برنج شکم پر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کوکو برنج را آماده کنید

ابتدا نخود فرنگی، هویج و ذرت را هم آبپز کنید یا از کنسرو این سبزیجات به صورت آماده استفاده کنید. پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. قارچ‌ها را هم بشویید و ریز خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم بشویید و خرد کنید. هسته‌های وسط آن را بیرون بیاورید.

مرحله دوم: مایه میانی را درست کنید

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیاز را در آن بریزید و سرخ کنید. قارچ‌ها را اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شوند. سپس نخود فرنگی، هویج و ذرت آبپز را اضافه کنید. فلفل دلمه‌ای و نمک، فلفل، زردچوبه، پاپریکا و پودر آویشن را اضافه کنید. وقتی همه مواد تفت خوردند و نرم شدند، شعله را خاموش کنید.

شما می‌توانید کنسرو سبزیجات مخلوط، پودر آویشن، پودر فلفل پاپریکا و قارچ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت آبغوره به ۲ روش با پخت و بدون پخت در 5 دقیقه

مرحله سوم: برنج را آماده کنید

سپس برنج را پاک کنید و بشویید. برنج‌ها را در یک قابلمه بریزید و به آنها آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا برنج‌ها کاملا بپزند و نرم شوند. سپس برنج را آبکش کنید و در یک کاسه بریزید. همزمان که برنج‌ها داغ هستند، پنیر پیتزا، پودر آویشن و زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید تا پنیر ذوب شود. همه مواد را هم بزنید تا کاملا میکس شوند. تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و شیر را به آن اضافه کنید. شیر و تخم مرغ را هم بزنید تا یکدست شوند.

برای خرید پنیر پیتزا و شیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: کوکو برنج را فرم دهید

آرد سفید را در یک بشقاب بریزید و کنار بگذارید. آرد سوخاری را هم در یک بشقاب دیگر بریزید و کنار دستتان قرار دهید. به اندازه یک نارنگی از مایه برنج را بردارید و بین دست‌هایتان باز کنید. به اندازه یک قاشق غذاخوری از مایه شکم‌پر را بین مایه برنج بگذارید و کمی پنیر پیتزا روی آن بریزید. دوباره مایه کوکو را جمع کنید تا مایه میانی، بیرون نریزد و پوشانده شوند.

مرحله پنجم: کوکو برنج را سوخاری کنید

کوکو را در آرد سفید بغلتانید. سپس کوکو را در مایه تخم مرغ و بعد در آرد سوخاری بغلتانید. همه کوکوها را به همین شکل آماده کنید و در یک ظرف بگذارید. بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. کوکوها را به ترتیب در روغن داغ بگذارید تا سرخ شوند. هر دو طرف کوکو برنج شکم پر را سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس آنها را در ظرف سرو بچینید.

نکات طرز تهیه کوکو برنج شمالی

نکات طرز تهیه کوکو برنج شمالی

  • برای طرز تهیه کوکو برنج، بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید چون برنج ایرانی، علاوه بر طعم خوشمزه و عطر قوی، چسبندگی زیادی دارد.
  • می‌توانید به جای برنج دانه بلند، از برنج نیم دانه هم استفاده کنید که انتخاب بهتری است.
  • کوکو برنج را می‌توانید با برنجی که اضافه آمده است، درست کنید.
  • به مایه کوکو برنج را می‌توانید سبزی‌های خشک معطر، پیازچه، زرشک، گردوی خرد شده و … اضافه کنید و طعم‌های بیشتری را به آن بیفزایید.
  • به مایه کوکو برنج هم می‌توانید سیب زمینی خام و هم سیب زمینی پخته و آبپز، اضافه کنید. برای کوکو برنج شکم‌پر، استفاده از سیب زمینی آبپز، بهتر است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو برنج

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو برنج

چرا کوکو برنج از هم می‌پاشد؟

۱- رعایت نکردن تناسب مواد کوکو برنج؛

۲- استراحت ندادن مواد؛

۳- داغ نبودن روغن در زمان سرخ کردن کوکو برنج.

برای جلوگیری از وا رفتن کوکو برنج چه کنیم؟

۱- اگر مواد کوکو برنج در حال باز شدن بود، یک سفیده تخم مرغ را در یک کاسه بزنید تا از لختگی بیرون بیاید. قبل از اینکه کوکو برنج را در روغن سرخ کنید، قبل از اینکه هر بار مواد کوکو را بر‌دارید، دستتان را در سفیده تخم مرغ بزنید و بعد مواد را بین دست‌هایتان فرم دهید؛

۲- به مایه کوکو آرد یا پودر سوخاری اضافه کنید؛

۳- مایه کوکو را قبل از سرخ کردن، استراحت دهید.

کالابرگ الکترونیک