۱۴ روش طبیعی و خانگی درمان بوی بد زیر بغل

۱۴ روش طبیعی و خانگی درمان بوی بد زیر بغل


21 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان بوی بد زیر بغل
فهرست محتوا پنهان

بوی بد زیر بغل یک مشکل فوق العاده آزار دهنده است که نه تنها خود فرد را ناراحت می کند، بلکه برای اطرافیان او نیز اذیت کننده است. معمولاً بروز این مشکل دلایل مختلفی دارد و شناسایی علت بوی بد بدن و زیر بغل می تواند به شما کمک کند تا راحت تر این موضوع را برطرف نمایید. امروزه در طب سنتی و طب نوین روش های متعددی برای درمان بوی بد زیر بغل وجود دارد. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با علت ایجاد این مشکل و همچنین راهکارهایی مؤثر برای درمان و رفع بوی بد زیر بغل آشنا شوید.

 

 

 

بوی بد زیر بغل نشانه چیست؟

 

بوی بد زیر بغل نشانه چیست؟

 

عرق کردن یک امر طبیعی است و به خنک شدن بدن ما کمک می کند. سراسر بدن ما از غدد عرق پوشیده شده است. غدد عرق دو نوع هستند. آکرین و آپوکرین. غدد آکرین بخش وسیعی از بدن را پوشانده است و مستقیماً روی سطح پوست ما باز می شود. غدد آپوکرین تنها در مناطقی وجود دارد که حاوی تعداد زیادی فولیکول مو هستند. این نوع غدد بیشتر در زیر بغل و کشاله ران وجود دارند. غدد آپوکرین به جای این که به طور مستقیم عرق را از سطح پوست خارج کنند، آن را در فولیکول موی خالی شده باز می کنند. زمانی که بدن ما گرم می شود، این غدد شروع به ترشح عرق می کنند تا بدن خنک شود. این عرق معمولاً بدون بو است. تا زمانی که باکتری های روی پوست شما شروع به تجزیه عرق می کنند. معمولاً خوردن برخی غذاها و نوشیدنی ها و یا مصرف برخی داروها می تواند موجب ایجاد بوی بد عرق شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ راهکار قطعی از بین بردن بوی عرق بدن «

 

 

چه افرادی بیشتر با مشکل بد بویی زیر بغل مواجه می شوند؟

 

چه افرادی بیشتر با مشکل بد بویی زیر بغل مواجه می شوند؟

 

معمولاً بوی بد زیر بغل می تواند ژنتیکی باشد و با نوع رژیم غذایی و بهداشت فرد نیز مرتبط است. از طرف دیگر افرادی که چاق هستند و غذاهای تند و بو دار بیشتر مصرف می کنند، معمولاً عرق بدبوتری دارند. به علاوه گاهی مواقع افراد مبتلا به دیابت نیز ممکن است بیشتر از سایر افراد عرق کنند و بوی عرق آن ها آزار دهنده باشد. برخی افراد نیز هستند که بیشتر از سایرین  و به صورت غیر طبیعی عرق می کنند. این افراد بیشتر در ناحیه دست، پا و زیر بغل عرق می کنند و معمولاً مبتلا به هایپر هیدروزیس هستند. گاهی اوقات علت بوی بد زیر بغل سمت راست یا چپ نیز به خاطر پر کاری غدد عرق آن سمت است. از همین رو این افراد برای درمان لازم است از پزشک کمک بگیرند. گاهی اوقات کمبود برخی ویتامین ها و بروز بیماری هایی خاص می تواند علت ایجاد بوی بد زیر بغل باشد.

 

 

استرس، علت بوی بد زیر بغل

 

غدد آپوکرین معمولاً زمانی شروع به ترشح عرق می کند که ما تحت فشار و استرس هستیم. این غدد نیز مایعی بدون بو ترشح می کنند. این مایع زمانی که با باکتری های روی پوست تماس پیدا می کند، بد بو می شود. معمولاً این غدد تا قبل از سن بلوغ فعال نیستند و از همین رو معمولاً بوی بد عرق از سن بلوغ شروع می شود.

 

 

کمبود برخی ویتامین ها عامل ایجاد بوی بد زیر بغل

 

به طور معمول افرادی که سبزیجات و مواد مغذی کمتری استفاده می کنند، عرق بد بو تری دارند. گاهی اوقات بد بو شدن عرق یک فرد می تواند در اثر کمبود ویتامین ها باشد. از همین رو لازم است فرد با انجام آزمایش های لازم از کمبود ویتامین های بدن آگاه شود.

حتما بخوانید  35 عطر مناسب تابستان برای خانم ها و آقایان با ماندگاری و پخش بو عالی

 

 

مصرف بیش از اندازه شیرینی جات علت بوی بد زیر بغل

 

مصرف بیش از اندازه شیرینی جات علت بوی بد زیر بغل

 

مصرف بیش از حد شیرینی و شکلات یک عامل مهم برای بد بو شدن عرق زیر بغل است. خوردن شیرینی جات موجب می شود تا قند خون افزایش پیدا کند. این موضوع موجب می شود تا با عرق کردن مقدار زیادی گلوکز نیز از بدن خارج شود. ترکیب عرق با باکتری های روی پوست موجب ایجاد نوعی الکل بد بو می شود. از همین رو برای رفع بوی بد زیر بغل بهتر است به اندازه از شیرینی و شکلات استفاده کنید.

 

 

بروز برخی بیماری ها، عامل بوی بد زیر بغل

 

ابتلا به برخی بیماری های کلیوی می تواند موجب ایجاد بوی بد عرق در ناحیه زیر بغل شود. زمانی که سموم بدن توسط کلیه ها دفع نشود، عرق فرد بسیار بد بو خواهد شد. این موضوع مخصوصاً در ناحیه پاها و گاهی زیر بغل بیشتر اتفاق می افتد.

 

 

بیشتر بخوانید » غذاهای مناسب برای مشکلات مختلف کلیه «

 

 

مصرف بیش از حد گوشت و مرغ

 

اگر از گوشت قرمز و سفید بیش از حد استفاده می کنید، ممکن است عرق شما بد بو شود. گوشت سفید و قرمز حاوی ویتامین کولین هستند. این ویتامین از مجموعه ویتامین های B است و می تواند زمینه بد بو شدن عرق زیر بغل را فراهم کند.

 

 

چطور از بد بو شدن زیر بغل جلوگیری کنیم؟

 

چطور از بد بو شدن زیر بغل جلوگیری کنیم؟

 

  • برای جلوگیری از بوی بد زیر بغل قبل از هر کاری باید دوش بگیرید. برای شستن زیر بغلتان سعی کنید از صابون استفاده کنید. دوش گرفتن موجب از بین رفتن باکتری ها و عرق های بد بو می شود.
  • سعی کنید از لباس های گشادتر و جنس های پنبه و کتان استفاده کنید. هر چقدر لباس شما تنگ تر باشد و پلاستیک بیشتری در آن به کار رفته باشد، احتمال بد بو شدن زیر بغلتان نیز بیشتر است.
  • موهای زیر بغلتان را اصلاح کنید. زیرا عدم اصلاح موهای این ناحیه موجب تجمع باکتری ها و بد بو شدن بدن می شود.
  • استرس و اضطراب موجب تولید عرق می شود. سعی کنید راهکارهای مقابله با استرس را یاد بگیرید و آرامش بیشتری داشته باشید.
  • سعی کنید همیشه بدن خود را هیدراته نگه دارید. زیرا کم آبی می تواند موجب بد بو شدن عرق شود.
  • در صورتی که عرق بدن و زیر بغل شما بیش از اندازه زیاد است و بوی بسیار نامطبوعی دارد، بهتر است حتماً از پزشک کمک بگیرید.
  • به طور روزانه و قبل از بیرون رفتن، ورزش و بعد از حمام از دئودورانت استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین برندهای مام زیر بغل و ضد عرق ایرانی و خارجی «

 

 

بهترین روش های درمان بوی بد زیر بغل

 

بهترین روش های درمان بوی بد زیر بغل

 

از بین بردن بوی بد زیر بغل چندان کار سختی نیست. در کنار دوش گرفتن و استفاده منظم از دئودورانت شما می توانید با به کار بردن راهکارهای خانگی و سنتی در خانه به راحتی از شر این مشکل خلاص شوید.

 

 

۱- استفاده از سرکه سیب روشی مؤثر برای رفع بوی بد زیر بغل

 

استفاده از سرکه سیب روشی مؤثر برای رفع بوی بد زیر بغل

 

برای درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. برای این کار باید ۱ فنجان سرکه سیب را با نصف فنجان آب ترکیب کنید. سپس این محلول را داخل یک شیشه اسپری بریزید. حالا می توانید هر شب قبل از خواب مقداری از ترکیب سرکه سیب و آب را روی زیر بغلتان اسپری کنید و صبح زیر بغلتان را با آب ولرم بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص عجیب سرکه سیب «

 

 

۲- استفاده از سیب زمینی، بهترین درمان بوی بد زیر بغل

 

برای رفع بوی بد زیر بغل می توانید از برش های سیب زمینی استفاده کنید. برای این کار باید سیب زمینی را پوست بگیرید. سپس آن را به ورقه های نازک برش دهید. حالا یک برش سیب زمینی را به آرامی به زیر بغلتان بمالید. سپس این کار را برای زیر بغل دیگر نیز تکرار کنید. در نهایت محل مورد نظر را با آب بشویید.

 

 

۳- استفاده از ژل آلوئه ورا، بهترین روش برای رفع بوی بد زیر بغل

 

استفاده از ژل آلوئه ورا، بهترین روش برای رفع بوی بد زیر بغل

 

برای درمان بوی بد زیر بغل می توانید از ژل طبیعی آلوئه ورا استفاده کنید. برای این کار مقداری از ژل آلوئه ورای تازه را از برگ آن خارج کنید. سپس این ژل را به آرامی روی زیر بغلتان بمالید. ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس آن را با آب به خوبی بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص آلوئه ورا برای درمان مشکلات پوستی «

 

 

۴- جوش شیرین، بهترین ماده برای رفع بوی بد زیر بغل

 

برای استفاده از جوش شیرین به منظور از بین بردن بوی بد زیر بغل باید در یک کاسه ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به صورت دورانی روی زیر بغل خود ماساژ دهید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد زیر بغلتان را با آب فراوان بشویید.

حتما بخوانید  10 روش خانگی رفع لکه مام و سفیدک آن از روی لباس سفید و مشکی

 

 

۵- روغن درخت چای، یک روغن مؤثر برای درمان بوی بد زیر بغل

 

روغن درخت چای، یک روغن مؤثر برای درمان بوی بد زیر بغل

 

برای استفاده از روغن درخت چای باید ۲ قاشق روغن را با ۲ قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید. سپس مقداری از این محلول را روی زیر بغل خود ماساژ دهید. اجازه  دهید این روغن برای ۱۵ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس زیر بغلتان را با آب ولرم بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید روغن درخت چای «

 

 

۶- آب لیمو ترش، بهترین درمان قطعی بوی بد زیر بغل

 

برای استفاده از آب لیمو ترش باید آب نصف یک لیمو ترش تازه را در یک کاسه بریزید. سپس ۴ قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید. حالا این محلول را به آرامی روی زیر بغلتان بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس زیر بغلتان را با آب ولرم بشویید.

 

 

۷- روغن اسطوخودوس، بهترین درمان بوی بد زیر بغل

 

برای درمان بوی بد زیر بغل با روغن اسطوخودوس باید ۴ قطره از روغن اسطوخودوس را با نصف فنجان آب ترکیب کنید. سپس آن را داخل یک شیشه اسپری بریزید. شب ها قبل از خواب مقداری از این ترکیب را روی زیر بغلتان اسپری کنید. سپس صبح ها پوست خود را با آب ولرم بشویید.

 

 

۸- گوجه فرنگی، بهترین درمان بوی نامطبوع زیر بغل

 

گوجه فرنگی، بهترین درمان بوی نامطبوع زیر بغل

 

یک عدد گوجه فرنگی تازه را کاملاً میکس کنید. سپس آن را در یک کاسه بریزید و ۲ قطره لیمو ترش به آن اضافه کنید. حالا این ترکیب را برای ۱۰ دقیقه روی زیر بغل ماساژ دهید. سپس پوستتان را با آب بشویید. گوجه فرنگی خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده دارد و به کاهش باکتری هایی که موجب بد بو شدن زیر بغل می شوند، کمک می کند.

 

 

۹-  دم کرده نعنا درمانی مؤثر برای رفع بوی بد زیر بغل

 

یکی دیگر از روش های مؤثر برای از بین بردن بوی نامطبوع زیر بغل استفاده از دم کرده نعنا است. برای این کار باید مقداری نعنای خشک یا تازه را دم کنید. سپس صبر کنید تا خنک شود. حالا می توانید از این محلول برای شستشوی زیر بغل استفاده کنید. نعنا به کاهش ترشح غدد عرق شما کمک می کند.

 

 

۱۰- روغن نارگیل، درمانی مؤثر برای رفع بوی زیر بغل

 

روغن نارگیل، درمانی مؤثر برای رفع بوی زیر بغل

 

برای استفاده از روغن نارگیل باید مقداری از روغن نارگیل اصل را به آرامی روی زیر بغلتان ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه می توانید زیر بغلتان را با آب ولرم بشویید و خوب خشک کنید.

 

 

این مقاله را بخوانید » خواص و فواید روغن نارگیل «

 

 

۱۱- گلاب، مؤثر بر درمان بوی نامطبوع زیر بغل

 

گلاب طبیعی بوی بسیار خوشی دارد و به رفع بوی بد زیر بغل کمک می کند. برای استفاده از گلاب می توانید آن را داخل یک شیشه اسپری بریزید و بعد از شستن زیر بغل روی پوستتان اسپری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید گلاب برای بدن «

 

 

۱۲- زاج سفید، مؤثر در از بین بردن بوی زیر بغل

 

زاج سفید یک راهکار مؤثر در طب اسلامی است که از آن برای از بین بردن بوی زیر بغل استفاده می شود. برای این کار شما می توانید هر بار بعد از حمام یا قبل از بیرون رفتن مقداری از پودر زاج سفید را روی پوست بزنید. این کار به کاهش تعریق و بوی بد بدن کمک زیادی می کند.

 

 

۱۳- رز ماری، گیاهی مؤثر برای از بین بردن بوی زیر بغل

 

رز ماری، گیاهی مؤثر برای از بین بردن بوی زیر بغل

 

برای استفاده از رز ماری به منظور کاهش بوی زیر بغل می توانید به اندازه یک پنجم رز ماری خشک و پودر شده را با مقداری پودر بچه ترکیب کنید. سپس روزانه ۲ تا ۳ بار از این پودر را به زیر بغلتان بزنید. این کار موجب خوش بو شدن و کاهش تعریف زیر بغل می شود.

 

 

۱۴- برگ حنا، درمان مؤثر برای از بین بردن بوی زیر بغل

 

برگ حنا موجب خنک شدن بدن و کاهش فعالیت غدد عرق می شود. برای استفاده از حنا باید پودر برگ حنا را با پودر برگ سدر یا جوش شیرین ترکیب نمایید. سپس آن را به ناحیه زیر بغل بزنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

عرق کردن بدن امری کاملاً طبیعی و اجتناب ناپذیر و اتفاقا نشانه سلامت ارگان های بدن از جمله کبد است. اما گاهی مصرف برخی خوراکی ها و یا ابتلا به برخی بیماری ها و کمبودها می تواند موجب ایجاد بوی نامطبوع در ناحیه زیر بغل شود. پس سوال اینجاست که بوی بد زیر بغل را چگونه از بین ببریم؟ به کار بردن روش های خانگی و استفاده از راهکارهای سنتی می تواند شما را از شر این مشکل خلاص کند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بد بو شدن زیر بغل همیشه بهداشت خود را رعایت کنید و با شستشوی مداوم زیر بغل و اصلاح موهای زائد این منطقه از رشد باکتری ها و ایجاد بوی نامطبوع بدن جلوگیری نمایید.

 

 

منابع: healthline، nykaa

 

کالابرگ الکترونیک