بهترین روش های خانگی برای روشن شدن پوست صورت و بدن

بهترین روش های خانگی برای روشن شدن پوست صورت و بدن


8 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روشن شدن پوست صورت

روشن شدن پوست صورت و از بین بردن لکه های پوستی یک تکنیک است. اگر دوست دارید پوست شما چند درجه روشن تر شود و یا از شر لکه های روی پوستتان خلاص شوید، می توانید با به کار گرفتن روش های طبیعی و شیمیایی مختلف، تغییراتی اساسی در پوست خود ایجاد کنید. در سرویس سلامت مجله کوروش قصد داریم تا به شما راهکارهایی ارائه دهیم که معجزه سفید شدن پوست را به راحتی و در خانه تجربه کنید.

 

 

معرفی چند ماسک خانگی برای روشن شدن پوست

 

معرفی چند ماسک خانگی برای روشن شدن پوست

 

اگر به دنبال یک ماسک روشن کننده پوست طبیعی برای از بین بردن لکه های پوست صورت خود هستید، بهتر است قبل از هر کاری این چند ماسک خانگی را امتحان کنید.

 

 

ماسک ماست و آرد نخود یکی از بهترین روش های روشن کردن پوست

 

ماسک ماست و آرد نخود برای روشن شدن پوست

 

ماست یک جوان کننده طبیعی برای پوست است و استفاده از آن به تنهایی نیز فواید زیادی برای پوست شما دارد. برای داشتن پوستی نرم و شفاف می توانید هم ماسک را بخورید و هم از آن به عنوان ماسک استفاده کنید. از آن جایی که ماست از شیر تهیه می شود، سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست است. اسیدهای موجود در ماست به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند. از طرف دیگر آرد نخود می تواند پوست شما را تغذیه کنید و به روشن شدن پوست صورت کمک زیادی کند.

 

 

طرز تهیه و روش استفاده از ماسک ماست و آرد نخود

 

برای درست کردن این ماسک روشن کننده پوست با ماست و آرد نخود، باید مقداری آرد نخود را با ماست ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا حالتی خمیر مانند به خود بگیرد. سپس این ماسک را برای مدت ۳۰ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید تا خشک شود. حالا پوست خود را به آرامی با آب بشویید. اگر پوست خود را برنزه کرده اید و دوست دارید از شر رنگ تیره پوستتان خلاص شوید، بهتر است این ماسک را به مدت ۲ تا ۳ هفته به صورت روزانه مصرف کنید. در صورتی که به محصولات لبنی حساسیت دارید، بهتر است از این ماسک استفاده نکنید.

 

 

ماسک پرتقال برای روشن شدن پوست

 

ماسک پرتقال برای روشن شدن پوست

 

پرتقال فواید زیادی برای پوست دارد. این میوه سرشار از ویتامین سی است. ویتامین سی یک ماده مؤثر در روشن کردن پوست محسوب می شود. مصرف روزانه آب پرتقال می تواند به نرمی و لطافت پوست شما کمک کند. از طرف دیگر استفاده از پرتقال به عنوان ماسک نیز معجزه سفید شدن پوست را به شما هدیه می دهد.

 

 

روش استفاده از ماسک پرتقال

 

برای استفاده از ماسک پرتقال تنها کافی است که مقداری آب پرتقال را به پوست خود بمالید و در رژیم غذاییتان نیز بیشتر از پرتقال استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۵ ماسک خانگی برای از بین بردن جوش سرسیاه «

 

 

ماسک عسل برای کاهش لکه های تیره پوست

 

ماسک عسل برای کاهش لکه های تیره پوست

 

عسل یک آبرسان طبیعی برای پوست صورت است که به کاهش لکه های تیره روی پوست نیز کمک زیادی می کند. بیشتر لکه های پوستی در اثر خشکی ایجاد می شوند. زمانی که شما پوست خود را با عسل آبرسانی کنید، پوست شما روشن تر و یکدست تر خواهد شد. از طرف دیگر عسل یک ضد باکتری طبیعی است و از ایجاد آکنه نیز جلوگیری می کند. استفاده از عسل با محو کردن جای جوش، زخم و لکه های پوستی معجزه سفید شدن پوست ها را نیز به دنبال دارد.

حتما بخوانید  بهترین روش های از بین بردن تناژ نارنجی مو بعد از رنگ و دکلره

 

 

روش استفاده از ماسک عسل

 

برای استفاده از عسل برای روشن شدن پوست صورت می توانید عسل را دقیقاً روی لکه های تیره و بخش هایی که قصد دارید روشن شوند، قرار دهید. توجه داشته باشید که پوست برخی افراد به عسل واکنش نشان می دهد. بهتر است قبل از استفاده آن را در بخش کوچکی از زیر چانه امتحان کنید.

 

 

بیشتر بدانید » خواص دارویی و درمانی عسل «

 

 

ماسک لیمو ترش برای بهبود و اصلاح رنگ پوست

 

ماسک لیمو ترش برای بهبود و اصلاح رنگ پوست

 

لیمو ترش یکی از بهترین میوه ها برای روشن کردن پوست است. این میوه به دلیل داشتن مقدار اسید سیتریک زیاد و ویتامین سی فراوان موجب سفید شدن پوست و تکثیر سلول های جدید می شود. لیمو ترش سرشار از آنتی اکسیدان است و این موضوع به طور مستقیم موجب بهبود رنگ پوست می شود.

 

 

روش استفاده از ماسک لیمو ترش

 

برای استفاده از ماسک روشن کننده پوست با لیمو باید مقداری لیمو را با آب رقیق کنید و با کمک یک پنبه به پوست خود بمالید. اجازه دهید این ماسک برای ۱۰ دقیقه روی پوست شما بماند. سپس پوستتان را با آب ولرم بشویید. لیمو ترش یک میوه اسیدی است. بنابراین تماس آن با زخم ها موجب ایجاد سوزش می شود. در صورتی که روی پوستتان زخم باز دارید، از استفاده از این ماسک خودداری کنید.

 

 

بیشتر بدانید » معجزه ماسک لیموترش «

 

 

ماسک آلوئه ورا برای ترمیم سلول های آسیب دیده پوست

 

ماسک آلوئه ورا برای ترمیم سلول های آسیب دیده پوست

 

 

آلوئه ورا یک ماده خنک کننده و ضد التهاب پوستی است که در روشن کردن پوست نیز بسیار مؤثر است. استفاده از ژل آلوئه ورا روی پوست موجب تقسیم سلولی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده می شود. از طرف دیگر ژل آلوئه ورا یک ماسک روشن کننده پوست است که استفاده از آن نیز بسیار ساده است.

 

 

روش استفاده از ماسک آلوئه ورا

 

برای استفاده از این ماسک روشن کننده پوست باید ژل آلوئه ورای طبیعی را از داخل برگ خالی کنید. سپس آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. از ژل آلوئه ورا روی زخم ها و یا پوست آلوده استفاده نکنید.

 

 

خواص آلوئه ورا برای درمان لک و لاغری

 

 

ماسک زردچوبه یک داروی گیاهی روشن کننده پوست

 

ماسک زردچوبه یک داروی گیاهی روشن کننده پوست

 

زردچوبه درواقع یک ماسک روشن کننده پوست و داروی گیاهی روشن شدن پوست است. این ماده از تولید ملاتونین پوست جلوگیری می کند و از همین رو به شدت روی روشن شدن پوست صورت تأثیر دارد. زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کنندگی زیادی دارد و به حفظ سلامت پوست نیز کمک زیادی می کند.

 

 

طر تهیه و روش استفاده از ماسک زردچوبه

 

برای استفاده از ماسک زردچوبه می توانید مقداری پودر زردچوبه را با ماست یا آب ترکیب کنید. مواد را خوب هم بزنید تا حالتی خمیری به خود بگیرد. سپس این خمیر را روی پوست خود بمالید. توجه داشته باشید که برخی از انواع زردچوبه ها موجب ایجاد لکه های زرد روی پوست می شوند. معمولاً این لکه ها پس از شستشوی درست از بین می رود.

 

 

ماسک خیار برای آبرسانی و روشن کردن پوست

 

ماسک خیار برای آبرسانی و روشن کردن پوست

 

خیار یک میوه فوق العاده برای مراقبت از پوست صورت است. عصاره های موجود در خیار همانند یک داروی گیاهی روشن شدن پوست عمل می کنند. خیار منبع خوبی از آنتی اکسیدان، ویتامین A و C است که می تواند پوست شما را آبرسانی کند. از طرف دیگر خیار به کاهش التهاب و تحریکات پوستی نیز کمک زیادی می کند. عصاره های موجود در خیار سنتز ملانین و ترشح سبوم را مهار می کنند.از طرف دیگر استفاده از این میوه به عنوان ماسک موجب سفت شدن و لطیف شدن پوست شما می شود.

حتما بخوانید  چگونه از پوست خود در تابستان مراقبت کنیم؟

 

 

طرز تهیه و روش استفاده از ماسک خیار

 

برای بهره مند شدن از معجزه سفید شدن پوست با خیار باید آن را رنده کنید. سپس آب خیار را به خوبی روی تمام سطح پوست خود بمالید. در صورت تمایل می توانید آن را با مقداری ژل آلوئه ورا نیز ترکیب کنید. سپس این ماسک را روی پوست خود قرار دهید.

 

 

ماسک جو دوسر برای از بین بردن اگزما و بثورات پوستی

 

جو دوسر یک داروی گیاهی روشن شدن پوست محسوب می شود که برای از بین بردن بثورات پوستی، خشکی و اگزما نیز بسیار مفید است. این ماده به عنوان محافظ پوست عمل می کند و در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست نیز از آن استفاده می شود. ماسک جو دوسر با لایه برداری پوست موجب بازسازی و روشن شدن آن می شود.

 

 

طرز تهیه و روش استفاده از ماسک جو دوسر

 

برای درست کردن این ماسک خانگی برای روشن شدن پوست باید مقداری جو دوسر را بپزید. سپس اجازه دهید خنک شود. بعد آن را روی تمام سطح پوست خود بمالید. اجازه دهید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید.

 

 

نکاتی برای جلوگیری از تیره شدن پوست صورت

 

نکاتی برای جلوگیری از تیره شدن پوست صورت

 

  • هیچ گاه به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرید و سعی کنید همیشه در سایه بایستید.
  • روزانه از ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ استفاده کنید و هر ۲ ساعت آن را تمدید کنید.
  • با استفاده از لباس های بلند، کلاه و عینک از پوست خود محافظت کنید.
  • برای مراقبت از پوستتان یک روتین پوستی داشته باشید.
  • پوست خود را به طور روزانه تمیز کنید و از فشار آوردن به پوست جلوگیری کنید.
  • از مصرف سیگار، قلیان و الکل خودداری کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.
  • برای لایه برداری پوست از اسکراب های طبیعی مثل شکر و قهوه استفاده کنید.

 

 

عوارض استفاده از مواد شیمیایی برای سفید شدن پوست صورت

 

عوارض استفاده از مواد شیمیایی برای سفید شدن پوست صورت

 

امروزه بسیاری از افراد به دنبال پمادی برای روشن شدن پوست صورت خود هستند و قبل از امتحان کردن روش های طبیعی، به سراغ روشن کننده های شیمیایی می روند. این موضوع بیشتر در زنان آفریقایی و آسیایی رواج دارد. تقریباً ۴۰ درصد از زنان آفریقایی پوست خود را از روش های مختلف روشن می کنند. اما باید بدانید که استفاده از پمادها و مواد شیمیایی برای روشن کردن پوست صورت می تواند به پوست شما آسیب بزند.

به طور معمول روشن کننده های پوست معمولاً به صورت صابون، کرم، پماد و لوسیون عرضه می شوند که همگی حاوی مواد شیمیایی نظری هیدروکینون، جیوه و استروئیدها هستند. مهم ترین عوارض استفاده از کرم ها و محصولات سفید کننده عبارت اند از:

 

  • مسمومیت با جیوه که با التهابات پوستی، خارش و قرمزی و تاول همراه است.
  • ایجاد رنگدانه های سیاه و سفید روی پوست
  • آکنه استروئید که معمولاً به صورت جوش های سر سفید و سر سیاه دردناک بروز می کند.
  • ابتلا به سندرم نفروتیک یا نوعی اختلال کلیوی
  • آسیب به DNA و سرکوب سیستم ایمنی بدن
  • افزایش آسیب پذیری پوست در برابر سرطان پوست

 

 

روش استفاده از سرم ویتامین C برای جوانسازی پوست

 

 

جمع بندی نهایی

 

برای داشتن پوستی روشن و شفاف لازم است که به طور مرتب مراقب پوست صورتتان باشید. بهتر است به جای استفاده از مواد شیمیایی از انواع داروی گیاهی روشن شدن پوست استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ داروی گیاهی یا شیمیایی معجزه نمی کند. برای روشن شدن پوست باید استفاده از ماسک ها را به طور مداوم انجام دهید. نهایتاً بعد از استفاده از هر نوع ماسکی پوست شما یک تا دو درجه روشن تر خواهد شد. در صورتی که لکه های پوستی عمیقی دارید و یا تعداد این لکه ها در حال افزایش است، بهتر است برای درمان از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

 

منابع: emedihealth، stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک