۲ طرز تهیه خورش شیش انداز گیلانی + فیلم آموزش تهیه

۲ طرز تهیه خورش شیش انداز گیلانی + فیلم آموزش تهیه


31 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش شش انداز و فوت و فن های پخت آن در شهرهای مختلف

خورش شیش انداز یا شش انداز را یکی از انواع خورش محلی گیلانی می‌دانند ولی در شهرهای دیگر از جمله، شیراز، زنجان، قزوین، مازندران و … هم تهیه می‌شود. این غذای ایرانی خوشمزه که جزو انواع غذا با رب انار است مخصوص و باب طبع گیا‌هخوارهاست، چون از هیچ گوشتی در آن استفاده نمی‌شود. در گیلان برای غذای چهارشنبه سوری هم خورش شیش انداز درست می‌کنند. ما ۲ دستور اصلی طرز تهیه شش انداز گیلانی و شیرازی را در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش به شما یاد می‌دهیم.

 

خورشت شیش انداز را با گوشت درست کنیم یا بدون گوشت؟

 

یعنی می‌توانید شیش انداز گوشت هم درست کنید ولی در دستور پخت اصلی آن، گوشت وجود ندارد. با این همه شما هرگز سلیقه و طبع خود را در آشپزی نادیده نگیرید. علاوه بر این، در طرز تهیه شیش انداز می‌توان از سبزیجات متنوعی هم استفاده کرد. خورش شیش انداز بادمجان، شیش انداز هویج، شیش انداز لبو، شیش انداز کدو، شیش انداز خرما و … انواع مختلفی از این خورش هستند که هر کدام را دوست داشتید، می‌توانید درست کنید.

 

 

طرز تهیه شیش انداز گیلانی

 

طرز تهیه شیش انداز بادمجان گیلانی بدون گوشت

 

مواد لازم

 

بادمجان: ۵ عدد متوسط

گردو: ۳۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد بزرگ

رب انار (ترش یا ملس): ۲ قاشق غذاخوری

حتما بخوانید  طرز تهیه کشک بادمجان رژیمی مجلسی و خوشمزه به 2 روش

زردچوبه، نمک، فلفل و دارچین: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

2 طرز تهیه خورش شش انداز و فوت و فن های پخت آن در شهرهای مختلف

 

مرحله اول

 

بادمجان‌‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای یا نگینی خرد کنید. آنها را به نمک آغشته کنید تا وقتی که آب قهوه‌ای آن جدا شود. ۳۰ دقیقه بعد آنها را بشویید و خشک کنید.

مغز گردو را پودر یا خرد کنید. یک تابه را روی حرارت بگذارید و گردو را در تابه بریزید و به آن زردچوبه، نمک، فلفل و دارچین اضافه کنید و تفت دهید. رب انار را اضافه کنید. ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب اضافه کنید. بعد از اینکه آب جوش آمد، حرارت را کم کنید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه آب، گردو و رب انار بجوشد تا به روغن بیفتد.

 

 

مرحله دوم

 

پیاز را نگینی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیاز‌ها را در آن سرخ کنید تا وقتی که سبک و طلایی شود. بادمجان‌های نگینی شده را اضافه کنید و تفت دهید. پیاز و بادمجان سرخ شده را به مخلوط بالا اضافه کنید. بعد از اینکه شروع به جوشیدن کرد، به مدت ۴۰ دقیقه دیگر روی شعله قرار دهید تا کاملا بپزد.

 

 

طرز تهیه شیش انداز شیرازی یا شش انداز هویج

 

 

2 طرز تهیه شیش انداز شیرازی و گیلانی بدون گوشت

 

مواد لازم

 

هویج: ۵۰۰ گرم

تخم مرغ: ۳ عدد بزرگ

پیاز: ۱ عدد

آب نارنج: ۵ قاشق غذاخوری

نمک  فلفل: به میزان لازم

کره و روغن: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

برای تهیه شش انداز هویج، ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. هویج‌ها را بشویید. پوست آنها را بگیرید و رنده کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید. بعد از اینکه طلایی و سبک شدند، هویج را اضافه کنید. بعد از اینکه آب هویج خشک شد، کمی کره، آب نارنج، نمک و فلفل را اضافه کنید و تفت دهید. تخم مرغ‌ها را اضافه کنید. می‌توانید سفیده و زرده را بزنید یا اینکه مدل نیمرو، زرده‌ها را به همان شکل نگه دارید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند. شش انداز هویج را می‌توانید به عنوان صبحانه هم درست کنید.

حتما بخوانید  10 روش های تمیز کردن پشت قابلمه تفلون، چدن، مسی و ...

 

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش شیش انداز

 

خورش شش انداز و فوت و فن های پخت آن

 

  • در طرز تهیه خورشت شیش انداز گیلانی بعد از اضافه کردن رب انار، از مقداری نعنا هم می‌توان استفاده کرد. نعنا خشک به غذا، عطر و طعم بسیار خوبی خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قیمه مجلسی با عطر و طعم قیمه نذری

 

  • از آنجایی که در طرز تهیه خورشت شیش انداز، دستتان باز است تا سلیقه خودتان را هم دخالت دهید، می‌توانید میزان ترشی رب انار و ادویه‌هایی را که در آن استفاده می‌کنید، تغییر دهید.

 

  • به شیش انداز هویج، می‌توانید به اندازه یک قاشق چای‌خوری شکر اضافه کنید. اضافه کردن شکر را در مرحل سرخ کردن هویج انجام دهید. با این کار از ترشی آب نارنج هم کم می‌شود ولی به هر حال باز به طبع خودتان بستگی دارد.

 

  • به جای هویج و بادمجان در طرز تهیه شیش انداز، می‌توانید از لبو، کلم و دیگر سبزیجات هم استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز درست کردن رب انار خانگی

 

کالابرگ الکترونیک