۳ روش در امان ماندن کسب و کارهای کوچک از بحران زنجیره تامین

۳ روش در امان ماندن کسب و کارهای کوچک از بحران زنجیره تامین


23 آذر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 روش در امان ماندن کسب و کارهای کوچک از بحران زنجیره تامین

چه اخبار گوش کنید و چه روزنامه بخوانید مطمئنا داستانی در مورد بحران جهانی زنجیره تامین پیدا خواهید کرد. ازدحام و انسداد در این سیستم، بخش‌ها و خدمات مختلف را با کمبود کالا و کمبود مواد اولیه، از جمله مواد لازم برای تولید محصولات غذایی تحت تأثیر قرار داده است. این بحران یکی از عوامل موثر در تورم بی سابقه است. تورمی که بیشترین میزان در بیش از ۳۰ سال گذشته را تجربه کرده است. اما برای حل بحران زنجیره تامین و حتی در امان ماندن از این بحران در صنعت خرده فروشی چه کاری می‌توان کرد؟ در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی مسئله بحران زنجیره تامین و روش‌های موثر در امان ماندن کسب و کارهای کوچک از آن پرداخته‌ایم.

 

 

تجربه عبور از بحران در زنجیره تامین

 

تجربه عبور از بحران در زنجیره تامین

 

اخیرا  ۹۵ کشتی کانتینری در بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ پهلو گرفتند. رقمی که تا همین چند ماه پیش غیرقابل درک تلقی می‌شد. نیروی دریایی حتی اخیرا برای اولین بار در تاریخ آمریکا اسکله نظامی را به روی کشتی‌های تجاری باز کرده است. واقعیت تلخ این است که همه ما عمیقاً تحت تأثیر بحران جهانی زنجیره تامین قرار گرفته‌ایم.

 

بنابراین به نظر می رسد که باید در سیستم زنجیره تأمین و نحوه کار آن با فروشندگان و جامعه خود تجدید نظر کرد. IBrands Global که یک پلتفرم زنجیره تامین جهانی برای صنایع مد، سلامتی، پزشکی و غذایی است، تجربه خوبی را در این زمینه رقم زده است.

 

تجربه‌ای که نشان می‌دهد چگونه در زمانی که کل سیستم در وضعیت شوک و فلج ناشی از کمبود مواد خام قرار داشت و یا حتی با کمبود نیروی کار، تاخیر و اختلال در حمل و نقل و انبوهی از مسائل دیگر مواجه  بودیم، چه طور عمل کنیم. چند گام اساسی وجود دارد که همه ما می‌توانیم برای کمک به عبور از این زمان‌های چالش برانگیز و کسب بیشترین آمادگی برای آینده انجام دهیم. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به بررسی این راهکارها بپردازیم.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ ترند اصلی زنجیره تامین صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

زنجیره تامین خود را متنوع کنید

 

زنجیره تامین خود را متنوع کنید

 

زنجیره تامین خود را متنوع کنید و به یک منبع یا درگاه ورودی تکیه نکنید. این موضوع یکی از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت در زمان بحران زنجیره تامین است. علیرغم هزینه‌های اضافی،  IBrands Global در تجربه فردی به عنوان یک شرکت فعال شروع به تولید اقلام بیشتری در داخل کرد، چرا که سرعت و قابلیت اطمینان در اولویت بالاتری قرار دارد.

حتما بخوانید  6 مزایای رسانه اکتسابی (Earned media) در بازاریابی برای برند شما

 

ناگفته نماند که در دوران کرونا  هزینه‌های حمل و نقل از آسیا ۱۰ برابر از سطوح قبل از همه‌گیری، افزایش یافته است. بهتر است در ابتدا تحقیقات خود را انجام دهید و مطمئن شوید که تمام هزینه‌ها را بررسی کرده‌اید تا از بهره‌وری اولیه اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال IBrands Global برای برخی محصولات در برند سلامتی خود تمام چیزهایی مانند کارتن و عطرها را در داخل کشور تهیه کرد و همین موضوع باعث شد تا در طول فصل مهم خرید تعطیلات، رقبای خود را شکست دهد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث زنجیره تامین به IBrands Global کمک کرد، روی آوردن به مکان‌ها و درگاه‌های ورودی جدید مانند همسایگان بود. کشورهایی که راحت‌تر می‌توان با آن‌ها وارد تعامل شد و موانع کمتری دارند. کشور مکزیک برای این کسب و کار فرصتی عالی برای دریافت محصولات بود. محصولات به راحتی در دسترس بودند و مانعی در مورد مسدود شدن خطوط کشتیرانی آسیایی وجود نداشت.

 

مکزیک بخش تولید بسیار خوبی دارد و کارخانه‌های زیادی درست در جنوب مرز واقع شده‌اند. بنابراین مسافت‌های حمل و نقل خیلی بد نیست. این درحالیست که اکثر کارخانه‌ها در شمال مکزیک در صادرات به ایالات متحده مهارت دارند.

 

 

بودجه اضطراری داشته باشید

 

بودجه اضطراری برای بحران در زنجیره تامین داشته باشید

 

همانطور که در تجارت یا زندگی شخصی باید برای برخی موارد احتمالی بودجه‌ای اضطراری را درنظر بگیرید در مورد بحران زنجیره تامین نیز نباید این موضوع را فراموش کنید. بودجه تدارکات شما باید برای موارد غیرمنتظره آماده شود. این موضوع به شما کمک می‌کند تا ریسک را کاهش دهید و قوی‌تر از قبل، از یک بحران در زنجیره تامین خارج شوید.

 

به عنوان مثال در IBrands، داشتن یک بودجه اضطراری به شرکت این امکان را می‌دهد که با سهولت بیشتری بحران را پشت سر بگذارد. در عین حال شرکت می‌تواند در زمان بحران به راحتی از رقبای خود پیشی بگیرد. در عین حال پرداخت بخش انبار و حمل‌ و نقل داخلی را به همراه حق بیمه به موقع تأیید می‌کنند تا مطمئن شوند که کالاهایشان به موقع تحویل داده می‌شوند.

 

اما در بخش حمل و نقل، این برند تجاری از وسایل حمل و نقل سریعتر حمل کالا از آسیا به ایالات متحده مانند کشتی سریع «ماتسون» برای کاهش زمان استفاده می‌کند. این تصمیمات ممکن است برای شرکت هزینه حمل و نقل بیشتری داشته باشد، اما کاهش تاخیرها باعث حفظ اعتبار کمپانی شده است.

 

همین موضوع باعث شده است تا محصولات برای رویدادهایی چون جمعه سیاه و دوشنبه سایبری به موقع در قفسه‌ها قرار بگیرند. داشتن بودجه اضطراری به این معنی است که شما کنترل کسب و کار خود را در دست دارید و خیلی کمتر تحت سلطه عواملی که خارج از کنترل شما هستند، قرار بگیرید.

 

حتما بخوانید  اهمیت روزافزون تکنولوژی در رشد و توسعه صنعت خرده فروشی

 

از قبل برنامه ریزی کنید

 

بحران زنجیره تامین

 

چطور کل زنجیره تامین مختل می‌شود؟  واردات به تأخیر می‌افتد، هزینه‌های حمل و نقل در حال افزایش است، مواد خام کمیاب است، تاخیر در بندر در بالاترین حد خود قرار دارد و کمبود نیروی کار به بالاترین حدخود رسیده است. در چنین شرایطی زنجیره تامین باریک شده است. زیرا تقاضا بیشتر از عرضه است. نتیجه تورم است و مصرف‌کننده بار این تورم را به دوش می‌کشد.

 

برای جلوگیری از بحران در زنجیره تامین، مطمئن شوید که سطح سهام، فروش و موجودی خود را تجزیه و تحلیل کرده و از قبل برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی بهترین روش برای موفقیت در کسب و کار است. خوب خرید کنید و هوشمندانه خرید کنید. در دنیای امروز، با تقاضای امروز، سهام پادشاه است. مشتریان اکنون کالا می‌خواهند و حاضرند برای آن پول بپردازند.

 

دربرند تجاری iBrands، یک تجارت تعطیلات بزرگ وجود دارد. ما درک می‌کنیم که افزایش هزینه کانتینر، ازدحام در بندر و افزایش تقاضای مشتریان وجود خواهد داشت. اما برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گرفته که مدلی برای تاخیرها در زنجیره تامین پیش‌بینی شده است. به این صورت که محصولات اضافی سفارش داده می‌شود.

 

این کار ، این امکان را فراهم می‌کند تا محصولات به موقع به مشتریان تحویل داده شود. این در حالی است که بسیاری از مشاغل در استفاده از چنین رویکردی کوتاهی کرده‌اند. در عین حال iBrands از شرکای تجاری کوچک خود درخواست کرده که اطمینان بدهند که با چنین موضوعی مشکلی ندارند.

 

یک تحویل موفق مستلزم تولید زیرکانه و تدارکات است. برنامه‌ریزی بیش از یک سفارش خرید خوش ساخت تاثیرگذار است. یک کسب و کار نمی‌تواند به فروشندگان قراردادی خود اعتماد کند. محیط به مدیران زبده‌ای احتیاج دارد که کسب و کار را به خوبی درک کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. اینکه بدانند در شرایط مختلف از کدام خط حمل و نقل باید استفاده کنند؟ یا حتی ملزومات و سفارشات را در کجا و به چه میزان انبار کنند. چنین تصمیماتی بسیار مهم هستند و باید برای آنها زمان صرف کرد.

 

 

بحران زنجیره تامین مشکل اغلب برندهای تجاری است

 

تقریبا اکثر برندهای تجاری چه کوچک و چه بزرگ در سال‌های اخیر بحران زنجیره تامین را به گونه‌ای تجربه کرده‌اند. اما اینکه در چنین شرایطی چگونه می‌توان این بحران را مدیریت کرد و مصرف‌کنندگان را راضی نگه داشت بسیار مهم است. چرا که مشتریان حافظه قوی دارند و مدبریت در تامین کالا را از جانب برند تجاری شما فراموش نخواهند کرد.

 

برنامه‌ریزی درست و به موقع، مدیریت هزینه و اختصاص بودجه کافی برای شرایط اضطرار می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اهمیت به این موضوعات باعث ایجاد اعتماد در میان مصرف‌کنندگان و ایجاد وفاداری در برند تجاری شما خواهد شد.

 

 

منبع: entrepreneur

کالابرگ الکترونیک