بهترین روش های خانگی درمان حالت تهوع و استفراغ

بهترین روش های خانگی درمان حالت تهوع و استفراغ


26 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های خانگی درمان حالت تهوع

حالت تهوع و استفراغ وضعیتی است که همه ما در زندگی خود تجربه کرده ایم. حالت تهوع در واقع یک بیماری نیست اما یک هشدار درباره وضعیت سلامت بدن است. این حالت در واقع به دستور مغز برای پاکسازی معده از یک ماده آلوده یا مضر اتفاق می افتد. اغلب اوقات افراد قبل از استفراغ حالت تهوع را تجربه می کنند. در بسیاری از مواقع فرد تنها حالت تهوع دارد و هیچ استفراغی صورت نمی گیرد. در این شرایط استفاده از برخی خوراکی ها و نوشیدنی ها می تواند به بهبود وضعیت او کمک کند. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با روش های خانگی درمان حالت تهوع آشنا شوید.

 

 

حالت تهوع و استفراغ چیست؟

 

حالت تهوع و استفراغ چیست؟

 

حالت تهوع به شرایطی گفته می شود که فرد هر لحظه احساس می کند قرار است استفراغ کند. اما در بسیاری از مواقع اصلاً چنین اتفاقی نمی افتد. استفراغ نیز یک ریفلس غیر قابل کنترل است که طی آن محتویات معده از راه دهان خارج می شود. تهوع و استفراغ یک بیماری نیستند. هر فرد در هر سن و سال و با هر شرایطی می تواند به این مشکل مبتلا شود. اما به هر حال این مشکل معمولاً در خانم های باردار و افرادی که تحت درمان سرطان هستند، بیشتر است.

 

 

چرا دچار حالت تهوع می شویم؟

 

چرا دچار حالت تهوع می شویم؟

 

حالت تهوع و استفراغ یک واکنش رایج در بسیاری از بیماری های مختلف است. به طور معمول مسمومیت، عفونت، آنفولانزای معده، مسمومیت غذایی، پرخوری، انسداد روده ها، ضربه مغزی، آپاندیسیت و میگرن از رایج ترین دلایلی هستند می توانند موجب ایجاد حالت تهوع و استفراغ شوند. بسیاری افرادی که دچار حملات قلب، اختلالات کلیوی و کبدی، اختلالات سیستم عصبی مرکزی و تومورهای مغزی می شوند نیز ممکن است این حالت را تجربه کنند.

افرادی که در ۳ ماهه اول بارداری هستند، بیشتر از هر فرد دیگری ممکن است حالت تهوع را تجربه کنند. از طرف دیگر گاهی دلیل حالت تهوع مداوم دریازدگی، استرس شدید، سوء هاضمه، مسمومیت، ابتلا به بیماری های ویروسی، سنگ کیسه صفرا و قرار گرفتن در معرض سموم شیمیایی است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۳ درمان خانگی و سنتی نفخ شکم «

 

 

روش های خانگی درمان حالت تهوع

 

روش های خانگی درمان تهوع

 

 

برای درمان حالت تهوع و استفراغ نفس عمیق بکشید

 

برای درمان حالت تهوع و استفراغ نفس عمیق بکشید

 

یکی از روش های ساده برای درمان حالت تهوع در خانه این است که یک نفس عمیق از راه بینی بکشید. در این تنفس عمیق باید شکم شما منبسط شود. سپس به آرامی هوا را از دهان یا بینی خود خارج کنید. این کار را چند بار تکرار کنید. بعد از هر تنفس شکم خود را شل کنید و به آرامی به سمت بیرون رها کنید. مطالعات نشان می دهد که نفس عمیق و کنترل شده از دیافراگم، موجب فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک می شود. این روش کمک می کند تا آرامش بیشتری به دست آورید و حالت تهوع شما مقداری بهبود پیدا کند.

 

 

برای درمان حالت تهوع در خانه از کراکرهای شور استفاده کنید

 

خوردن کراکرها و بیسکویت های شور در زمانی که حالت تهوع دارید، روشی مؤثر برای جذب اسیدهای معده است. برای درمان تهوع صبحگاهی سعی کنید ۱۵ دقیقه قبل از بلند شدن از رختخواب چند عدد کراکر شور بخورید. کراکر یا بیسکویت شور یک غذای ضد تهوع است که حال شما را بهتر می کند. این کار موجب می شود تا در هنگام بلند شدن حالت تهوع کمتری را تجربه کنید. این روش برای درمان حالت تهوع بارداری نیز بسیار مؤثر است.

 

 

برای درمان حالت تهوع و استفراغ از طب فشاری کمک بگیرید

 

برای درمان حالت تهوع و استفراغ از طب فشاری کمک بگیرید

 

یکی از بهترین روش های خانگی درمان حالت تهوع استفاده از طب فشاری چینی است. برای این کار باید به نقاط خاصی از بدن خود فشار وارد کنید تا حالت تهوع شما برطرف کنید. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  • کف دستتان را رو به بالا بگیرید.
  • ۳ انگشت خود را پشت مچ دست قرار دهید.
  • حال انگشت شست خود را روی مچ دست بگذارید. باید انگشتتان را چند سانتی متر پایین تر از مچ قرار دهید و فشار دهید.
  • این کار را برای مچ دست دیگر نیز تکرار کنید.

 

 

برای درمان حالت تهوع و استفراغ مایعات بیشتری بنوشید

 

اگر چند بار استفراغ کرده اید، بهتر است بدانید که ممکن است بدن شما با کم آبی مواجه شود. سعی کنید در این شرایط از مایعات بیشتری استفاده کنید. مایعات را به آرامی بنوشید. از نوشیدن آب سرد اجتناب کنید. بهترین نوشیدنی ها برای جبران کم آبی بعد از استفراغ و رفع حالت تهوع دمنوش زنجبیل، چای نعناع، آبلیمو و آب هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع دمنوش و درمان سندرم روده تحریک پذیر «

 

 

برای درمان حالت تهوع کرونا چای زنجبیل بخورید

 

برای درمان حالت تهوع کرونا چای زنجبیل بخورید

 

اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که برای حالت تهوع چه بخوریم بهتر است چای زنجبیل را امتحان کنید. چای زنجبیل یک دمنوش فوق العاده برای درمان خانگی حالت تهوع کرونا و تهوع ناشی از مسمومیت و مشکلات معده است. در واقع تهوع از علائم کرونا انگلیسی است و استفاده از دمنوش زنجبیل برای رفع این مشکل مؤثر است. مطالعات نشان می دهد که خوردن یک تکه زنجبیل یا دمنوش آن یک درمان خانگی حالت تهوع و معده درد است. زنجبیل برای رفع حالت تهوع در بارداری و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند نیز بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره خواص و فواید و مضرات زنجبیل بر سلامت بدن «

 

 

برای درمان خانگی استفراغ و تهوع از رازیانه استفاده کنید

 

دانه های رازیانه موجب آرامش دستگاه گوارش می شوند. مطالعات نشان می دهد که رازیانه می تواند جلوی حالت تهوع را بگیرد و احساس بهتری به شما ببخشد. برای درست کردن دمنوش رازیانه می توانید یک قاشق غذاخوری رازیانه را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید و این دمنوش را میل نمایید.

 

 

برای درمان حالت تهوع و استفراغ از میخک استفاده کنید

 

برای درمان حالت تهوع و استفراغ از میخک استفاده کنید

 

میخک یک داروی گیاهی فوق العاده برای درمان حالت تهوع کرونا و بیماری های ویروسی و مشکلات معده در منزل است. این گیاه حاوی ماده ای به نام اوژنول است که می توانید باکتری های مضر داخل سیستم گوارش را از بین ببرد. برای مصرف میخک می توانید یک قاشق چای خوری میخک را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد و بعد آن را میل کنید.

 

 

برای درمان حالت تهوع در منزل رایحه درمانی را تجربه کنید

 

رایحه درمانی یا آروماتراپی یکی دیگر از روش های خانگی درمان حالتت تهوع است. مطالعات نشان می دهد که استنشاق بوی روغن لیمو می تواند موجب کاهش حالت تهوع و استفراغ در خانم های باردار شود. برای این کار می توانید مقداری روغن لیمو یا لیمو ترش تازه را برای چند دقیقه بو کنید. اضافه کردن روغن لیمو به سیستم تهیه هوا یا بخور نیز می تواند روش مؤثری برای بوییدن آن باش. رایحه های دیگری که می توانند موجب تسکین حالت تهوع و استفراغ شوند عبارت اند از:

 

  • میخک
  • اسطوخودوس
  • بابونه
  • گل سرخ
  • نعناع فلفلی

 

 

برای حالت تهوع کودکان چی خوبه؟

 

برای حالت تهوع کودکان چی خوبه؟

 

کودکان معمولاً به دلیل عفونت های ویروسی و مسمومیت های غذایی دچار تهوع و استفراغ می شوند. در نوزادان گاهی اوقات مسدود شدن مسیر روده ها موجب استفراغ و حالت تهوع مداوم می شود. که در این شرایط نیاز به درمان و مراجعه به پزشک است. اما به طور کلی برای درمان حالت تهوع در کودکان نیز می توانید از روش های طبیعی مشابه بزرگسالان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بعد از تهوع کودکان بهتر است از غذاهای مایع مثل سوپ، آب گوشت و مرغ استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های پایین آوردن تب کودک «

 

 

چه زمانی لازم است برای تهوع و استفراغ به پزشک مراجعه کنیم؟

 

چه زمانی لازم است برای تهوع و استفراغ به پزشک مراجعه کنیم؟

 

اگر همراه با حالت تهوع علائم دیگری نیز دارد و یا علت بروز این مشکل را نمی دانید بهتر است بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. در اکثر مواقع  فرد می داند که به دلیل پرخوری، مصرف غذاهای نامناسب و یا بیماری های ویروسی به این مشکل مبتلا شده است اما اگر شما هیچ کدام از این مشکلات را ندارید و باردار هم نیستید، بهتر است برای درمان از فردی آگاه کمک بگیرید. به طور کلی اگر تهوع شما همراه با درد شدید قفسه سینه و شکم، تاری دید، غش، رنگ پریدگی، سردرد شدید، افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب همراه است و با روش های خانگی تغییر نمی کند، حتماً نزد پزشک بروید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

تهوع یکی از رایج ترین مشکلاتی است که ممکن است به هر دلیلی برای شما اتفاق بیفتد. بهتر است قبل از هر چیزی ابتدا علت بروز این مشکل را بررسی کنید. در بسیاری از مواقع مشکلاتی که به دلیل ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی ایجاد می شوند نیاز به درمان های متفاوتی دارند. از طرف دیگر اگر به مشکلات معده و روده مبتلا هستید، بهتر است با کمک گرفتن از یک پزشک مشکل خود را به صورت ریشه ای درمان کنید.

 

 

منابع: healthline، healthline

 

کالابرگ الکترونیک