اصول و فواید پیاده روی صحیح برای لاغری و کاهش وزن

اصول و فواید پیاده روی صحیح برای لاغری و کاهش وزن


16 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اصول و فواید پیاده روی صحیح برای لاغری و کاهش وزن

فواید پیاده روی برای لاغری و درمان بیماری هایی مثل دیابت را می دانید؟ پیاده روی یک ورزش عالی برای همه افراد در هر سن و با هر میزان توانایی محسوب می شود. روشی آسان برای حفظ سلامت و تناسب اندام که اگر به یک عادت روزانه تبدیل شود، می تواند کیفیت زندگی شما را نیز تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار دهد. رعایت کردن برخی اصول پیاده روی مثل پوشیدن کفش مناسب پیاده روی در زمان راه رفتن و آشنایی با تأثیر پیاده روی برای سلامتی می‌تواند به شما کمک کند تا به نتیجه مطلوب تری دست پیدا کنید. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با فواید پیاده روی صبحگاهی و همچنین نکاتی در مورد فواید پیاده روی برای لاغری و کاهش وزن و … آشنا شوید.

 

 

اهمیت پیاده روی برای سلامت و تناسب اندام

 

اهمیت پیاده روی برای سلامت و تناسب اندام

 

تاکنون مطالعات زیادی روی تأثیر پیاده روی بر افزایش طول عمر و امید به زندگی و تناسب اندام انجام شده است. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که تا سرعت راه رفتن شما در زمان پیاده روی می تواند روی میزان فوایدی که در بدنتان دارد، مؤثر باشد. شاید تصور کنید که راه رفتن یک حالت ساده حرکتی است. اما پیاده روی واکنش های بیولوژیکی پیچیده ای در بدن شما ایجاد می کند و سیستم گردش خون، تنفس، عضلات، اسکلت و سیستم عصبی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که سرعت پیاده روی یک شاخص قدرتمند برای افزایش امید به زندگی و نشاط در سالمندان محسوب می شود.

 

نکته مهمی که باید در مورد اصول پیاده روی مد نظر داشته باشید افزایش سرعت پیاده روی شما بعد از مدتی است. چنان چه احساس کنید بعد پس از مدتی پیاده روی سرعت راه رفتن شما کاهش پیدا کرده و این موضوع می‌تواند هشداری مهم در مورد وضعیت سلامت شما باشد. بنابراین بهتر است به این موضوع توجه ویژه داشته باشید و آن را به عنوان نکاتی در مورد پیاده روی مد نظر قرار دهید.

 

انجام پیاده روی منظم و سریع روزانه می تواند به سوزاندن چربی های بدن و کاهش وزن شما کمک زیادی کند. برای این منظور بهتر است روزانه بیشتر از ۴۵ دقیقه و با سرعت زیادتر از حالت طبیعی راه رفتن، پیاده روی کنید. تا به این ترتیب سوخت و ساز و چربی سوزی در بدن شما با سرعت بیشتری انجام شود.

 

 

همه چیز درباره رژیم لاغری کم چربی

 

 

روزانه چند ساعت پیاده روی کنیم؟

 

روزانه چند ساعت پیاده روی کنیم؟

 

مطالعات نشان می دهد که داشتن یک ساعت پیاده روی در روز می ‌تواند و افزایش طول عمر تأثیر زیادی به بگذارد. معمولاً فواید پیاده روی صبحگاهی آن هم قبل از صبحانه بسیار زیاد است و می تواند نشاط بیشتری در طول روز به شما ببخشد. اگر تازه پیاده روی را شروع کرده اید بهتر است با ۲۰ دقیقه در روز شروع کنید و بعد زمان آن را افزایش دهید. برای حفظ سلامت بدن حداقل ۳ روز در هفته پیاده روی کنید. اگر امکانش را دارید زمان بیشتری برای آن در نظر بگیرید.

 

 

نکات مهم تناسب اندام برای زنان و مردان

 

 

چطور در زمان پیاده روی درست راه برویم؟

 

چطور در زمان پیاده روی درست راه برویم؟

 

اولین نکته ‌ای که باید در مورد روش صحیح راه رفتن در پیاده روی بدانید، صاف نگه داشتن ستون فقرات است. کمر شما در زمان راه رفتن باید کاملاً صاف باشد. سرتان را کمی رو به عقب حرکت دهید. به طوری که گوش ها دقیقاً در راستای شانه قرار بگیرند و شانه ها نیز در راستای لگن باشند. کمی شکمتان را رو به داخل منقبض کنید و بازوهایتان را در زاویه ۹۰ درجه خم نمایید. یادتان باشد در زمان راه رفتن بازوها را از شانه به سمت جلو و عقب حرکت دهید.

 

 

قبل از ورزش چه بخوریم

 

 

نکاتی در مورد پیاده روی که باید بدانید

 

نکاتی در مورد پیاده روی که باید بدانید

 

در این بخش می توانید با نکاتی در مورد پیاده روی آشنا شوید و با آشنا شدن با اصول پیاده روی از فواید بی نظیر این فعالیت بدنی ساده بهره مند شوید.

 

 

مقدار پیاده روی روزانه خود را مشخص کنید

 

اگر واقعاً قصد دارید هر روز پیاده روی کنید، پس بهتر است برنامه مشخصی برای آن داشته باشید. در صورتی که نتوانستید در زمان مورد نظرتان به آن عمل کنید، حتماً آن را چند ساعت بعد انجام دهیم. معمولاً فواید پیاده روی صبحگاهی به نسبت بیشتر است. بنابراین اگر زمان و شرایط مناسب را دارید، بهتر است هر روز صبح خودتان را متعهد به پیاده ‌روی کنید. اگر یک روز صبح موفق نشدید پیاده روی روزانه تان را انجام دهید، بهتر است آن را به قبل و یا بعد از ناهار موکول کنید. بهتر است حتی در روزهای پرمشغله تان یک جفت کفش مناسب پیاده روی در ماشین داشته باشید. به این ترتیب هر زمانی را که مناسب می دانید چند دقیقه راه بروید.

 

 

لیست مواد غذایی عضله ساز

 

 

برای پیاده رویتان یک همراه پیدا کنید

 

برای پیاده رویتان یک همراه پیدا کنید

 

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که برای پیاده روی یک همراه در نظر می گیرند، معمولاً احساس مسئولیت بیشتری برای این کار دارند. همراه شما می تواند دوست صمیمی تان، خواهرتان و … باشد. این کار شما را متعهد می کند تا هر روز زمان خاصی را به پیاده روی بروید. همانطور که می دانید فواید پیاده روی صبحگاهی بیشتر از زمان های دیگر است. اما معمولاً بیدار شدن در صبح زود برای اکثر ما کمی سخت است. از همین رو همراه شدن با فرد دیگر می تواند انگیزه بیشتری برای این کار به شما بدهد.

 

 

در زمان راه رفتن به کتاب های صوتی گوش کنید

 

گوش کردن به کتاب های صوتی در زمان پیاده روی به شما کمک می کند تا با گذشت زمان را کمتر احساس کنید. به این ترتیب می توانید با انگیزه و قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه دهید. بهتر است قبل از گوش دادن به کتاب مورد نظرتان زمان مشخصی از آن را در نظر بگیرید و سپس تا پایان آن قسمت پیاده رویتان ادامه دهید. توجه داشته باشید که بهتر است زمان پیاده روی هندزفریتان را تنها در یک گوش قرار دهید تا از شرایط محیط اطراف خود نیز باخبر باشید.

 

 

در هنگام پیاده روی به یک موسیقی دلنواز گوش کنید

 

در هنگام پیاده روی به یک موسیقی دلنواز گوش کنید

 

گوش کردن به موسیقی آن هم در زمان ورزش و پیاده روی انرژی بیشتری به شما می بخشد. بهتر است برای افزایش فواید پیاده روی صبحگاهی در ابتدای مسیر با آهنگ های آرام تر شروع کنید. رفته رفته انرژی آهنگ را بیشتر کنید. در نهایت نیز برای تمام پیاده روی دوباره یک آهنگ آرام بخش گوش کنید. سعی کنید ریتم پیاده رویتان را نیز با آهنگ هایی که گوش می کنید، تنظیم نمایید.

 

 

برای پیاده روی مسیرهای جدید را امتحان کنید

 

برای پیاده روی مسیرهای جدید را امتحان کنید

 

برای پیاده‌ روی لازم نیست هر روز راهپیمایی یک مسیر را تکرار کنید. می ‌توانید هر بار کوچه ها و خیابان های جدیدی را برای پیاده روی انتخاب کنید. یا از سمت دیگر همان مسیر همیشگیتان پیاده ‌روی نمایید. در زمان پیاده روی به اطرافتان نگاه کنید و سعی کنید روی زیبایی های محیط تمرکز نمایید. اتفاقات جدید، افراد مختلف و طبیعت زیبایی که در اطرافتان وجود دارد را با دقت نگاه کنید. به این ترتیب هر لحظه با انگیزه و انرژی بیشتر به مسیر ادامه دهید.

 

 

به شیوه راه رفتنتان در پیاده روی دقت کنید

 

به شیوه راه رفتنتان در پیاده روی دقت کنید

 

بسیاری از افراد بعد از پیاده‌ روی کردن در قسمت بازو پاها و کمر خود احساس درد را تجربه می کنند. این موضوع می ‌تواند به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب در هنگام راه رفتن اتفاق بیفتد. بهترین حالت برای راه رفتن این است که کمرتان را صاف نگه دارید. کمی شکمتان را رو به داخل منقبض کنید. سپس با حالت استوار و محکم شروع به پیاده روی کنید. برای اینکه نتیجه بهتری از این پیاده روی بگیرید و احساس بهتری را تجربه کنید، بهتر است به حالت بازوها حرکت پاهایتان نیز توجه داشته باشید. سعی کنید حرکت دست ها و پاهایتان را هماهنگ کنید.

 

 

از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنید

 

از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنید

 

یکی از مهم ترین مسائلی که باید قبل از شروع پیاده روی به آن توجه کنید انتخاب کفش مناسب پیاده روی است. شاید در ظاهر تصور کنید که قدم زدن با هر کفش امکان‌پذیر است. اما اگر واقعاً قصد پیاده روی کردن را دارید بهتر است روی یک کفش مناسب پیاده روی سرمایه گذاری نمایید. این کار موجب می شود تا در زمان راه رفتن احساس بهتری را تجربه کنید و بدن شما نیز در زمان راه رفتن در حالت مناسب تری قرار بگیرد.

توجه داشته باشید که کفش های مخصوص دویدن برای راه رفتن چندان مناسب نیستند. زیرا این کفش ها معمولاً سفت هستند و راه رفتن و پیاده روی کردن با آن ها کمی سخت است. بهترین کفش مناسب پیاده روی کفشی است که در پای شما راحت باشد و کاملاً سبک و انعطاف پذیر باشد.

 

 

برای پیاده روی از یک گام شمار و یا ساعت ورزشی کمک بگیرید

 

برای پیاده روی از یک گام شمار و یا ساعت ورزشی کمک بگیرید

 

استفاده از یک گام شمار و یا ساعت ورزشی می‌تواند انگیزه بیشتری برای پیاده‌ روی به شما ببخشد. اگر بتوانید هر روز تعداد قدم هایی را که راه می روید شمارش کنید و میزان کالری که روزانه سوزانده اید را نیز محاسبه کنید. به این ترتیب احتمالاً هر لحظه دلتان می خواهد که این میزان را افزایش دهید. از همین رو استفاده از یک ساعت ورزشی در کنار کفش مناسب پیاده روی می تواند ابزار مناسبی برای شما محسوب شود.

 

 

با ادامه پیاده روی سرعتتان را افزایش دهید

 

بعد از چند ماه پیاده روی سعی کنید رفته رفته سرعت راه رفتن تان را افزایش دهید. تحقیقات جدید نشان می دهد هر چقدر سرعت راه رفتن ما در زمان پیاده ‌روی بیشتر باشد، تأثیر پیاده روی نیز بهتر خواهد بود. معمولاً پیاده روی برای لاغری باید با سرعت بیشتری انجام شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. از طرف دیگر سرعت بیشتر پیاده روی ضمن اینکه نشاط و شادابی بیشتری به شما می بخشد خطر مرگ زودرس را نیز تا ۱.۸ درصد کاهش می دهد. باید قبول کنید که فواید پیاده روی آهسته به اندازه پیاده روی سریع نیست و نمی تواند آن چنان که باید روی ارتقای سطح سلامت بدنتان تاثیر بگذارد.

 

 

در پیاده روی برای لاغری کمی هم نرمش کنید

 

در پیاده روی برای لاغری کمی هم نرمش کنید

 

اگر قصد پیاده روی برای لاغری را دارید بهتر است در طول پیاده روی یک ساعته خودتان کمی بیشتر کالری بسوزانید. برای این کار می‌ توانید در طول مسیر راه رفتن دست هایتان را بیشتر به سمت عقب و جلو حرکت دهید. این کار موجب می‌شود تا ضربان قلب شما بالاتر رفته و کالری سوزیتان افزایش پیدا کند. بعد از چند دقیقه پیاده روی کمی بایستید و حرکات ورزشی هوازی انجام دهید. می توانید از دراز نشست، اسکوات و پلانک نیز استفاده کنید. و یا اگر در پارک در حال پیاده روی هستید کمی با لوازم ورزشی ضربان قلبتان را افزایش دهید.

 

معمولاً در پیاده روی برای لاغری باید هر چند هفته شدت راه رفتن و زمان آن را کمی افزایش دهید. این کار موجب می‌شود تا زودتر به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید. فواید پیاده روی صبحگاهی برای لاغری بیشتر است. در صورتی که نمی توانید صبح ها پیاده روی کنید، می توانید ظهر بعد از صرف ناهار و شام یک ساعت قبل از خواب به پیاده روی بروید.

 

 

چند ساعت بعد از ورزش غذا بخوریم

 

 

آب خوردن را در طول پیاده روی فراموش نکنید

 

آب خوردن را در طول پیاده روی فراموش نکنید

 

پیاده روی و ورزش موجب افزایش میزان تنفس و تعریق بدن می شود. سعی کنید قبل از شروع پیاده روی حتماً یک لیوان آب بنوشید. این کار از گرمازدگی و بی حالی بعد از پیاده روی جلوگیری می کند. برای بهبود سلامتی بدنتان چه در هوای آفتابی و چه هوای ابری باید آب بنوشید. به طور کلی بهتر است ۱۵ دقیقه قبل از پیاده روی ۱ تا ۲ لیوان آب بنوشید. در طول پیاده روی هم مرتباً آب میل کنید تا بدن شما دچار کم آبی نشود. به یاد داشته باشید که اگر در هوای گرم پیاده روی می کنید بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.

 

 

علائم و درمان گرمازدگی

 

 

فواید پیاده روی در شرایط مختلف

 

پیاده روی فواید زیادی برای سلامت دارد. از فواید پیاده روی برای پوست گرفته تا کاهش وزن و کنترل دیابت و بهبود وضعیت قلب همگی با پیاده روی منظم محقق خواهد شد. اما پیاده روی در شرایط و زمان های مختلف نیز می تواند تاثیرات متفاوتی در بدن ما ایجاد کند. در ادامه می توانید با فواید پیاده روی در شرایط مختلف آشنا شوید.

 

 

فواید پیاده روی صبحگاهی

 

فواید پیاده روی صبحگاهی

 

با اینکه هر روز در مورد فواید پیاده روی صبحگاهی چیزهای زیادی می شنویم، اما گاهی اوقات باز هم بلند شدن صبح زود و پیاده‌ روی کردن قبل از صبحانه برای بسیاری از ما در اولویت قرار ندارد. بهتر است بدانید که پیاده روی صبحگاهی می تواند انرژی شما را در طول روز افزایش دهد. به علاوه از دیگر فواید پیاده روی در صبح می توان به تجربه احساس نشاط بیشتر در طول روز اشاره کرد. فواید پیاده روی صبحگاهی برای کاهش وزن نیز بیشتر است. در نظر داشته باشید که پیاده روی یک ورزش بی هوازی محسوب می شود و سوخت آن چربی است. بنابراین فواید پیاده روی ناشتا چندان نسبت به پیاده روی بعد از صبحانه بیشتر نیست و تاثیری در لاغری شما نخواهد داشت.

 

 

فواید پیاده روی در شب

 

فواید پیاده روی در شب

 

پیاده روی در هر زمانی از شبانه روز برای بدن مفید است. اما پیاده روی در شب، آن هم بعد از خوردن شام می تواند به سوخت و ساز بدن کمک زیادی کند. از طرف دیگر این کار از چاقی شکمی جلوگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت را تا میزان زیاد کاهش می دهد. از دیگر فواید پیاده روی در شب می توان به هضم غذا، کنترل سطح کلسترول، تسکین کمردرد، افزایش گردش خون و درمان افسردگی اشاره کرد.

 

 

پیاده روی در منزل مفید است؟

 

پیاده روی در منزل مفید است؟

 

اگر به هر دلیلی نمی توانید در بیرون از خانه پیاده روی کنید، بهتر است کمی با فواید پیاده روی در منزل آشنا شوید. هر یک ساعت پیاده روی که در منزل انجام می دهید، می تواند استرس های روزانه تان را از بین ببرد و با افزایش جریان خون به سلامت قلب و بدن شما کمک کند. عملکرد ذهنی شما بعد از پیاده روی در خانه بیشتر خواهد شد. به علاوه تقویت سیستم ایمنی بدن، کنتزل دیابت و کاهش وزن نیز از دیگر فواید پیاده روی در منزل محسوب می شود. برای پیاده روی در منزل حتما لازم نیست که از تردمیل استفاده کنید. تنها می توانید با راه رفتن به سمت بخش ها و اتاق های مختلف خانه درست مثل زمانی که بیرون از خانه راه می روید، پیاده روی کنید.

 

 

منابع: health.harvard، walkingforhealthandfitness، verywellfit، realsimple

 

کالابرگ الکترونیک