۱۱ روش کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه، عروسک، تنگ ماهی و …

۱۱ روش کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه، عروسک، تنگ ماهی و …


10 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 روش کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه، عروسک، تنگ ماهی و ...
فهرست محتوا پنهان

کاشت سبزه خاکشیر برای عید یکی از رایج‌ترین روش‌های درست کردن سبزه سفره هفت سین است. نحوه سبز کردن خاکشیر بسیار راحت است و رشد سریعی دارد. از همین رو شما می‌توانید سبزه خاکشیر را به راحتی و به شکل‌های مختلفی تهیه کنید. با مراحل آموزش تهیه سبزه خاکشیر روی کوزه آشنا هستید؟ می‌دانید نحوه درست کردن سبزه خاکشیر در تنگ ماهی یا بشقاب چگونه است؟ آیا فکر می‌کنید عروسک خاک شیر سبزه عید به خصوص برای عیدی عروس ایده جالبی است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش درست کردن سبزه با خاکشیر برای نوروز آشنا شوید.

 

 

آموزش نحوه کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه برای عید

 

آموزش نحوه کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه برای عید

 

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سبزه خاکشیر این است که شما می‌توانید آن را روی سینی، سفال، دامن عروسک و هر چیزی که دوست دارید سبز کنید و برای عید نوروز یک سبزه خلاقانه و متفاوت تهیه کنید.

برای درست کردن سبزه عید با خاکشیر ابتدا باید بذر خاکشیر را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف آب بخیسانید. سپس یک کوزه مناسب برای این کار تهیه کنید. برای تهیه سبزه خاکشیر می‌توانید خاکشیر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

برای درست کردن سبزه خاکشیر روی کوزه سفالی باید دور تا دور کوزه را با استفاده از یک پارچه نازک یا جوراب نازک زنانه بپوشانید. سپس پارچه را خیس کنید و بذرهای خیس خورده خاکشیر را که حالتی چسبنده و لعاب‌دار دارند، روی پارچه قرار دهید. بهتر است این کار را با دست انجام دهید و خاکشیر را روی پارچه بچسبانید.

به منظور کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه سفالی سعی کنید تمام سطح کوزه را به طور یکنواخت با خاکشیر بپوشانید. این کار موجب می‌شود تا سبزه خاکشیر روی کوزه پرتر و زیباتر شود. بعد از اتمام کار کوزه را پر از آب کنید و در محل مناسب قرار دهید. برای آبیاری سبزه باید هر روز چند بار آن را با اسپری آب بدهید.

 

کاشت سبزه عید با خاکشیر روی کلاه

 

کاشت سبزه عید با خاکشیر روی کلاه

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

روش بعدی که می‌توانید برای کاشت سبزه خاکشیر برای عید استفاده کنید، کلاه است. برای کاشت سبزه خاکشیر روی کلاه باید همانند روش قبلی خاکشیرها را برای ۲۴ ساعت در آب بخیسانید.

سپس ماکت کلاه را، مثلا یک کلاه قدیمی و به درد نخور، را بردارید و روی سطح آن یک لایه پنبه قرار دهید. روی پنبه را با پارچه نازک یا جوراب زنانه بپوشانید و آن را خوب محکم کنید سپس با دست بذرهای خاکشیر را روی سطح کلاه بکشید.

برای این‌که رطوبت بیشتری برای رشد سبزه ایجاد شود، می‌توانید روی یک پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید و روی کلاه قرار دهید. هر روز چند بار سبزه‌ها را با اسپری آبیاری کنید. بعد از ۲ تا ۳ روز که بذرها سبز شدند نایلون را بردارید و از سبزه مراقبت کنید تا کاملاً بزرگ شود.

این روش سبز کردن سبزه خاکشیر برای ایده تزیین عیدی عروس که سبزه هم شامل آن می‌شود گزینه جالبی است.

 

کاشت سبزه دو رنگ با خاکشیر و منداب

 

کاشت سبزه دو رنگ با خاکشیر و منداب

 

برای درست کردن سبزه دو رنگ می‌توانید از ترکیب بذر خاکشیر و منداب استفاده کنید. سبزه منداب قرمز رنگ است و از همین رو در کنار رنگ سبز خاکشیر جلوه زیبایی پیدا می‌کند. برای درست کردن این سبزه باید بذرها را به صورت جداگانه در آب بخیسانید.

سپس می‌توانید هر یک از بذرها را داخل ظرف یا روی هر سطحی که دوست دارید به صورت جداگانه طرح دهید و بریزید تا بعد از سبز شدن سبزه شما به همان شکل رشد کند.

 

کاشت سبزه خاکشیر در بشقاب یا گلدان

 

کاشت سبزه خاکشیر در بشقاب یا گلدان

 

برای کاشت سبزه خاکشیر در بشقاب یا گلدان باید ابتدا بذرها را در آب بخیسانید. این بذرها حالتی چسبنده دارند و از همین رو بعد از خیس خوردن به هر جایی که بچسبند، دیگر کنده نمی‌شوند. برای این که دور تا دور بشقاب یا گلدان شما از سبزه پوشیده شود، باید همانند روش‌های قبلی، دور بشقاب را با جوراب زنانه نازک بپوشانید.

سپس بذرها را دور بشقاب یا گلدان بزنید. سپس برای رشد بهتر می‌توانید یک نایلون پلاستیکی روی آن بکشید و منتظر جوانه زدن سبزه باشید. بعد از ۳ روز نیز می‌توانید نایلون را بردارید و هر روز سبزه را با اسپری آبیاری کنید.

 

آموزش سبزه با خاکشیر روی اسفنج

 

آموزش سبزه با خاکشیر روی اسفنج

 

برای درست کردن سبزه خاکشیر روی اسفنج باید خاکشیر را برای چند ساعت تا یک روز در آب خیس کنید. به منظور اثر بخشی بهتر می‌توانید یک پارچه روی بذرها قرار دهید تا بهتر خیس بخورد. برای درست کردن سبزه عید روی اسفنج می‌توانید اسفنج را به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید و حالت دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بال مرغ سوخاری خوشمزه و ترد با سس بوفالو

در این مرحله از آموزش سبزه خاکشیر روی اسفنج شما می‌توانید اسفنج را به صورت توپی یا قلب یا هر شکلی که مد نظرتان است ببرید. برای این کار بهتر است ابتدا طرح مورد نظر را روی اسفنج بکشید و بعد آن را با چاقو و قیچی برش دهید. در نهایت نیز بذرهای خیس خورده را روی اسفنج بچسبانید و آن را با اسپری آبیاری کنید تا رشد کند.

 

آموزش کاشت سبزه خاکشیر به شکل لباس عروسک

 

آموزش کاشت سبزه خاکشیر به شکل لباس عروسک

 

برای درست کردن سبزه عروسکی با بذر خاکشیر باید ابتدا بذرها را در آب بخیسانید. سپس یک عروسک مناسب که صورت سالمی دارد، انتخاب کنید. با استفاده از اسفنج یا بطری آب و سیم حالتی مثل دامن برای بدنه عروسک درست کنید.

در طرز تهیه سبزه خاکشیر روی عروسک ابتدا روی بدنه عروسک را به طور کامل با پارچه نازک یا جوراب زنانه بپوشانید. سپس تخم شاهی خیس خورده را روی سراسر بدنه عروسک بچسبانید.

 

سبزه خاکشیر در تنگ ماهی

 

سبزه خاکشیر در تنگ ماهی

 

برای کاشت سبزه خاکشیر در تنگ ماهی باید بذر خاکشیر را همانند روش‌های قبل در آب بخیسانید. سپس می‌توانید کف شیشه یک لایه پنبه به ضخامت ۱ سانتی‌متر قرار دهید و سپس روی آن پارچه نازک بکشید.

حالا سطح آن را با اسپری نم‌دار کنید و یک لایه بذر خاکشیر روی آن بریزید. برای این که سبزه خاکشیر در تنگ ماهی سریع‌تر رشد کند، می‌توانید بذرهای خاکشیر را به جای چند ساعت یک روز کامل در آب بخیسانید و سپس آن را روی پارچه بریزید تا رشد کند.

می‌توانید زیر لایه پنبه از سنگریزه‌های رنگی و خاک ژله‌ای نیز استفاده کنید. روی تنگ ماهی را برای مدت ۲ تا ۳ روز با پلاستیکی که چند حفره روی آن ایجاد کرده‌اید، بپوشانید. روزانه دو بار روی بذرها آب اسپری کنید تا جوانه‌ها سبز و بزرگ شوند.

 

سبزه خاکشیر روی کاج

 

کاشت سبزه خاکشیر روی کاج یک ایده جذاب دیگر برای درست کردن سبزه خاکشیر است. برای تهیه سبزه خاکشیر روی کاج باید بذرهای خیس خورده خاکشیر را روی میوه درخت کاج بمالید و سراسر سطح میوه درخت کاج را به بذر خاکشیر آغشته کنید. سپس روزانه چند بار روی بذرها آب اسپری کنید تا جوانه بزنند.

 

سبزه عید با خاکشیر در بشقاب

 

سبزه عید با خاکشیر در بشقاب

 

برای کاشت سبزه با خاکشیر در بشقاب یا سینی قبل از هر کاری باید خاکشیرها را در مقداری آب بریزید. اجازه دهید خاکشیر برای حدود ۶ ساعت در آب بماند و لعاب‌دار شود. سپس یک پارچه روی بشقاب یا سینی مورد نظرتان بکشید. خاکشیرهای خیس خورده را داخل بشقاب بریزید.

بذرها را با دست روی تمام سطح بشقاب پخش کنید. برای اینکه سبزه خاک شیر زودتر رشد کند، می‌توانید یک پلاستیک روی بشقاب قرار دهید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. تا ۲، ۳ روز با اسپری به بذرها آب دهید و پلاستیک را دوباره روی آن بگذارید تا جوانه‌ها ظاهر شوند. سپس می‌توانید پلاستیک را بردارید و هر روز به سبزه‌تان با اسپری آب بدهید.

 

آموزش سبزه خاکشیر توپی

 

آموزش سبزه خاکشیر توپی

 

از جذاب‌ترین بخش‌های درست کردن سبزه عید با خاکشیر این است که شما می‌توانید آن را به هر شکلی که دوست دارید درست کنید. برای تهیه سبزه خاک شیر توپی ابتدا باید بذر خاکشیر را برای ۳ تا ۴ ساعت در آب گرم بخیسانید تا لعابدار شود.

سپس برای طرز تهیه سبزه عید با خاکشیر توپی به یک توپ پلاستیک یا اسفنج گرد نیاز دارید. اگر از توپ استفاده می‌کنید، روی سطح آن یک لایه پنبه بکشید و روی آن یک لایه تنظیف قرار دهید. برای ثابت ماندن پنبه و پارچه می‌توانید دور تا دور آن را با نخ ببندید.

سپس سطح کار را آبپاشی کنید و بعد یک لایه نازک از بذر خاکشیر را در تمام سطح آن پر کنید. روزانه چند بار بذرها را با آبپاش آبیاری کنید و زمانی که بذرها جوانه زدند، تنها روزی ۲ بار به آن‌ها آب دهید.

می‌توانید سبزه توپی را روی یک پایه قرار دهید و مانند یک گل داخل گلدان تزیینی بگذارید یا توپ‌های سبزتان را به هر شکلی که مد نظرتان است در سفره هفت سین قرار دهید.

 

آموزش سبزه خاکشیر روی شیشه نوشابه

 

آموزش سبزه خاکشیر روی شیشه نوشابه

 

اگر در فکر درست کردن سبزه عید با خاکشیر هستید و دوست دارید یک سبزه خاص و متفاوت درست کنید، می‌توانید سبزه خاکشیر را روی شیشه نوشابه درست کنید. برای کاشت سبزه با خاکشیر باید شیشه یا بطری نوشابه را با فرم و اندازه دلخواه انتخاب کنید و دور تا دور آن را با پنبه و پارچه بپوشانید. برای محکم شدن پنبه و پارچه می‌توانید از نخ استفاده کنید.

بذرهای خاکشیر را برای چند ساعت در آب بخیسانید و سپس آن‌ها را با دست یک لایه روی بطری بکشید. بعد از این که تمام سطح بطری را با بذر خاکشیر آغشته کردید، یک کاور پلاستیکی روی آن بکشید. تا جوانه زدن سبزه با خاکشیر صبر کنید و هر روز آن را چند بار با اسپری آب دهید. بعد از ظاهر شدن جوانه‌ها می‌توانید کاور پلاستیکی را بردارید.

 

بهترین زمان برای کاشت سبزه عید با خاکشیر

 

سبزه عید با خاکشیر معمولاً طی ۵ تا ۶ روز رشد می‌کنید و از همین رو بهتر است آن را در روزهای آخر سال و تقریباً ۷ تا ۱۰ روز مانده به تحویل سال درست کنید. اگر تازه کار هستید و هیچ سابقه‌ای در سبز کردن بذر خاکشیر ندارید، پیشنهاد می‌شود که سبزه را زودتر درست کنید تا در صورتی که سبزه‌تان خراب شد، فرصت جبران داشته باشید.

حتما بخوانید  ۵ مدل طرز تهیه رشته پلو مجلسی خوشمزه با گوشت و گیاهی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سبزه عید با خاکشیر

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سبزه عید با خاکشیر

 

*برای سبز کردن سبزه عید با بذر خاکشیر بهتر است از بذرهای تازه استفاده کنید تا سبزه شما یکدست‌تر و زیباتر شود.

 

*اگر برای خیساندن بذر خاکشیر و درست کردن سبزه خاک شیر برای عید زمان کافی ندارید، می‌توانید به جای ۲۴ ساعت تنها ۵ ساعت بذرها را بخیسانید.

 

*نحوه سبز کردن خاکشیر درست شبیه به سبز کردن بذر شاهی است.

 

*به عنوان آموزش تهیه سبزه عید با خاکشیر باید بدانید که هر ۱ پیمانه خاکشیر نیاز به ۵ پیمانه آب برای خیساندن دارد.

 

نکات درست کردن سبزه خاکشیر

 

*برای قرار دادن بذر خاکشیر روی سطح مورد نظر بهتر است تنها یک لایه بذر روی آن قرار دهید تا کپک نزد.

 

*بعد از کاشت خاکشیر برای سبزه عید هیچگاه سبزه خاکشیر را زیر نور آفتاب قرار ندهید. بهترین فضا برای رشد و نگهداری سبزه خاکشیر محیطی پر نور و خنک است.

 

*برای آبیاری سبزه خاکشیر باید ۲ روز اول روزی ۳ بار بذرها را آبپاشی کنید و بعد از آن روزی یک بار این کار را انجام دهید.

 

*کاشت خاکشیر به دلیل بافت ریز و پری که دارید، یکی از زیباترین گزینه‌ها برای درست کردن سبزه عید محسوب می‌شود. شما می‌توانید سبزه خاکشیر را به هر شکلی که دوست دارید و روی ظروف مختلف انجام دهید. از آنجایی که خاکشیر بعد از خیساندن حالت چسبنده‌ای دارد، بنابراین می‌توانید از آن برای درست کردن سبزه‌های متفاوت و مختلف نیز استفاده کنید.

 

*در طرز تهیه سبزه خاکشیر روی ابر و اسفنج ابتدا حتما ابر و اسفنج را به فرم دلخواه برش دهید و بعد اقدام به کاشت سبزه با خاکشیر کنید.

 

*استفاده از یونولیت نیز ایده مناسبی برای کاشت سبزه با خاکشیر است. برای این کار باید یونولیت را به فرم دلخواه برش دهید. سپس یک لایه جوراب نازک یا پارچه روی آن بکشید و بذرهای خیس خورده خاکشیر را با دست روی آن بچسبانید و روی آن کاور بکشید و اجازه دهید بذرهای خاکشیر سبز شوند.

 

نکات مهم برای کاشت سبزه خاکشیر

 

*طرز تهیه سبزه خاکشیر به صورت شکلی بسیار ساده است. به منظور کاشت خاکشیر برای سبزه عید می‌توانید از هر سطحی با هر شکلی که دوست دارید استفاده کنید. تنها باید یک لایه پارچه یا پنبه روی آن سطح مورد نظر بکشید تا بذرها به آن بچسبند و از طریق آن به خوبی آبیاری شوند.

 

*به عنوان آموزش کامل روش صحیح کاشت سبزه عید با خاکشیر باید بدانید که قبل از کاشت سبزه خاکشیر لازم است آن را برای چند ساعت در آب قرار دهید تا لعاب دهد.

 

*برای درست کردن سبزه عید با خاکشیر باید ۲ تا ۳ روز روی آن نایلون بکشید و بعد از جوانه زدن خاکشیر پلاستیک را بردارید.

 

*برای سبز کردن سبزه خاکشیر باید از بذرهای تازه خاکشیر استفاده کنید تا بهتر سبز شوند و سبزه شما ظاهر یکدست‌تری پیدا کند.

 

*سبزه خاکشیر بسیار سریع رشد می‌کند، از همین رو زمان مناسب کاشت سبزه خاکشیر ۷ تا ۱۰ روز مانده به عید است.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد سبزه خاکشیر

 

چرا برای کاشت سبزه خاکشیر برای عید تنها باید یک لایه خاکشیر روی ظروف بزنید؟

 

برای کاشت سبزه عید با خاکشیر بهتر است تنها یک لایه بذر روی آن قرار دهید زیرا این کار از کپک زدن سبزه شما جلوگیری می‌کند.

 

آموزش نحوه کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه برای عید چگونه است؟

 

برای کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه باید ابتدا دور کوزه را با پارچه نازک یا جوراب زنانه بپوشانید و سپس خاکشیر خیس خورده را روی آن بچسبانید و با اسپری آن را آبدهی کنید تا سبزه‌ها رشد کنند.

 

بهترین زمان کاشت خاکشیر برای سبزه عید چه موقعی است؟

 

سبزه عید با خاکشیر معمولاً طی ۵ تا ۶ روز رشد می‌کنید و از همین رو بهترین زمان سبز کردن سبزه خاکشیر در روزهای آخر سال و تقریباً ۷ تا ۱۰ روز مانده به تحویل سال است.

 

چرا سبزه خاکشیر سبز نمیشه؟

 

کهنه بودن بذر خاکشیر موجب می‌شود تا سبزه خاکشیر شما سبز نشود. از طرف دیگر اگر دانه خاکشیر کال یا نرسیده باشد، جوانه نمی‌زند.

 

طرز تهیه سبزه خاکشیر روی عروسک چگونه است؟

 

برای درست کردن سبزه عروسکی با خاکشیر باید یک عروسک انتخاب کنید و روی بدنه عروسک پارچه بکشید یا با هر چیزی که دوست دارید برای عروسک دامن درست کنید و سپس بذر خاکشیر را روی آن قرار دهید تا سبزه به صورت پیراهن عروسک رشد کند.

 

نحوه صحیح آبیاری سبزه عید با خاکشیر چگونه است؟

 

بعد از کاشت خاکشیر برای سبزه عید باید ۲ روز اول روزانه ۳ بار بذرها را با اسپری آبپاشی کنید و بعد از آن روزی یک بار این کار را انجام دهید.

 

طریقه کاشت سبزه خاکشیر توپی چگونه است؟

 

برای تهیه سبزه خاکشیر توپی ابتدا باید بذر خاکشیر را بخیسانید. سپس برای طرز تهیه سبزه عید با خاکشیر توپی به یک توپ پلاستیک یا اسفنج گرد نیاز دارید. برای این که بذر به راحتی روی توپ قرار بگیرد باید روی سطح مورد نظرتان پنبه و پارچه قرار دهید و با نخ آن را ببندید. سپس یک لایه بذر روی آن بزنید و آن را با اسپری آبیاری کنید.

 

برای تهیه سبزه عید با خاکشیر باید آن را با چه مقداری آب بخیسانیم؟

 

به عنوان آموزش تهیه سبزه عید با خاکشیر باید بدانید که هر ۱ پیمانه خاکشیر نیاز به ۵ پیمانه آب برای خیساندن دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک