بهترین روش های از بین بردن بوی بد پا

بهترین روش های از بین بردن بوی بد پا


29 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
از بین بردن بوی بد پا
فهرست محتوا پنهان

بوی بد پا مشکلی است که خیلی از افراد با آن روبرو هستند. این مشکل معمولاً به دلیل تجمع باکتری ها روی پا ایجاد می شود. ترکیب باکتری ها با آلودگی جوراب و کفش موجب ایجاد بوی نامطبوع پا می شود. به طور معمول بیشتر افرادی که پای آن ها بو می دهد مشکل یا بیماری خاصی ندارند. به هر حال این بو موجب احساس شرم و ناراحتی در آن ها می شود. اما چه روش هایی برای درمان بوی بد پا وجود دارد؟ آیا می تواند با استفاده از روش های خانگی از شر این بوی نامطبوع خلاص شد؟ در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با بهترین روش های از بین بردن بوی بد پا آشنا شوید.

 

 

علت بوی بد پا

 

علت بوی بد پا

 

بوی بد پا یا برومودوز یک بیماری شایع است که در اثر تجمع عرق و رشد باکتری ها روی پوست ایجاد می شود. از طرف دیگر عفونت های قارچی نیز می توانند موجب ایجاد بوی نامطبوع در پا شوند. روی پای ما هزاران غده عرق وجود دارد. زمانی که عرق پا در کفش و جوراب گیر می افتد و با باکتری های روی پا و آلودگی های داخل کفش و جوراب ترکیب می شود، بوی بدی از پا ساطع می شود. درواقع باکتری های روی پا از عرق تغذیه می کنند و با ترکیب شدن با عرق حالت اسیدی پیدا می کنند و بوی بدی ایجاد می کنند.

قارچ ها نیز علاوه بر باکتری ها موجب ایجاد بوی بد پا می شود. قارچ ها در مناطق گرم و مرطوب رشد می کنند. زمانی پا در جوراب و کفش عرق می کند، این محیط برای رشد قارچ ها بسیار مناسب است و از همین رو پاهای ما بوی بدی پیدا می کند. در ادامه به رایج ترین دلایل بد بو شدن پا اشاره شده است.

 

  • بهداشت ضعیف
  • آلوده بودن کفش و جوراب و عدم شستشوی به موقع آن ها
  • ابتلا به بیماری خاص
  • مشکلات یا تغییرات هورمونی
  • ابتلا به هایپر هیدوروز یا تعریق بیش از حد
  • استفاده از کفش های نامناسب با جنس پلاستیکی و نامرغوب
  • استفاده از کفش های تنگ
  • ایستادن به مدت طولانی
  • استرس

 

 

روش های از بین بردن بوی بد پا

 

روش های از بین بردن بوی بد پا

 

در این بخش می توانید با رایج ترین و مؤثرترین روش های رفع بوی بد پا آشنا شوید.

حتما بخوانید  علت جوش زدن در نقاط مختلف بدن و روش های درمان آن

 

 

۱- برای از بین بردن بوی بد پا جوراب بپوشید

 

اگر پاهایتان بوی بد می دهد، بهتر است همیشه قبل از پوشیدن کفش، جوراب بپوشید. جوراب عرق پا را جذب می کند و موجب کاهش بوی پا می شود. سعی کنید روزانه جوراب خود را عوض کنید و از جوراب های نخی به جای جنس های نایلونی استفاده کنید.

 

 

۲- برای از بین بردن بوی بد پا از کفش های مناسب استفاده کنید

 

کفش نامناسب که قابلیت ورود و خروج هوا ندارد را ندارد، موجب افزایش عرق و بوی بد پا می شود. سعی کنید از کفش های استاندارد با پنل مشبک استفاده کنید. کفش های پلاستیکی یا ژله ای بیشتر از کفش های پارچه ای بوی بد ایجاد می کنند. در بسیاری از مواقع بوی بد پا ناشی از بوی بد کفش است. بنابراین در انتخاب کفش هایتان نیز کمی دقیق تر عمل کنید.

 

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های از بین بردن بوی بد کفش

 

 

۳- برای رفع بوی بد پا جوراب و کفش خود را عوض کنید

 

برای رفع بوی بد پا جوراب و کفش خود را عوض کنید

 

پوشیدن هر روزه یک کفش و جوراب موجب آلوده شدن و ایجاد رطوبت در کفش می شود. سعی کنید روزانه جوراب خود را عوض کنید و هر روز از یک کفش استفاده نکنید. کفش شما باید بعد از هر بار استفاده کمی هوا بخورد و کاملاً خشک شود و بعد مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

۴- برای درمان بوی بد پا کفی کفش هایتان را عوض کنید

 

کفی کفش محل تجمع آلودگی و باکتری های پا است. هر زمان که احساس کردید کفی کفش شما آلوده شده است، آن را عوض کنید و بعد از شستشو دوباره از آن استفاده نمایید.

 

 

۵- برای درمان بوی بد پا هر روز پاهایتان را بشویید

 

شستن روزانه پاها از تجمع باکتری ها و قارچ های بد بو روی پا جلوگیری می کند. برای شستن پا می توانید از مقداری صابون یا شامپو استفاده کنید.

 

 

۶- برای درمان قارچ پا و بوی بد پا از لایه بردار استفاده کنید

 

یکی از بهترین روش ها برای درمان خانگی برای بوی بد پا استفاده از لایه برداری پا است. برای لایه برداری پا می توانید از سنگ پا یا اسکراب استفاده کنید. این کار سلول های مرده پوست را از بین می برد و موجب درمان بوی بد پا می گردد. برای از بین بردن بوی بد پا بهتر است در هفته ۲ تا ۳ بار از سنگ پا استفاده کنید.

 

 

۷- برای درمان بوی بد پا، پاها را در آب نمک خیس دهید

 

اگر پاهای شما بوی بدی می دهد، می توانید آن ها را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در ترکیب یک کاسه آب گرم با نصف فنجان نمک قرار دهید. برای رفع بوی بد کفش با نمک نیز می توانید مقداری نمک را در یک پارچه بپیچید یا داخل کفش بریزید تا رطوبت و آلودگی های کفش را به خود جذب کند.

 

 

۸- برای رفع بوی بد پا در طب سنتی از سرکه استفاده کنید

 

برای از بین بردن بوی بد پا می توانید از ترکیب ۲ فنجان آب گرم و ۱ فنجان سرکه سیب یا سرکه سفید استفاده کنید. سپس پاها را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل آن قرار دهید. اگر روی پاهای شما بریدگی و زخم وجود دارد، از انجام این روش اجتناب کنید. زیرا سرکه موجب تحریک پوست زخم می شود.

حتما بخوانید  جوانسازی پوست صورت با داروهای گیاهی

 

 

۹- برای از بین بردن بوی بد پا از دئودورانت استفاده کنید

 

برای از بین بردن بوی بد پا از دئودورانت استفاده کنید

 

بهترین اسپری رفع بوی بد پا اسپری دئودورانت است. این اسپری ها درست برای کاهش میزان عرق و بوی بد تولید می شوند و می توانند از ایجاد بوی بد پاها جلوگیری کنند.

 

 

۱۰- برای درمان بوی بد پا از روش یونتوفورزیس استفاده کنید

 

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که پای شما بیش از حد عرق می کند و بوی نامطبوعی دارد، می توانید از فرآیند درمانی یونتوفورزیس نیز استفاده کنید. در این روش درمان جریان الکتریکی ملایمی از طریق آب وارد پوست می شود و میزان تعریق را کاهش می دهد.

 

 

۱۱- برای از بین بردن بوی بد پا بوتاکس را امتحان کنید

 

تزریق بوتاکس یا سم بوتولیسم به کف پا می تواند از تعریق بیش از حد پا جلوگیری کند. انجام این تزریق کمی دردناک است و مدت زمان ماندگاری آن از ۳ تا ۴ ماه است. بعد از این مدت فرد باید درمان را تکرار کند.

 

 

۱۲- استفاده از جوش شیرین برای بوی پا را امتحان کنید

 

برای اینکه پاهایتان در کفش بو نگیرد می توانید ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین داخل کفش هایتان بریزید. سپس کفش را بپوشید.

 

 

۱۳- برای رفع بوی بد پا رژیم غذاییتان را تغییر دهید

 

استفاده از غذاهای سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده موجب رشد باکتری ها و قارچ ها می شود. سعی کنید در رژیم غذایی خود بیشتر از پروتئین ها، چربی های سالم و کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی نیز می تواند موجب ایجاد بوی بد پا شود.

 

 

۱۴- برای از بین بردن بوی بد پا از روغن های معطر استفاده کنید

 

مطالعات نشان می دهد که استفاده از روغن های طبیعی معطر روش مؤثری برای ضدعفونی و از بین بردن بوی بد پا است. می توانید از این روغن ها همانند پماد رفع بوی بد پا استفاده کنید. قبل از استفاده از هر نوع روغنی ابتدا آن را در بخش کوچکی از پوست امتحان کنید.

 

 

چه زمانی برای درمان بوی بد پا به پزشک مراجعه کنیم؟

 

چه زمانی برای درمان بوی بد پا به پزشک مراجعه کنیم؟

 

اگر بوی بد پای شما به شدت زیاد است و یا دائم به این موضوع فکر می کنید که بوی بد پا نشانه چه بیماری است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. افرادی که بیماری خود ایمنی دارند یا به بیماری ای پوستی مبتلا هستند نیز ممکن است بیشتر با این مشکل مواجه شوند. از همین رو اگر بوی بد پاهایتان بعد از ۳ تا ۴ هفته بعد از انجام روش های درمان خانگی بهبود پیدا نکرد، بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۴ روش خانگی درمان بوی بد زیر بغل

 

 

جمع بندی نهایی

 

بوی بد پا مشکلی است که موجب ایجاد شرم و ناراحتی برای ما می شود. بنابراین سعی کنید با رعایت بهداشت و استفاده از روش های ساده خانگی این مشکل را برطرف کنید. اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید و یا بدن و پاهای شما بیش از حد عرق می کند، بهتر است ابتدا روشی برای درمان این مشکلات پیدا کنید. رعایت بهداشت و حذف رطوبت بهترین داروی بوی بد پا است که معمولاً در شرایط نرمال با کمی دقت و توجه برطرف می شود.

 

 

منابع: webmd، healthline، webmd، medicalnewstoday

کالابرگ الکترونیک