فرق مام مایع و ژله‌ای و صابونی | کدام یک بهتر و بادوام تر است؟

فرق مام مایع و ژله‌ای و صابونی | کدام یک بهتر و بادوام تر است؟


21 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فرق مام مایع و ژله‌ای و صابونی | کدام یک بهتر و بادوام تر است؟

آیا می‌دانید فرق مام مایع، ژله‌ای و صابونی چیست؟ ضد تعریق‌ها انواع مختلفی دارند و مام‌ها یکی از محبوب‌ترین انواع آن‌ها هستند. این مام‌ها می‌توانند از تعریق جلوگیری کنند و بوی بد عرق را از بین ببرند. اما مهم‌ترین تفاوت بین انواع مام زیربغل چیست؟ آیا می‌دانید طرز استفاده از مام زیربغل به ‌طور صحیح چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فرق مام مایع، ژله‌ای و صابونی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع مام پاسخ خواهیم داد.

 

 

با مام ضدتعریق بیشتر آشنا شوید

 

با مام ضدتعریق بیشتر آشنا شوید

 

«مام» یک محصول محبوب برای جلوگیری از عرق کردن و یک روش برای پیشگیری از بد بو شدن بوی عرق می‌شود. این رول‌ها برای زیربغل که در معرض تعریق زیاد و بوی بد قرار دارد، استفاده می‌شود. برای تولید این مام‌ها معمولا از موادی مثل آلومینیوم و زیرکونیوم استفاده می‌شود.

آلومینیوم موجود در مام خاصیت ضدقارچی و آنتی باکتریال دارد و از تکثیر و رشد باکتری‌های زیربغل جلوگیری می‌کند. درواقع رشد باکتری‌ها در ناحیه‌ای که عرق کرده، موجب ایجاد بوی بد می‌شود و مام رول‌ها با جلوگیری از این موضوع، مانع ایجاد بوی بد می‌شوند.

برخی از مام‌ها ضد بو (deodorant) هستند و برخی دیگر ضد تعریق (antiperspirant). مام‌های ضد بو تنها بوی بد زیر بغل را از بین می‌برند و اما مام‌های ضدتعریق از عرق کردن بدن جلوگیری می‌کنند.

یکی دیگر از ترکیباتی که در بیشتر مام‌ها استفاده می‌شود، الکل است. الکل موجب می‌شود تا مواد تشکیل دهنده مام رول خیلی زود خشک شوند و روی لباس لکه ایجاد نکنند. مام‌ها معمولا برای زنان و مردان به صورت جداگانه و با رایحه‌هایی متفاوت طراحی می‌شوند. به ‌طور کلی ترکیبات تشکیل دهنده این مام‌ها هیچ تفاوتی باهم ندارند و تنها رایحه متفاوتی دارند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های خانگی جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل

 

انواع مام ضد تعریق

 

انواع مام ضدتعریق

 

مام‌ها انواع مختلفی دارند و با بافت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسند. در ادامه می‌توانید با انواع مام رولی، ژله‌ای و صابونی بیشتر آشنا شوید.

 

مام رولی

 

یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین انواع مام رول که حالت مایع دارد و بی‌رنگ است. استفاده از این نوع مام موجب می‌شود تا در زیربغل خود احساس رطوبت کنید. برای استفاده از این مام‌ها باید سر رولی شکل مام را روی زیر بغل قرار دهید و حرکت دهید.

معمول این مام‌ها اثری روی لباس ایجاد نمی‌کنند، اما بوی خوش آن‌ها بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود و در صورت نیاز باید دوباره از آن استفاده کنید.

 

مام ژله‌ای

 

یکی دیگر از انواع مام که بافت آن نسبت به مام رول‌ها کمی غلیظ‌تر است و حالت ژله‌ای دارد. این مام‌ها معمولا ماندگاری بالایی دارند و در انواع رایحه‌های مختلف تولید می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این مام‌ها این است که همانند مام رول‌ها حالتی خیس به زیربغل می‌بخشند و از همین رو برای همه افراد مناسب نیستند.

 

مام صابونی

 

مام صابونی از انواع مام ضد تعریق

 

مام صابونی یک نوع مام جامد است که به صورت ذرات جامد و فشرده شده داخل بسته بندی قرار دارد. این نوع مام معمولا بسیار به صرفه است و دیرتر از مام رول‌های مایع تمام می‌شود. از آن جایی که مام صابونی زیر بغل را خشک می‌کند، انتخاب خوبی برای کسانی است که دوست ندارند بعد از استفاده از مام زیر بغلشان خیس شود.

حتما بخوانید  لیست 40 وسایل پیک نیک کم هزینه برای مسافرت عید نوروز

ماندگاری و رایحه این مام‌ها معمولا نسبت به سایر مام‌ها بیشتر است، پس حتی اگر قیمت مام صابونی بیشتر از مام ژله‌ای و صابونی باشد، چون به تمدید کمتری نیاز دارد، به صرفه‌تر خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد مام صابونی وجود دارد، این است که از خود یک لک سفید گچ مانند به جا می‌گذارد و گاهی موجب لکه شدن لباس نیز می‌شود. برای رفع این مشکل امروزه مام‌هایی مخصوص لباس‌های سفید و مشکی طراحی شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ماندگاری و حفظ رایحه این مام‌ها به نسبت سایر مام‌ها بیشتر است و لازم نیست مثل مام رول‌ها مدام از آن استفاده کنید.

 

فرق مام مایع با مام ژله‌ای و صابونی

 

فرق مام مایع، ژله‌ای و صابونی

 

دانستن فرق مام مایع و ژله‌ای و صابونی به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید به تمام جزئیات توجه کنید و گزینه مناسب‌تری را انتخاب کنید. در ادامه می‌توانید با چند فرق مام مایع و ژله‌ای و صابونی آشنا شوید.

 

*مام مایع که به آن مام رولی هم گفته می‌شود بافتی مایع دارد، مام ژله‌ای بافتی غلیظ‌تر از مام رولی و مام صابونی به صورت جامد است.

*یکی دیگر از تفاوت بین انواع مام زیربغل ماندگاری رایحه آن‌ها است. مقدار رایحه مام‌های صابونی معمولا بیشتر از مام‌های مایع و ژله‌ای است.

*استفاده از مام مایع و ژله‌ای موجب می‌شود تا در زیر بغل خود احساس خیسی کنید، اما مام‌های صابونی زیربغل را خشک می‌کنند.

*مام‌های صابونی بسیار دیرتر از مام‌های مایع و ژله‌ای استفاده می‌شوند و مقرون به صرفه‌تر هستند.

*دیگر تفاوت بین انواع مام زیربغل نیاز به تمدید آن‌ها است. معمولا مام‌های مایع و ژله‌ای باید هر چند ساعت یک بار تمدید شوند، اما مام‌های صابونی معمولا نیازی به تمدید زیاد ندارند. با این تفاسیر به نظر شما مام رولی بهتر است یا استیک زیر بغل؟

 

تفاوت مام زنانه و مردانه در چیست؟

 

تفاوت مام زنانه و مردانه در چیست؟

 

جالب است بدانید که به‌طور متوسط تعداد غدد تعریق در بدن خانم‌ها بیشتر از غدد تعریق در بدن مردان است. اما این موضوع موجب نمی‌شود که خانم‌ها بیشتر از مردان عرق کنند. هر یک از غدد تعریق در مردان معمولا به میزان بیشتری عرق تولید می‌کند.

از همین رو تفاوت زیادی در فرمولاسیون مام‌های زنانه و مردانه وجود ندارد و مهم‌ترین تفاوت مام‌های زنانه و مردانه نوع رایحه آن‌ها است.

 

طرز استفاده از مام زیربغل

 

طرز استفاده از مام زیربغل

 

برای استفاده از انواع مام زیر بغل ابتدا باید زیربغل خود را با آب و صابون بشویید. به خاطر داشته باشید که وجود مو در ناحیه زیربغل موجب تجمع باکتری‌ها می‌شود و از همین رو بهتر است موی زیربغل خود را بتراشید.

قبل از این که از مام استفاده کنید، حتما زیربغلتان را خشک کنید. سپس آن را روی ناحیه زیربغل قرار دهید تا پوست کاملا به مواد مام آغشته شود. با توجه به ماندگاری مام می‌توانید هر بار که لازم است دوباره از آن استفاده کنید.

 

آیا مام زیر بغل سرطان زا است؟

 

آیا مام زیر بغل سرطان زا است؟

 

این سوال ممکن است در ذهن خیلی از افراد ایجاد شود که آیا مام‌ها سرطان زا هستند؟ بهتر است بدانید که هیچ گونه تحقیق علمی هنوز تاثیرات منفی انواع مام زیر بغل بر سرطان را تایید نکرده است.

حتما بخوانید  بهترین روش ها برای افزایش ماندگاری بوی عطر و ادکلن

البته باید بدانید که آلومینیوم موجود در برخی از مام‌ها برای سلامت مضر هستند. استفاده طولانی از مام‌های حاوی آلومینیوم می‌تواند روی هورمون استروژن موثر باشد. از آن جایی که استروژن در فرآیند رشد سلول‌های سرطانی موثر است، برخی دانشمندان استفاده مداوم از این مام‌ها را برای سلامتی مضر می‌دانند.

ماده دیگری که در برخی مام‌ها وجود دارد «پارابن» است. پارابن فعالیت و عملکرد استروژن را در بدن تقلید می‌کند و از همین رو این ماده نیز می‌تواند در بروز بیماری‌های مثل سرطان موثر باشد. اما به هر حال هنوز هیچ مدرکی بر سرطان زا بودن این مواد وجود ندارد.

از همین رو اگر واقعا نگران سلامتی خود هستید، می‌توانید از انواع مام بدون آلومینیوم استفاده کنید. فراموش نکنید که مام‌های فاقد آلومینیوم معمولا اثربخشی کمتری در از بین بردن بوی عرق و پیشگیری از عرق کردن دارند و لازم است از آن‌ها به مقدار بیشتر استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: درمان بوی بد زیر بغل با روش‌های خانگی

 

نکاتی که باید در مورد استفاده از انواع مام بدانید

 

نکاتی که باید در مورد استفاده از انواع مام بدانید

 

*هیچ گاه بعد از اصلاح ناحیه زیربغل بلافاصله از مام استفاده نکنید. این کار موجب سوزش و التهاب در پوست خواهد شد.

*اگر عرق کرده‌اید، بهتر است ابتدا زیر بغل خود را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید. سپس از مام استفاده کنید.

*بهتر است هر ۶ ماه یک بار مام زیر بغل خود را تغییر دهید، زیرا بدن با مواد داخل مام سازگار می‌شود و بعد از مدتی مام اثربخشی خود را از دست می‌دهد. برای رفع این مشکل بهتر است از یک نوع مام متفاوتی و با برند دیگر استفاده می‌کنید.

*شب‌ها قبل از خواب از مام زیر بغل استفاده نکنید و اجازه دهید پوست شما در زمان خواب استراحت کند.

*اگر از مام استفاده می‌کنید، اما هنوز هم مقدار تعریق شما زیاد است و عرقتان بوی بدی می‌دهد، بهتر است از یک متخصص غدد برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

*در صورتی که بعد از استفاده از مام دچار سوزش و التهاب شدید، بلافاصله محل مورد نظر را با آب و صابون بشویید.

*اگر بوی مام موجب سردرد و ناراحتی شما می‌شود، بهتر است از مام‌های بدون بو و اسانس استفاده کنید.

*هرگز مام زیربغل خود را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید. قرار دادن مام در مقابل نور مستقیم خورشید نیز موجب خراب شدن آن می‌شود.

*به خاطر داشته باشید که نباید از انواع مام بعد از پایان تاریخ مصرف آن استفاده کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید انواع مام رول و استیک ضدتعریق را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

سوالات متداول

 

مام صابونی بهتره یا رولی؟

 

مهم‌ترین فرق مام مایع، ژله‌ای و صابونی بافت این مام‌ها است. به‌ طور کلی انتخاب نوع مام معمولا به خود شما و شرایط تعریق بدنتان بستگی دارد. مام‌های رولی معمولا اثربخشی کمتری نسبت به مام‌های صابونی دارند و ماندگاری رایحه مام‌های صابونی نیز مقداری بیشتر است. از همین رو اگر تعریق شما زیاد است، بهتر است از مام‌های صابونی استفاده کنید.

 

مام صابونی چیست؟

 

مام صابونی یک نوع مام جامد است که بعد از استفاده موجب خیس شدن زیربغل نمی‌شود و رایحه آن برای مدت طولانی‌تری در زیر بغل باقی می‌ماند.

 

کالابرگ الکترونیک