نقد و بررسی سریال سیلیکون ولی (Silicon Valley)

 نقد و بررسی سریال سیلیکون ولی (Silicon Valley)


19 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال سیلیکون ولی

سریال «سیلیکون ولی» یکی از بهترین مجموعه های کمدی سال های اخیر است که با دستمایه قرار دادن زندگی اعجوبه های فناوری و استارتاپ ها، بینندگان پرشماری به دست آورده و به شدت هم مورد توجه اهالی فناوری و همینطور منتقدان قرار گرفته است. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش به نقد و بررسی سریال سیلیکون ولی می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

 

سیلیکون ولی؛ جذاب‌ترین سریال سال‌های اخیر شبکه HBO

 

سریال «سیلیکون ولی (Silicon Valley)» یکی جذاب ترین سریال های سال‌های اخیر شبکه HBO است. سازندگان این مجموعه را مایک جاج، جان السچلر و دیو کرینسکی تشکیل می دادند. پخش این مجموعه تلویزیونی کمدی از ۶ آوریل ۲۰۱۴ در شبکه اچ بی او شروع شد و برای ۶ فصل و ۵۳ قسمت ادامه یافت. آخرین قسمت سریال سیلیکون ولی نیز ۸ دسامبر ۲۰۱۹ پخش شد. این سریال دنبال کردن زندگی ریچارد هندریکز، یک برنامه نویس نابغه، فرهنگ سیلیکون ولی، مهد فناوری امروز جهان را دستمایه قرار داده است.

هندریکز برنامه نویسی است که تصمیم می گیرد، شرکت نوپایی را در سیلیکون ولی راه اندازی کند و تمام سریال هم کشمکش های او را در دنیای شرکت های نوپا (استارتاپ ها) نشان می دهد. سریال سیلیکون ولی از زمان پخش نظر مثبت اکثر منتقدان را جلب کرده و بارها برای نویسندگی و طنز جذابش مورد ستایش قرار گرفته است. سریال سیلیکون ولی همچنین بارها نامزد جوایز تلویزیونی مختلفی از جمله پنج نامزدی پیاپی جایزه امی ساعات پربیننده در بخش بهترین سریال کمدی شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال زندگی پس از مرگ/ After Life «

 

 

شناسنامه سریال «سیلیکون ولی (Silicon Valley)»

 

شناسنامه سریال «سیلیکون ولی (Silicon Valley)»

 

ژانر: کمدی

سازندگان: مایک جاج، جان السچلر و دیو کرینسکی

بازیگران: توماس میددیچ، تی. جی میلر، جاش برنر، مارتین استار، کمیل نانجیانی، کریستوفر ایوان ولش، آماندا کرو، ژاک وودز

زبان اصلی:‌ انگلیسی

محصول کشور: آمریکا

تعداد فصل ها: ۶

تعداد قسمت ها: ۵۳

شبکه اصلی: HBO

IMDb: ۸،۵

راتن تومیتوز: ۹۳٪

 

خلاصه داستان:

 

سریال سیلیکون ولی ماجراجویی های برنامه نویسی به نام ریچارد هندریکز و دوستان باهوشش را در مهد فناوری جهان، منطقه سیلیکون ولی در کالیفرنیا نشان می دهد. ریچارد می خواهد استارت آپ خود «پاید پایپر (Pied Piper)» را از صفر به همه چیز برساند.

 

 

نگاهی طنزآلود به زندگی اهالی سیلیکون ولی

 

نگاهی طنزآلود به زندگی اهالی سیلیکون ولی

 

سریال «سیلیکون ولی» یکی از جذاب ترین محصولات تلویزیونی شبکه HBO در سال های اخیر بوده که با نگاهی پرشوخ و شنگ و اغراق شده به آدم های فعال در صنعت فناوری مخاطبان بی شماری را به دست آورده است. اگر آشنایی چندانی با منطقه مشهور به «دره‌ سیلیکون» ندارید، باید بگوییم که دره‌ سیلیکون نام غیررسمی منطقه ای است که محل حضور برخی از بزرگترین شرکت های فناوری جهان است. بسیاری از شرکت های بزرگ جهان از گوگل و مایکروسافت تا اپل در این منطقه دفتر دارند و کار خود را هم از همینجا شروع کردند.

به این جهت، دره سیلیکون که طی سال های اخیر به قطب اول فناوری جهان تبدیل شده، محل گردهم آمدن برخی از خلاق ترین و زبده ترین مغزهای دنیای فناوری است و هر کسی که سودای ماجراجویی در دنیای فناوری را دارد روزی گذرش به این منطقه در ایالت کالیفرنیای آمریکا می افتد. سریال سیلیکون ولی نیز فرآیند تلاش های چند جوان به نام های ریچارد، جرد، دینش و گیلفویل برای موفقیت در مهد فناوری جهان را به تصویر کشیده است.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم میناری (Minari) | رویای آمریکایی یک خانواده آسیایی

ریچارد پس از ورود به سیلیکون ولی در خانه گروهی که صاحب آن شخص سوءاستفاده گری به نام ارلیک باکمن است زندگی می کند. ریچارد که برنامه نویسی خوش ذوق است، می خواهد با راه اندازی یک شرکت شخصی به نام «پاید پایپر»، محصولات اختصاصی خودش را به بازار عرضه کند.

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال خانم میزل شگفت انگیز «

 

 

ماجراجویی های ریچارد و دوستانش در سیلیکون ولی

 

 ماجراجویی های ریچارد و دوستانش در سیلیکون ولی

 

ریچارد به همراه دوستانش که با بسیاری از آنها در خانه ارلیک آشنا شده، متوجه می شود که نرم افزاری که برنامه آن را نوشته، می تواند کاربرد بالایی داشته و به طبع، ارزشی چند ده میلیون دلاری در بازار فناوری به دست بیاورد. اینجاست که ماجراهای ریچارد و دوستانش با ورود بسیاری از مدیران شرکت های سودجو ابعاد جالب و خنده داری پیدا می کند. شخصیت های سریال سیلیکون ولی با این اتفاقات تازه دائم در موقعیت های عجیب و خنده داری قرار می گیرند که ضمن پیش بردن داستان به شدت هم خنده دارند.

 

این شوخی های سریال به لطف شخصیت پردازی بسیار خوب و سنجیده سازندگان مجموعه موثر و گیرا از آب در آمدند. شخصیت های رنگارنگ سیلیکون ولی که به نوعی نماینده ای از آدم های منطقه دره سیلیکون هستند، با تنوع خود به خوبی تصویری کامل از آنچه در دره‌ سیلیکون رخ می دهد را پیش روی بینندگان گذاشته است. با این حال، این تنوع شخصیت ها آنقدری نیست که جلوی شخصیت پردازی موثر و همینطور همذات پنداری را بگیرد.

 

سیلیکون ولی را باید سریالی سرگرم کننده ای بدانیم که برخلاف بسیاری از سریال های تلویزیونی پربیننده HBO، هیاهوی زیادی پیرامونش درنگرفته است. داستانی سرراست، شخصیت های نه چندان پیچیده و حتی تصویرسازی های معمولی با وجودی که ساده اند، ولی در عین حال نگاهی سرشار از اغراق دارند و در اوج سادگی، جذاب و درگیرکننده اند. همین شخصیت پردازی ها و روایتی یکدست باعث شده که مخاطب ارتباط خوبی با دنیای سریال برقرار کند. دنیایی که گویی با واقعیت های دره سیلیکون به شدت همخوانی دارد. بزرگانی همچون بیل گیتس هم با واکنش خود نسبت به سریال سیلیکون ولی بر این موضوع صحه گذاشته اند.

 

 

همخوانی سریال سیلیکون ولی با واقعیت های صنعت فناوری

 

نویسندگی خلاقانه سریال هم باعث شده تا حتی بینندگانی که از دانش فناوری زیادی برخوردار نیستند هم چندان از داستان آن فاصله نگیرند. در کنار این، سیلیکون ولی به خوبی حال و هوای دنیای استارتاپ ها و کارهای گروهی خلاقان صنعت فناوری را به تصویر کشیده است. قطعا یکی از دلایل موفقیت سریال در این امر، تجارب شخصی یکی از نویسندگان آن مایک جاج است. جاج که یکی از سازندگان و نویسندگان مجموعه است، قبلا برنامه نویسی بوده که در گوگل و بسیاری از غول های فناوری دره سیلیکون فعالیت کرده است.

 

نهایتا بازی های بسیار خوب و دلچسب و گروه متوازن بازیگران سریال سیلیکون ولی هم در موفقیت آن نقش به سزایی ایفا کرده است. خصوصا بازی بازیگران اصلی سریال همچون توماس میدلدیچ (در نقش ریچارد هندریکز)، تی جی میلر (در نقش ارلیش بارکمن)، زک وودز (در نقش دونالد دان) و سرانجام کومیل نانجیانی (در نقش دنیش چاتای) که همه در کنار وفاداری عمیق به شخصیت داستانی خود به خوبی از عهده به تصویر کشیدن زندگی و دلمشغولی های آدم های جالب سیلیکون ولی برآمدند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه داستان سریال «میدان سرخ»

 

 

این مطالب را هم بخوانید:

 

 

نقد و بررسی فیلم قهرمان اصغر فرهادی

 

نقد و بررسی فیلم تیتان برنده نخل طلای کن ۲۰۲۰

 

 

نظر منتقدان درباره سریال«سیلیکون ولی (Silicon Valley)»

 

نظر منتقدان درباره سریال«سیلیکون ولی (Silicon Valley)»

 

سریال سیلیکون ولی از شروع پخش مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. وبسایت راتن تومیتوز به فصل اول این مجموعه کمدی HBO امتیاز ۹۵٪ را داد. در برآیند نقدهای این وبسایت آمده است: «سیلیکون ولی کاملا فضایی نزدیک به واقعیت و غالبا خنده داری به صنعت فناوری دارد. سازندگان این سریال به خوبی از تجربه های واقعی مایک جاج (یکی از سازندگان مجموعه) برای خلق حال و هوای دره سیلیکون بهره برده اند.»

 

تیم گودمن از نشریه هالیوود ریپورتر هم در نقد خود نوشت: « HBOبا ساخته مایک جاج توانست یکی از بهترین و خنده دارترین کمدی سال های اخیر را بسازد.» مت راش ازTV Guide نیز درباره سریال سیلیکون ولی نوشت: «طنز ماهرانه و واقع گرایانه و همخوانی [آن با واقعیت ها] که به ساخته دیگر جاج «محیط اداره» کمک کرد تا چنین طرفداران پروپاقرصی پیدا کند، در سیلیکون ولی هم ابعاد جذاب دیگری پیدا کرده که باعث می شود، این مجموعه را حتی معادلی برای سریال تئوری بیگ بنگ ولی این بار برای خوره های اجتماعی گریز کامپیوتر بدانیم.»

 

برایان تالریکو از وبسایت راجر ایبرت نیز ضمن تمجید از شوخی های سریال، از پیشبرد آهسته شخصیت های داستان در قسمت اول و همینطور تکیه غیرمعمول آن بر کلیشه های رایج فناوری همچون واهمه خوره های کامپیوتر در برخورد و نزدیکی به زنان جذاب یا ترس و وحشت کارآفرینان جوان از پتانسیل های واقعی کارشان و… انتقاد کرد. این منتقد در ادامه نقد و بررسی خود شخصیت های سریال را هم سطحی و غیرواقعی دانست.

 

دیوید آیرباک از وبسایت اسلات هم در اظهارنظری مشابه داستان سریال را آنقدری جسورانه و روبه جلو ندانست که بخواهد ریسکی یا تفسیری گزنده از صنعت فناوری باشد. نظری که ظاهرا ایلان ماسک، مالک برخی از غول های سیلیکون ولی همچون تسلا و اسپیس ایکس و بسیاری شرکت های دیگر هم با آن موافق است.

 

 

جمع بندی نهایی

 

سیلیکون ولی سریالی جذاب است که بسیاری از رخدادهای واقعی صنعت فناوری در آن به شکل جالبی بزرگنمایی شده اند و این اغراق ها به خوبی در کنار موقعیت های بامزه و غیرمنتظره باعث خنده داری این مجموعه تلویزیونی کمدی شده اند. در کنار اینکه سیلیکون ولی با هدف کمدی گاهی از ابزار بزرگنمایی استفاده کرده، ولی به همان نسبت واقع گرایانه هم است.

زندگی و دلمشغولی های برنامه نویسان و آدم های خلاق حوزه فناوری آنقدر خوب در سیلیکون ولی بازآفرینی شده اند که هر کسی که خوره فناوری در هرجای دنیا باشد می تواند با مجموعه و شخصیت های آن همذات پنداری کند. اگر به دنبال یک سریال سرگرم کننده و جذاب هستید که سرشار از اتفاقات خنده دار و موقعیت های بامزه باشد و در کنار آن رخدادهای واقعی هم در آن دستمایه قرار گرفته باشند، حتما توصیه می کنیم نگاهی به این مجموعه کمدی جذاب و خنده دار HBO بیندازید.

 

 

منبع: wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک