۱۲ عادت غذایی روزانه مضر برای قلب و عروق

۱۲ عادت غذایی روزانه مضر برای قلب و عروق


24 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عادت های غذایی مضر برای قلب

با تغییر در سبک زندگی و عادت های غذایی مضر برای قلب می توان مانع از ابتلا به بیماری های قلبی شد. بیماری های قلب و عروق مهم ترین علت مرگ و میر در ایالات متحده است. هر ساله یک چهارم از مرگ و میرها در آمریکا ناشی از بیماری های قلبی است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به برخی از این عادت های غذایی مضر برای قلب و عروق از نظر متخصصین قلب و عروق آمریکا انداخته ایم.

 

عادت های زیادی وجود دارند که می توانند به قلب شما آسیب بزنند. از سیگار کشیدن گرفته تا داشتن یک سبک زندگی بی تحرک. با این حال عادت های غذایی نقش بسیار پر رنگ تری در خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند. اگر می خواهید زندگی طولانی و سالم تری داشته باشید، بهتر است برخی از عادت های غذایی بد و ناسالم برای سلامت قلب و بدن را کنار بگذارید.

 

 

خوردن بیش از حد غذاهای پر قند از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب

 

خوردن بیش از حد غذاهای پر قند از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب

 

اگر می خواهید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهید، وقت آن رسیده که مصرف منابع قندی خود را کنترل کنید. مصرف غذاهای پر قند از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب محسوب می شوند. بهتر است برخی از منابع قند موجود در رژیم غذایی خود را از دسرها گرفته، تا سس ها و حتی قندهای مخفی از بین ببرید. استفان تی سیناترا، بنیان گذار موسسه قلب ایالات متحده می گوید: عادت غذایی شماره یک مضر برای قلب، قند است. به طور متوسط آمریکایی ها هر کدام ۱۵۰ پوند در سال قند مصرف می کنند. قند اضافی باعث ترشح انسولین بیش از حد می شود. این موضوع باعث تحریک و ایجاد پلاک در رگ های خونی خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید » ۱۳ بیماری دردناک در اثر مصرف قند و شکر «

 

 

مصرف بیش از حد نمک به عنوان عادت غذایی مضر برای قلب

 

مصرف بیش از حد نمک به عنوان عادت غذایی مضر برای قلب

 

آیا می خواهید در جهت سلامت قلب و زندگی طولانی تر قدم بردارید؟ بهتر است در ابتدای کار نمکدان را از خود دور نگه دارید! مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی از جمله عادت های غذایی مضر برای سلامت قلب است. سوزان آستین، متخصص قلب و عروق و عضو انجمن قلب آمریکا می گوید: مصرف بیش از حد نمک باعث بالا رفتن فشار خون می شود. همین موضوع ابتلا به بیماری های قلبی را تشدید می کند. حدود نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده با افزایش فشار خون مواجه هستند. مصرف نمک به دلیل افزایش سدیم بیش از حد در بدن، تاثیر زیادی بر روی قلب می گذارد.

 

بیشتر بخوانید » بهترین غذاها برای کاهش اورژانسی فشار خون در خانه «

حتما بخوانید  تفاوت کره گیاهی و کره حیوانی | کدام بهتر است؟

 

 

عادت غذایی مضر نوشیدن نوشابه به طور منظم

 

عادت غذایی مضر نوشیدن نوشابه به طور منظم

 

فقط عادت های غذایی مضر نیستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با قلب را افزایش دهند. عادت های نوشیدن برخی از نوشیدنی ها نیز ممکن است سلامت قلب را به خطر بیاندازد. نوشیدن نوشابه یکی از این عادت های غذایی مضر برای قلب است. مصرف نوشیدنی های قندی، ارتباط مستقیمی با پیشرفت دیابت و در نهایت بیماری های قلبی و عروقی دارند. طبق مطالعات انجمن قلب آمریکا، مصرف یک یا چند نوشیدنی شیرین شده با قند در روز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. گاهی چنین نوشیدنی های قندی باعث سکته مغزی نیز می شوند.

 

بیشتر بخوانید » ۳۵ عوارض نوشابه های گازدار برای بدن «

 

 

نوشیدنی های رژیمی مضر برای قلب

 

نوشیدنی های رژیمی مضر برای قلب

 

تنها نوشابه معمولی نیست که نوشیدن آن جزو عادت های غذایی مضر برای قلب محسوب می شود. اگر چه نوشابه های گازدار رژیمی فاقد چربی هستند و هیچ کالری ندارند، اما در ایجاد بیماری های قلبی نقش به سزایی دارند. این نوشیدنی ها حتی باعث چاقی و دیابت نیز می شوند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، مصرف نوشیدنی هایی که با شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده اند، ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی و عروقی دارد. کسانی که به طور مکرر از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

 

خوردن بیش از حد چربی اشباع شده برای قلب مضر است

 

خوردن بیش از حد چربی اشباع شده از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب

 

مصرف بیش از حد چربی اشباع شده یکی از عادت های غذایی مضر برای قلب محسوب می شود. خواه این چربی از پروتئین حیوانی باشد، و خواه از کره، پنیر یا غذاهای فرآوری شده باشد. متخصصین تغذیه معتقدند رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز یکی از عوامل چاقی و بیماری های قلبی محسوب می شود. چرا که چربی اشباع شده در گوشت قرمز بسیار زیاد است. این چربی اشباع شده برای بدن مضر است. چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد در خون می شود. کلسترول بد افزایش انسداد عروق را به همراه دارد.

نخوردن فیبر کافی از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب

 

نخوردن فیبر کافی از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب

 

فیبر غذایی فقط برای هضم غذا مفید نیست. فیبر می تواند در سلامت قلب شما نقش اساسی داشته باشد. بر اساس گزارش های منتشر شده افرادی که بیشترین میزان فیبر غذایی را دارند، در مقایسه با دیگر افراد کمتر به بیماری های مرتبط با قلب و عروق مبتلا می شوند. قراردادن فیبر کم در رژیم غذایی روزانه از جمله عادت های مضر غذایی است که خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ خوراکی سالم برای بدن با فیبر بالا «

 

 

مصرف نکردن میوه و سبزیجات یکی از بدترین عادت های غذایی مضر برای قلب

 

عدم مصرف میوه و سبزیجات یکی از بدترین عادت های غذایی مضر برای قلب

 

خوردن میوه ها و سبزیجات بدن شما را قوی تر و سالم تر نگه می دارند. خوردن بیش از حد میوه و سبزیجات به صورت روزانه باعث سلامت قلب می شود. طبق تحقیقات انجام شده یکی از دلایل عمده ابتلا به بیماری های قلبی، عادت غذایی مضر عدم مصرف میوه و سبزیجات است. یک رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات برای سلامت قلب بسیار مفید است. بهتر است برای این که زندگی سالم و سلامتی داشته باشید، کمی مصرف پروتئین و گوشت قرمز را کاهش داده و با پروتئین گیاهی و میوه و سبزیجات آن را جایگزین کنید.

حتما بخوانید  خواص برگ زیتون برای لاغری + طرز تهیه دمنوش آن

 

تاثیر مصرف قهوه در عادت های غذایی روزانه بر روی قلب

 

تاثیر مصرف قهوه در عادت های غذایی روزانه بر روی قلب

 

مطالعات نشان داده مصرف روزانه قهوه به طور متوسط می تواند خطر انسداد عروق را تا حد زیادی کاهش دهد. نوشیدن قهوه به میزان متعادل از جمله عادت های غذایی مناسب برای عدم ابتلا به بیماری های قلبی است. گرچه نباید فراموش کرد که نوشیدن زیاد قهوه هم برای بدن مضر است.

 

کربوهیدارت های تصفیه شده برای سلامت قلب مضر هستند

 

کربوهیدارت های تصفیه شده برای سلامت قلب مضر هستند

 

از جمله عادت های غذایی مضر برای سلامت قلب می توان به مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده اشاره کرد. این کربوهیدرات های تصفیه شده که از شکر و مواد افزودنی در آن ها استفاده شده اثر مطلوبی بر سلامت قلب ندارند. چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی، ماسک کم چرب و حتی سس های مختلف منابع عمده کربوهیدرات های تصفیه شده محسوب می شوند. بنابراین بهتر است مصرف این نوع کربوهیدرات های تصفیه شده را تا حد زیادی در رژیم غذایی روزانه خود کاهش دهید.

استفاده از گوشت های فرآوری شده از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب

 

استفاده از گوشت های فرآوری شده از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب

 

هات داگ، سوسیس و سالامین جزو بدترین نوع گوشت ها برای قلب شما هستند. آن ها حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی اشباع شده هستند. بنابراین بهتر است عادت غذایی مضر مصرف گوشت های فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. وقتی نوبت به استفاده از گوشت می شود، طبیعتا مصرف بوقلمون برای قلب شما بهتر از سالامین است. چرا که مقدار چربی اشباع شده گوشت قلمون بسیار کم است.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه سوسیس گوشت و مرغ خانگی «

 

 

برنج سفید، نان و ماکارونی؛ مضر برای قلب

 

برنج سفید، نان و ماکارونی؛ مضر برای قلب

 

از جمله عادت های غذایی مضر برای قلب مصرف بیش از حد برنج، نان و ماکارونی است. به طور کلی محصولاتی که از آرد سفید تهیه می شوند برای قلب چندان مناسب نیستند. چرا که فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی سالم خود را از دست می دهند. غلات تصفیه شده به سرعت به شکر تبدیل می شوند. بدن شما این شکر را به عنوان چربی ذخیره می کند. یک رژیم غذایی حاوی غلات تصفیه شده می تواند باعث ایجاد حجم قابل توجهی چربی در شکم شود. بنابراین بهتر است سعی کنید حداقل نیمی از مصرف روزانه غلات خود را به غلات کامل مانند: برنج قهوه ای، جو دوسر و گندم کامل اختصاص دهید.

 

پیتزا و سیب زمینی سرخ شده از جمله غذاهای مضر برای قلب

 

پیتزا و سیب زمینی سرخ شده از جمله غذاهای مضر برای قلب

 

از جمله غذاهای مضر که معمولا بسیاری از ما در عادت غذایی روزانه خود از آن استقبال زیادی می کنیم، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده است. اگر پیتزا را به درستی آماده کنید، می تواند سالم باشد. اما پیتزاهای فست فودی، یخ زده و از قبل آماده شده معمولا از جمله غذاهای مضر محسوب می شوند، چرا که حاوی مقدار زیادی سدیم، چربی و کالری هستند. سعی کنید اگر پیتزا می خورید، نوع سبزیجات آن را سفارش دهید. به خاطر داشته باشید سیب زمینی های سرخ کرده در رستوران ها جزو مواد غذایی حاوی مقدار زیادی چربی و نمک هستند. قرار دادن چربی و نمک زیاد در رژیم غذایی روزانه برای بدن شما مناسب نیست. بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که دو تا سه بار در هفته سیب زمینی سرخ کرده می خورند، احتمال مرگ زودهنگام در آن ها افزایش پیدا می کند.

 

 

منبع: eatthis

 

کالابرگ الکترونیک