۳ مدل طرز تهیه شیرینی گل مینا ساده و رنگی مخصوص عید نوروز

۳ مدل طرز تهیه شیرینی گل مینا ساده و رنگی مخصوص عید نوروز


25 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی گل مینا
فهرست محتوا پنهان

شیرینی گل مینا یک نوع شیرینی مخصوص عید با ماندگاری بالا است که به شکل «گل مینا» تهیه می‌شود و از همین رو ظاهر بسیار جذابی برای پذیرایی دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۳ روش آسان طرز تهیه شیرینی گل مینا با پودر کاسترد، بدون پودر کاسترد و با پودر بادام که هم در فر و بدون فر آماده می‌شود را برای شما آماده کرده‌ایم. همچنین همه فوت و فن‌های درست کردن این شیرینی ویژه عید را به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی گل مینا با پودر کاستارد

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کره نرم شده در دمای اتاق ۲۰۰ گرم
پودر قند ۱۰۰ گرم
پودر کاستارد ۴ قاشق غذاخوری
آرد گندم ۳۰۰ گرم
آرد ذرت ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
بیکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
پوست لیموترش رنده شده ۱ قاشق چای‌خوری
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت شیرینی گل مینا در فر: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی گل مینا

مراحل طرز تهیه شیرینی گل مینا

برای تهیه شیرینی گل مینا ابتدا باید تمام مواد یخچالی را از ۲ ساعت قبل در دمای محیط بگذارید تا با محیط هم دما شوند. مراحل طرز تهیه این شیرینی مخصوص عید و مهمانی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ کره، پودر قند، وانیل و پوست لیمو را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی گل مینا به روش بازاری باید کره نرم شده در دمای اتاق را با پودر قند (طرز تهیه پودر قند) ترکیب کنید و با دور تند همزن برقی بزنید تا کرم رنگ و حجیم شود. کره را حین هم زدن مدام با لیسک دورگیری کنید تا تمام کره هم بخورد. در ادامه وانیل و پوست لیمو ترش رنده شده را نیز به ترکیب کره و پودر قند اضافه کنید و مواد را دوباره با دور تند همزن برقی هم بزنید.

برای تهیه کره، قند و وانیل به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله دوم؛ زرده تخم مرغ را به سایر مواد اضافه کنید

در این مرحله باید زرده تخم مرغ را که با دقت از سفیده جدا کرده‌اید و هم دمای محیط است را به ترکیب کره و پودر قند اضافه کنید و دوباره مواد را با دور تند همزن برقی مخلوط کنید.

می‌توانید تخم مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ پودر کاستارد را به مواد شیرینی اضافه کنید

بعد از این که تخم مرغ به خوبی با مواد شیرینی ترکیب شد، باید پودر کاستارد را به تدریج اضافه کنید و در این حین مدام با دور کند همزن مواد را مخلوط کنید و بعد همزن را خاموش کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله نباید مواد را بیش از حد با همزن مخلوط کنید.

مرحله چهارم؛ مواد خشک را اضافه و خمیر شیرینی را درست کنید

در این مرحله باید آرد گندم، آرد ذرت و بیکینگ پودر را با هم ترکیب و ۲ تا ۳ بار الک کنید. در ادامه مواد خشک را در چند مرحله به سایر مواد داخل کاسه اضافه کنید. مواد خمیر را با نوک انگشتان دست مخلوط کنید و کمی ورز دهید تا خمیر منسجم شود و به دست نچسبد. یادتان باشد خمیر را زیاد ورز ندهید چون روغن می‌اندازد و در نهایت شیرینی بعد از پخت سفت می‌شود و ترک می‌اندازد. خمیر را در یک سلفون بپیچید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خمیر استراحت کنید.

حتما بخوانید  9 روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر برای مدت طولانی

می‌توانید آرد گندم، آرد ذرت و بیکینگ پودر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ خمیر شیرینی را به شکل گل مینا قالب بزنید

در این مرحله ابتدا باید فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس برای تهیه شیرینی گل مینا باید از کاتر گل مینای فشاری استفاده کنید. برای این کار باید خمیر را بین دو کیسه نایلون قرار دهید و با وردنه صاف کنید. ضخامت خمیر باید ۲ سانتی‌متر باشد. سپس پلاستیک را بردارید و با قالب گل مینا شیرینی را به صورت گل برش دهید. می‌توانید از کاترهای بزرگ و کوچک در اندازه‌های مختلف استفاده کنید.

برای این که شیرینی شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند می‌توانید چند عدد مروارید خوراکی روی شیرینی‌ها قرار دهید.

مرحله ششم؛ خمیر قالب زده را در سینی فر بچینید

سینی فر را با کمی روغن چرب کنید یا کف آن یک لایه کاغذ روغنی قرار دهید. سپس خمیرهای قالب زده شیرینی را با کمی فاصله در سینی بچینید.

مرحله هفتم؛ شیرینی‌ گل مینا را بپزید

سینی شیرینی‌ گل مینا را در طبقه وسط فر قرار دهید و اجازه دهید شیرینی‌های شما برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزند. سپس سینی را از فر خارج کنید و چند دقیقه صبر کنید تا شیرینی‌ها خنک شوند و بعد آن‌ها را از سینی جدا کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی گل مینا با پودر بادام

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۳۲۰ گرم
کره نرم شده در دمای اتاق ۲۰۰ گرم
پودر قند ۸۰ گرم
پودر بادام ۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ در دمای اتاق ۲ عدد
پودر کاکائو به مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه شیرینی گل مینا با پودر بادام

طرز تهیه شیرینی گل مینا با پودر بادام

برای تهیه شیرینی گل مینا با پودر بادام باید قبل از هر کاری مواد یخچالی را در دمای محیط قرار دهید تا با محیط هم دما شوند. در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی گل مینا با آرد بادام را دنبال کنید.

مرحله اول؛ کره، پودر قند، تخم مرغ و وانیل را با همزن بزنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی گل مینا با پودر بادام باید کره نرم شده در دمای اتاق را با پودر قند مخلوط کنید و با دور تند همزن برقی هم بزنید تا پوک و سبک شود. سپس زرده تخم مرغ هم دمای محیط و وانیل را هم اضافه کنید و دوباره مواد را با همزن مخلوط کنید تا تبدیل به یک مایه کرم رنگ شوند.

مرحله دوم؛ پودر بادام و آرد را اضافه کنید

در ادامه پودر بادام را اضافه کنید و مواد را با لیسک مخلوط کنید در حدی مایه یکدست شود. سپس آرد سفید ۲ یا ۳ بار الک شده را اضافه کنید و مواد را با دست مخلوط کنید تا خمیری نرم و لطیف ایجاد شود. خمیر در یک پلاستیک یا سلفون بپیچید و آن را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید.

مرحله سوم؛ خمیر شیرینی را قالب بزنید

در این مرحله خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و آن را به ۲ قسمت تقسیم کنید. در یک قسمت زعفران و در یک قسمت دیگر خمیر پودر کاکائو بریزید. خمیرها را کمی با نوک انگشتان ورز دهید تا با پودر کاکائو و زعفران ترکیب شوند. سپس خمیر را با وردنه پهن کنید، ضخامت خمیر باید ۲ سانتی‌متر باشد. خمیرهای کاکائویی و زعفرانی را با کاتر گل مینا قالب بزنید.

در صورت تمایل می‌توانید پودر کاکائو و زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ شیرینی گل مینا را در فر بپزید

بعد از آماده کردن خمیر شیرینی باید کف سینی فر را کمی چرب کنید یا کف سینی یک کاغذ روغنی بیندازید. سپس شیرینی‌ها را در سینی فر بچینید و برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فری که از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم شده، بپزید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه استاک مرغ، استاک گوشت و استاک سبزیجات به روش حرفه ای

مواد لازم برای تهیه شیرینی گل مینا بدون کاسترد

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کره نرم شده در دمای اتاق ۷۰ گرم
پودر قند ۵۰ گرم
آرد سفید ۱۷۰ گرم
تخم مرغ هم‌دمای محیط ۱ عدد
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه شیرینی گل مینا دو رنگ بدون پودر کاستارد

برای تهیه شیرینی گل مینا بدون پودر کاستارد از ۱۵ دقیقه قبل فر را با دمای ۱۷۵درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. مواد شیرینی را از ۲ ساعت قبل در محیط آشپزخانه قرار دهید تا هم دمای محیط شوند. سپس کره نرم شده در دمای اتاق، پودر قند و وانیل را با همزن برقی بزنید تا حجیم و سبک شود. تخم مرغ را به این ترکیب اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا بافتی حجیم و کرمی پیدا کند.

در ادامه آرد سفید را ۳ بار الک کنید و در چند مرحله به این مایه اضافه کنید. مایه شیرینی را با نوک انگشتان ترکیب کنید و ورز بدهید تا خمیر شیرینی آماده شود. به خاطر داشته باشید که خمیر به هیچ عنوان نباید زیاد ورز داده شود، زیرا این کار موجب روغن انداختن آن می‌شود.

زمانی که خمیر آماده شد آن را به دو قسمت تقسیم کنید. بخشی از خمیر را با پودر کاکائو ترکیب کنید و قسمت دیگر را ساده بگذارید. سپس خمیرها را در پلاستیک یا سلفون بپیچید و نیم ساعت در یخچال بگذارید. در ادامه خمیرها را روی سطح کار با وردنه به ضخامت ۲ سانتی‌متر پهن کنید و با قالب مخصوص گل مینا قالب بزنید.

سپس کف سینی فر یک کاغذ روغنی بگذارید، خمیرهای قالب زده را در سینی فر بچینید و سینی را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. در ادامه سینی را از یخچال خارج کنید و در فر قرار دهید و اجازه دهید شیرینی‌ها برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند. بعد از آماده شدن شیرینی صبر کنید تا شیرینی‌ها خنک شوند و بعد آن‌ها را از سینی جدا کنید؛ این کار از شکستن و خرد شدن شیرینی گل مینا جلوگیری می‌کند.

روش تهیه شیرینی گل مینا بدون فر

برای تهیه شیرینی گل مینا بدون فر باید یک قابلمه بزرگ را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و یک سه پایه فلزی داخل آن بگذارید. حالا درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا فضای داخل قابلمه از ۱۰ دقیقه قبل گرم شود. سپس سینی شیرینی‌ها را روی سه پایه قرار دهید و درب قابلمه را ببندید. حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی‌‌های گل مینا روی شعله ملایم گاز بپزند و آماده شوند.

نکات و فوت فن‌های طرز تهیه شیرینی گل مینا

نکات و فوت فن‌های طرز تهیه شیرینی گل مینا

  • برای تهیه شیرینی گل مینا باید قسمت سبز رنگ پوست لیمو ترش را رنده کنید، در صورتی که از قسمت سفید رنگ پوست لیمو استفاده کنید، طعم شیرینی شما تلخ و بدمزه می‌شود.
  • به منظور تهیه شیرینی گل مینای رنگی می‌توانید از چند قطره رنگ مجاز خوراکی، زعفران دم کرده یا پودر کاکائو استفاده کنید.
  • برای این که شیرینی گل مینا را راحت‌تر قالب بزنید، باید خمیر را برای ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد شود و بعد آن را قالب بزنید.
  • شیرینی گل مینا بافت فوق‌العاده ترد و شکننده‌ای دارد، بنابراین وقتی سینی فر را بیرون آوردید صبر کنید شیرینی کاملا سرد شود و بعد آن را از سینی جدا کنید.
  • برای تهیه شیرینی گل مینا با روغن جامد باید کره را حذف کنید و به جای آن از همان مقدار روغن جامد استفاده کنید. می‌توانید روغن جامد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی گل مینا

چرا نباید خمیر شیرینی گل مینا را زیاد ورز دهیم؟

در صورتی که خمیر شیرینی گل مینا را زیاد ورز دهید، خمیر روغن می‌اندازد و شیرینی شما بعد از پخت سفت می‌شود و ترک برمی‌دارد.

چرا شیرینی‌ گل مینا خشک میشه؟

اگر برای پخت شیرینی گل مینا از مقداری آرد زیادی استفاده کنید یا در زمان پخت شیرینی حرارت فر را زیاد کنید، ممکن است شیرینی شما بیش از حد خشک شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

کالابرگ الکترونیک