نقد و خلاصه سریال سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale)

نقد و خلاصه سریال سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale)


29 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی و خلاصه سریال «سرگذشت ندیمه (The Handmaid's Tale)»

سریال سرگذشت ندیمه محصول شبکه هولو، یکی پرمخاطب ترین سریال های درام سال های اخیر است که زندگی در ویران شهری به نام گیلاد را به تصویر می کشد. اگر تا به حال فرصت تماشای سریال سرگذشت ندیمه را پیدا نکرده اید، در این مقاله مجله کوروش بیشتر معرفی و خلاصه این سریال دلهره آور را بخوانید.

 

 

سریال سرگذشت ندیمه بهترین سریال درام مراسم امی

 

سریال سرگذشت ندیمه، محصول شبکه هولو ساخته بروس میلر است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته مارگارت اتوود ساخته شده است. پس از سفارش ساخت ۱۰ قسمت فصل اول این سریال، مراحل فیلمبرداری در اواخر سال ۲۰۱۶ شروع شد. پس از شروع پخش سریال سرگذشت ندیمه در سال ۲۰۱۷، ۳ فصل دیگر از این سریال نیز ساخته شد.

 

در ژوئیه ۲۰۱۹ نیز اعلام شد که سریال برای فصل چهارم نیز تمدید شده است. پخش فصل چهارم سرگذشت ندیمه در ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) شروع شد. در حالی که این سریال برای فصل پنجم هم تمدید شده، اخیرا اعلام شد، هولو و ام ‌جی ‌ام تصمیم دارند دنباله این سریال را بر اساس رمان «وصیت ها» نوشته مارگارت اتوود بسازند. اتوود در این رمان، به دنباله وقایع سرگذشته ندیمه پرداخته است.

 

سریال سرگذشت ندیمه در طی ۴ فصلی که از پخش آن گذشته، ۱۳ بار نامزد «جایزه امی ساعات پربیننده» از جمله به عنوان بهترین سریال درام شده است. سرگذشت ندیمه همچنین اولین مجموعه تلویزیونی محصول سرویس پخش اینترنتی هولو است که توانسته جوایزه مهمی را ببرد.

 

همینطور این سریال شبکه هولو اولین سریال پخش اینترنتی است که برنده جایزه امی ساعات پربیننده شده است. علاوه بر این، سرگذشت ندیمه برنده جایزه گلدن گلوب بهترین مجموعه تلویزیونی درام نیز شده است. الیزابت ماس با بازی خیره کننده خود در نقش جون آزبورن/ آفرد برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن نیز شده است.

 

 

مشخصات سریال «سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale)»

 

مشخصات سریال «سرگذشت ندیمه (The Handmaid's Tale)»

 

ژانر: دلهره آور، درام، علمی تخیلی، پاد آرمان شهری

سازنده: بروس میلر

بر پایه: رمان «سرگذشت ندیمه» نوشته مارگارت اتوود

بازیگران: الیزابت ماس، جوزف فاینز، ایوان استراهافسکی، الکسیز بلدل

آهنگساز: آدام تیلور

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعدا فصل ها: ۴ (تمدید برای فصل ۵)

تعداد قسمت ها: ۴۶

مدت زمان هر قسمت: ۴۵-۶۵ دقیقه

شبکه اصلی: هولو

IMDb: ۸،۴

راتن تومیتوز: ۸۳٪

 

 

خلاصه داستان:

 

سریال سرگذشت ندیمه بر اساس رمان پرفروشی به همین نام نوشته مارگارت اتوود، نویسنده کانادایی ساخته شده است. در سرگذشت ندیمه، حکومتی به نام «گیلاد» که در بخش هایی از کشور آمریکای امروزی به قدرت رسیده، یک رژیم بنیادگرای مسیحی را به وجود آورده که با زنان همچون دارایی های دولت رفتار می شود. در دوره ای که وقایع سریال سرگذشت ندیمه رخ می دهد، با توجه به فجایع زیست محیطی و آلودگی های شدید، نرخ زاد و ولد هم به شدت کاهش پیدا کرده است. حال‌ حکومت گیلاد برای افزایش دوباره جمعیت معدود زنانی که همچنان قدرت بارداری دارند را به بردگی گرفته است. آفرد (با نقش آفرینی الیزابت ماس) یکی از این زنان است. او که قبل از انقلاب گیلاد همسر و فرزندی داشته، مصمم است از زندگی در این دنیای وحشتناک جان سالم به در ببرد.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

معرفی و خلاصه کتاب سرگذشت ندیمه 

 

 

بهترین مینی سریال های نتفلیکس براساس امتیازات imdb

 

 

نقد و بررسی سریال «سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale)»

 

نقد و بررسی سریال «سرگذشت ندیمه (The Handmaid's Tale)»

 

تماشای سریال سرگذشت ندیمه، اقتباسی از رمان مارگارت اتوود از همان ابتدا تجربه راحتی نبود. بروس میلر، خالق سریال هم اصلا ماجراهای آفرد را قابل تحمل تر نکرده است. آفرد یکی از ندیمه هایی است که توسط فرماندهان دولت تمامیت خواه گیلاد به اسارت گرفته شده تا برای آنان فرزندی به دنیا بیاورد. علیرغم (یا شاید به دلیل) نمایش دلخراش ظلم و ستمی که در گیلاد برقرار است، فصل اول سریال سرگذشته ندیمه که کاملا به کتاب مارگارت اتوود وفادار بود، علاوه بر به دنبال داشتن تحسین همگان، جوایز زیادی را نیز به دست آورد. وقایع فصل اول سریال هولو تمام اتفاقات رمان اتوود را در بر می گرفت. و ۳ فصل بعدی آن هم راه کاملا جدایی را از رمان دنبال کرد. خط داستانی و پیچش های غیرمنتظره برخی اوقات چنان باعث سردرگمی بینندگان شد که انتقادات زیادی را روانه سازندگان سریال کرد.

برای کسانی که هنوز موفق به تماشای سریال سرگذشت ندیمه نشده اند باید بگوییم که این سریال وقایع آینده ای پادآرمان شهری را به تصویر می کشد که در آن ظلم و ستم فزاینده ای نسبت به زنان می شود. نمی توان برای به تصویر کشیدن هولناک زندگی زیر سایه حکومتی چنین مخوف خرده ای به سازندگان سریال گرفت. در عین حال، نقش آفرینی الیزابت ماس در نقش ندیمه ای به نام آفرد با نام واقعی «جون آزبورن» که حتی حق داشتن نام نیز از او گرفته شده، بسیاری دیدنی است. در حالی که سایر بازیگران سریال سرگذشت ندیمه نیز نقش آفرینی های چشم نوازی داشته اند. البته زبان تصویری تلخ سریال هم در خلق چنین فضای تیره و تاری نقش انکارناپذیری دارد. با این حال، این درام سیاه گاهی مستعد به تصویر کشیدن خشونتی زیاده از حد است.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال ما سقوط کردیم (we crashed) | سقوط یک امپراطوری

 

 

سرگذشت ندیمه، یک درام سیاه مملو از خشونت

 

سرگذشت ندیمه، یک درام سیاه مملو از خشونت

 

به این ترتیب، قابل تصور است که تنها طرفداران پروپاقرص سریال تماشای فصل چهارم آن را تاب آورده اند. «آزاردهنده» صفتی است که اغلب برای توصیف سرگذشت ندیمه به کار می رود. هر منتقدی که می خواهد این سریال را نقد کند، حتما به این کلمه برخورده است. چه صحنه ای باشد که جون به تنهایی وضع حمل می کند (که با از دست دادن خون زیاد نیمه جان می شود) و چه پزشکانی که اجساد را به دستور دولت قطعه قطعه می کنند، سرگذشت ندیمه همیشه در مرز ترس و دلهره آوری پیش می رود. به سختی می توان برای بسیاری از این صحنه های هولناک هدف واقعی قائل شد.

بسته به تحمل بینندگان در نقطه ای از فصل دوم یا سوم است که سریال به ورطه تکرار می افتد و صحنه های تکراری زیادی به نمایش در می آید که به سختی اطلاعات تازه ای به بینندگان می دهد. فصل اول اقتباس بروس میلر بیشتر به رمان مارگارت اتوود وفادار بود. فصلی که در آن ظهور گیلاد به صورت فشرده ای روایت شد و بینندگان هم با زندگی دردناک جون، ندیمه ای که به بردگی گرفته شده آشنا شدند. اغلب در قسمت های اول سریال او را در اتاق های تاریک و ماتم زده ای می دیدیم که گاهی نوری کدر هم بر آن می تابید تا همچنان او را به یاد خاطرات شیرین گذشته اش بیاندازد.

ولی فصل های بعدی سریال کاملا با رمان اتوود فاصله گرفتند و زوایای بیشتری از گیلاد را آشکار کردند. در جایی از فصل دوم صدای اُپرا وینفری را در نقش مجری اخبار یک رادیوی زیرزمینی می شنویم. در حالی که اساسا چنین تمهیداتی برای خلق جهان داستانی سریال انجام گرفته اند، ولی این راهکارها بسیاری اوقات، برعکس عمل کرده و خللی بر جهان خیالی وارد کردند.

 

 

سریال سرگذشت ندیمه، کابوسی باورپذیر

 

سریال سرگذشت ندیمه، کابوسی باورپذیر

 

در صحنه ای از سریال یکی از افسران حکومت گیلاد، در حین شکنجه جون، او را برای کَندن ناخن هایش آماده می کند. در حالی که تماشای این صحنه و دیگر صحنه های شکنجه، دلخراش و غیر قابل تحمل است، ولی به دلیلی (که نمی دانیم) همچنان به تماشای سریال ادامه می دهیم. هیچ برنامه تلویزیونی دیگر نتوانسته چنین ترکیبی از درام روانشناختی نفسگیر، موقعیت های دلهره آور و زنانی در تنگا قرار گرفته را به نمایش بگذارد. هیچ سریال تلویزیونی دیگری هم اینطور بر محوریت خوبی، بدی و زشتی شخصیت های اصلی زن تکیه نکرده است. شخصیت های زنی که هیچکدام بی نقص نیستند، از جمله جون با آن تصمیم های مأیوس کننده و خودخواهی های زیادش.

البته که کسی علاقه ای به شخصیت های سیاه و سفید ندارد، بلکه همچون همه ما که در دنیای خاکستری زندگی می کنیم، سریال سرگذشت ندیمه هم در همین نواحی خاکستری داستانی یافته که ارزش روایت را دارد. داستانی آکنده از قیام، دوستی و مادری و زنانی که برای به دست گرفتن کنترل دوباره جسم و جان و حقوق اولیه خود در جهانی تحت سلطه مردان مذهبی وارد کارزار شده اند. جون با بازی الیزابت ماس در مرکز هسته این گروه زنان انقلابی قرار دارد. اگر بازی تماشایی ماس نبود، احتمالا شخصیت جون هیچ وقت نمی توانست چنین باورپذیر باشد. الیزابت ماس به آن دندان های از خشم به هم فشرده و چشمان گشادش، غیرممکن ترین موقعیت ها (از فرارهای متعدد تا زنده ماندن از زخم مهلک گلوله) را هم باورپذیر کرده است.

 

 

اعجوبه ای به نام الیزابت ماس

 

اعجوبه ای به نام الیزابت ماس

 

الیزابت ماس همین ترفند را در سریال «مد من (Mad Men)» نیز به کار برده بود. او در نقش پِگی اولسون نقش آفرینی کرده بود که اگرچه ظاهری نرم و لطیف داشت، ولی بینندگان در همان فصل اول قدرت اراده شخصیت او را دیدند. او نقش زنی را ایفا کرد که نشان داد برای پیشرفت در محیطی کاملا تحت سلطه مردانه می تواند دست به هر کاری بزند. وقتی هم که سریال به پایان خود نزدیک می شد، پگی را در راه تبدیل شدن به یک مدیر تبلیغاتی قدرتمند می دیدیم.

جون هم چنین است. او در تمام موقعیت ها شخصیت قوی خود را حفظ کرده و پس از پشت سر گذاشتن سختی های زیاد، حالا به فرشته ای انتقامجو تبدیل شده است. چنانچه در اوایل فصل اول او را در حین قوت قلب دادن به دختری می بینم که می خواهد از متجاوزانش انتقام بگیرد. الیزابت ماس نه تنها جلوی دوربین حضوری تاثیرگذار دارد، بلکه کارگردانی او در قسمت سوم فصل چهارم نشان داد که او پشت دوربین هم اثرگذار است.

حتما بخوانید  نقد و بررسی تریلر و خلاصه فیلم موربیوس (Morbius)

این قسمت با فضاسازی های سبک طبیعت بی جان، تصویرسازی های جذاب و حضور دوباره نیک بلین (راننده فرمانده)، از جذاب ترین قسمت های سریال سرگذشت ندیمه به حساب می آید.‌ بروس میلر، سازنده سریال هم در اظهارنظری اعلام کرده که تا زمانی که ماس بخواهد، او هم به ساخت سریال ادامه می دهد. در حالی که این روزها قهرمانان زن معدودی در برنامه های تلویزیونی حضور دارند، الیزابت ماس با استعداد و قریحه بی نظیر خود توانسته هر چه بیشتر شخصیت های خود (سوای ضعف های نویسندگی) را باورپذیر جلوه دهد. حالا که بسیاری با فاصله گرفتن داستان سریال سرگذشت ندیمه از رمان اتوود سرخورده شدند، حضور او در مجموعه دلیل خوبی برای تماشای فصل بعدی این درام دلهره آور است.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال سرگذشت ندیمه

 

نظر منتقدان درباره سریال سرگذشت ندیمه

 

سریال سرگذشت ندیمه از زمان پخش به شدت مورد توجه قرار گرفته است. سرگذشت ندیمه در بین ۱۰۰ سریال برتر قرن بیست و یکم به انتخاب نشریه «گاردین» در رتبه ۲۵ام قرار گرفته است. وبسایت «راتن تومیتوز» که به فصل اول سرگذشت ندیمه امتیاز ۹۴٪ را از روی ۱۲۵ نقد و بررسی داده، در برآیند آرای خود نوشت: «سریال سرگذشته ندیمه، سریالی مجذوب کننده و سرزنده است. سریالی که یک اقتباس ماندگار از رمان پادآرمان شهری مارگارت اتوود به حساب می آید و با نقش آفرینی خارق العاده الیزابت ماس نیز همراه است.»

دانیل فاینبرگ از «هالیوود ریپورتر» نیز در زمان پخش سرگذشته ندیمه در بهار ۲۰۱۷، آن را «احتمالا بهترین سریال تلویزیونی فصل بهار» نامید. جن چنی از نشریه «ولچر» نیز ضمن نقد بسیار مثبت خود، سرگذشت ندیمه را اقتباس وفادارانه ای از کتاب مارگارت اتوود دانست که لایه های جدیدی از زندگی در دنیای مخوف گیلاد را به تصویر کشیده است. او در ادامه نقد خود نوشت: «این سریال با ضربآهنگی حساب شده و مملو از جزئیات، خشونت و کیفیت بصری اعجاب انگیز خود،‌ در هر لحظه مملو از تعلیق است، به طوری که در هر قسمت به سختی به بیننده اجازه نفس کشیدن می دهد.»

تا به حال، مقایسه زیادی بین واقعیت های امروز دنیا و وقایع سریال سرگذشته ندیمه شده است. از جمله بسیاری وقایع سریال را با جریان های افراط گرای سلفی و وهابی همچون داعش مقایسه کرده اند. بر اساس قوانین گروه حکومت اسلامی، با زنان اقلیت های مذهبی همچون برده رفتار می شود. گزارش های هولناکی نیز در دست است که نشان می دهد که بسیاری از این زنان در زمان اسارت به دست ستیزه جویان این گروه های خشن علاوه بر آنکه همچون بردگان جنسی به کار گرفته شدند، تبدیل به ابزارهایی برای فرزندآوری نیز شده اند.

 

 

سرگذشت ندیمه: نفسگیر و اثرگذار، ولی دلخراش

 

سرگذشت ندیمه: نفسگیر و اثرگذار، ولی دلخراش

 

برخی منتقدان به تصویر کشیده شدن خشونت عریان به خصوص در فصل دوم سریال سرگذشت ندیمه را زیاده روی دانسته اند. سوفی گیلبرت از نشریه «آتلانتیک» نوشت: «در اولین قسمت [فصل دوم] به نقطه ای رسیدم که حس کردم دیگر بیش از این نمی توانم تحمل کنم.» لیزا میلر از وبسایت «The Cut» نیز نوشت: «من حین تماشای این فصل سریال اکثر اوقات صدا را می بستم و سریال را سریع جلو می زدم. در این حال از خودم می پرسیدم، چرا دارم سریال را تماشا می کنم؟ چون همه اینها [خشونت های به تصویر درآمده] زیاده از حد و بدون توجیه بودند.»

کلی لاولر از «USA Today» در مورد فصل سوم سریال سرگذشت ندیمه نوشت: «فصل جدید قدرت پیش برنده بالاتری داشته و بیشتر قابل تماشا است. اگرچه همچنان به قدرت فصل اول نمی رسد. ولی سرگذشت ندیمه جای پای خود را محکم کرده و در مسیر تازه ای قدم گذاشته است.» با این حال، دانیل فاینبرگ از «هالیوود ریپورتر» ضمن آنکه از بازی فوق العاده خوب الیزابت ماس و فیلمبرداری سریال ستایش کرد، از خط داستانی سریال انتقاد کرد و آن را ‌«به طرز مأیوس کننده ای تکراری» دانست. این منتقد در ادامه نقد خود نوشت: «[فصل سوم سرگذشت ندیمه] هنوز گاهی اوقات قوی است، ولی به ندرت جذابیت لازم را دارد.»

وبسایت «راتن تومیتوز» نیز در برآیند نقدهای خود درباره فصل چهارم سریال سرگذشت ندیمه نوشت: «الیزابت ماس بهتر از همیشه است، ولی داستان پردازی نامنسجم و حسِ ویرانگر آخرالزمانی آن شاید برای بسیاری از بینندگان تلخ تر از آن باشد که بخواهند از تماشای فصل چهارم سریال سرگذشت ندیمه لذت ببرند.»

 

 

بیشتر بخوانید:

 

نقد و بررسی سریال زندگی پس از مرگ/ After Life

 

 

نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل

 

 

منبع: smh، wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک