همه چیز درباره عمل جراحی اسلیو معده برای لاغری

همه چیز درباره عمل جراحی اسلیو معده برای لاغری


2 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یک روش مؤثر برای درمان چاقی است. در این جراحی معده برای چاقی بخشی از معده شما برداشته می‌شود. اما عمل اسلیو معده چیست؟ آیا چیزی در مورد عمل کوچک کردن معده می‌دانید؟ هزینه عمل اسلیو معده چقدر است؟ آیا عمل جراحی معده خطرناک است؟ چقدر در مورد تجربه کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با همه چیز درباره عمل جراحی اسلیو معده آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد عمل اسلیو معده پاسخ خواهیم داد.

 

 

عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

 

جراحی اسلیو معده چیست؟

 

جراحی اسلیو معده یک روش کم تهاجمی برای لاغری است که با استفاده از لاپاراسکوپ انجام می‌شود. در این عمل یک لوله بلند و نازک از طریق چند برش کوچک وارد شکم می‌شود. روی این لوله یک چراغ و دوربین و ابزارهای مختلف وجود دارد.

 

در زمان جراحی اسلیو معده فرد به طور کامل بیهوش می‌شود و جراح با این ابزار حدود ۸۰ درصد معده فرد را برش می‌دهد. بعد از بریدن معده لبه‌های بیرونی معده با استفاده از منگنه یا بخیه دوخت می‌شوند. در انتها فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد اندازه واقعی معده باقی می‌ماند.

 

عمل جراحی اسلیو معده حدود یک ساعت طول می‌کشد و فرد بعد از جراحی به بخش ریکاوری منتقل می‌شود که معمولاً زمان رسیدن به هوشیاری کامل نیز حدود یک ساعت طول خواهد کشید.

 

برش‌های کوچک سطح شکم در جراحی اسلیو معده خیلی زود بهبود پیدا می‌کنند و از همین رو در این روش فرد چندان اذیت نمی‌شود. در صورتی که شرایط فرد بعد از جراحی نرمال باشد پس از ۲ تا ۳ روز از بیمارستان مرخص می‌شود.

 

 

آیا جراحی اسلیو معده مؤثر است؟

 

آیا جراحی اسلیو معده مؤثر است؟

 

تا اینجای مقاله یاد گرفتیم که عمل اسلیو معده چیست اما سوال اینجاست که آیا جراحی اسلیو معده مؤثر است و تجربه کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند چیست؟ همانطور که گفته شد در جراحی اسلیو معده، معده فرد به اندازه قابل توجهی کوچک می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا فرد اکثر مواقع احساس سیری کند و میلی به غذا خوردن نداشته باشد. به همین دلیل دریافت کالری کمتر موجب می‌شود تا لاغری و تناسب اندام خیلی زود اتفاق بیفتد.

 

نکته مهمی که در مورد جراحی اسلیو معده وجود دارد، این است که در این پروسه بخشی از معده که مسئول تولید «گرلین» با همان هورمون مرتبط با گرسنگی است برداشته می‌شود. از همین رو فرد اصلاً احساس گرسنگی نمی‌کند. انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا اظهار می‌کند که هر فرد بعد از جراحی حداقل ۵۰ درصد از وزن اضافی خود را طی ۱۸ تا ۲۴ ماه از دست می‌دهد. برخی افراد نیز بعد از جراحی اسلیو معده از ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن خود را از دست می‌دهند.

حتما بخوانید  15 خواص و فواید و عوارض گردو برای سلامتی بدن

 

توصیه می‌شود افرادی که عمل کوچک کردن معده را انجام می‌دهند، از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنند و حتماً ورزش کنند تا بتوانند کاهش وزن خود را برای طولانی مدت حفظ کنند.

 

 

عمل کوچک کردن معده برای چه کسانی مناسب است؟

 

عمل کوچک کردن معده برای چه کسانی مناسب است؟

 

جراحی اسلیو معده برای افرادی که با کمک ورزش و رژیم غذایی قادر به کاهش وزن نیستند و داروهای کاهش وزن نیز روی آن‌ها تأثیری ندارد، روش مناسبی است. این عمل تنها برای افرادی انجام می‌شود که از چاقی شدید و BMI بالاتر از ۴۰ رنج می‌برند. در برخی مواقع کسانی که BMI آن‌ها بین ۳۵ تا ۳۹ است و چاقی موجب ایجاد بیماری در آن‌ها شده، می‌توانند با تأیید پزشک از جراحی اسلیو معده استفاده کنند.

 

این عمل برای افرادی که سن آن‌ها بین ۱۸ تا ۶۵ سال است و از نظر روحی و روانی در سلامت کامل به سر می‌برند، مفید است.

 

 

عمل اسلیو معده برای چه افرادی مناسب نیست؟

 

عمل اسلیو معده برای چه افرادی مناسب نیست؟

 

کلیه افرادی که دارای مشکلات قلبی یا بیماری‌های اعصاب و روان هستند و سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال یا بالای ۶۵ سال است نباید از روش جراحی اسلیو معده استفاده کنند. این عمل برای افراد مبتلا به صرع، افرادی که چاقی آن‌ها شدید نیست و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت مبتلا هستند توصیه نمی‌شود. کسانی که به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارند نیز نباید از این عمل استفاده کنند.

 

 

مزایای عمل اسلیو معده

 

اسلیو معده یک روش کم عارضه برای کاهش وزن در افرادی است که از چاقی مفرط رنج می‌برند. این جراحی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، بیماری کبد چرب و آرتروز را کاهش دهد. عوارض جانبی این روش درمان چاقی از عمل بای پس معده کمتر است.

 

معمولاً افرادی که عمل اسلیو معده انجام می‌دهند نسبت به افرادی که اضافه وزن بالا دارند و این عمل را انجام نمی‌دهند، سالم‌تر هستند و کیفیت زندگی بهتری دارند. افرادی که تحت عمل اسلیو قرار می‌گیرند، می‌توانند پس از عمل از داروهای ضد التهابی استفاده کنند.

 

 

عوارض عمل اسلیو معده

 

عوارض عمل اسلیو معده

 

جراحی اسلیو معده یک روش نسبتاً ایمن برای درمان چاقی مفرط است، اما به هر حال این روش لاغری ممکن است موجب بروز عوارضی در فرد شود. هر چند که احتمال بروز این مشکلات خیلی کم است، اما از آنجایی که این روش لاغری یک نوع جراحی لاغری است، از همین رو ممکن است موجب ایجاد خونریزی داخلی، ترومبوز وریدی، آمبولی وریدی، ضربان قلب نامنظم و عفونت ریه شود.

 

از طرف دیگر برخی افراد نیز ممکن است بعد از عمل کوچک کردن معده با عوارضی مثل نشتی مایعات معده از محل دوخت، ایجاد انسداد در معده، کمبود ویتامین و سوزش سر دل نیز روبرو شوند.

 

از آنجایی که افرادی که عمل اسلیو معده را انجام می‌دهند، با سرعت زیادی وزن کم می‌کنند، از همین رو ممکن است پوست آن‌ها حالت شل و افتاده پیدا کند. برخی افراد برای درمان شل شدن پوست از روش جراحی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که بعد از جراحی بدن تا ۱۸ ماه طول می‌کشد که به شرایط ثبات برسد و از همین رو نباید زودتر از این زمان پوست را جراحی کرد.

حتما بخوانید  16 روش ساده رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

 

موضوع دیگری که در مورد عمل اسلیو معده وجود دارد، این است که غیر قابل برگشت است. یعنی بعد از جراحی هیچ راه بازگشتی وجود ندارد و معده بعد از عمل به شرایط قبل برنمی‌گردد. در ادامه به برخی از عوارض بلند مدت عمل اسلیو معده اشاره شده است:

 

  • فتق
  • رفلاکس معده به مری
  • سوء تغذیه
  • اسهال
  • سنگ کیسه صفرا
  • بازگشت وزن

 

مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی اسلیو معده

 

مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی اسلیو معده

 

فردی که عمل اسلیو معده را انجام می‌دهد، باید برای حفظ وزن و تناسب اندام خود تا آخر عمر از رژیم غذایی سالمی پیروی کند. فردی که قرار است عمل اسلیو انجام دهد، باید تا دو هفته قبل از جراحی مصرف پروتئین را افزایش و مقدار کربوهیدرات را کاهش دهند. در این دوران باید مصرف قند به طور کامل از رژیم غذایی حذف شود. دو روز قبل از عمل و یک هفته بعد از عمل فرد تنها باید از مایعات بدون کافئین و گاز استفاده کند. برای ۳ هفته بعد از عمل فرد باید غذا را به صورت پوره شده مصرف کند.

 

فردی که جراحی اسلیو انجام داده باید یک ماه پس از جراحی غذای منظم و سالم بخورد. معمولاً همه افراد بعد از جراحی مقدار کمتری غذا می‌خورند و زودتر سیر می‌شوید. مصرف انواع ویتامین‌ها و مکمل‌های کلسیم و B12 تا مدتی بعد از جراحی توصیه می‌شود. معمولاً فرد بعد از ۴ هفته پس از عمل می‌تواند رژیم غذایی معمول خود را آغاز کند.

 

 

هزینه عمل اسلیو معده

 

هزینه عمل اسلیو معده معمولاً از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. زیرا این موضوع به پیچیدگی عمل و همچنین بیمارستانی که فرد در آنجا بستری می‌شود بستگی دارد. از طرف دیگر نوع بیمه‌ای که فرد از آن استفاده می‌کند نیز می‌تواند روی هزینه عمل اسلیو مؤثر باشد. معمولاً هزینه آزمایش‌ها، ویزیت دکتر، دستمزد، بیهوشی و تجهیزات نیز روی هزینه جراحی تأثیر می‌گذارد.

 

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با همه چیز درباره جراحی اسلیو معده آشنا کنیم. معمولاً هزینه عمل اسلیو معده در بیمارستان به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه دستمزد جراحی، بیمارستان و نوع بیمه مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه جراحی معده برای چاقی هستند. برای این عمل شرایط متقاضی توسط پزشک بررسی می‌شود و زمانی که فرد کاندید مناسبی برای اسلیو معده باشد، پزشک این عمل را انجام می‌دهد.

 

 

سوالات متداول

 

آیا عمل جراحی معده خطرناک است؟

 

جراحی اسلیو معده یک روش ایمن برای کاهش وزن و لاغری است که معمولاً خطر کمتری نسبت به سایر روش‌های جراحی لاغری دارد.

 

مدت زمان بستری بعد از عمل اسلیو معده چقدر است؟

 

معمولاً طبق تجربه کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند، فرد ۲ تا ۳ روز بعد از عمل بستری و سپس مرخص می‌شود.

 

چه کسانی بعد از عمل اسلیو معده دوباره چاق می‌شوند؟

 

کسانی که بعد از عمل کوچک کردن معده رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند و ورزش نکنند، احتمالاً بعد از عمل اسلیو دوباره چاق می‌شوند.

 

عمل اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

 

جراحی اسلیو معده برای افرادی که به چاقی مفرط مبتلا هستند و شاخص توده بدنی آن‌ها بالای ۳۵ است و با روش‌های دیگر موفق به لاغری نشده‌اند، روش مناسبی محسوب می‌شود.

 

 

منابع: healthline، ohsu.edu

کالابرگ الکترونیک