علت و علائم پوسیدگی دندان و روش های پیشگیری از آن

علت و علائم پوسیدگی دندان و روش های پیشگیری از آن


25 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

تمیز کردن و توجه به سلامت دهان و دندان همیشه مورد توجه انسان ها بوده و لزوم آن با گذشت زمان بیش از پیش احساس شد. پوسیدگی دندان تخریب ساختار دندان است و می تواند بر مینای دندان (پوشش خارجی دندان) و لایه عاج دندان تأثیر بگذارد. پوسیدگی دندان که منجر به ایجاد حفره می شود، زمانی اتفاق می افتد که باکتری های موجود در دهان شما یک پلاک چسبناک روی دندان های شما ایجاد می کنند. هنگام خوردن یا نوشیدن، باکتری ها از قندها در غذا استفاده می کنند و حاصل آن یک اسید است. پلاک چسبناک، این اسید را روی دندان های شما نگه می دارد. به مینای دندان حمله می کند و منجر به ایجاد حفره می شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی علت و علائم پوسیدگی دندان و روش های جلوگیری از آن می پردازیم و در انتها بهترین خمیردندان ضد پوسیدگی را به شما معرفی می کنیم.

 

پوسیدگی دندان چه زمانی اتفاق می افتد؟

پوسیدگی دندان چه زمانی اتفاق می افتد؟

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که غذا های حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) مثل نان، غلات، شیر، نوشابه، میوه ها، کیک ها یا آب نبات روی دندان باقی می ماند. باکتری های موجود در دهان این غذاها را هضم کرده و آنها را به اسید تبدیل می کنند. باکتری ها، اسید، بقایای غذا و بزاق با هم ترکیب می شوند و پلاک ایجاد می کنند که به دندان ها می چسبند. اسید های موجود در پلاک، سطح مینای دندان را حل کرده و حفره هایی در دندان ایجاد می کنند.

حتما بخوانید : ۱۳ ماده غذایی برای سفید کردن و از بین بردن زردی دندان در خانه

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان

محققان در حال توسعه ابزار های جدیدی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هستند. یک مطالعه نشان داد که آدامس جویدنی حاوی شیرین کننده زایلیتول، به طور موقت رشد باکتری هایی را که باعث پوسیدگی دندان می شوند، به تاخیر می اندازد. علاوه بر این، چندین ماده که به تدریج فلوراید، آزاد و به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر کمک می کند، در حال بررسی هستند.

حتما بخوانید  بهترین روش های شستن براش های آرایشی و بیوتی بلندر

این مواد بین دندان ها یا در حفره ها و شکاف های دندان قرار می گیرند. خمیر دندان ها و دهانشویه هایی که می توانند حفره های اولیه را «التیام» دهند نیز در حال مطالعه هستند. اما در حال حاضر روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان که می توانند این مشکل را به تعویق بیندازند، کم نیستند و می توانید آن ها را به در دستور کار قرار دهید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با مسواک زدن دندان ها

در مبارزه با پوسیدگی های دندان، ضروری است که حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، دندان های خود را به درستی مسواک بزنید. می توانید از مسواک معمولی یا مسواک برقی استفاده کنید. حتما همه سطح دندان های خود را مسواک بزنید: جلو، عقب و بالا. مسواک زدن پلاک ها را از بین می برد، اما ظرف چند ساعت دوباره این پلاک ها ایجاد می شوند. بنابراین باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

از نخ دندان کمک بگیرید

هنگام غذا خوردن بقایای غذا بین دندان های شما گیر می کند. اگر این ذره ها  از دندان جدا نشوند، احتمال ایجاد پوسیدگی و حفره در دندان بالا می رود. نخ دندان کشیدن یا استفاده از پاک کننده بین دندانی به صورت روزانه، بهترین راه برای از بین بردن بقایای غذا از بین دندان ها است.

غذای سالم بخورید

خوردن میان وعده های غذایی و محدود کردن میزان نوشیدنی های شیرین به جلوگیری از ایجاد پلاک روی دندان کمک می کند. به جای آن آب بنوشید. عادت نکنید که میان وعده های شیرین مکرر، از جمله آب نبات سفت و سایر میان وعده هایی که حاوی قند هستند، مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره انواع کامپوزیت دندان

 به دندانپزشک مراجعه کنید

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به دندانپزشک مراجعه کنید 

بسیاری از پوسیدگی ها را فقط دندانپزشک با عکس برداری با اشعه ایکس دندان می توانند تشخیص دهند. مراجعه به دندانپزشک برای معاینات و تمیز کردن منظم، یک عامل کلیدی در پیشگیری از پوسیدگی دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان است. همچنین ممکن است بخواهید با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا باید از فلوراید مکمل برای تقویت دندان های خود استفاده کنید، صحبت کنید. متخصص بهداشت دندان می تواند نکاتی را در مورد مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و جرم گیری دندان به شما ارائه دهد.تا بدانید که این کار خود را به درستی انجام می دهید یا نه.

حتما بخوانید  12 درمان خانگی برای جوانسازی، لایه‌برداری و خشکی پوست مردان

بیشتر بخوانید: بهترین روش های خانگی درمان دندان درد

از سیلانت های دندانی استفاده کنید

سیلانت های دندانی یک پوشش محافظتی است که روی سطوح و شیارهای عمیق دندان های عقب اعمال می شود. سیلانت با محافظت در برابر باکتری ها و پلاک، از دندان در برابر ایجاد حفره محافظت می کند. استفاده از سیلانت ها به دلیل رشد دندان های دائمی در کودکان شایع تر است، اما می توانند برای بزرگسالان هم مفید باشد.

از دهانشویه استفاده کنید

چند ماده شست و شوی دهان با خاصیت ضد میکروبی در بازار وجود دارد که از نظر بالینی باعث کاهش پلاک شده می شود. مانند لیسترین یا کرست پرو هلث. شست‌ و شو با یکی از این دهانشویه ها پس از مسواک زدن یا غذا خوردن می تواند یکی از روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره باشد.

آدامس بدون قند بجوید

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان آدامس بدون قند بجوید

باور کنید یا نه، جویدن آدامس های بدون قند در واقع می تواند با افزایش جریان بزاق در دهان، از ایجاد حفره در دندان و ایجاد پوسیدگی جلوگیری کند. در سال ۲۰۰۷، انجمن دندانپزشکی آمریکا، مهر پذیرش خود را به Wrigley’s Orbit، Eclipse و آدامس های جویدنی برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان اهدا کرد. این روند پذیرش برای دیگر آدامس های بدون قند همچنان ادامه دارد.

استفاده از خمیر دندان مناسب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از خمیر دندان مناسب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

خمیر دندان ها به عنوان بهترین دوست دندان، به همراه یک مسواک نرم و استاندارد، می توانند تا حد زیادی روند پوسیدگی را به تاخیر بیندازند. با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روزه خمیر دندان های جدید با فرمول پیشرفته تر به بازار راه پیدا می کنند. اما در این میان برخی از آن ها عملکرد مثبت تری در پیشگیری از پوسیدگی دندان و سفیدی و درخشندگی آن دارند. خمیر دندان ها باید به اندازه مناسب (به اندازه یک نخود) روی مسواک قرار گیرند و سطح دندان به طور کامل شسته شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک