۲ طرز تهیه اسنک سویا پنیری و خوشمزه در ساندویچ ساز و تابه

۲ طرز تهیه اسنک سویا پنیری و خوشمزه در ساندویچ ساز و تابه


26 مهر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه اسنک سویا پنیری و خوشمزه در ساندویچ ساز و تابه

اسنک سویا در میان اسنک‌های ساده و سریع و اسنک‌هایی که بدون گوشت و برای گیاهخواران تهیه می‌شوند، یک اسنک گیاهی جدید و سالم و البته پرطرفدار است. سویا یکی از مواد غذایی پرکاربرد در رژیم غذایی گیاهخواران است و می‌توانید با آن اسنک‌های خوشمزه‌ای درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ طرز تهیه اسنک سویا را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه اسنک با سویا (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سویا ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد درشت
سیر ۲ حبه
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
قارچ ۱۰ عدد
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
روغن یا کره به مقدار لازم
نان تست به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت اسنک سویا و قارچ: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه اسنک سویا و قارچ

مراحل طرز تهیه اسنک سویا و قارچ

اسنک‌ها از جمله غذاهای سبک برای شام یا ناهار به حساب می‌آیند اما در بسیاری مواقع، به عنوان پیش غذا یا استارتر سرو می‌شوند. اسنک سویا را می‌توانید با ترکیبات مختلف از سبزیجات و ادویه‌ها تهیه کرده و در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید. برای آموزش طرز تهیه اسنک سویا به روش ساده و آسان، مراحل تهیه آن را در ادامه دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اسنک سویا را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه اسنک سویا با قارچ، به مدت حداقل ۱۰ دقیقه یا نیم ساعت، سویاها را در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید. قارچ‌ها و فلفل دلمه‌ای را بشویید. قارچ‌ها را به صورت اسلایسی نازک خرد کنید و روی آنها را به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو بریزید تا رنگ آنها سیاه نشود. فلفل دلمه‌ای را برش بزنید و دانه‌های آن را دور بریزید. فلفل دلمه‌ای را خلالی نازک یا نگینی ریز خرد کنید.

برای تهیه سویا، قارچ و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: سبزیجات اسنک را تفت دهید

پوست پیاز و سیر را بگیرید. پیازها را خلالی نازک یا نگینی ریز خرد کنید. سیر را هم له یا ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. فلفل دلمه‌ای را هم اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه به پلو با مرغ مجلسی به روش قزوینی و اصفهانی

انواع روغن، کره، پیاز داغ منجمد و سیر داغ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: مایه سویا را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه اسنک سویا، سویا را آبکش کرده و آب آن را با دست بگیرید و کنار بگذارید. به مواد داخل تابه مقداری نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام ادویه‌ها گرفته شود. سپس رب گوجه فرنگی را هم اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ باز کند. سویا را به مواد تابه اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. درب تابه را روی آن بگذارید تا کاملا بپزند و ادویه‌ها و رب، به خورد سویا برود.

برای خرید رب گوجه فرنگی و ادویه‌های معطر مثل فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و … می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه اسنک را درست کنید

در حین پخت سویا، در یک تابه دیگر، مقداری روغن بریزید و وقتی روی حرارت داغ شد، قارچ‌های خرد شده را اضافه کنید. قارچ‌ها را روی حرارت متوسط به بالا تفت دهید تا آب نیندازند و تیره نشوند. وقتی قارچ‌ها سرخ شدند، آنها را به تابه حاوی سویا، اضافه کنید و همه مواد را با هم تفت دهید. مایه سویا را بچشید و نمک و ادویه‌های آن را اندازه کنید. سپس حرارت را قطع کنید.

مرحله پنجم: اسنک سویا را درست کنید

در این مرحله، کف دستگاه ساندویچ‌ساز مقداری کره یا روغن بمالید و اجازه دهید چند دقیقه دستگاه روشن بماند تا گرم شود. نان‌های تست را روی سطح بچینید و مقداری پنیر پیتزا روی نصف آنها بپاشید. سپس مقداری از مایه سویا را روی پنیرها بریزید. لایه دوم نان‌ تست را روی مایه سویا بگذارید. سپس اسنک‌ها را در دستگاه بگذارید و آن را ببندید. به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دو طرف اسنک‌ها طلایی شود. همه اسنک‌ها را به همین شکل آماده کنید. سپس آنها را با سس دلخواه سرو کنید.

انواع سس مثل سس مایونز، سس کچاپ، سس خردل و … را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

روش تهیه اسنک سویا در تابه

طرز تهیه اسنک سویا در تابه

برای تهیه اسنک سویا، اگر دستگاه ساندویچ‌ساز در دسترس ندارید، بعد از اینکه اسنک‌ها را آماده کردید، یک تابه را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید تا داغ شود. سپس اسنک‌ها را در تابه بگذارید و روی اسنک‌ها یک بشقاب یا سینی قرار دهید. داخل سینی با بشقاب یک جسم سنگین مثل آجر بگذارید تا سنگینی جسم، باعث چسبیدن نان‌های اسنک به همدیگر شود.

حتما بخوانید  ۵ روش طرز تهیه ترشی فلفل تند و شیرین مجلسی، سریع و فوری

حدود ۵ تا ۷ دقیقه بعد، جسم سنگین را بردارید و اسنک‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آنها هم طلایی شود. گذاشتن جسم سنگین را دوباره انجام دهید و وقتی اسنک‌ها آماده شدند، آن‌ها را از تابه خارج کرده و سرو کنید.

روش تهیه اسنک سویا و بادمجان

در این روش از طرز تهیه اسنک سویا، به موادی که در روش بالا استفاده کردید، به اندازه ۲ عدد بادمجان هم اضافه کنید. بادمجان‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کرده و جداگانه سرخ کنید. سپس در هنگام اضافه کردن مواد اسنک به نان‌های تست، یک ورقه از بادمجان سرخ شده را هم روی نان گذاشته و همراه با پنیر و مایه سویا، اسنک را آماده کنید. سپس اسنک سویا را در دستگاه ساندویچ ساز یا تابه درست کنید.

فوت و فن های طرز تهیه اسنک سویا

فوت و فن های طرز تهیه اسنک سویا

  • در هنگام خیساندن سویا، اضافه کردن کمی شیر به آب، نفخ سویاها را بیشتر می‌گیرد.
  • حتما بعد از آبکش کردن سویاها، با دست آب اضافی آنها را بگیرید.
  • در مواد اسنک سویا می‌توانید از ذرت، نخود فرنگی و هویج پخته هم استفاده کنید. به کار بردن مواد کنسروی، کار شما را راحت‌تر می‌کنند. می‌توانید کنسرو سبزیجات مخلوط را به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • بهتر است قارچ‌ها را جداگانه سرخ کنید و بعد به مواد اسنک بیفزایید. اگر همزمان با پخت سویا، قارچ‌ها را هم اضافه کنید، حالت نپخته خواهند داشت و معمولا رنگ آنها سیاه می‌شود.
  • استفاده از رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی تازه در طرز تهیه اسنک سویا اختیاری است.
  • به جای پنیر پیتزای رنده شده، می‌توانید از پنیر ورقه‌ای هم استفاده کنید.
  • پنیر پارمسان به اسنک شما حالت کشدار نمی‌دهد ولی طعم شور و جذابی را به آن اضافه می‌کند.
  • فلفل دلمه‌ای داخل مواد اسنک را زیاد تفت ندهید. این کار باعث تلخ شدن مایه اسنک می‌شود.

سوالات متداول

 چه کار کنیم که اسنک باز نشود؟

برای جلوگیری از باز شدن اسنک، مواد داخل اسنک را به‌اندازه بریزید. اگر مواد داخل اسنک زیاد باشد، ممکن است اسنک از هم باز شود و مواد آن بیرون بریزد. اگر هم در تابه اسنک خود را درست می‌کنید، حتما یک جسم سنگین روی آن قرار دهید تا کاملا لایه‌های نان به هم بچسبند و باز نشوند.

چه کار کنیم که سویا در اسنک طعم خامی ندهد؟

حتما سویا را قبل از استفاده در اسنک، به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بخیسانید. هر چه زمان خیساندن سویا بیشتر باشد، هم نفخ آن گرفته می‌شود و هم طعم بهتری خواهد داشت. استفاده از ادویه‌ها و سبزیجات معطر در زمان تفت سویا هم تا حد زیادی طعم خامی سویا را از بین می‌برد.

 

کالابرگ الکترونیک