نقد و خلاصه فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)

نقد و خلاصه فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)


1 دی 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» جدیدترین فیلم از سری فیلم‌های مرد عنکبوتی است که طرفداران فیلم‌های دنیای مارول از مدت‌ها قبل برای اکران آن لحظه‌شماری می‌کردند. جان واتس که قبلا دو مرد عنکبوتی دیگر را کارگردانی کرده بود، در فیلم جدید سری نیز پشت صندلی کارگردانی نشسته و از استقبال مخاطبان و نقدهای بسیار مثبت منتقدان چنین برمی‌آید که حاصل کار فیلمی جذاب از آب درآمده است. در واقع استقبال از فیلم مرد عنکبوتی جدید به حدی بود که در اولین هفته اکران با فروش ۲۵۳ میلیون دلاری در آمریکای شمالی و فروش ۵۸۷ میلیون دلاری در سراسر جهان، رکورد گیشه در دوران کرونا را شکست و سومین افتتاحیه برتر تاریخ هالیوود را به نام خود ثبت کرد. امروز در مجله کوروش نقد و بررسی و خلاصه داستان فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست را بخوانید که احتمالا در روزهای آینده رکوردهای دیگری را نیز جابه‌جا خواهد کرد. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)»

 

مشخصات فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)»

 

ژانر: ماجراجویی، اکشن

کارگردان: جان واتس

فیلمنامه‌نویس: کریس مک‌کنا، اریک سامرز

بر پایه: «مرد عنکبوتی» اثر استن لی و استیو دیتکو

بازیگران: تام هالند، زندیا، بندیکت کامبربچ، جیکوب باتالون، جان فاورو، جیمی فاکس، ویلم دفو، آلفرد مولینا، بندیکت وانگ، تونی ریوولوری، مریسا تومی، اندرو گارفیلد، توبی مگوایر

موسیقی متن: مایکل جاکینو

فیلمبرداری: مائورو فیوره

تدوین‌: جفری فورد، لی فولسوم بوید

تهیه‌کننده: کوین فایگی، ایمی پاسکال

شرکت تولیدکننده: کلمبیا پیکچرز، مارول استودیوز، پاسکال پیکچرز

توزیع‌کننده: گروه سینمایی سونی پیکچرز

اکران: ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذر۱۴۰۰)

مدت زمان: ۱۴۸ دقیقه

محصول کشور: ایالات متحده

زبان: انگلیسی

بودجه: حدود ۲۰۰ میلیون دلار

فروش گیشه: ۱۱۴،۲ میلیون دلار

ای‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۹،۱

راتن تومیتوز: ۹۴٪

متاکریتیک: ۷۱٪

 

خلاصه داستان:

 

با افشای هویت مرد عنکبوتی، پیتر از دکتر استرنج کمک می‌گیرد. دکتر استرنج ترتیبی می‌دهد تا با به کار افتادن طلسمی مردم دوباره هویت او را فراموش کنند، اما در حین به کار انداختن طلسم اشتباهی رخ می‌دهد و به این ترتیب، دشمنانی از دنیاهای موازی وارد کره زمین می‌شوند.

 

 

نقد و بررسی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

 

نقد و بررسی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

 

داستان فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست درست از همان نقطه‌ای که فیلم قبلی «مرد عنکبوتی: دور از خانه» تمام شده بود شروع می‌شود. «پیتر پارکر» که اکنون هویت او به دست «میستریو» افشا شده به سوژه‌ی رسانه‌های سراسر جهان تبدیل شده است. اما نه به عنوان یک ابرقهرمان بلکه نام او به عنوان قاتلی سنگدل بر سر زبان‌ها افتاده است.

 

حالا پیتر به دنبال چاره‌ای است که بتواند دوباره وضعیت را به حالت عادی برگرداند، اما چطور؟ پیتر حالا به خوبی می‌داند فاش شدن هویتش به عنوان مرد عنکبوتی چه خطراتی برای خود و اطرافیانش دارد. اکنون او به هر چالشی تن می‌‌دهد تا بتواند از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده رهایی پیدا کند.

 

فیلم جدید مرد عنکبوتی همچون دو فیلم قبلی سری که کارگردانی آنها نیز برعهده‌ی جان واتس بود، روایت خوب و جذابی دارد. فیلم «مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست» روی ریتم کاملا به‌جا و سنجیده‌ای حرکت می‌کند و هیچ‌وقت هم از تب‌ و تاب نمی‌افتد. اما شاید تعجب کنید ریتم برق‌آسای فیلم گاهی زیاده از حد به نظر می‌رسد.

 

چون در لحظه‌هایی مخاطب از داستان فیلم عقب می‌افتد؛ گویی فیلمساز برای تمام کردن فیلم عجله دارد. در واقع، این حجم از داستان فیلم که در ۱۴۰ دقیقه نظاره می‌کنیم، دست‌کم می‌توانست تا ۱۸۰ دقیقه نیز طول بکشد. ولی با تماشای فیلم مرد عنکبوتی جدید خیلی زود متوجه می‌شوید هیچ پلان و سکانس اضافه و بی‌هدفی برای افزودن به زمان فیلم وجود ندارد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فصل اول و دوم سریال see (دیدن) | هدر دادن یک سوژه ی ناب

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه سریال هجوم (Invasion) با بازی گلشیفته فراهانی

 

 

لحظه‌های جذاب فراوان در فیلم جدید مرد عنکبوتی

 

لحظه‌های جذاب فراوان در فیلم جدید مرد عنکبوتی

 

خوشبختانه شاهد لحظه‌های جذابی نیز در سراسر فیلم هستیم که در خدمت شخصیت‌پردازی و نشان دادن قابلیت‌های هر کدام از ابرقهرمان‌ها هستند. هر چند برخی از لحظه‌ها مبالغه‌آمیز به نظر می‌رسند. برای مثال، لحظه‌ای که «مت مرداک» برای دفع کردن آجری که به سمت پیتر پرت شده واکنش خارق‌العاده‌ای نشان می‌دهد که شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد.

 

پرتاب این آجر به شکلی است که انگار آن را با سلاح پرتابه‌ای پرقدرتی شلیک کرده‌اند. هر چند مخاطب به درستی متوجه می‌شود هدف این سکانس نشان دادن قابلیت‌های مرداک است. با این حال، به جز موارد معدودی تمام سکانس‌های فیلم به خوبی، آنچه کارگردان و فیلمنامه‌نویس در ذهن داشته‌اند را به بیننده منتقل می‌کند.

 

شخصیت‌های منفی و مکمل نیز در زمان‌های مناسب به داستان فیلم افزوده‌ شدند و چندان در معرفی این شخصیت‌ها مبالغه‌ای در کار نیست. هدف این شخصیت‌های شرور از بدی و شرارت نیز کاملا واضح است. این شخصیت‌های منفی به دنبال راهی برای رهایی از مرگ هستند که در دنیاهای دیگر گریبان آنها را گرفته است. برای همین نیز آنها اصلا علاقه‌ای ندارند توسط مرد عنکبوتی به دنیاهای خودشان بروند؛ دنیاهایی که جز مرگ چیزی انتظارشان را نمی‌کشد.

 

در مجموع در طی فیلم جدید مرد عنکبوتی شاهد بدل شدن شادترین پیتر پارکر به غمگین‌ترین پیتری که در دنیای مارول می‌شناسیم هستیم. با وجودی که پایان‌بندی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست در همان چارچوب کلیشه‌ای فیلم‌های ابرقهرمانی قرار می‌گیرد، اما سبب می‌شود داستان تلخ فیلم پایانی دلگرم‌کننده داشته باشد. این پایان‌بندی همچنین راه را کاملا برای فیلم‌های بعدی باز گذاشته است.

 

 

کارگردانی درخشان جان واتس

 

کارگردانی درخشان جان واتس

 

جان واتس، کارگردان ۴۰ ساله که دو فیلم دیگر سری مرد عنکبوتی را نیز کارگردانی کرده، فیلم مرد عنکبوتی ۳ خود را هم با موفقیت روی پرده سینماهای جهان در دوران پسا کرونا آورد. واتس توانست با وجود تعدد شخصیت‌ها در فیلمنامه‌ زمان کافی برای پرداخت هر کدام از شخصیت‌ها در اختیار آنها قرار دهد. صحنه‌های کمدی فیلم جدید مرد عنکبوتی نیز کاملا خوب از آب درآمده‌اند که مشخصه‌ی بازر سری‌های مرد عنکبوتی نیز همین طنز به جا و گرم است.

 

شوخی‌ها و گفتگوهایی که بین نِد، ام‌جی و پیتر رد و بدل می‌شود از همان جنس لحظه‌های بامزه‌ی مرد عنکبوتی جدید است که هر بیننده‌ای را به خنده می‌اندازد. سکانس‌های زیادی نیز در فیلم «مرد عنکبوتی راهی به خانه» شاهدیم که کاملا مخاطب را به حال و هوای نسخه‌های قبلی سری مرد عنکبوتی می‌برد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال اهل جهنم (Hellbound) که رکورد بازی مرکب را شکست

 

 

قاب‌های چشم‌نواز و تأثیرگذار

 

از همه مهم‌تر سکانس‌های مبارزه‌ای فیلم است که درست همانطور که انتظار می‌رفت جذاب‌ترین لحظه‌های فیلم جدید مرد عنکبوتی از آب درآمده‌اند. هر چند صحنه‌های مبارزه‌ای چندان هم خالی از ایراد نیستند. با این حال، از آنجایی که شالوده‌ی فیلم‌های اکشن و ابرقهرمانی‌ بر اساس صحنه‌های شلوغ و اکشن چیده شدند، بسیاری از مخاطبان انتظار صحنه‌های اکشن با کیفیت‌تر و چشم‌نوازتری را داشتند.

 

هر چند این ایرادهای جزئی کلیت فیلم «مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست» را خدشه‌دار نکرده‌اند، اما با صحنه‌های اکشن بهتر و باکیفیت‌تر قطعا شاهد یکی از بهترین فیلم‌های مرد عنکبوتی در دنیای مارول می‌بودیم. به جز صحنه‌های اکشن، قاب‌های چشم‌نوازی نیز در مرد عنکبوتی جدید شاهدیم که نشان از خلاقیت بالای کارگردان دارد.

 

روی هم رفته، در فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست، کارگردان به خوبی توازن بین صحنه‌های اکشن، کمدی و حتی رمانتیک را رعایت کرده است. یکی از انتقاداتی که به فیلم‌های مرد عنکبوتی تام هالند می‌شد فقدان لحظه‌های غم‌انگیز و تأثیرگذار بود، نکته‌ای که باعث می‌شد فیلم‌های او در مقایسه با نسخه‌های توبی مگوایر و اندرو گارفیلد جذابیت‌ کمتری داشته باشد.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم پولترگایست (Poltergeist) | رخنه ارواح خبیثه به تلویزیون

 

اما در مرد عنکبوتی جدید ظاهرا این مشکل تا حد زیادی حل شده است. و حالا طرفداران مرد عنکبوتی فیلم جذاب و تماشایی پر از صحنه‌های تأثیرگذار دارند که قرار نیست به این زودی‌ها از ذهن‌ پاک شود.

 

 

واکنش منتقدان به فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست چه بود؟

 

واکنش منتقدان به فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست چه بود؟

 

فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست از وب‌سایت‌های مختلف سینمایی نمرات بالایی کسب کرد و منتقدان نقدهای بسیار مثبتی به فیلم جدید مرد عنکبوتی داشتند.

 

*و‌ب‌سایت «راتن تومیتوز» به فیلم جدید مرد عنکبوتی از روی ۲۶۵ نقد نمره ۹۴ از ۱۰۰ و وب‌سایت «آی‌ام‌دی‌بی» نیز به آن نمره‌ی عالی ۹ را داده است.

 

*«متاکریتیک»، دیگر وب‌سایت جمع‌آوری نقد نیز به فیلم جدید مرد عنکبوتی امتیاز ۷۲ از ۱۰۰ را داد. برایان ترویت منتقدی از «یواس‌ای تودی» سومین فیلم مرد عنکبوتی را فیلمی هیجان‌انگیز وصف کرد که «درست به مانند نامه‌ عاشقانه‌ای برای این شخصیت کتاب‌های مصور عمل می‌کند.»

 

* آملیا امبروینگ از وب‌سایت «آی‌جی‌ان» نیز نیز ضمن تحسین از فیلم نوشت: «به سادگی می‌توان این فیلم از سری مرد عنکبوتی را همزمان خنده‌دارترین و سیاه‌ترین مرد عنکبوتی تمام ادوار دنیای مارول دانست.»

 

*برایان تالریکو از وب‌سایت «راجر ایبرت» نیز در نقد مثبت خود به نکات مشابهی اشاره کرد: «مرد عنکبوتی جدید، فیلم کاملا سرگرم‌کننده‌ای است که اکثر اوقات مملو از خلاقیت‌های جذاب و چشمگیر است.»

 

*می عبدالباکی از «اسکرین رنت» نیز مرد عنکبوتی جدید را جذاب‌ترین قسمت سری مرد عنکبوتی دانست. کیت اربلند از «ایندی‌وایر» ضمن برشمردن ایراداتی عنوان کرد: «مرد عنکبوتی جدید شاید ایراداتی داشته باشد اما تاریکی موجود در داستان، قطعا ارزش تماشا را دارد… آیا به خاطر دارید آخرین دفعه‌ای که قسمت سوم مجموعه‌ای تا این اندازه طرفداران را به هیجان آورد چه زمانی بود؟»

 

چرا باید فیلم مرد عنکبوتی جدید را تماشا کنیم؟

 

مرد عنکبوتی جدید با عنوان «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» نشان داد نه تنها یکی بهترین نسخه‌های مرد عنکبوتی است، بلکه از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی سینما نیز به حساب می‌آید. فیلم جدید مرد عنکبوتی با سکانس‌های متنوع بسیارش، اساسا هرآنچه از یک فیلم ابرقهرمانی می‌خواهید را یک‌جا دارد. به خصوص اینکه در بسیاری لحظه‌های فیلم فرصتی دست داده تا خاطرات قدیمی نسخه‌های قبلی سری نیز زنده شود؛ موضوعی که به دل مخاطبان نشسته است.

 

مرد عنکبوتی جدید همچنین ثابت کرد فیلم‌های ابرقهرمانی آنطور که برخی تصور می‌کنند بی‌روح، شلوغ و پرمبالغه‌ نیستند. فیلم جدید مرد عنکبوتی ثابت کرد فیلم‌های ابرقهرمانی تنها به جلوه‌های ویژه و فناوری‌های پیشرفته متکی نیستند، بلکه داستان منسجم و خط‌های داستانی متنوع فیلم جدید مرد عنکبوتی نشان داد، یک فیلم ابرقهرمانی خوب هم می‌تواند اکشن و زد و خورد باشد، هم تأثیرگذار و پر از صحنه‌های عاطفی جذاب.

 

 

سوالات متداول

 

۱- آیا فیلم جدید مرد عنکبوتی در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما جای می‌گیرد؟

 

خیر، اما مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست با فروش ۲۵۳ میلیون دلاری در تنها یک شب، یکی از ۳ اکرانِ افتتاحیه برتر تاریخ هالیوود به لحاظ گیشه را به نام خود ثبت کرد. همچنین مرد عنکبوتی جدید با فروش جهانی ۵۸۷ میلیون دلار تاکنون، پرفروش‌ترین فیلم در دوران کرونا نیز لقب گرفت.

۲- نظر منتقدان درباره فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست مثبت بوده است؟

بله،‌ اکثر منتقدان نظر بسیار مثبتی نسبت به فیلم جدید مرد عنکبوتی داشتند و حتی برخی منتقدان این فیلم را در بین فیلم‌های برتر سال نیز قرار دادند. وب‌سایت‌های جمع‌آوری نقد و بررسی همچون متاکریتیک، راتن تومیتوز و آی‌ام‌دی‌بی نیز به آن نمرات بسیار خوبی دادند.

۳- آیا اندرو گارفیلد و توبی مگوایر هم در مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست بازی می‌کنند؟

بله، گارفیلد و مگوایر در لحظاتی از فیلم در نقش‌ مردهای عنکبوتی‌های خود بازی می‌کنند.

 

 

منبع: indianexpress

کالابرگ الکترونیک