همه چیز درباره افتادگی پلک و بهترین روش های درمان آن

همه چیز درباره افتادگی پلک و بهترین روش های درمان آن


3 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روش درمان افتادگی پلک

افتادگی پلک های یکی از رایج ترین مشکلاتی است که معمولاً با بالا رفتن سن اتفاق می افتد. این مشکل در اثر تغییر شکل ماهیچه های پلک ایجاد می شود و در اکثر مواقع با کمک داورهای طبیعی و یا انجام ماساژ و تمرینات اصلاحی قابل درمان است. هر چند که اکثر مواقع افتادگی پلک تأثیری در سلامت بینایی فرد ندارد؛ اما می تواند روی ظاهر چشم های شما تأثیر بگذارد. این مشکل معمولاً به دلایل مختلف و با شدت های متفاوت بروز می کند. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد اینکه افتادگی پلک چیست، علل و علائم آن کدامند و انواع و بهترین روش درمان افتادگی پلک بدانید آشنا شوید.

 

 

افتادگی پلک چیست؟

 

افتادگی پلک چیست؟

 

افتادگی پلک که به آن پتوز نیز گفته می شود، همانطور که از نام آن مشخص است، منجر به شل شدن پوست بالای پلک می شود. این مشکل گاهی تنها در یک چشم و گاهی در دو چشم ظاهر می شود. افتادگی پلک می تواند مشکل موقتی باشد و یا به صورت دائم ایجاد شود. برخی افراد به صورت مادرزادی با این مشکل متولد می شوند و برخی دیگر با افزایش سن و در اثر ابتلا به بیماری ها و مشکلات مختلف دچار افتادگی پلک می شوند. در اکثر مواقع این موضوع تنها در بینایی فرد تأثیری ندارد و تنها جنبه ظاهری دارد. زمانی که افتادگی چشم به حدی باشد که مردمک چشم را بپوشاند و بینایی فرد را محدود کند، لازم است که فرد حتماً تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید» ورزش های خانگی برای لیفت پلک بدون عمل جراحی «

 

 

انواع افتادگی پلک چشم

 

انواع افتادگی پلک چشم

 

افتادگی چشم انواع متفاوتی دارد که معمولاً یا مادرزادی است و یا ارثی. در ادامه به رایج ترین انواع افتادگی چشم اشاره شده است.

 

  • افتادگی چشم عصبی
  • افتادگی چشم عضله ای
  • افتادگی چشم تاندونی
  • افتادگی چشم مکانیکی
  • افتادگی چشم مادرزادی

 

 

علت افتادگی پلک چیست؟

 

علت افتادگی پلک چیست؟

 

افتادگی پلک معمولاً به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد. در برخی موارد نادر این موضوع به دلیل اختلالات ژنتیکی و با کشش ماهیچه های پلک از دوران نوزادی آغاز می شود. معمولاً درمان خانگی افتادگی پلک نوزاد توصیه نمی شود و بهتر است این موضوع حتماً تحت نظر پزشک انجام شود. اما معمولاً شایع ترین علت افتادگی چشم، افزایش سن است. با زیاد شدن ماهیچه ها و تاندون های پلک ضعیف می شوند. پوست خاصیت کشانی خود را از دست می دهد و این موضوع می تواند منجر به افتادگی پلک شود. درواقع ماهیچه لواتور مسئول نگه داشته پلک ما است. زمانی که این ماهیچه ضعیف شود، دیگر قادر به نگه داشتن پلک نیست. به علاوه افزایش سن موجب از دست رفتن چربی و حجم پلک می شود و این موضوع منجر می شود که چشم حالتی افتاده پیدا کند.

 

گاهی اوقات تزریق بوتاکس در ناحیه اشتباه نیز می تواند عضلات ابرو و پلک را فلج کند و منجر به بروز این مشکل شود. برخی افراد نیز در اثر ابتلا به میگرن و سردردهای شدید به این مشکل مبتلا می شوند. معمولاً در این افراد بعد از سردرد مشکل برطرف می شود. اما در برخی موارد نادر نیز ممکن است منجر به افتادگی پلک به صورت موقتی شود. از طرف دیگر بسیاری از افراد نیز در اثر ابتلا به بیماری هایی همچون سکته مغزی، تومورهای مغزی، سرطان اعصاب و مشکلات ماهیچه ای به این مشکل مبتلا می شوند.

 

 

انواع روش های درمان افتادگی پلک

 

انواع درمان افتادگی پلک

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که افتادگی پلک در بسیاری از مواقع نیاز به روش های درمانی جدی ندارد. زمانی که این موضوع مشکلی در بینایی شما ایجاد نکند، کمک گرفتن از دارو و عمل جراحی معمولاً توصیه نمی شود. اما زمانی که افتادگی چشم شدید باشد و ظاهر نامناسبی به چشم ها ببخشد و منجر به مشکلات بینایی شود، معمولاً پزشکان از روش جراحی استفاده می کنند. اما به طور کلی روش های درمان متفاوتی برای بهبود افتادگی چشم وجود دارد. گاهی اوقات شما می توانید تنها با به کار گرفتن تمرینات خانگی و یا استفاده روش های سنتی نیز این مشکل را تا حدود برطرف کنید. در ادامه به رایج ترین و مؤثرترین انواع رفع افتادگی پلک اشاره شده است.

 

 

درمان افتادگی پلک با جراحی

 

درمان افتادگی پلک با جراحی

 

اگر افتادگی پلک شما ناشی از بالا رفتن سن باشد و شدت آن زیاد باشد، یکی از بهترین روش های درمانی جراحی پلاستیک است. با استفاده از این روش پلک های شما به سمت بالا جراحی می شوند و چشم ها دوباره ظاهری زیبا و طبیعی به خود می گیرند. از طرف دیگر زمانی که افتادگی پلک موجب ایجاد تنبلی چشم شود و یا مشکلاتی در بینایی نیز ایجاد کند، معمولاً جراحی بهترین روش درمان است. اما این روش ممکن است موجب مشکلاتی نظیر خشکی چشم، خراش قرنیه شود. از طرف دیگر ممکن است در جراحی پلک جراح پلک را خیلی بالاتر یا پایین از حد معمول قرار دهد و این موضوع در ظاهر فرد نیز تأثیر می گذارد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های برجسته کردن گونه بدون جراحی «

 

 

رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی

 

رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی

 

در اکثر مواقع استفاده از روش های بدون جراحی می تواند شرایط بیمار را تا حدود زیادی درمان کند. معمولاً بهترین روش رفع افتادگی پلک بدون جراحی استفاده از عینک مخصوص تقویت چشم و دارو است. استفاده از قطره چشمی برای رفع افتادگی پلک نیز روش مؤثر است. قطره چشمی معمولاً برای مواردی قابل استفاده است که افتادگی پلک در اثر بوتاکس ایجاد شده باشد. در این شرایط از قطره لوپیدین استفاده می شود که موجب انقباض پلک ها می شود. در برخی مواقع نیز استفاده از دوزهای روزانه داروی اکسی متازولین می تواند بر عضله لواتور تأثیر بگذارد و علائم افتادگی پلک را کاهش دهد. معمولاً پزشک قبل از جراحی از این روش های کمک می گیرد و در صورتی که نتیجه مثبت نبود، از روش جراحی استفاده می شود.

استفاده از روش عصای پتوز نیز یکی دیگر از روش های درمان غیر جراحی افتادگی پلک است. در این روش یک زائده عصا مانند به قاب عینک متصل می شود و پلک ها را به سمت بالا نگه می دارد.

 

 

بیشتر بخوانید» همه چیز درباره عوارض و فواید بوتاکس «

 

 

لیفت با نخ برای بالا کشیدن پلک ها

 

لیفت با استفاده نخ یکی دیگر از انواع درمان افتادگی پلک است. این کار که امروزه برای جوانسازی صورت استفاده می شود نیازی به جراحی ندارد. تنها پلک به وسیله نخ به سمت بالا کشیده می شود و از همین رو چهره فرد زیباتر و جوان تر به نظر خواهد رسید.

 

 

درمان افتادگی پلک با تزریق ژل

 

درمان افتادگی پلک با تزریق ژل

 

تزریق ژل روش مؤثر و موقت دیگری است که برای رفع افتادگی پلک بسیار مؤثر است. در این روش برای جوانسازی بافت ها از ژل یا بوتاکس در ناحیه ابرو استفاده می شود. این موضوع منجر به بالا کشیدن پلک و برطرف شدن افتادگی پلک می گردد.

 

 

درمان های خانگی افتادگی پلک

 

اگر به هر دلیلی به افتادگی پلک مبتلا شده اید و یا احساس می کنید با افزایش سن پلک هایتان در حال افتادن است، بهتر است روش های درمان خانگی افتادگی پلک را امتحان کنید. در ادامه به چند مورد از مؤثرترین و بهترین روش های خانگی رفع افتادگی پلک اشاره شده است.

 

 

چای کیسه ای خنک روی چشم ها بگذارید

 

استفاده از چای کیسه ای یک روش فوق العاده برای علاج خانگی افتادگی پلک است. برای این کار تنها باید چای کیسه ای را کاملاً خیس کنید. سپس آن را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود. حال باید چای کیسه ای را برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی چشم هایتان بگذارید. تکرار این کار بهترین روش درمان افتادگی پلک است و می تواند علائم را کاهش دهد. چای کیسه ای بابونه بهترین گزینه برای درمان افتادگی پلک است.

 

 

درمان افتادگی پلک با آلوورا

 

درمان افتادگی پلک با آلوورا

 

یکی دیگر از بهترین انواع درمان افتادگی پلک در خانه استفاده از ماسک ژل آلوئه ورا است. آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو می تواند به رفع افتادگی پلک کمک زیاد کند. برای درست کردن ماسک آلوئه ورا باید مقداری ژل طبیعی آلوئه ورا را با ماست و جو دوسر و مقداری خیار رنده شده ترکیب کنید. سپس از این ماسک آلوورا برای پشت پلک استفاده نمایید.

 

 

از روغن زنجبیل استفاده کنید

 

زنجبیل خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد. استفاده از عصاره یا روغن زنجبیل می تواند به کاهش التهاب و افتادگی پلک کمک کند. از طرف دیگر روغن زنجبیل مانع ایجاد عفونت های قارچی و باکتریایی می شود و بهترین روغن برای افتادگی پلک است. برای استفاده از روغن زنجبیل می توانید ابتدا مقداری از روغن را روی پوست امتحان کنید. در صورتی که به آن حساسیت نشان ندادید می توانید روغن را پشت پلک بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد صورتتان را با آب فراوان بشویید.

 

 

ماسک سفیده تخم مرغ

 

یکی دیگر از بهترین روش های درمان خانگی افتادگی پلک استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ است. برای این کار باید سفیده تخم مرغ را جدا کنید. سپس آن را با کمک گوش پاک کن پشت پلک ها بزنید. کمی صبر کنید تا سفیده تخم مرغ خشک شود. در این مدت باید چشم هایتان را ببندید. سپس چشم ها را با آب فراوان بشویید.

 

 

درمان افتادگی پلک با یخ

 

استفاده از یخ موجب منقبض شدن عروق خونی می شود. قرار دادن یخ روی پلک ها افتادگی آن را کاهش می دهد. برای این کار می توانید یخ را داخل یک کیسه پارچه ای قرار دهید. سپس آن را روی پلک بگذارید. قرار دادن یخ به صورت مستقیم روی پوست موجب قرمز شدن و التهاب پوستی می شود.

 

 

ورزش و ماساژ برای رفع افتادگی پلک

 

ورزش و ماساژ، بهترین روش درمان افتادگی پلک

 

ورزش و ماساژ پلک یکی دیگر از انواع رفع افتادگی پلک در خانه است. برای انجام این کار می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید. یکی از بهترین ورزش ها برای درمان خانگی افتادگی پلک این است که با انگشت به آرامی در ناحیه گیجگاه فشار دهید. این کار موجب کشیده شدن عضلات چشم می شود. همانطور که این کار را می کنید، بهتر است چشم هایتان را مدام باز و بسته کنید. ورزش دیگری که می توانید برای درمان افتادگی پلک انجام دهید این است که چشمان خود را ببندید. سپس ابروها را تا جایی که می توانید بالا ببرید. حال با دست پلک پایین را به پایین بکشید و ۵ ثانیه در همین حالت بمانید.

 

 

عوارض افتادگی پلک چشم

 

در اکثر مواقع فردی که به افتادگی پلک مبتلا می شود، عارضه و مشکل خاصی ندارد. بیشتر افراد این موضوع را به دلیل افزایش سن تجربه می کنند. اما در مواقع نادر افتادگی پلک می تواند مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند. در برخی افراد افتادگی چشم با تاری دید، کاهش بینایی و آسیب دیدن عضلات چشمی همراه است. در این شرایط لازم است فرد هر چه سریع تری نسبت به درمان مشکل اقدام نماید.

 

 

بیشتر بخوانید » عوارض و خطرات لنزهای آرایشی برای سلامت چشم «

 

 

روش های پیشگیری از افتادگی پلک

 

 

روش های پیشگیری از افتادگی پلک

 

هیچ روش قطعی برای جلوگیری از افتادگی پلک وجود ندارد. در اکثر مواقع استفاده از ماساژ و درمان های خانگی می تواند به قوی شدن ماهیچه های پلک کمک کند و ضمن کاهش علائم افتادگی، با افزایش سن از بروز این مشکل نیز تا حدودی جلوگیری نماید. توجه داشته باشید که اقدام به موقع برای درمان افتادگی پلک و جلوگیری از زیاد شدن آن بهترین روش برای پیگیری این مشکل است. توجه داشته باشید که آبرسانی پست و همچنین استفاده از بهترین کرم برای رفع افتادگی پلک نیز می تواند در به تعویق انداختن این مشکل مؤثر باشد.

 

بسیاری از افراد به دلیل تزریق بوتاکس به وسیله فرد آماتور با مشکل افتادگی پلک مواجه می شوند. بنابراین اگر قصد دارید پیشانی یا بالای ابروهای خود را را بوتاکس کنید، حتماً از یک فرد متخصص کمک بگیرید. استفاده از لنزهای تماسی و مالش بیش از حد چشم ها نیز می تواند روی بروز این مشکل مؤثر باشد.. بنابراین سعی کنید با انجام مراقبت های لازم و همچنین اقدام به موقع برای درمان از پیشرفت مشکل و یا بروز علائم افتادگی پلک جلوگیری کنید. در ادامه به چند نکته که از بروز افتادگی پلک جلوگیری می کند، اشاره شده است.

 

  • رعایت رژیم غذایی مناسب با نمک و چربی محدود
  • عدم قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
  • استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه لبه دار
  • کاهش استفاده از موبایل و لپ تاپ به خصوص در شب و نور کم

 

 

جمع بندی نهایی

 

افتادگی پلک مشکلی است که به طور مستقیم روی ظاهر چشم های ما تأثیر می گذارد. هر چند که این موضوع بیشتر جنبه ظاهری دارد، اما به هر حال بیشتر افرادی که با این مشکل روبرو هستند، به شدت از این شرایط ابراز ناراحتی می کنند. اگر افتادگی پلک شما خفیف است بهتر است حتماً روش های خانگی را امتحان کنید. در صورت نیاز نیز می توانید برای درمان از روش های جراحی یا لیفت با نخ یا ژل کمک بگیرید.

 

 

منابع: webmd، webmd، healthline، thevoiceofwoman

 

 

کالابرگ الکترونیک