طرز تهیه ۲۳ غذا با رب انار خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ۲۳ غذا با رب انار خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزش تهیه


29 آذر 1402 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۲۳ غذا با رب انار خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزش تهیه

درست کردن غذا با رب انار مثل انواع غذا با انار برای افرادی که به طعم‌های ترش و ملس علاقه دارند، بسیار لذت بخش است. خواص رب انار ترش و شیرین برای سلامت بدن فراوان است و به خاطر طعم جذابی که دارد، موجب خوش طعم شدن غذاها می‌شود. اما رب انار برای تهیه چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ آیا با طرز تهیه یک غذای ساده و خوشمزه با رب انار آشنا هستید؟ چطور می‌توان غذاهای خوشمزه با رب انار درست کرد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با دستور تهیه انواع غذا با رب انار به همراه فیلم آموزش تهیه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذاهایی خوشمزه با رب انار پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

انواع غذا با رب انار

رب انار که از جوشاندن آب انار تازه تهیه می‌شود، یکی از مفیدترین و خوش‌طعم‌ترین انواع رب است که هم به خاطر خواص بی‌شماری که دارد و هم مزه دلپذیر و جذابش طرفداران زیادی دارد. درست کردن انواع غذا با رب انار موجب می‌شود تا بتوانید از خواص این رب بی‌نظیر بهره‌مند شوید و طعم جذاب آن را در غذاهای مختلف امتحان کنید. جالب است بدانید که از رب انار در غذاهای گیلانی و مازندرانی بیشتر از هر جای دیگری استفاده می‌شود.

اما طریقه درست کردن انواع غذا با رب انار چگونه است؟ آیا چیزی در مورد ترکیب مرغ با رب انار و غذاهای مختلفی که می‌توان با این دو ماده اساسی تهیه کرد می‌دانید؟ اگر به دنبال لیستی از چند غذای ساده و خوشمزه با رب انار هستید و یا دوست دارید طریقه درست کردن یک خوراک مرغ با رب انار را یاد بگیرید، در ادامه این مقاله پیشنهادات جذابی برای شما داریم.

۱- خورش انار و بادمجان

خورش انار و بادمجان از انواع غذا با رب انار

«خورش انار و بادمجان» جزو خوشمزه‌ترین غذاها با رب انار است که تهرانی‌های قدیم در شب یلدا آن را درست می‌کنند. هر چند برخی این غذای ایرانی را به خطه شمال ربط می‌دهند و می‌گویند جزو غذاهای شمالی با بادمجان و انار و رب انار است، ولی تهرانی‌ها در شب یلدا به‌طور ویژه‌ای به پختن خورش لذیذ انار و بادمجان می‌پردازند. اگر طعم خورش غوره مسما با بادمجان و مرغ را دوست دارید، قطعا طعم این خورش را هم می‌پسندید.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورش انار و بادمجان اصیل تهرانی که در لیست انواع غذا با رب انار قرار دارد، می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش انار و بادمجان مراجعه کنید.

۲- خورش انار مسما

خورش انار مسما با رب انار

اگر به دنبال یک لیست کامل از انواع غذا با انار هستید، باید بدانید که یکی از غذاهای پرطرفدار و راحت برای دورهمی‌ها، خورش «انار مسما» گیلانی است که اتفاقاً طرز تهیه آن شبیه طرز تهیه خورش انار و بادمجان تهرانی است و البته طرفداران پر و پا قرصی هم دارد.

برای درست کردن این غذا با رب انار ابتدا باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و مرغ را در آن سرخ کنید. برای خوش‌طعم شدن و گرفتن بوی زهم مرغ، بعد از اینکه مرغ از حالت صورتی به رنگ سفید یا کمی طلایی درآمد، زردچوبه، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. سپس رب گوجه فرنگی، جعفری و نعنا را به همراه دانه‌های انار به مرغ اضافه کنید و کمی تفت بدهید و بعد از ۵ دقیقه آب انار را اضافه کنید.

در طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی می‌توان از مرغ یا گوشت قلقلی استفاده کرد. برای مطالعه طریقه درست کردن خورش انار مسما گیلانی که در لیست انواع غذا با رب انار قرار دارد، می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش انار مسما مراجعه کنید.

 

۳- خورش داوود پاشا

خورش داوود پاشا با رب انار

خورش «داوود پاشا» یا به قول خود ترک‌ها «کوفته داوود پاشا» یکی دیگر از غذاهای اصیل و قدیمی ترکیه‌ای است که ظاهراً نامش را از داوود پاشا، یکی از شاهزاده‌های مشهور عثمانی گرفته است.

این خورش خوشمزه که یک جورهایی شبیه خورش فسنجان خودمان است (البته بسیار ساده‌تر و بدون گردو) در کشورهای سوریه و یونان هم پرطرفدار است و در ایران هم طرفداران زیادی دارد. این غذا با رب انار هم بسیار لذیذ است و هم خیلی سریع آماده می‌شود. برای مطالعه طریقه درست کردن خورش داوود پاشا ترکیه‌ای می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش داوود پاشا مراجعه کنید.

 

۴- خورش شیش انداز

خورش شیش انداز با رب انار

خورش «شیش انداز» یا «شش انداز» یک غذا با رب انار است که به عنوان یکی از انواع خورش‌های محلی گیلانی شناخته می‌شود، ولی در شهرهای دیگر از جمله، شیراز، زنجان، قزوین، مازندران و … هم تهیه می‌شود. این غذای ایرانی خوشمزه، مخصوص و باب طبع گیا‌هخوارهاست، چون از هیچ گوشتی در آن استفاده نمی‌شود. جالب است بدانید که در گیلان برای غذای روز چهارشنبه سوری خورش شیش انداز درست می‌کنند.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورش شیش انداز گیلانی که در لیست انواع غذا با رب انار قرار دارد و همچنین مشاهده فیلم طرز تهیه این غذا می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش شیش انداز مراجعه کنید.

۵- ماهی سفید شکم پر

ماهی سفید شکم پر با رب انار

برای درست کردن «ماهی سفید شکم پر» خوشمزه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. ماهی سفید شکم پر یکی از خوشمزه ترین و کامل ترین غذاهای گیلانی است و در لیست غذاهای خوشمزه با رب انار نیز قرار دارد. برای تهیه این غذا داخل شکم ماهی سفید را با مخلفات و رب انار و سبزی پر می‌کنند.

در  طرز تهیه ماهی سفید شکم پر به روش گیلانی در فر یا ماهیتابه ابتدا باید ماهی را خوب بشویید و تمیز کنید. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، آب لیمو ترش تازه به ماهی بزنید تا مزه‌دار شود. برای نیم ساعت ماهی را به حال خود رها کنید. سپس مواد درون شکم ماهی را آماده کنید.

برای مطالعه طریقه درست کردن ماهی سفید شکم پر گیلانی که در لیست انواع غذا با رب انار قرار دارد، می‌توانید به مقاله طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مراجعه کنید.

۶- مرغ ترش

مرغ ترش با رب انار

خورش «مرغ ترش» از جمله خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین انواع غذا با رب انار و مرغ است که به خصوص در مناطق شمالی کشور بسیار محبوب است. نکته جالب توجه در تهیه خورشت ترش مرغ که ممکن است برخی را به اشتباه بیندازد این است که مازندرانی‌ها معمولاً خورش مرغ ترش شمالی را به صورت کبابی درست می‌کنند و ترکیب خورش مرغ ترش مازندرانی هم با خورش مرغ ترش گیلانی تا حدودی متفاوت است.

در طرز تهیه مرغ ترش با رب انار معمولا از رب انار ترش یا ملس استفاده می‌شود. اما طرز تهیه این غذا با رب انار چگونه است؟ برای مطالعه مراحل درست کردن مرغ ترش به روش اصیل شمالی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه مرغ ترش مراجعه کنید.

۷- کویی تره یا کدو فسنجان

کویی تره یا کدو فسنجان با رب انار

«کویی تره» یا «کدو فسنجان» یکی از غذاهای محلی و سنتی استان گیلان و شهر رشت است که شباهت‌هایی به میرزا قاسمی یا حتی خورش فسنجان دارد؛ ولی در اصل با آن‌ها متفاوت است. این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می‌شود.

مواد اصلی کویی تره شامل کدو حلوایی و گردو است و از چاشنی‌های دیگری مثل رب انار هم در آن استفاده می‌شود. برای مطالعه طریقه درست کردن کویی تره یا کدو فسنجان که از غذاهای خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه کویی تره یا کدو فسنجان مراجعه کنید.

۸- خورش فسنجان

خورش فسنجان با رب انار

«خورش فسنجان» یکی از لذیذترین و اصیل‌ترین خورش‌های مجلسی و ایرانی است که با طعم‌های مختلف و انواع متفاوت گوشت طبخ می‌شود. در برخی شهرها فسنجان را شیرین می‌خورند و بعضی‌ها هم آن را ملس و عده‌ای هم نمکی دوست دارند. بعضی هم ترجیح می‌دهند با گوشت قلقلی یا به صورت وگان و گیاهی فسنجان درست کنند. اما در همه این دستورها رب انار پای ثابت آشپزی است.

برای درست کردن فسنجان باید گردو را خرد کنید و خوب بسابید. آن‌قدر سابیدن گردو را ادامه بدهید تا روغن پس بدهد. برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن خورش فسنجان که از غذاهای خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش فسنجان مراجعه کنید.

 

۹- جوجه ترش

جوجه ترش با رب انار

«جوجه ترش» از انواع کباب محلی ایرانی است. محال است گذرتان به شهرهای استان‌های شمالی بیفتد و برای خوردن جوجه ترش شمالی به رستوران‌هایی که غذاهای محلی شمالی را سرو می‌کنند نرفته باشید. جوجه ترش گیلانی یا مازندرانی‌اش به جز تفاوت در نوع و ترکیب سبزی‌ها چندان فرقی ندارد.

جوجه ترش به روش‌های مختلف و با مواد مختلف درست می‌شود؛ اما در هر صورت یکی از لذیذترین غذاهای شمال ایران با رب انار است. از آنجایی که همیشه امکان سفر به شمال برای خوردن غذاهای شمالی مثل جوجه ترش فراهم نیست، بد نیست طرز تهیه این غذاهای خوشمزه را برای روز مبادا بلد باشید. برای مطالعه طریقه درست کردن جوجه ترش می‌توانید به مقاله طرز تهیه جوجه ترش مراجعه کنید.

۱۰- اردک شکم پر

اردک شکم پر با رب انار

مرغابی، اردک یا سیکا (در زبان مازندارانی) به صورت شکم‌پر یکی از مشهورترین و لذیذترین غذاهای رستورانی و مجلسی شمالی است. پوست و گوشت اردک به خاطر چربی که دارد بدون نیاز به روغن طبخ می‌شود و می‌تواند یک غذای سالم و لذیذ برای کسانی باشد که به فکر تناسب اندام خود هستند و در عین حال دوست ندارند غذاهای لذیذ را هم از دست بدهند.

اردک شکم پر مازندران و گیلان یکی از انواع خوشمزه‌ترین غذاها با رب انار است که پیشنهاد می‌شود آن را امتحان کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن «اردک شکم پر» که از غذاهای خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه اردک شکم پر مراجعه کنید.

۱۱- خورش مرغ ناردونی

خورش مرغ ناردونی با رب انار

«خورش ناردون با مرغ» یا «خورش اناردون» یکی از خوشمزه ترین انواع غذا با رب انار است. این غذا طعم فوق‌العاده لذیذی دارد و شما می‌توانید آن را با توجه به ذائقه‌تان ترش یا ملس درست کنید.

برای درست کردن خورش ناردون زعفرانی مازندرانی چندین دستور پخت وجود دارد. مثلا برخی از آلو بخارا در طبخ این خورش استفاده می‌کنند و برخی دیگر علاوه بر رب‌ انار، رب گوجه فرنگی هم به این خورش اضافه می‌کنند. اضافه کردن آب انار علاوه بر انار در برخی دستور پخت‌ها وجود دارد و بعضی هم آن را حذف می‌کنند.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورش مرغ ناردونی زعفرانی مازندرانی که از غذاهایی خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش مرغ ناردونی مراجعه کنید.

۱۲- اکبر جوجه

اکبر جوجه با رب انار

«اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی» از جمله غذاهای محبوب مازندرانی است که ابتدا فقط در رستوران‌های استان مازندران و بالاخص شهر ساری و اطراف آن سرو می‌شد و مختص یک برند به نام برادران کلبادی، یعنی مخترع این غذای لذیذ بود.

اکبر‌ جوجه حالا دیگر به غذاهای سفره ما اضافه شده و اتفاقاً بسیار هم محبوب است. روش پخت اکبر جوجه چندان پیچیده و سخت هم نیست. برای مطالعه طریقه درست کردن اکبر جوجه که از غذاهایی خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه اکبر جوجه مراجعه کنید.

۱۳- خورش قلیه کدو حلوایی

خورش قلیه کدو حلوایی

«قلیه کدو حلوایی» یکی از غذاهای خوشمزه با رب انار است که طرز تهیه آن در نقاط مختلف ایران متفاوت است. برای مثال قلیه کدو حلوایی بوشهری با تمر هندی درست می‌شود. در مناطق شمالی کشور و به خصوص در استان مازندران قلیه کدو حلوایی را با رب انار یا رب آلبالو می‌پزند. در برخی مناطق هم در طرز تهیه قلیه کدو حلوایی از برنج و گردو استفاده می‌کنند.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورش قلیه کدو حلوایی که از غذاهایی خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه قلیه کدو حلوایی مراجعه کنید.

۱۴- رولت فیله ماهی با رب انار

فیله ماهی با رب انار

احتمالاً اگر از طرفداران غذای دریایی باشید، از خوردن این غذا با رب انار و گردو بی‌نهایت لذت می‌برید. «رولت ماهی» یک نوع طبخ مدرن و جذاب برای آماده کردن ماهی است که طعم و ظاهر فوق‌العاده‌ای دارد. رولت ماهی را هم با ماهی چرخ کرده و هم با فیله ماهی درست کنید. شما می‌توانید این نوع ماهی را برای مهمانی‌ها و مجالس رسمی تهیه کنید و با برش دادن رولت ماهی به تکه‌های رولی، ماهی را به روش متفاوتی سرو کنید.

برای مطالعه طریقه درست کردن رولت فیله ماهی با رب انار می‌توانید روی لینک طرز تهیه رولت فیله ماهی با رب انار کلیک کنید.

۱۵- خورش انار بیج

خورش انار بیج با رب انار

«خورش اناربیج» یا خورش «انار آویج گیلانی» با مرغ یا گوشت یکی از ۵ غذای ایرانی ثبت شده جهانی آشپزی استان گیلان است. انار پیچ، قورآویچ، سنگه خورش و … نام‌های دیگر این خورش لذیذ و خوشمزه گیلانی است که در سایر شهرهای شمالی هم به مناسبت‌های مختلف در فصل انار پخته می‌شود.

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه آشپزی خورش اناربیج صحبت کنیم باید بگوییم این خورش به زمان مادربزرگ‌ها برمی‌گردد. به نوعی خورش اناربیج طرز تهیه نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی است که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود سبزی و سیر هم دارد. قدیمی‌ها آن را در ظرف محلی گمج درست می‌کردند و به آن «خورش فسنجان سبزی» می‌گفتند.

برای مطالعه طریقه درست کردن خورش انار بیج گیلانی که از غذاهای خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه انار بیج مراجعه کنید.

۱۶- دلمه برگ مو

دلمه برگ مو با رب انار

«دلمه برگ مو» یک غذا با رب انار مشهور است که اتفاقاً دستور پخت آسانی دارد. فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت فصل برگ موهای تازه و ترد و خوشمزه است و دلمه هم یک غذای ایده‌آل و سیر کننده برای وعده شام و ناهار محسوب می‌شود. اگر کمی حوصله و وقت داشته باشید می‌توانید این غذای خوشمزه که می‌توان به عنوان یک وعده غذای اصلی هم روی آن حساب کرد را به آسانی تهیه کنید.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه برگ مو که از غذاهایی خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه برگ مو مراجعه کنید.

 

۱۷- دلمه کلم برگ

دلمه کلم برگ با رب انار

دلمه به هر شکلی که طبخ شده باشد یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین انواع غذا با رب انار است که به روش‌های مختلف با برگ درخت مو یا درخت انگور و نیز انواع سبزیجات و سیفی‌جات دیگر مثل برگ کلم سفید و قرمز هم درست می‌شود. طرز تهیه دلمه کلم پیچ یا کلم سفید یا کلم برگ مجلسی تبریزی با رب انار و رب گوجه فرنگی و طرز تهیه دلمه کلم برگ در شهرهای مختلف مثل بروجرد و سنندج که به عنوان شام شب یلدا هم سرو می‌شود از بقیه مشهورتر است.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه کلم برگ مجلسی تبریز که از غذاهای خوشمزه با رب انار است، می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه کلم برگ مراجعه کنید.

۱۸- آش انار

آش انار با رب انار

«آش انار» که یک گزینه عالی برای شام شب چله است. اما برای طرز تهیه آش انار به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟ جالب است بدانید که شیرازی‌ها خودشان را مالک معنوی آش انار می‌دانند و این آش را با گوشت چرخ ‌کرده و به قول خودشان مجلسی درست می‌کنند.

آذری‌ها هم ترجیح می‌دهند گوشت چرخ ‌کرده را در آش انار بریزند. گیلانی‌ها هم که اعتقاد دارند آش انار متعلق به آن‌هاست و در آش انار گوشت نمی‌ریزند. در هر صورت یکی از دلایل خوشمزه شدن آش انار به کار بردن رب انار در طرز تهیه آن است.

برای مطالعه طریقه درست کردن انواع آش انار مجلسی با گوشت و بدون گوشت که از غذاهای خوشمزه با رب انار نیز محسوب می‌شود، می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش انار مراجعه کنید.

۱۹- لونگی مرغ یا اردک

لنگی مرغ یا اردک یک غذا با رب انار

«لونگی» با مرغ یا اردک غذای بومی مناطق شمالی کشور و البته غذای مجلسی و مهمانی مناطق آستارا و تالش است. برای درست کردن غذای لونگی با مرغ یا اردک ابتدا باید از شب قبل آن را تمیز کنید و با نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و ½ لیوان فرانسوی رب ازگیل، رب انار یا رب آلوچه ملس مزه‌دار کنید و در یخچال نگه دارید.

تمام قسمت‌های مرغ یا اردک و داخل شکمش را حسابی به تمام مواد آغشته کنید تا حسابی مزه‌دار شود. سپس می‌توانید به سراغ درست کردن مواد داخل شکم مرغ یا اردک بروید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه لونگی مرغ یا اردک در فر یا قابلمه روی لینک مقاله طرز تهیه لونگی مرغ با اردک کلیک کنید.

۲۰- کال کباب

کال کباب یک غذا با رب انار

«کال کباب» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توانید با مواد ساده‌ای مثل سیر و بادمجان و رب انار درست کنید. گیلانی‌های قدیمی برای درست کردن کال کباب از ظرفی به اسم نمکیار، نمیار یا نمکار استفاده می‌کنند.

نمکیار یک ظرف قطور از جنس گِل یا سفال است که گود است و عمق زیادی دارد و از آن برای کوبیدن تمام مواد کال کباب اصیل گیلانی استفاده می‌کردند. برای آشنایی با طریقه درست کردن کال کباب گیلانی خوشمزه می‌توانید به روی لینک طرز تهیه کال کباب کلیک کنید.

۲۱- خورش مرغ ترش مازندرانی

خورش مرغ ترش مازندرانی از غذاهای خوشمزه با رب انار

«مرغ ترش مازندرانی» طرز پخت متفاوتی از مرغ ترش گیلانی دارد. مرغ ترش یک غذای شمالی محبوب و خوشمزه است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. مثلا برای تهیه مرغ ترش مازندرانی نیازی به لپه ندارید. مرغ ترش مازندرانی یکی از غذاهای شب یلدا در این استان شمالی ایران است. مرغ ترش مازندرانی به عنوان یک خورشت با مرغ معمولا با استفاده از مرغ، سبزی معطر، مغز گردو و رب انار درست می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه مرغ ترشی مازندرانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۲- گردو پلو

گردو پلو یک غذای خوشمزه و مجلسی با رب انار

«گردو پلو» از جمله غذاهای عید چهارمحال و بختیاری و یکی از غذاهای ایرانی مجلسی است. گردو پلو برای لیست مهمانی شام یا غذای ناهار هم انتخاب خوبی است. همان‌طور که از اسم این غذا هم مشخص است، ماده اصلی در طرز تهیه گردو پلو، برنج و گردو و البته رب انار است. البته مواد دیگری هم در این غذا استفاده می‌شود که می‌توانید بنا به سلیقه و طبع خود آن را تغییر دهید. همچنین از گوشت‌ قرمز، مرغ، کوفته قلقلی و گوشت چرخ‌کرده هم در گردو پلو استفاده می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه گردو پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۳- رب پلو شیرازی

رب پلو شیرازی یک غذای خوشمزه با رب انار است

رب پلو شیرازی یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی در استان فارس است. در طرز تهیه این غذا از تکه‌های مرغ، گردو و رب انار استفاده می‌شود. اما در مجموع رب پلو رسپی‌های مختلفی دارد؛ برخی هم رب پلو را با گوشت قرمز تکه‌ای یا ماهیچه و حتی گوشت قلقلی درست می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه رب پلو شیرازی روی لینک مطلب کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع غذا با آب انار

سوالات متداول

غذا با رب انار چی درست کنم؟

انار بادمجان، انار مسما، فسنجان، ماهی سفید شکم پر، دلمه برگ مو، دلمه کلم برگ و انار بیج خوشمزه‌ترین انواع غذا با رب انار است.

غذا با مرغ و رب انار چی درست کنم؟

خورش فسنجان، اکبر جوجه، خورشت مرغ ناردونی، رب پلو، گردو پلو، لونگی و … جزو خوشمزه‌ترین غذاها با مرغ و رب انار است.

 

کالابرگ الکترونیک