بهترین روش های جوانسازی پوست دست

بهترین روش های جوانسازی پوست دست


8 تیر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
جوانسازی پوست دست

فاکتورهای زیادی در جوانسازی پوست دست تاثیر دارد. وقتی شما یک روال ثابت برای مراقبت از پوست را در پیش می گیرید و بدن خود را در فرم مناسب نگه می دارید، جوان شاداب و سالم نگه داشتن پوست بسیار آسان تر است. از جمله فاکتور های پیری پوست، لکه های پیری، چین و چروک، نازکی پوست و خشکی دست و شکنندگی ناخن ها است. با روش های مختلف می توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. مراقبت از دست ها، استفاده از رژیم غذایی مناسب و داشتن یک سبک زندگی سال می تواند بسیار موثر باشد. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی روش های مختلف برای جوانسازی پوست دست پرداخته‌ ایم.

 

 

تغییر سبک زندگی برای جوانسازی پوست دست

 

تغییر سبک زندگی برای جوانسازی پوست دست

 

برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و جوان سازی پوست دست باید تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. مصرف نوشیدنی های الکلی تاثیر زیادی در کم آبی پوست و آسیب به پوست دست شما دارند. چاق و لاغر شدن مداوم و استفاده از رژیم های متفاوت لاغری باعث افتادگی پوست دست و از بین رفتن بالشتک های چربی زیر آن می شوند. استرس زیاد باعث چین و چروک در پوست دست می شود. سابیدن پوست دست و کیسه کشیدن آن باعث تحریک پوست می شود. سیگار کشیدن تاثیر زیادی در از بین رفتن کلاژن های پوستی دارد. سیگار باعث تنگ شدن عروق پوستی می شود. در نتیجه  اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز به پوست نمی رسد. دقت داشته باشید مصرف ویتامین های مختلف  و ورزش تاثیر زیادی در جوان سازی پوست دارند.

 

 

جوان سازی پوست دست با تزریق ژل و چربی

 

جوان سازی پوست دست با تزریق ژل و چربی

 

جدا از روش های مختلف خانگی، برخی از روش تزریق ژل و چربی برای جوان سازی پوست دست استفاده می کنند. با استفاده از تزریق ژل و یا چربی بخش هایی از پوست دست که حجم آن ها از بین رفته به حالت عادی برمی گردد. این روش یک نوع عمل سرپایی محسوب می شود. دوره درمان آن بسیار کوتاه مدت است و پس از تزریق بیماران می‌ توانند با دست های خود فعالیت روزمره را بهسادگی انجام دهند. معمولا تزریق ژل و چربی برای جوانسازی پوست دست هر چند ماه یکبار تکرار می شود. البته برخی از افراد در کل تنها یک یا دو بار این کار را انجام می‌ دهند. میزان ماندگاری ژل و چربی بر روی پوست دست تقریبا ۵ سال است.

 

 

جوان سازی پوست دست با استفاده از لیزر

 

جوان سازی پوست دست با استفاده از لیزر

 

یکی دیگر از روش های جوان سازی پوست دست استفاده از لیزر است. در این روش اشعه لیزر لایه سطحی پوست دست را حذف می کند. این لایه معمولا همان لایه ای است که حاوی چین و چروک و لکه های پوستی است. با این روش و با کمک گرمای اشعه لیزر کلاژن سازی و خون رسانی در پوست افزایش می یابد. در روش جوان سازی پوست دست با کمک اشعه لیزر پوست دست بی حس می شود. سپس اشعه روی لایه سطحی پوست قرار می گیرد. با از بین رفتن این لایه، سلول ها و لایه های جدیدتر جایگزین آن می شوند.

 

 

تاثیرات لیزر درمانی

 

معمولا از روش لیزر برای از بین بردن شلی پوست و رفع چین و چروک های پوست دست استفاده می شود. گاهی اوقات برای از بین بردن برجستگی های رگ های دست دست و روشن شدن پوست دست نیز  از روش لیزر درمانی استفاده می شود. برخی پزشکان برای سفت و محکم شدن پوست دست که باعث جوانسازی آن می شود پیشنهاد درمان با لیزر را می دهند.

 

 

عوارض لیزر درمانی

 

استفاده از لیزر برای جوانسازی پوست دست گاهی ممکن است عوارضی هم به همراه داشته باشد. به دلیل گرمای اشعه لیزر و برخورد آن با پوست، در قسمت بالایی سطحی پوست امکان قرمزی و التهاب وجود دارد. برخی افراد پوستشان ملتهب می شود. برخی نیز سوزش و خارش شدید دارند. گرچه گفته می شود این عوارض بعد از مدتی از بین می روند و عوارض جدی محسوب نمی شوند. با این حال بهتر است پیش از انجام این کار با پزشک مشاور مشورت کنید. در عین حال حساسیت های پوستی خود را با پزشک مطرح کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » جوانسازی پوست با rf و فواید و عوارض آن «

حتما بخوانید  3 طرز تهیه آش لخشک شهرهای مختلف + آموزش خمیر لخشک

 

 

جوانسازی پوست دست با مصرف کرم های مناسب

 

جوانسازی پوست دست با مصرف کرم های مناسب

 

برای پیشگیری از پیری زودرس پوست دست و حتی جوان سازی آن کرم های زیادی با برندهای تجاری مختلف وجود دارند. کرم های جوان کننده پوست معمولا  آبرسان و تقویت کننده قوی هستند.  آلودگی تاثیر زیادی بر روی پوست می گذارد. بنابراین این کرم ها باید تقویت کننده های قوی داشته باشند تا مانع از پیری زودرس پوست شوند. کرم با خاصیت مرطوب کنندگی بالا برای جوان‌ سازی پوست بسیار مناسب است. خاصیت مرطوب کنندگی کرم باعث محافظت از پوست در برابر خشکی می شود. معمولا کرم های مناسب برای جوانسازی پوست دست سرشار از ویتامین B و پروتئین هستند. ویتامین B باعث نرم کنندگی و احیا پوست می شود.

 

 

توجه میزان آنتی اکسیدان و ویتامین C در کرم دست

 

از جمله نکاتی که باید در کرم های مخصوص جوانسازی پوست دست به آن توجه کرد، میزان آنتی اکسیدان بالا و ویتامین C  آن است. ویتامین C موجود در کرم ها باعث شفاف سازی پوست می شود. همچنین آنتی‌ اکسیدان باعث بازسازی سطح پوست می شود. توجه  داشته باشید زمان انتخاب کرم‌ های مناسب برای پوست دست به نوع پوست خود توجه کنید. اینکه پوست شما خشک، چرب و یا نرمال است.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و طرز استفاده از ویتامین سی برای جوانسازی پوست «

 

 

کرم های که حاوی عصاره آلوورا یا انار

 

کرم های که حاوی عصاره آلوورا یا انار

 

معمولا کرم هایی که برای جوان سازی پوست دست استفاده می شوند، مصرف روزانه دارند. گاهی باید دو بار در روز از آن ها استفاده کرد. قبل از استفاده از این کرم های مرطوب کننده بهتر است دستان خود را کاملا تمیز کنید. کرم هایی که حاوی عصاره آلوورا یا آلوئه ورا و یا انار هستند تاثیر زیادی در جوان سازی پوست دست دارند. چرا که میزان ویتامین E آن ها بسیار بالا است.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای جوانسازی پوست «

 

 

کرم های لایه برار

 

 جوان سازی پوست دست کرم های لایه برار

 

از جمله کرم هایی که در بازار برای جوانسازی پوست دست عرضه می‌ شود، کرم هایی هستند که باعث روشن شدن پوست می شوند. این کرم ها معمولا  لایه بردار هستند. آن ها لایه های مرده سلولی را حذف می کنند. کرم های لایه بردار باعث باز شدن منافذ پوستی و پاکسازی سلول های مرده می شوند. برخی از این کرم ها حاوی اسید سالیسیلیک و گلیسیرین هستند. شما می‌توانید برای آبرسانی بهتر به پوست دست خود از پک های آبرسان و جوان کننده پوست که به صورت کرم در بازار عرضه می شوند استفاده کنید

 

 

کرم های ضد آفتاب

 

استفاده از ضد آفتاب در مناطق گرم و روزهای آفتابی بسیار لازم است. یکی از کرم های ضروری برای جلوگیری از پیری پوست دست کرم ضد آفتاب است. آفتاب سبب خشکی، سوختگی و بروز مشکلات جدی برای پوست می شود. این نوع کرم های ضد آفتاب در برابر نور مستقیم آفتاب از بدن شما محافظت می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای خرید کرم ضد آفتاب با spf مناسب «

 

 

جوان سازی پوست دست با روش های خانگی

 

جوان سازی پوست دست با روش های خانگی

 

در کنار مراقبت از پوست و استفاده از تغذیه مناسب و داشتن سبک زندگی مناسب، روش های خانگی زیادی هم برای جوانسازی پوست دست وجود دارد. استفاده از انواع روغن ها، میوه ها بسیار تاثیر گذار است. در عین حال ترکیبات جالب خانگی برای از بین بردن لکه های پوستی و لایه برداری وجود دارند.

 

 

استفاده از روغن زیتون

 

روغن زیتون حاوی میزان زیادی ویتامین E است که باعث تحریک پوست دست برای کلاژن سازی می شود. روغن زیتون در عین حال باعث از بین رفتن چین و چروک های پوست دست می‌شود. شما می‌توانید روغن زیتون را به همراه عسل ترکیب کرده و روزی دو بار بر روی پوست دست خود ماساژ دهید. این کار باعث جوان سازی پوست و از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود. استفاده از روغن زیتون به سفت شدن پوست دست نیز کمک می کند.

 

 

پوست هندوانه

 

جوان سازی پوست دست با پوست هندوانه

 

پوست هندوانه سرشار از ویتامین ها مواد معدنی است. پوست این میوه به کلاژن سازی در بدن کمک می کند. شما می توانید پوست هندوانه را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست دست خود قرار دهید. بعد با آب بشویید. این کار باعث از بین رفتن چین و چروک های دست می شود.

 

 

 هویج و خیار

 

از جمله ماسک های فوق العاده برای از بین رفتن چروک روی پوست دست تکه های خیار است. خیار را رنده کرده و با کمی عسل مخلوط کنید. ترکیب خیار و عسل را بر روی دست خود بمالید. ماسک خیار و عسل را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست دست قرار دهید. استفاده از این ترکیب تاثیر شگفت انگیزی در از بین بردن چروک ها پوست دارد. هویج نیز سرشار از ویتامین A است. ویتامین A در از بین بردن چین و چروک های پوست دست بسیار تاثیرگذار است. شما می توانید هویج را به عنوان ماسک مصرف کنید. تنها کافی است تا آن را در آب بجوشانید. وقتی که نرم شد کمی عسل به آن اضافه کنید سپس به مدت نیم ساعت بر روی پوست خود قرار دهید.

 

 

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی مرحله به مرحله با دستور اصلی

تاثیر روغن نارگیل بر جوان سازی پوست دست

 

روغن نارگیل خواص شگفت انگیزی برای پوست و مو دارد. شما می‌ توانید روزانه دو بار دستان خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید. این کار باعث سلامت و حفظ رطوبت پوست می شود.

 

 

تاثیر موز و آناناس برای جوانسازی پوست در منزل

 

تاثیر موز و آناناس در جوان سازی پوست

 

آناناس سرشار از ویتامین C است. ویتامین C باعث از بین رفتن خشکی پوست می شود. این میوه به دلیل داشتن خاصیت اسیدی در از بین بردن چین و چروک پوست دست بسیار موثر است. شما می توانید از تکه های خرده شده آناناس به عنوان یک ماسک دست استفاده کنید. موز نیز منبع غنی از ویتامین های E و B است. موز  سرشار از ید، آهن، منیزیم و پتاسیم و روی است. ماسک موز تاثیر شگرفی در از بین بردن چین و چروک های پوست دست و روشن کردن آن دارد.

 

 

تاثیر آلوورا و آب گوجه‌ فرنگی

 

میزان آنتی اکسیدان آب گوجه فرنگی بسیار بالا است. این آنتی اکسیدان در جوان سازی پوست بسیار تاثیرگذار است. آلوورا نیز هاوی مالیک اسید است. مالیک اسید مانع از پیری و چروکیدگی در پوست می شود.  شما می توانید آلوورا را از وسط بریده و ژل آن را استفاده کنید. ژل آلوورا را می توانید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست دست خود قرار دهید. این کار در جوانسازی پوست دست بسیار تاثیر زیادی دارد.

 

 

تاثیر آبلیمو  و شکر و شیر در لایه برداری

 

آب لیمو و شکر یک ترکیب لایه بردار قوی هستند. لیمو باعث از بین رفتن تیرگی های پوست دست می شود. شکر نیز باعث لایه برداری سلول های می شود. بنابراین ترکیب آبلیمو و شرکت به عنوان یک ماسک دست یک ترکیب منحصر به فرد محسوب می شوند. همچنین شستن دست با شیر باعث افزایش رطوبت پوست درس می‌ شود. شیر یک نرم کننده عالی محسوب می شود که در جلوگیری از چروک های پوستی بسیار موثر است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع ماسک لیمو برای جوانسازی پوست «

 

 

جوان سازی پوست دست با پارافین تراپی

 

جوان سازی پوست دست با پارافین تراپی

 

یکی از روش های خانگی برای جوان سازی پوست دست استفاده از پارافین تراپی است. پارافین تراپی باعث افزایش رطوبت پوست می شود. در این روش پارافین را تا ۵۰ درجه سانتیگراد حرارت می بیند.  پس از آن دست را برای چندین بار داخل مایع پارافین می کنند تا مایع کاملا بر روی دست ببندد. پس از نیم ساعت پارافین های خشک شده از روی دست را جدا  می کنند و پوست را با روغن ماساژ می دهند. با این روش پوست شما کاملا نرم و مرطوب خواهد شد. بهتر است پس از این کار از یک کرم نرم کننده معمولی استفاده کنید.

 

 

مضرات پارافین تراپی

 

استفاده از پارافین برای جوانسازی پوست دست گاهی اوقات مضراتی نیز به همراه دارد. برخی از افراد به پارافین حساسیت دارند. پارافین گاهی به دلیل دمای نسبتا بالا باعث التهاب پوست دست خواهد شد. برخی افراد در پارافین تراپی دچار خارش می شوند. اما به طور کلی پارافین تراپی عوارض جدی برای پوست به همراه ندارد.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره روش پارافین تراپی برای جوانسازی پوست دست «

 

 

ماساژ و ورزش برای جوان سازی پوست دست

 

ماساژ و ورزش برای جوان سازی پوست دست

 

در کنار سبک زندگی سالم بهتر است برای از بین بردن رگ های برجسته پوست دست و جوانسازی آن از تکنیک ماساژ و ورزش های دست استفاده کنید. شما می توانید پوست دست را با روغن های مختلفی ماساژ دهید. روغن نارگیل، بادام و زیتون بسیار تاثیر گذار هستند. ماساژ باعث می شود تا جریان خون در پوست دست شما تقویت شود. ماساژ دادن دست ها باعث از بین رفتن چین و چروک ها نیز می شود. گاهی برخی از ورزش های مربوط به دست باعث می شود تا خون درون رگ ها بهتر جریان پیدا کند. حرکت های کششی انگشتان  و مچ دست از جمله ورزش های موثر محسوب می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع مختلف ماساژ برای بدن «

 

 

جوانسازی پوست دست و جلوگیری از پوسته شدن با طب سنتی

 

جوان سازی پوست دست و جلوگیری از پوسته شدن با طب سنتی

 

یکی از روش های متداول برای جوانسازی پوست دست، استفاده از طب سنتی است. در طب سنتی راهکارهای زیادی در این زمینه ارائه شده است. در طب سنتی به استفاده از ماسک های گیاهی، ماساژ و مراقبه بسیار تاکید شده است. یکی از روش ها استفاده از اسطوخودوس برای جلوگیری از پوست پوست شدن پوست دست و پیری زودرس آن است.

 

 

ترکیب عدس و گل سرخ

 

ترکیب عدس و گل سرخ

 

ترکیب عدس پخته و گل سرخ نیز بسیار موثر است. این ترکیب خمیری شکل به صورت ماسک مصرف می شود. در طب سنتی استفاده از روغن گردو و روغن گل سرخ نیز اشاره شده است. روغن گردو مانع از خشکی پوست دست می شود. روغن گل سرخ نیز در خشکی و پوسته شدن  بسیار تاثیر گذار است.

 

 

گلاب و روغن بادام

 

استفاده از گلاب و روغن بادام برای مرطوب نگه داشتن پوست دست بسیار توصیه می‌ شود. در طب سنتی از آرد، جو دوسر و گلیسیرین نیز به عنوان ترکیب مناسبی برای جوان سازی پوست دست در منزل یاد می شود.

 

 

منابع: health.clevelandclinic, huffpost, wikihow

 

 

کالابرگ الکترونیک