استیک زیر بغل بهتر است یا مام | شباهت و تفاوت های مام و استیک

استیک زیر بغل بهتر است یا مام | شباهت و تفاوت های مام و استیک


18 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
استیک زیر بغل بهتر است یا مام | شباهت و تفاوت های مام و استیک

برای استفاده روزانه استیک زیر بغل بهتر است یا مام؟ ممکن است در هنگام خرید محصولات بهداشتی خوشبو کننده برای جلوگیری یا کاهش تعریق بدن و بوی نامطبوع ناشی از عرق کردن، مخصوصا در فصل تابستان، این سوال برایتان به وجود بیاید که بین استیک زیر بغل یا مام، کدام را انتخاب کنید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی مام زیر بغل، استیک تعریق زیر بغل، کاربردها، موارد و نحوه استفاده و هر آنچه برای انتخاب بین استیک زیر بغل و مام باید بدانید، می‌پردازیم.

 

 

مام زیر بغل چیست؟

 

مام زیر بغل چیست؟

 

«مام» (MUM) در واقع واژه‌ای است که در ایران برای تمام محصولات ضد تعریق گفته می‌شود. اما در اصل، «مام» نام یک برند محصولات بهداشتی آرایشی است که موادی همچون کرم را در سال ۱۸۸۸ میلادی برای مالیدن به زیر بغل و رفع بوی ناخوشایند عرق تولید کرده است.

مام که معمولا با عنوان رول ضد تعریق هم شناخته می‌شود عموما به صورت مایع و صابونی در بازار موجود هستند. مام‌ها معمولا در بسته‌بندی شیشه‌ای یا پلاستیکی قرار دارند و سر آن‌ها یک رول گذاشته می‌شود تا با حرکت دادن رول روی پوست، مایع از محفظه خارج شده و روی پوست را بپوشاند.

برای خرید مام رول و استیک ضد تعریق با رایحه‌های مختلف و در انواع متفاوت زنانه و مردانه، می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

انواع مختلف مام زیر بغل

 

انواع مختلف مام زیر بغل

 

انواع متفاوتی از مام وجود دارند که در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند:

 

رول ضد تعریق

 

رول‌های ضد تعریق یکی از مرسوم‌ترین انواع مام هستند. این نوع از مام‌ها به شکل مایع هستند و به‌صورت یک رول قابل استفاده خواهند بود.

 

استیک زیر بغل

 

استیک‌های ضد تعریق معمولا به صورت جامد هستند و با لایه‌ای که بر روی پوست ایجاد می‌کنند، می‌توانند به صورت موقت جلوی ایجاد عرق را بگیرند.

 

مام صابونی

 

مام صابونی هم نوع دیگری از انواع ضد تعریق‌ هستند که به صورت جامد مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسبت به دیگر مام‌ها نیز به‌صرفه‌تر هستند.

 

بیشتر بخوانید: فرق مام مایع و ژله‌ای و صابونی چیست؟

 

کاربرد مام چیست؟

 

مام‌ها برای رفع بوی ناخوشایند بدن بعد از تعریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چند عرق بدن در حالت عادی بوی بدی ندارد ولی بعد از خارج شدن و ترکیب شدن با باکتری‌ها و قارچ‌ها، بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند یا باعث ایجاد لکه‌های زرد رنگ روی لباس می‌شوند.

حتما بخوانید  تفاوت مام، استیک و اسپری ضد تعریق | مزایا و معایب | کدام بهتر است؟

در زمان استفاده از مام، به خاطر مایع بودن آن، حس طراوات و خنکی خواهید داشت. همچنین از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنند. در برخی موارد، مام‌ها می‌توانند به روشن شدن پوست زیر بغل هم کمک کنند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از مام نیز این است که به خاطر خیس شدن لباس‌هایتان در نتیجه عرق کردن، نگرانی نخواهید داشت. چون تعریق را کاهش می‌دهند و همزمان بوی خوشی را ساطع می‌کنند. این موضوع نیز به آراستگی و بالا بردن اعتماد به نفس شما کمک خواهد کرد.

 

طرز استفاده از مام زیر بغل

 

در واقع دستورالعمل خاصی برای این که دقیقا مام را چطور استفاده کنیم، وجود ندارد فقط توصیه می‌شود که مام را بعد از حمام، روی پوست خشک و تمیز بمالید تا اثرگذاری آن بیشتر و بهتر شود. همچنین قبل از استفاده از مام، بهتر است شیو کرده باشید. چون وجود موهای زائد زیر بغل، می‌تواند موجب رشد باکتری و  در نتیجه دامن زدن به ایجاد بوی نامطبوع شود.

به این موضوع دقت کنید که مام را روی سطح پوستی که دچار خراشیدگی یا بریدگی شده است، استفاده نکنید. در ضمن استفاده از مام را بنا به مدت ماندگاری آن، یک بار در روز یا یک روز در میان، تکرار کنید. بهترین برندهای مام ایرانی و خارجی را می‌شناسید.

 

استیک ضد تعریق چیست و چه کاربردی دارد؟

 

استیک ضد تعریق چیست و چه کاربردی دارد؟

 

استیک ضد تعریق زیر بغل هم مثل مام خاصیت خوشبوکنندگی دارد با این تفاوت که جامد است و حالت صابونی دارد. معمولا استیک‌های زیر بغل سفید رنگ هستند و وقتی آنها را زیر بغل بمالید، یک لایه سفید رنگ، منافذ پوست را موقتا می‌بندد و از تعریق بیش از حد جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این استیک ضدتعریق، حس خیسی زیر بغل را نمی‌دهد. فقط باید مراقب باشید که هنگام استفاده، آن را روی لباس نمالید. بد نیست بدانید که استیک زیر بغل، معمولا از مواد آنتی باکتریال تشکیل شده و در صورت استفاده، باکتری‌های پوست را از بین می‌برد. در نتیجه پوستی تمیز، شفاف و خوشبو خواهید داشت.

 

طرز استفاده از استیک ضد عرق

 

استیک‌های زیر بغل را هم مثل مام باید روی پوست تمیز، ترجیحا بعد از بیرون آمدن از حمام و وقتی پوست خشک است، بمالید. یک لایه از استیک را روی پوست بمالید، طوری که به لباس‌تان مالیده نشود و پوست را پوشش دهد

 

بین استیک زیر بغل یا مام، کدام را انتخاب کنیم؟

 

بین استیک زیر بغل یا مام، کدام را انتخاب کنیم؟

 

اگر می‌خواهید بین استیک زیر بغل یا مام، یکی را انتخاب کنید، بستگی به نیاز و سلیقه شما دارد. مام‌های مایع بعد از استفاده حس خیسی یا لزجی به پوست زیر بغل می‌دهند که ممکن است برخی افراد دوست نداشته باشند اما همین موضوع باعث نرم شدن پوست و حتی درخشان و شاداب شدن آن می‌شود.

در حالی که استیک زیر بغل به خاطر جامد بودن، خشک است و لباس را هم خیس نمی‌کند. البته ممکن است برخی پوست‌ها به خشکی استیک واکنش نشان دهند که در این صورت حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش های شستن انواع رنگ شلوار جین با دست و ماشین

این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که همان طور که رول‌های ضد عرق ممکن است باعث خیس شدن لباس‌تان شوند، استیک زیر بغل هم اگر به لباس‌تان بگیرد، باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پارچه می‌شود.

 

آیا استیک یا رول زیر بغل مضر هستند؟

 

برخی از استیک‌های زیر بغل، حاوی آلومینیوم هستند و تنها در صورتی که فرد به آن آلرژی داشته باشد، باعث واکنش پوستی می‌شوند. بنابراین در کل خطرناک نیستند. لزومی ندارد که برای پیدا کردن استیک یا رول ضد تعریق فاقد آلومینیوم، فروشگاه‌های محصولات بهداشتی را زیر پا بگذارید یا همه برندها را بررسی کنید.

تحقیقات زیادی در مورد ضد تعریق‌های دارای آلومینیوم از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی نشان داده است که تقریبا مشکل خاصی در استفاده از این محصولات وجود ندارد. اگرچه در برخی مجلات بهداشتی، تبلیغات زیادی بر ضد آلومینیوم کلراید می‌شود، اما شما تا زمانی که به این ماده حساسیت خاصی نداشته باشید، می‌توانید از محصولاتی که در ترکیبات خود آلومینیوم کلراید دارند، استفاده کنید.

در ضمن هنوز ثابت نشده است که آلومینیوم کلراید ماده‌ای سرطان‌‌زا است یا در پیشرفت غدد سرطانی نقش دارد. اما اگر احساس کردید که استفاده از برخی مام‌ها باعث ایجاد تنگی نفس یا مشکلات پوستی می‌شود، بهتر است مصرف این محصولات را متوقف کنید.

 

نکات مهم در هنگام خرید استیک یا رول زیر بغل

 

نکات مهم در هنگام خرید استیک یا رول زیر بغل

 

فرقی نمی‌کند که استیک یا رول زیر بغل را خریداری می‌کنید، موضوع مهم این است که در زمان خرید به برخی موارد دقت کنید:

*از برندهای معتبر خریداری کنید. برخی برندها به خاطر استفاده از مواد کم کیفیت ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا آلرژی پوستی و حتی تنفسی در فرد شوند.

*میزان پوشانندگی استیک یا رول زیر بغل را در نظر بگیرید.

*زمان ماندگاری استیک یا رول زیر بغل مهم است. برخی از این محصولات، خیلی زود رایحه خود را از دست می‌دهند.

*رایحه مناسب و دلپذیری را که مورد پسندتان است، انتخاب کنید.

* استیک یا رول زیر بغل را انتخاب کنید که قیمت مناسبی دارد و به صرفه است.

 

سوالات متداول

 

مام صابونی بهتره یا رولی؟

 

مام صابونی یا رولی، هر دو کارایی مشابهی دارند و انتخاب آنها به سلیقه شما بستگی دارد. در صورت استفاده از مام رولی، خیسی و رطوبت را حس می‌کنید ولی در مورد مام صابونی این اتفاق نمی‌افتد چون این مام مثل یک صابون چرب، خشک است.

 

استیک زیر بغل یا مام؛ کدام بهتر است؟

 

هر دو این محصولات برای جلوگیری از عرق کردن بدن، مخصوصا در گرمای تابستان، مناسب هستند. بسیاری از آن‌ها اسانس‌های خوشبوکننده دارند اما استیک ضد عرق به صورت جامد است و برای کسانی که حس خیسی را در زیر بغل دوست ندارند، مناسب‌تر است.

 

 

کالابرگ الکترونیک