۲۱ خواص و مضرات پوست پرتقال برای سلامتی بدن

۲۱ خواص و مضرات پوست پرتقال برای سلامتی بدن


28 تیر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و مضرات پوست پرتقال
فهرست محتوا پنهان

پرتقال یکی از پر طرفدارترین و پر خاصیت ترین میوه های پاییزی است که از فصل پاییز تا اواسط بهار می توانید آن را در بازار پیدا کنید. خیلی افراد پوست پرتقال را دور می ریزند یا برخی دیگر تنها استفاده ای که از آن می کنند، برای درست کردن مربا است. اما موارد استفاده از پوست پرتقال به همین مورد ختم نمی شود. می توان از آن برای گرفتن بوی انواع غذا یا تزیین آن هم استفاده کرد. در کنار این ها، استفاده از پوست پرتقال برای تهیه انواع ماسک زیبایی و به عنوان دمنوش هم از موارد استفاده آن است. در این مطلب از مجله کوروش به خواص و مضرات پوست پرتقال می پردازیم و موارد مختلف استفاده آن را به شما می گوییم.

 

 

مواد معدنی در پوست پرتقال

 

پوست پرتقال سرشار از فلاونوئید و دیگر مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌) است که فواید زیادی در سلامت بدن دارند. همچنین مس، کلسیم، منیزیوم، فولات، ویتامین ‌A ، ویتامین‌ های خانواده B و فیبر خوراکی از دیگر مواد معدنی موجود در پوست پرتقال هستند.

 

 

چگونه پوست پرتقال را بخوریم؟

 

چگونه پوست پرتقال را بخوریم؟

 

پوست پرتقال طعمی تلخ دارد و برای مصرف به تنهایی، قابل خورن است. اما برای بهره مندی از فواید آن، می توانید روش های مختلفی را به کار ببرید.

 

شیرین کردن پوست پرتقال

 

بهترین راه این است که پوست پرتقال را شیرین کنید. برای شیرین کردن پوست پرتقال، بهتر است فیله سفید آن را جدا کنید. روی پوست ها را مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب جوش بیاید و بعد آب را دور بریزید. این کار را ۳ تا ۴ بار تکرار کنید.

دوباره در ظرف آب بریزید و به آن مقداری عسل یا شکر اضافه کنید. پوست هایی که تلخی آن ها را گرفتید به آن اضافه کنید. وقتی شیرینی شکر یا عسل به خورد پوست ها رفت، می توانید آن را استفاده کنید.

 

 

استفاده از رنده پوست پرتقال در غذا

 

رنده پوست پرتقال رایحه تند و خوشی دارد. می توانید آن را در تهیه اسموتی ها یا غذاها به کار ببرید. استفاده از رنده پوست پرتقال در دمنوش های مختلف، دسر، کیک یا نوشیدنی هایی مثل قهوه هم طعم آن ها را بسیار مطبوع می کند.

خلال پوست پرتقال برای تزیین غذاها، در کنار خلال پسته و بادام از مواد دیگر استفاده از آن است.

 

 

خشک کردن پوست پرتقال

 

یکی از بهترین روش های استفاده از پوست پرتقال این است که لایه سفید آن را جدا و در آفتاب خشک کنید. بعد از خشک کردن، می توانید آن را با آسیاب کن، پودر کنید.

 

 

مربای پوست پرتقال

 

یکی از متداول ترین روش های استفاده از پوست پرتقال، درست کردن مربا است. بعد از گرفتن تلخی پوست پرتقال، می توانید از آن مربا، تهیه و به عنوان صبحانه مصرف کنید.

 

 

بیشتر بخوانید» طرز تهیه مربا پوست پرتقال مجلسی بدون تلخی و شکرک «

 

 

تهیه انواع ماسک صورت

 

با استفاده از پوست پرتقال می توانید ماسک های زیبایی برای درخشندگی پوستتان درست کنید. در ادامه روش های تهیه چند ماسک با پوست پرتقال را به شما یاد خواهیم داد.

 

 

دمنوش پوست پرتقال

 

برای تهیه دمنوش پوست پرتقال، قسمت سفید داخل پوست پرتقال آن از پوست نارنجی جدا کنید. ترکیب هر دو لایه در دمنوش، باعث تلخی دمنوش خواهد شد. پوست های نارنجی را کاملا بشویید و در آب سرد قرار دهید تا تلخی آن ها گرفته شود. سپس آن‌ ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شوند.

پوست های خشک شده نارنگی را در قوری آب جوش بریزید و به آن چوب دارچین اضافه کنید.  ۳۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش تان آماده شود. این دمنوش برای سلامتی دهان و دندان و درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » تاریخچه مصرف دمنوش های گیاهی و خواص آن ها «

 

 

نکته مهم در مصرف پوست پرتقال

 

نکته مهم در مصرف پوست پرتقال

 

پوست پرتقال را به هر روشی از جمله، دم کرده، رنده شده، روش خشک کردن یا تازه می خواهید استفاده کنید، حتما قبل از استفاده، آن را به خوبی بشویید. از تمیز و عاری از میکروب بودن پوست پرتقال مطمئن شوید. چون ممکن است حاوی نگهدارنده و سموم مختلف باشند.

 

 

روش نگهداری از پوست پرتقال

 

پوست های پرتقال را باید در دمای مناسبی نگه دارید تا دچار قارچ و کپک نشود. اگر می خواهید آن ها را خشک کنید بهتر است از آفتاب مستقیم یا حرارت بالا مثل فر یا شوفاژ استفاده کنید. اگر هم می خواهید آن را خلالی کنید و در غذا بریزید، بهتر است آن را خرد و فریز کنید.

 

 

خواص و مضرات پوست پرتقال

پوست پرتقال

درمان کلسترول خون

 

پوست سفید بین قسمت نارنجی و خود پرتقال، برای درمان کلسترول بد خون، یک داروی عالی به حساب می آید. می توانید آن را خشک و دم کنید.

 

 

کنترل فشار خون بالا

 

برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، استفاده از پوست نارنجی و غشای سفید آن بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای کاهش اورژانسی فشار خون «

 

 

درمان بیماری های قلبی

 

پوست پرتقال و دیگر مرکبات سرشار از فیتونوترین فلانوئید است و همان طور که گفتیم با کاهش کلسترول بد خون، به سلامت قلب کمک می کند. علاوه بر این، تری گلیسرید خون را به حد متعادلی می رساند. همچنین ترکیبات ضد التهابی پوست پرتقال، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی سودمند است.

 

 

فواید و خواص پوست پرتقال

 

خواص پوست پرتقال

 

درمان عفونت های دهان با پوست پرتقال

 

یکی از موارد استفاده از پوست پرتقال، درخشندگی و سفیدی دندان هاست. همچنین پوست این میوه، باعث می شود حساسیت های دهان از بین برود و تنفس شما را خوشبو می کند.

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 

مثل خود پرتقال، خوردن پوست آن هم می تواند از بروز بیماری هایی که با ضعف سیستم ایمنی اتفاق می افتند، جلوگیری کند. سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی کرونا از بیماری هایی هستند که با خوردن پوست پرتقال می توانید بدن خود را مقاوم کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید و مضرات میوه پرتقال برای سلامتی بدن «

 

 

پیشگیری از انواع سرطان

 

به خاطر خواص فوق العاده پوست پرتقال، این بخش از میوه می تواند رشد سلول های سرطانی را آهسته کند. همچنین یکی از بهترین پیشگیری کننده های سرطان به حساب می آید. سرطان ریه یکی از مهم ترین انواع آن است که شانس ابتلا به آن، با خوردن پوست پرتقال، کاهش خواهد یافت.

 

 

تقویت سیستم گوارش بدن

 

فیبر و ساکاریدهایی نامحلول که در پوست پرتقال وجود دارند، می توانند به هضم بهتر غذا در روده ها کمک کنند.

 

 

درمان آسم و نفس تنگی با پوست پرتقال

 

درمان آسم و نفس تنگی با پوست پرتقال

 

التهاب های دستگاه تنفسی را می توانید با پوست پرتقال به صورت پودر شده یا عصاره آن درمان کنید.

 

 

تقویت معده

 

اسانسی که در پوست پرتقال وجود دارد، عفونت های میکروبی را از بین می برد و ضد گاز معده است. همچنین پرتقال ادرار آور است و خاصیت ضد استفراغ دارد.

 

 

رژیم لاغری و پوست پرتقال

 

پوست پرتقال فیبر زیاد و کالری کمی دارد، همین موضوع می تواند باعث کاهش وزن مصرف کننده شود.

 

 

درمان آلرژی و حساسیت

 

برای درمان آبریزش بینی و عطسه، می توانید پوست پرتقال را به روش هایی که در بالا به آن اشاره شد، استفاده کنید.

 

 

درمان بیماری های پوستی

 

برای بیماری هایی مثل اگزما یا ناراحتی های پوستی، می توانید پوست پرتقال تازه را رنده یا له کنید و روی پوست به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. سپس آن را با آب سرد بشویید.

 

 

طرز تهیه انواع ماسک صورت با پوست پرتقال

 

انواع ماسک صورت با پوست پرتقال

 

ماسک پوست پرتقال

 

پوست پرتقال را به صورت رنده شده تازه یا پودر آن را با مقداری ماست کم چرب مخلوط کنید و روی پوستتان را با آن بپوشانید. ۱۵ دقیقه بعد، آن را بشویید.

 

 

ماسک پوست پرتقال و شیر

 

برای این که پوستتان سفت و جوان شود، پوست پرتقال را خرد کنید و در مقداری شیر بریزید. حدود یک ساعت صبر کنید تا مایه داخل پوست با شیر حل شود. سپس آن را روی پوستتان بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را بشویید.

 

 

ماسک پوست پرتقال و جو دو سر

 

برای از بین بردن چروک های ریز پوست، ۲ قاشق پودر پوست پرتقال را با ۱ قاشق چای خوری جو دوسر و کمی جوش شیرین ترکیب کنید. به آن ها مقداری آب جوشیده و سرد شده اضافه کنید تا حدی که به شکل خمیر دربیاید. مخلوط به دست آمده را روی صورتتان قرار دهید. ۱۵ دقیقه بعد صورتتان را با آب سرد بشویید.

 

 

طرز تهیه ماسک پوست پرتقال و عسل

 

برای از بین بردن انواع لک و جای جوش، ۲ قاشق چای خوری پودر پوست پرتقال را با یک قاشق عسل و یک قاشق ماست ترکیب کنید. ماسک را ۱۵ دقیقه روی پوستتان قرار دهید و سپس آن را بشویید.

 

 

ماسک پوست پرتقال با روغن نارگیل

 

۲ قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال را با ۱ قاشق چای خوری شیر و ۱ قاشق روغن نارگیل مخلوط کنید و روی پوستتان ماساژ دهید. سپس آن را به خوبی بشویید و خشک کنید.

 

 

مضرات پوست پرتقال

 

مضرات پوست پرتقال

 

ناراحتی کبد

 

برای کسانی که دچار بیماری های مربوط به کبد دارند، خوردن پوست پرتقال (اگر به اندازه کنترل شده نباشد) می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی شود.

 

 

مشکلات هضم

 

هضم پوست پرتقال برای کسانی که معده های حساس دارند، ممکن است با دشواری هایی همراه باشد. احتمال به وجود آمدن نفخ و گاز معده در این بیماران بعد از مصرف پوست پرتقال وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های خانگی درمان سریع نفخ معده «

 

 

وجود سموم روی پوست پرتقال

 

به خاطر روش های نگهداری از پرتقال، معمولا پوست پرتقال با سموم پوشانده شده است. باید آن را با آب گرم و شوینده به خوبی تمیز کنید. در غیر این صورت احتمال تجمع سموم و آفت کش ها بعد از خوردن پوست پرتقال در معده شما وجود دارد.

 

 

مشکلات بینایی

 

مصرف زیاد پوست پرتقال می تواند باعث ایجاد سردرد، مشکلات بینایی و ضعف بدنی شود. پس در خوردن آن، اعتدال را رعایت کنید. علاوه بر این، یکی از ترکیبات اصلی پوست پرتقال سینفرین است که اثرت تحریک کننده ای روی بدن دارد.

 

 

سخن پایانی درباره خواص و مضرات پوست پرتقال

 

استفاده از پوست پرتقال

 

همان طور که در این مقاله بررسی کردیم، پوست پرتقال یکی از سودمندترین موادی است که می توانید در کنار خوردن خودِ پرتقال، از مزایای آن بهره مند شوید. هر چند استفاده از پوست پرتقال به روش های مختلف می تواند بسیار مفید باشد ولی حتما نکات مهم در مورد استفاده از آن را به خاطر داشته باشید تا به مضرات احتمالی آن گرفتار نشوید.به هر حال خواص و مضرات پوست پرتقال، در صورت استفاده از هر کدام از روش ها کم نیست.

 

 

کالابرگ الکترونیک