۱۴ روش خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و بزرگسالان

۱۴ روش خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و بزرگسالان


23 مهر 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
14 روش خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و بزرگسالان

آشنایی با روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن به شما کمک می‌کند تا بدن شما با قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا قوی‌تر عمل کند و کمتر با بیماری‌های ویروسی و عفونی روبرو شوید. در حقیقت زمانی که سیستم ایمنی بدن به درستی فعالیت کند، بدن کمتر بیمار می‌شود و فرد احساس بهتری را تجربه خواهد کرد. اما بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در خانه چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با بهترین راه‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شوید.

 

 

روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن

 

روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن

 

زمانی که بدن در مقابل فاکتورهای بیماری‌زا قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی به عنوان خط دفاعی بدن عمل می‌کند و موجب سرکوب عوامل بیماری‌زا می‌شود. برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو عمل کند باید از رژیم غذایی سالمی استفاده کنید، ورزش کنید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

اما بهترین روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟ برای تقویت سیستم ایمنی بدن در خانه چه بخوریم؟ آیا چیزی در مورد روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌دانید؟ در ادامه می‌توانید با ترفندهای خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شوید.

 

۱- آب بنوشید

 

ّبرای تقویت سیستم ایمنی بدن آب بنوشید

 

نوشیدن «آب» یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن بدنی سالم است. درواقع برای این که سیستم ایمنی بدن به درستی عمل کند، باید روزانه حدود ۸ لیوان آب بنوشید. بهتر است صبح‌ها و نیم ساعت قبل از خوردن وعده‌های غذایی آب بنوشید. جایگزین کردن دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های بدون کافئین نیز ایده خوبی برای تأمین آب مورد نیاز بدن است.

نوشیدن آب یک روش ساده برای دفع سموم بدن و باکتری‌های بیماری‌زا است و از این راه موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. اضافه کردن مقداری آب لیمو ترش تازه به آب گرم می‌تواند در کنار افزایش قدرت سیستم دفاعی، بدن را ویتامینه کند و از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری نماید.

 

بیشتر بخوانید: ۸ زمان مناسب نوشیدن آب در شبانه‌روز

 

۲- ورزش کنید

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن ورزش کنید

 

ورزش کردن برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و همچنین کنترل وزن اهمیت زیادی دارد. ورزش کردن به طور مرتب موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به تقویت گردش خون در بدن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به صورت روزانه یا هفتگی ورزش می‌کنند، کمتر بیمار می‌شوند و سیستم ایمنی قوی‌تری دارند.

ورزش کردن موجب سنتز گلبول‌های سفید و افزایش قدرت و مقاومت بدن می‌شود و از بروز بیماری قلبی، سرطان و پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند. در یک مطالعه که در مجله‌ای آمریکایی منتشر شد، مشخص شد خانم‌هایی که روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌کنند، کمتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

در مطالعه‌ای دیگر نیز مشخص شد که افرادی بالای ۶۵ سال که به صورت مرتب ورزش می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به سایر هم سن و سالان خود دارند.

 

۳- استرس را از خود دور کنید

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن استرس را از خود دور کنید

 

اگر دوست دارید بدانید که چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند بهتر است استرس را از خود دور کنید. استرس و فشار روزانه یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند. سعی کنید به هر شکلی که می‌توانید استرش را از خود دور کنید، مدیتیشن در خانه و محل کار، مطالعه، پیاده‌روی، ماساژ بدن و انجام دادن کارهای هنری روش‌های مؤثری برای کاهش استرس هستند.

حتما بخوانید  اهمیت خواب برای قبولی در کنکور | بهترین ساعت خواب و بیداری برای کنکوری ها

 

۴- به اندازه بخوابید

 

خواب کافی برای سلامت بدن و مغز بسیار ضروری است. زمانی که به اندازه کافی نخوابید، سلول‌های ایمنی بدن کاهش پیدا می‌کنند و سلول‌های التهابی و آسیب زننده زیاد می‌شوند. یک فرد بزرگسال باید روزانه ۷ تا ۸ ساعت بخوابد. به یاد داشته باشید که کودکان در طول روز به خواب بیشتری نیاز دارند و کمبود خواب می‌تواند روی سیستم دفاعی بدن آن‌ها مؤثر باشد.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های طبیعی افزایش هورمون ملاتونین

 

۵- از غذاها و نوشیدنی‌های مفید استفاده کنید

 

از غذاها و نوشیدنی‌های مفید استفاده کنید

 

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی یکی دیگر از روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن است. سعی کنید در رژیم غذایی خود بیشتر از گیاهان، میوه‌ها، پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم استفاده کنید. استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک نیز می‌تواند بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن مؤثر باشد.

سعی کنید به جای مصرف نان سفید بیشتر از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید و از مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده پرهیز کنید. بهتر است در طول روز از برنج قهوه‌ای و کینوا به جای نان و برنج استفاده کنید. مصرف سبزیجات و میوه‌های رنگی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، نقش مؤثری بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

 

۶- ویتامین C مصرف کنید

 

برای تقویت سیستم ایمنی ویتامین C مصرف کنید

 

«ویتامین C» یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی است. سعی کنید در طول روز از سبزیجات و میوه‌های حاوی ویتامین C مثل کلم پیچ، کیوی، لیمو، پرتقال و جعفری استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید مکمل‌های ویتامین C را نیز برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن مصرف کنید. مصرف این ویتامین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ سرماخوردگی، آنفولانزا و احتمالا کرونا نیز می‌شود.

 

۷- سوپ مرغ

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟ سوپ مرغ یک غذای فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن در خانه است. برای تهیه این سوپ می‌توانید از ترکیب سینه مرغ، جعفری تازه، سیر، کرفس، هویج و هر سبزیجاتی که دوست دارید استفاده کنید. این سوپ با تأمین پروتئین و مواد مورد نیاز بدن موجب افزایش انرژی و بهبود عملکرد سیستم گوارشی می‌شود. استفاده از سوپ مرغ یک روش ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان در خانه نیز محسوب می‌شود.

 

۸- ویتامین D مصرف کنید

 

ویتامین D یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مختلف است. بسیاری از مواد غذایی مثل پنیر، زرده تخم مرغ، جگر گاو و ماهی‌های چرب حاوی ویتامین D هستند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین D کمی مصرف می‌کنند سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف‌تر است. هر فرد به طور روزانه به ۶۰۰ واحد از این ویتامین نیاز دارد.

 

۹- اضافه وزنتان را درمان کنید

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن اضافه وزنتان را درمان کنید

 

اضافه وزن و چاقی می‌تواند در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کند. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بیشتر از ۳۰ باشد، بیشتر با مشکلات ضعف سیستم ایمنی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع ویروس و در جهت کاهش وزن استرس را از دور کنید و در کنار داشتن خواب کافی و فعالیت بدنی، غذاهای سالم میل کنید.

 

۱۰- سیگار و الکل را کنار بگذارید

 

سیگار و الکل را کنار بگذارید

 

سیگار و قلیان کشیدن و استفاده از دخانیات می‌تواند موجب ضعف سیستم ایمنی بدن شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از سیگار و الکل استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های التهابی و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی قرار دارند. برای افزایش سیستم ایمنی بدن قبل از هر چیزی باید سبک زندگی سالمی داشته باشید.

 

۱۱- از مکمل‌ها استفاده کنید

 

حتما بخوانید  20 خواص و عوارض خاکشیر برای سلامت بدن

مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به حفظ سلامت و جلوگیری از بروز بیماری کمک زیادی کند. هر چند که هنوز هیچ مدرک علمی مبنی بر مؤثر بودن ۱۰۰ در ۱۰۰ این مکمل‌ها در بهبود سیستم ایمنی بدن وجود ندارد، اما به هر حال تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن از راه مکمل‌ها نیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند.

 

۱۲- مراقب سلامت روده‌هایتان باشید

 

سلامت روده‌ها و سیستم گوارش نقش مهمی بر عملکرد سیستم گوارشی دارد. در واقع میکروبیوم‌های سالم روده موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند و از بروز مشکلات و بیماری‌های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که سلامت روده‌ها با ابتلا به افسردگی، سلامت روان، چاقی و سطح کلسترول خون مرتبط است.

 

۱۳- به بهداشت فردی‌تان توجه کنید

 

برای تقویت سیستم ایمنی به بهداشت فردی‌تان توجه کنید

 

رعایت بهداشت شخصی یکی دیگر از روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن است. زمانی که بهداشت فردی را رعایت کنید، بدن کمتر در معرض میکروب و آلودگی‌ها قرار می‌گیرد و در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های میکروبی، عفونی و ویروسی نیز کاهش پیدا می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و خطر ابتلا به بیماری‌های سیستمیک کمک کند. جمع شدن پلاک و باکتری‌ها در دهان موجب بروز بیماری‌های عفونی و همچنین افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، روماتوئید، عفونت‌های تنفسی و حتی از دست دادن حافظه می‌گردد.

 

۱۴- از ادویه‌های مفید استفاده کنید

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن از ادویه های مفید استفاده کنید

 

ادویه‌هایی مثل زنجبیل و زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و نقش بی‌نظیری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل و زردچوبه می‌تواند بدن را سم‌زدایی کند و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری نماید.

مصرف دمنوش زنجبیل و زردچوبه یک روش طبیعی و مؤثر برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا است. زردچوبه موجب پاکسازی کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم غذا می‌شود و در کنار زنجبیل از بیمار شدن بدن جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضد ویروسی دارد و می‌تواند از انتقال ویروس به سیستم گوارشی نیز جلوگیری کند.

 

۱۵- از جلبک اسپیرولینا استفاده کنید

 

«جلبک اسپیرولینا» نوعی باکتری است که به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های خاص به شدت برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. برای مصرف این پودر جلبک اسپیرولینا می‌توانید ۱ قاشق از آن را با یک لیوان آب یا آبمیوه دلخواه ترکیب کنید. در صورت تمایل می‌توانید از قرص اسپیرولینا نیز به جای پودر آن استفاده کنید.

 

۱۶- آب میوه و آب سبزیجات تازه میل کنید

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن آب میوه و آب سبزیجات تازه میل کنید

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خانگی در طب سنتی تاکید بر استفاده از مرکبات و ادویه‌جات یک اصل اساسی است. استفاده از آب مرکبات، آب سیب سبز، آب هویج، آب چغندر تازه و آب گوجه فرنگی یک روش فوق‌العاده مؤثر بر ویتامینه کردن بدن و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن است. بهتر است آب میوه و سبزیجات را در خانه تهیه کنید و آن را بلافاصله بعد از درست کردن میل کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در خانه چیست؟

 

از بهترین روش‌های خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن، دوری از سیگار و الکل، کنترل وزن و دور کردن استرس است.

 

چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؟

 

مصرف غذاهای ناسالم و فراوری شده، افزایش وزن، استرس، دود سیگار، رعایت نکردن بهداشت و مصرف روغن‌های تصفیه شده و کربوهیدرات‌های ساده موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

بهترین قرص تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید از مکمل ویتامین C و ویتامین D استفاده کنید.

 

منابع: allinahealth، ۱۲۳dentist، cdc.gov، houstonmethodist، ckbhospital

کالابرگ الکترونیک