۱۰ طرز تهیه اسنک گیاهی و بدون گوشت به روش حرفه ای و رستورانی

۱۰ طرز تهیه اسنک گیاهی و بدون گوشت به روش حرفه ای و رستورانی


27 مهر 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۰ طرز تهیه اسنک گیاهی و بدون گوشت به روش حرفه ای و رستورانی

اسنک های گیاهی جزو انواع اسنک پرطرفدار در سرتاسر دنیا هستند. برای تهیه انواع اسنک گیاهی استفاده از انواع سبزیجات و حبوبات مجاز است. افرادی که رژیم گیاهخواری دارند یا به هر دلیل گوشت را در وعده‌های غذایی خود حذف کرده یا کمتر استفاده می‌کنند، می‌توانند از تهیه و صرف انواع اسنک‌ وگان به عنوان یک غذای ساده و در عین حال سیر‌کننده لذت ببرند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به معرفی و آموزش طرز تهیه انواع اسنک گیاهی ساده و خوشمزه می‌پردازیم که هم می‌توانید در تابه و هم در ساندویچ‌ساز آن‌ها را تهیه کنید.

لیست انواع اسنک گیاهی ساده و بدون گوشت

لیست انواع اسنک گیاهی ساده و بدون گوشت

«اسنک» به طور کلی به خوراکی‌هایی که جنبه تنقلات دارند یا غذاهای سبکی برای میان وعده و پیش غذا هستند، گفته می‌شود. در میان اسنک‌ها، معروف‌ترین نوع آنها، اسنک‌هایی هستند که با نان تست که داخل آنها سبزیجات و مواد غذایی مختلف مثل انواع پنیر گذاشته می‌شود، شناخته‌شده‌ترند.

معمولا اسنک‌هایی که به این روش درست می‌شوند، در دستگاه ساندویچ‌ساز یا تابه تهیه می‌شوند. البته برخی از این اسنک‌ها در فر یا به روش سرخ شده با روغن هم درست می‌شوند. می‌توانید یک یا چند اسنک گیاهی را برای وعده ناهار،‌ شام یا میان وعده برای مدرسه بچه‌ها و سر کار خودتان تهیه کنید و از مزایای خوردن یک غذای سالم گیاهی و در عین حال خوشمزه لذت ببرید.

برای درست کردن انواع اسنک‌ گیاهی و بدون گوشت، معمولا به موادی مثل نان تست، نان لواش، قارچ، پنیر پیتزا، پنیر پارمسان و پنیرهای ورقه‌ای، انواع حبوبات، سویا، کنسرو سبزیجات مخلوط، رب گوجه فرنگی، کره، آرد، تخم مرغ، شیر و انواع ادویه جات از جمله نمک،‌ فلفل سیاه و زردچوبه و چاشنی و سس مثل مایونز، کچاپ، خردل و … برای سرو اسنک های گیاهی نیاز خواهید داشت. تمام این مواد را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- اسنک سویا

اسنک با سویا

«اسنک سویا» را می‌توانید با ترکیبات مختلف از سبزیجات و ادویه‌ها و پنیرهای خوشمزه تهیه کرده و در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید. برای طرز تهیه اسنک گیاهی سویا با قارچ به عنوان یک اسنک سبزیجات رژیمی، به مدت حداقل ۱۰ دقیقه یا نیم ساعت، سویاها را در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید. قارچ‌ها و فلفل دلمه‌ای را بشویید. قارچ‌ها را به صورت اسلایسی نازک خرد کنید و روی آنها را به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو بریزید تا رنگ آنها سیاه نشود.

فلفل دلمه‌ای را برش بزنید و دانه‌های آن را دور بریزید. فلفل دلمه‌ای را خلالی نازک یا نگینی ریز خرد کنید. سپس مایه سویا را با پیاز داغ و سیر داغ، قارچ و رب گوجه فرنگی تهیه کنید. این مواد را بین نان‌های تست بگذارید و در دستگاه ساندویچ ساز یا تابه، آنها را درست کنید. برای آموزش جزییات و مراحل طرز تهیه اسنک سویا پنیری و خوشمزه در ساندویچ ساز و تابه روی لینک مقاله مورد نظر کیلک کنید.

۲- اسنک بادمجان

اسنک گیاهی با بادمجان 

یکی از متنوع‌ترین روش‌های پخت اسنک وگان، «اسنک با بادمجان» است. در تهیه این اسنک حرفه‌ای وگان هم نیازی به استفاده از گوشت نیست و می‌توانید در فر، دستگاه ساندویچ ساز و به روش سرخ کردن، اسنک‌های بادمجان خوشمزه و جذابی درست کنید.

اسنک‌های بادمجان پنیری و اسنک بادمجان با نان تست، از محبوب‌ترین اسنک‌های وگان و رستورانی برای سرو در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هستند. اگر هم می‌خواهید با چیزی شبیه تنقلات وگان، از مهمان‌های خود پذیرایی کنید «اسنک بادمجان بیسکویتی» گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. در همه این اسنک‌ها، بادمجان ماده اصلی است.

در اسنک بیسکویتی بادمجان، درواقع مدلی از اسنک سوخاری شده را درست می‌کنید که هم بافت و هم طعم جذابی دارد. بچه‌ها هم این اسنک‌ را بسیار دوست خواهند داشت. در مجموع اسنک بادمجان از انواع اسنک گیاهی است که هم برای افرادی که گیاهخوار نیستند و هم برای گیاهخواران یک گزینه خوشمزه برای پیش غذا و حتی غذای اصلی به شمار می‌رود. برای مطالعه آموزش طرز تهیه اسنک بادمجان به چند روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- اسنک قارچ و سیب زمینی

اسنک قارچ و سیب زمینی

«اسنک قارچ و سیب زمینی» یک اسنک گیاهی و بدون گوشت رستورانی و یک پیش غذای فینگرفودی سالم و ساده است که می‌توانید آن را به عنوان شام یا برای میان وعده در خانه و پیک نیک آماده کنید. برای تهیه اسنک قارچ و سیب زمینی به صورت گیاهی می‌توانید از انواع سبزیجات خرد شده برای مایه میانی اسنک استفاده کنید. استفاده از انواع پنیر پیتزا و پارمسان هم طعم و بافت دلپذیری به آن می‌دهد. علاوه بر این، اسنک با سیب زمینی و پنیر برای مدت زیادی شما را سیر نگه می‌دارد و برای وعده غذایی ناهار یا شام، مناسب است.

حتما بخوانید  طرز تهیه 23 مدل دسر با گیلاس ساده و خوشمزه

برای تهیه اسنک گیاهی سیب زمینی و قارچ، باید سیب زمینی‌ها را آبپز کنید و مایه وسط اسنک‌ها را درست کنید. شاید درست کردن اسنک سیب زمینی، بیشتر شما را یاد طرز تهیه سمبوسه بیندازد. چون این اسنک را در نان لواش هم می‌توانید درست کنید و با سبزیجات و ادویه‌های معطر دلخواه، طعم‌دار کنید. در مقاله مربوط به طرز تهیه اسنک قارچ و سیب زمینی، انواع روش‌های تهیه و پخت این اسنک گیاهی لذیذ را بخوانید.

۴- اسنک کلم بروکلی

اسنک کلم بروکلی 

با وجود اینکه کلم بروکلی خواص و فواید زیادی برای بدن دارد؛ بسیاری از افراد از آن تنفر دارند. این احساس تنفر ممکن است از بچگی به سراغ ما آمده باشد. اما امروز وقت آن است که این احساسات غلط را کنار گذاشته و با این سبزی مقوی آشتی کنیم. با طرز تهیه کلم بروکلی پفکی، هم خودتان و هم بچه‌هایتان عاشق کلم بروکلی می‌شوید. این اسنک گیاهی را می‌توانید به عنوان یکی از تنقلات ساده و سالم گیاهی در خانه و با مواد در دسترس درست کنید.

برای تهیه «اسنک کلم بروکلی»، کلم‌ها را ابتدا بشویید و به  مدت ۲ دقیقه در آب جوش بگذارید تا کمی آبپز شود. سپس بلافاصله از آب جوش بیرون بیاورید و کنار بگذارید تا آب خود را از دست بدهد. در این مدت، مایه اسنک را درست کنید. برای تهیه این اسنک به موادی مثل شیر، تخم مرغ، آرد، بیکینگ پودر و ادویه‌های معطر نیاز دارید که مایه خمیری را درست کرده، کلم‌ها را به آن آغشته کرده و در روغن سرخ کنید. برای آموزش جزییات طرز تهیه اسنک کلم بروکلی می‌توانید روی لینک مقاله مربوطه کلیک کنید.

۵- اسنک کرانچی سیب زمینی

اسنک کرانچی سیب زمینی

«کرانچی سیب زمینی» جزو انواع اسنک گیاهی بین‌المللی و یک غذای انگشتی مناسب برای بچه‌ها است که با طعم‌های مختلف می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. برای درست کردن کرانچی سیب زمینی می‌توانید از تخم مرغ هم استفاده کنید. البته کرانچی سیب زمینی پنیری و بدون تخم مرغ هم یک روش محبوب درست کردن این تنقلات وگان پرطرفدار است. همان طور که مشخص است ماده اصلی این اسنک، سیب زمینی است که با مواد دیگر طعم‌دار و در نهایت با روغن سرخ می‌شود.

برای درست کردن اسنک کرانچی سیب زمینی پنیری ابتدا باید سیب زمینی‌ها را بشورید و آب‌پز کنید. بعد از پخت، پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و خوب له کنید‌. سپس پنیر چدار رنده شده، نشاسته ذرت، نمک، فلفل سیاه و شیر را اضافه کنید و خوب هم بزنید و ورز دهید تا مایه کرانچی یکدست شود. (اگر کرانچی تند و فلفلی دوست دارید به جای فلفل سیاه از پودر فلفل قرمز استفاده کنید. در صورت تمایل ۱ قاشق جعفری تازه و مقداری کنجد هم به مواد اضافه کنید.) برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه کرانچی سیب زمینی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۶- اسنک فرنچ تست

اسنک فرنچ تست برای صبحانه

«فرنچ تست» یک اسنک پنیری و جزو انواع اسنک صبحانه پرطرفدار برای مدرسه و سرکار در کشورهای مختلف دنیاست. این اسنک خوشمزه همان فرنچ تست با پنیر گریل است. یک اسنک نان و پنیر خوشمزه و مقوی که به عنوان غذای اصلی برای ناهار هم می‌تواند تا ساعت‌های زیادی شما را سیر نگه دارد، به خصوص اگر دانش آموز، دانشجو یا شاغل هستید.

همچنین اگر نمی‌خواهید از پنیرهایی که با شیر لبنی تهیه می‌شوند این اسنک را درست کنید از انواع پنیر گیاهی در تهیه فرنچ تست استفاده کنید و از طعم لذیذ و وگان این اسنک لذت ببرید.

برای طرز تهیه فرنچ تست یا نان تست فرانسوی با پنیر گریل ابتدا ماهیتابه را داغ کنید. یک طرف نان تست را کره بمالید و نان را از سمتی که به کره آغشته شده در ماهیتابه بگذارید. روی لایه بالایی نان تست یک ورقه پنیر چدار یا پنیر گیاهی بگذارید. حالا یک ورقه دیگر نان تست را به همین ترتیب به کره آغشته کنید (فقط یک سمت آن را و می‌توانید از کره گیاهی استفاده کنید). حالا آن سمتی که کره ندارد را روی نانی که با یک ورقه پنیر چدار در ماهیتابه است بگذارید (قسمتی که کره‌ای است باید رو به بالا باشد). برای مشاهده و آموزش جزییات طرز تهیه فرنچ تست می‌توانید روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سالاد کدو حلوایی و انار با طعم عالی و لذیذ

۷- نان سیر

 اسنک نان سیر برای گیاهخواران

«نان سیر» از جمله خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع اسنک گیاهی رستورانی است که به راحتی می‌توانید آن را در منزل به روش حرفه‌ای تهیه کنید. برای درست کردن نان سیر خانگی باید در یک ظرف مناسب کره آب شده، روغن زیتون فرابکر، سیر له شده، آویشن، نمک و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید. وقتی که تمام مواد را خوب با هم مخلوط کردید و یک مایه یکدست آماده شد آن را روی نان‌های تست بمالید.

برای درست کردن نان سیر از نان باگت هم می‌توانید استفاده کنید. در این صورت نان باگت‌ها را با ضخامت ۲ تا ۳ سانتی‌متر برش بزنید و به همین ترتیب عمل کنید. اگر از نان باگت استفاده کردید باید داخل نان را کمی به سمت داخل فشار دهید تا جا برای مواد باز شود. برای مشاهده جزییات و مراحل طرز تهیه نان سیر روی لینک مقاله مربوطه کلیک کنید.

۸- سمبوسه سیب زمینی

اسنک سمبوسه سیب زمینی

«سمبوسه» یک اسنک گیاهی خوشمزه با اصالت آسیایی و پیچیده شده در نان لواش است که البته با خمیر یوفکا هم می‌توانید آن را تهیه کنید. سمبوسه به روش‌های مختلفی آماده می‌شود. اما اگر می‌خواهید سمبوسه را به عنوان یکی از انواع اسنک گیاهی درست کنید، باید از سیب زمینی، سبزیجات و ادویه‌های معطر و بعضا تند و تیز به عنوان مواد اصلی استفاده کنید.

در این روش تهیه اسنک سمبوسه ساده، کافی است سیب زمینی‌ها را آبپز و پوره کرده و با پیاز داغ تفت دهید. مایه سمبوسه را به دلخواه خود می‌توانید پر‌ملات‌تر و متنوع‌تر کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی به روش بازاری و بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی کلیک کنید.

 

۹- نخود برشته

اسنک نخود برشته

«نخودچی»، «چیپس نخود» یا همان «نخود شور مشهدی» چند اسم دیگر هم دارد؛ از جمله «نخود برشته»، «نخود کریسپی»، «نخود بوداده» و … . نخود برشته یکی از انواع اسنک گیاهی و تنقلات وگان محبوب در سراسر دنیا است و جزو اسنک‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. این اسنک هم جزو تنقلات سالم برای میان وعده است و هم می‌توانید در انواع سالاد از آن استفاده کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای تهیه نخودچی ابتدا باید نخودها را بعد از پاک کردن، بشویید تا گرد و خاکشان گرفته شود. نخودها را در یک ظرف بریزید و رویشان را با آب ولرم بپوشانید. به مدت ۲۴ ساعت در آب نگه دارید تا هم ترد شوند و هم نفخ‌شان گرفته شود. هر چند ساعت آب‌ نخودها را عوض کنید و دوباره با آب ولرم پر کنید. برای مشاهده جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه نخود برشته روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۰- اسنک‌های گیاهی انرژی زا

انواع اسنک برای افزایش انرژی

انواع «اسنک انرژی زا» را هم بزرگ‌ترها می‌پسندند و هم یک روش رساندن ویتامین و مواد انرژی‌زا به بدن برای کودکان بد غذا به خصوص برای میان وعده مدرسه است. شکل ظاهری انواع اسنک عموما به صورتی است که حتی بدغذاترین افراد را هم ترغیب به چشیدن مزه‌شان می‌کند. اسنک‌های شیرین جزو دسرهای ساده، کم هزینه و سریع هستند که در عرض چند دقیقه آماده می‌شوند و نیازی به فر و توستر ندارند. اسنک‌هایی که برای افزایش انرژی و سلامتی درست می‌شوند، عموما جنبه تنقلات دارند و با میوه‌های مختلف، پنیر، کره آجیل‌ها، خرما و … تهیه می‌شوند.

این اسنک‌ها، هم خوشمزه‌ هستند و هم به جای تنقلات ناسالم مثل چیپس و پفک، می‌توانید به عنوان عصرانه یا میان وعده و حتی قبل و بعد از ورزش برای بازیابی انرژی بدن، آنها را میل کنید. در ضمن چون این اسنک‌ها خیلی سریع درست می‌شوند، معمولا بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. در مقاله مربوط به طرز تهیه اسنک های خانگی‌ مقوی و خوشمزه برای افزایش انرژی بدن، می‌توانید روش درست کردن انواع اسنک مقوی را یاد بگیرید.

سوالات متداول

اسنک گیاهی برای ناهار یا شام چی بپزم؟

اگر می‌خواهید اسنک گیاهی را که درست می‌کنید، به عنوان یک وعده سبک و ساده برای شام، ناهار یا پیش غذا سرو کنید، می‌توانید درست کردن اسنک بادمجان، اسنک سیب زمینی و قارچ، اسنک سویا، اسنک سمبوسه یا حتی فرنچ تست را برای وعده‌های غذایی افراد خانواده در دستور کار قرار دهید.

اسنک به عنوان تنقلات وگان و سالم برای میان وعده چی درست کنم؟

انواع اسنک‌هایی که می‌توانید به عنوان میان وعده برای کودکان یا بزرگسالان تهیه کنید، شامل اسنک با بادمجان، اسنک کلم بروکلی، اسنک کرانچی سیب زمینی، نخود برشته، نان سیر و اسنک‌های انرژی زا و مقوی می‌شوند. می‌توانید این اسنک‌ها را به راحتی تهیه و سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک