طرز تهیه ۱۷ مدل غذاهای نونی برای افطار ساده و مهمانی + فیلم

طرز تهیه ۱۷ مدل غذاهای نونی برای افطار ساده و مهمانی + فیلم


19 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین غذاهای نونی برای افطار

درست کردن غذاهای نونی برای افطار برای افرادی که علاقه‌ای به خوردن غذاهای برنجی در وعده افطار ندارند یا ترجیح می‌دهند برای غذای افطار از نان استفاده کنند تا موقع خواب سبک‌تر باشند در لیست غذاهای ماه رمضان جزو گزینه‌های محبوب است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه انواع غذای نونی سریع و خوشمزه برای افطاری را برای شما آماده کرده‌ایم.

لیست غذاهای نانی برای افطار

انواع غذاهای نانی برای افطار
خیلی از افراد خوردن غذاهای نونی برای افطار را به غذاهای برنجی و خورش‌های مختلف ترجیح می‌دهند. به علاوه بیشتر جوان‌ها غذاهای نونی و ساندویچی را بیشتر از غذاهای سنتی دوست دارند. اما بهترین غذای افطاری با نان چیست و چطور می‌توان یک افطاری ساده و کم هزینه با نان تهیه کرد؟ اگر در فکر درست کردن غذای افطاری برای مهمان بدون برنج هستید یا دوست دارید یک غذای افطاری جدید را با نان تازه امتحان کنید، بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

برای تهیه انواع غذاهای نونی برای افطار به مواد مثل گوشت چرخ کرده، گوشت  مرغ، انواع حبوبات، نان، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران، روغن سرخ کردنی و رب گوجه فرنگی و … نیاز دارید که می‌توانید همه این مواد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱- کله گنجشکی

کله گنجشکی یک غذای نونی برای افطار
«کله گنجشکی» یک غذای سنتی ایرانی با گوشت چرخ کرده است که با نان سرو می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. برای تهیه این غذای نونی ساده و سریع برای افطار در اولین قدم باید یک پیاز را پوست بگیرید و آن را رنده کنید. آب پیاز را با دست بگیرید و در یک کاسه کنار بگذارید. سیر را رنده یا له کنید.

گوشت چرخ کرده را با پیاز و سیر رنده شده مخلوط کنید. به مایه گوشت، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه‌های دلخواه خود، مثل پودر زیره یا زنجبیل و پاپریکا اضافه کنید. مخلوط را به خوبی ورز دهید تا کاملا همه مواد به خورد هم برود و یک مخلوط یکدست و منسجم داشته باشید

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه کله گنجشکی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کله گنجشکی کلیک کنید.

 

۲- انواع آبگوشت

آبگوشت یک غذای نونی برای افطار
انواع آبگوشت از جمله محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که می‌توانید آن را برای افطار تهیه و با نان میل کنید. آبگوشت را با نام‌های دیزی، پیتی (آذری)، شوربا و یَخنی هم می‌شناسند. اما در کل آبگوشت به غذایی گفته می‌شود که مواد اصلی و بنیادی آن را گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی یا رب گوجه و نخود تشکیل می‌دهد.

به این ترکیب گاهی اوقات سیب زمینی، بادمجان، کلم و … هم به ترکیب مواد آبگوشت اضافه می‌شود. از قدیم هم رسم بر این بوده است که بعد از پخت آبگوشت مجلسی و سنتی ایرانی، نخود و گوشت را جدا می‌کردند و می‌کوبیدند. اما قبل از خوردن کوبیده نخود و گوشت، آب آن را جداگانه با نان، ترید یا تیلیت می‌کردند و می‌خوردند.

انواع آبگوشت سنتی و مجلسی ایرانی را در زودپز یا قابلمه درست می‌کنند. بهترین گوشت برای آبگوشت هم گوشت گوسفند و دنبه و دنبالچه گوسفندی است. گوشت گردن گوسفندی به همراه مقداری دنبه و دنبالچه به آبگوشت طعم لذیذی می‌دهد. این غذای نونی برای افطار بدون برنج برای مهمان هم مناسب است.

برای خواندن روش تهیه انواع آبگوشت سنتی ایرانی آبگوشت روی لینک مقاله طرز تهیه آبگوشت کلیک کنید.

 

۳- شامی گیلانی

شامی یک غذای نونی برای افطار
اگر می‌خواهید یک غذای افطاری جدید با نان درست کنید «شامی گیلانی» که به عنوان «شامی پوک» نیز شناخته می‌شود، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است که معمولا برای وعده افطار به عنوان یک غذای نونی و بدون برنج سرو می‌شود.

برای درست کردن این شامی باید از ترکیب گوشت گوسفند بدون چربی با مقداری لپه، پیاز، تخم مرغ با چاشنی‌های مختلف استفاده کنید. بعد از آماده کردن مایه شامی می‌توانید آن را با دست فرم دهید و در روغن فراوان سرخ کنید. برای خواندن مراحل تهیه شامی گیلانی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شامی گیلانی کلیک کنید.

۴- عدسی

عدسی یک غذای نونی برای افطار

«عدسی» از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی برای افطار ساده و کم هزینه است که به خاطر مواد مغذی زیادی که دارد، برای درست کردن یک افطاری کامل پیشنهاد می‌شود. درست کردن این غذای نونی مقوی بسیار ساده است و به عنوان یک افطاری نونی داغ و لذیذ گزینه مناسبی برای پذیرایی از مهمان نیز محسوب می‌شود.

برای درست کردن عدسی روش‌های مختلفی وجود دارد، برخی افراد این غذا را با رب گوجه تهیه می‌کنند و برخی دیگر تنها مقداری زردچوبه در آن می‌ریزند. اضافه کردن مقداری آب گوشت، آب مرغ یا آب سبزیجات طعم فوق‌العاده‌ای به عدسی می‌بخشد و خواص مقوی و خاصیت سیرکنندگی آن را دوچندان می‌کند. برای خواندن مراحل طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه عدسی کلیک کنید.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه موس ماست بیسکویتی و میوه ای شیک و مجلسی

۵- نخود آب

نخود آب غذای نونی برای افطار
«نخود آب»، نخود آب یا نخود آب یک غذای ایرانی بسیار مقوی و خوشمزه نونی است که می‌توانید آن را برای یک غذای جدید به عنوان وعده نونی افطار تهیه کنید. برخی افراد این غذا را با گوشت و برخی دیگر بدون گوشت تهیه می‌کنند. برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی ابتدا باید نخودها را بخیسانید. سپس یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد و در روغن سرخ کنید. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زیره به آن اضافه کنید. حالا نخودها را همراه با این مواد و کمی آب روی شعله گاز قرار دهید تا بپزند.

برای خواندن مراحل درست کردن نخود آب می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه نخود آب کلیک کنید.

 

۶- شامی کباب

شامی کباب برای افطار نونی
«شامی کباب» یک غذای نونی سریع و خوشمزه برای افطاری است که برای تهیه آن از سیب زمینی، پیاز، گوشت چرخ کرده و مقداری ادویه خوش عطر استفاده می‌شود. برخی افراد نیز برای درست کردن این غذا از تخم مرغ استفاده می‌کنند. برای درست کردن شامی کباب ساده ابتدا باید سیب زمینی‌های خام را با رنده ریز رنده کنید و آب آن‌ها را بگیرید. پیازها را هم با رنده درشت رنده کنید و آب پیازها را هم بگیرید. سپس گوشت چرخ کرده را همراه با کمی ادویه معطر مثل فلفل سیاه، گلپر و زردچوبه و نمک به سایر مواد اضافه کنید و مایه شامی کباب را برای چند دقیقه ورز دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شامی کباب و جزییات خوشمزه شدن آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شامی کباب کلیک کنید.

۷- کشک بادمجان

کشک بادمجان یک غذای نونی برای افطار
«کشک بادمجان» یک غذای لذیذ برای افطار نونی خوشمزه است که برای تهیه آن از ترکیب کشک، بادمجان سرخ شده یا کبابی شده، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و گردوی خرد شده استفاده می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا باید بادمجان‌ها را در روغن سرخ یا کبابی کنید و سپس با گوشتکوب له کنید. حالا بادمجان له شده را با کشک رقیق شده، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و گردوی خرد شده ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا غذا با شعله ملایم بپزد و آماده شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی و رازهای خوشمزه شدن آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کشک بادمجان کلیک کنید.

۸- انواع حلیم

حلیم گندم با نان برای افطار
«حلیم» یکی از پرطرفدارترین و مقوی‌ترین غذاها برای افطار نونی است که برای تهیه آن از گندم پوست کنده، ترکیبی از گوشت سرسینه و گوشت گردن گوسفندی و چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود. برای درست کردن این غذای مناسب افطار که با نان سرو می‌شود معمولا از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود، برخی نیز حلیم را با گوشت بوقلمون و مرغ می‌پزند.

درست کردن یک حلیم کشدار به روش بازاری هم نیاز به دانستن یکسری جزییات و فوت‌ و فن‌های حرفه‌ای دارد که ما به شما یاد می‌دهیم. در شهرهای مختلف ایران انواع حلیم را برای وعده افطار ماه رمضان یا نذری ماه رمضان و سایر مراسم سنتی و مذهبی درست می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه انواع حلیم می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه انواع حلیم کلیک کنید.

۹- حلیم بادمجان

حلیم بادمجان یک غذای نونی برای افطار
اگر در فکر درست کردن یک غذای مجلسی و خوشمزه نونی برای افطار هستید، «حلیم بادمجان» انتخاب هوشمندانه‌ای است. برای درست کردن حلیم بادمجان که یک غذای اصالتا اصفهانی است باید ابتدا برنج را به خوبی بشویید. سپس برنج را با دو برابر مقدار برنج با  آب خوب بپزید. در ادامه گوشت را با پیاز و ادویه بپزید. در این فاصله بادمجان‌ها را پوست بگیرید و ورقه کنید و در روغن سرخ کنید.

حالا گوشت پخته شده را از آب آن جدا کنید. سپس گوشت را به همراه بادمجان سرخ شده را با گوشت‌کوب دستی یا برقی خوب له کنید. اگر می‌خواهید یک حلیم بادمجان مجلسی داشته باشید باید یکسری ریزه‌کاری‌ها را رعایت کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه حلیم بادمجان و مشاهده فیلم طرز تهیه آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلیم بادمجان کلیک کنید.

۱۰- کوفته تبریزی

کوفته تبریزی با نان برای افطار
«کوفته تبریزی» از غذاهای نونی شیک و بسیار خوشمزه مناسب یک افطاری مهمانی و مجلسی است. برای درست کردن کوفته تبریزی در ابتدا باید دو بار گوشت را چرخ کنید. یک بار با پیاز خرد شده و بار دیگر با لپه نیم پخته و آبکش شده. بعد از چرخ کردن گوشت باید حسابی آن را ورز بدهید تا کوفته تبریزی وا نرود و از هم نپاشد. برنج را با مقداری آب و بدون اضافه کردن روغن نیم‌پز کنید. می‌توانید کمی زعفران یا زردچوبه به آب برنج اضافه کنید. مقداری سبزی خرد شده مخصوص کوفته هم به گوشت اضافه کنید و آن را خوب ورز دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوفته تبریزی و مشاهده فیلم آموزش تهیه آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد به بدون ژلاتین | نکات پخت و نگهداری آن

۱۱- خوراک لوبیا چیتی

خوراک لوبیا چیتی یک غذای نونی برای افطار
«خوراک لوبیا چیتی» یکی دیگر از غذاهای نونی مناسب برای افطار است که ماده اصلی آن لوبیا چیتی است. برای تهیه خوراک لوبیا چیتی باید لوبیاها را از شب قبل با آب ولرم بخیسانید. سپس روز بعد آن را همراه با آب در قابلمه بریزید. در ادامه مقداری فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به محتویات قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید لوبیا بپزد.

در این فاصله پیاز داغ را آماده کنید و سپس کمی رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و برای چند دقیقه با پیاز تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. می‌توانید از مقداری گوجه فرنگی رنده شده نیز برای مزه‌دار کردن غذا استفاده کنید.

برای خواندن ادامه مراحل روش تهیه خوراک لوبیا چیتی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه لوبیا چیتی کلیک کنید.

۱۲- یتیمچه

یتیمچه یک غذا با نان برای افطار
«یتیمچه» یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی و نونی برای افطار است که به صورت کاملا گیاهی و سبک تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا باید بادمجان‌ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. سپس پیازها را نگینی خرد کنید و در مقدار کمی روغن تفت دهید. سیر رنده شده را هم اضافه کنید.

همین که بوی سیر بلند شد حالا بادمجان‌ها را به همراه فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده به ترکیب پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را هم اضافه کنید و مواد را تفت دهید. وقتی بادمجان و فلفل دلمه‌ای طلایی و نرم شدند ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه را هم اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه یتیمچه و همچنین آشنایی با روش‌های مختلف درست کردن این غذای نونی سبک و کم هزینه برای افطار می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه یتیمچه کلیک کنید.

۱۳- کباب کوبیده

کباب کوبیده با نان برای افطار
«کباب کوبیده» از آن غذاهایی است که هم می‌توانید با برنج و هم نان میل کنید. اگر در فکر درست کردن یک غذای خوشمزه و شیک نونی برای پذیرایی از مهمان‌ها در افطار هستید، کباب کوبیده انتخاب خوبی است.

برای تهیه کباب کوبیده باید از گوشت چرخ کرده همراه با پیاز رنده شده و کمی فلفل سیاه و نمک استفاده کنید. یکی از فوت و فن‌های درست کردن این کباب این است که باید مایه گوشت کوبیده را برای چند دقیقه ورز دهید و اجازه دهید گوشت برای چند دقیقه در یخچال استراحت کند. این کار از وا رفتن گوشت روی سیخ جلوگیری می‌کند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کباب کوبیده می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کباب کوبیده کلیک کنید.

۱۴- انواع کوکو

طرز تهیه انواع کوکو از غذاهای نونی برای افطار

یکی دیگر از انواع غذاهای نانی برای افطار، مدل‌های مختلف «کوکو» است. برای درست کردن انواع کوکو سنتی و فرنگی معمولا از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود. از محبوب‌ترین انواع کوکو برای افطار می‌توان به کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکوی مرغ، کوکوی لوبیا سبز، کوکوی تره و کوکو نخود فرنگی اشاره کرد.

برای مطالعه یک لیست پر و پیمان از انواع کوکو برای غذای نونی افطار می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه انواع کوکو کلیک کنید.

۱۵- انواع کتلت

طرز تهیه انواع کتلت برای یک افطار نونی و خوشمزه

نسخه‌های مختلف «کتلت» از جمله غذاهای نونی شیک برای افطاری هستند که برای تهیه آن معمولا از گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ، سیب زمینی، ادویه و سبزیجات مختلف استفاده می‌شود. از محبوب‌ترین انواع کتلت می‌توان به کتلت گوشت، کتلت مرغ، کتلت هویج، کتلت بادمجان، کتلت سویا و کتلت ماهی اشاره کرد که اتفاقا طرز تهیه آسانی هم دارند.

۱۶- انواع دلمه

طرز تهیه انواع دلمه برای یک افطاری نونی و خوشمزه

«دلمه» به روش‌های مختلف از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای بین‌المللی است که برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین به عنوان غذای نونی برای افطار یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. معمولاً دلمه به روش‌های مختلفی آماده می‌شود.

اما طرز تهیه انواع دلمه چگونه است؟ مواد لازم برای انواع دلمه چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا چیزی در مورد طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی می‌دانید؟ برای مطالعه طرز تهیه انواع دلمه به همراه فیلم آموزش تهیه برخی از آن‌ها روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۷- انواع مافین غذایی

طرز تهیه انواع مافین برای غذای نونی افطار ماه رمضان

«مافین غذایی» یا «کاپ کیک غذایی» یکی از خوشمزه‌ترین و شکیل‌ترین انواع غذای فینگرفودی و میان وعده است که معمولا برای تهیه آن از ترکیبات متنوعی استفاده می‌شود. برخی مافین‌های غذایی را با مرغ و گوشت درست می‌کنند و برخی دیگر از سبزیجات خرد شده برای تهیه این پیش غذای لذیذ استفاده می‌کنند. مافین را می‌توانید به عنوان یک غذای نونی برای افطار ماه رمضان هم سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع مافین غذایی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره بهترین غذاهای نونی برای افطاری

بهترین غذای افطاری بدون برنج برای مهمان چیست؟

اگر به دنبال غذای افطار نونی مخصوص مهمانی هستید، کباب کوبیده، انواع دلمه، انواع کتلت، کوفته تبریزی و آبگوشت گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند.

بهترین غذای نونی سریع و خوشمزه برای افطاری چه غذاهایی هستند؟

کشک بادمجان، یتیمچه، انواع کوکو و عدسی از بهترین غذاهای سریع و خوشمزه برای افطار هستند.

 

کالابرگ الکترونیک