همه چیز درباره جمعه سیاه (بلک فرایدی) و مزایا و معایب آن

همه چیز درباره جمعه سیاه (بلک فرایدی) و مزایا و معایب آن


22 آبان 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
جمعه سیاه ( بلک فرایدی) چیست؟

جمعه سیاه خرید یا بلک فرایدی (Black Friday) روز خرید در آمریکا است. گرچه در حال حاضر مراسم این روز در کشور های دیگر دنیا نیز اجرا می شود. جمعه سیاه در واقع یک روز پس از عید شکرگزاری است. یعنی زمانی که خرید برای کریسمس رسما آغاز می شود. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی قصد داریم تا در مورد بلک فرایدی یا جمعه سیاه و درآمد و میزان تخفیف ها در این روز، معایب و مزایای بلک فرایدی و تفاوت آن با دوشنبه سایبری بیشتر بدانیم. و به این سوال پاسخ دهیم که آیا بلک فرایدی برای محیط زیست ضرر دارد؟ در مجله کوروش همراه ما باشید.

 

جمعه سیاه (بلک فرایدی) چیست؟

 

جمعه سیاه (بلک فرایدی) چیست؟

 

آخرین جمعه ماه نوامبر را که در واقع نوعی افتتاحیه فصل خرید به مناسبت کریسمس است را جمعه سیاه خرید (بلک فرایدی) می نامند. این روز ابتدا در آمریکا و کشور های مسیحی باب شد. اما با سرعت زیادی پس از آن در بیشتر کشور های جهان چنین مراسمی برگزار شد. جمعه سیاه دقیقا بعد از عید شکرگزاری و در هفته آخر ماه نوامبر برگزار می شود.

 

 

بازگشایی زود هنگام

 

در روز بلک فرایدی معمولا فروشندگان صبح خیلی زود شروع به باز کردن فروشگاه های خود می کنند. تبلیغات پیش از جمعه سیاه (بلک فرایدی) هفته ها قبل آغاز می شود. گاهی فروشگاه ها از ساعت ۵ صبح فروش را شروع می کنند و این فرایند تا آخر شب ادامه دارد.

 

ویژگی اصلی جمعه سیاه تخفیف های بالایی است که به مناسبت این روز به اقلام تعلق می گیرد. تخفیف های بالا باعث می شود تا حجم زیادی از افراد به سمت فروشگاه ها هجوم بیاورند. تاریخ دقیق جمعه سیاه (بلک فرایدی) در سال ۲۰۲۱ روز ۲۶ نوامبر مصادف با ۵ آذر ۱۴۰۰ است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۶ استراتژی هوشمندانه برای برنامه ریزی بازاریابی تعطیلات

 

 

آیا جمعه سیاه (بلک فرایدی) در کشور های دیگر وجود دارد؟

 

آیا جمعه سیاه (بلک فرایدی) در کشور های دیگر وجود دارد؟

 

نزدیک به ۲۰ کشور مختلف در دنیا مراسم جمعه سیاه (بلک فرایدی) را برگزار می کنند. کشور هایی چون کانادا، بریتانیا، مکزیک، استرالیا، نیوزیلند، چین، ژاپن، روسیه، هند و پاکستان همگی جمعه سیاه را در خاک خود جشن می گیرند.

 

برای بسیاری این سوال مطرح می شود که جمعه سیاه نیز در اروپا وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. درست است که این روز در ایالات متحده شروع شد، اما در کشور هایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و حتی دیگر کشور های اروپایی مراسم فروش و تخفیف های عمده در روز جمعه سیاه (بلک فرایدی) برگزار می شود.

 

درآمد جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

درآمد جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته از سوی فایندر دات کام، ۸۶ درصد از آمریکایی ها تصمیم دارند پول نقدی را که به سختی به دست آورده اند برای فروش های قبل از کریسمس مانند جمعه سیاه (بلک فرایدی)، دوشنبه سایبری و روز مجرد ها خرج کنند. بنابراین درآمد حاصل از جمعه سیاه مبلغ ناچیزی نخواهد بود.

حتما بخوانید  تجربه کمپین بازاریابی اومنی چنل در برندهای مختلف دنیا

 

میزان تخفیف ها در جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

میزان تخفیف ها در جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

مهم ترین ویژگی جمعه سیاه (بلک فرایدی) تخفیف شگفت انگیزی است که از سوی فروشگاه برای مشتریان در نظر گرفته می شود. در این مدت میانگین تخفیف حدود ۲۳ درصد است. قبل از روز شکرگزاری تعداد معاملات به حداکثر می رسد.

 

در این روز ها میانگین تخفیف تقریبا حدود ۲۰ درصد است. با این حال پس از روز شکرگزاری میانگین تخفیف های جمعه سیاه به ۳۷ درصد افزایش می یابد.

 

بیشترین خرید در جمعه سیاه (بلک فرایدی) مربوط به چه کالایی بوده است؟

 

بیشترین خرید در جمعه سیاه (بلک فرایدی) مربوط به چه کالایی بوده است؟

 

در سال ۲۰۲۰ بیشترین میزان خرید در بلک فرایدی مربوط به نینتندو سوئیچ (Nintendo Switch) بوده است. این ابزار بازی محبوب ترین آیتم در جمعه سیاه سال ۲۰۲۰ بود. پس از آن PS4 در رده بعدی قرار دارد. نینتندو سوئیچ به طور رسمی در اکتبر ۲۰۱۶ رونمایی شد و در مارس ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد.

 

نینتندو سوئیچ دستگاهی ترکیبی است و به عنوان یک کنسول بازی دستی همراه با خروجی تلویزیون طراحی شده است. این دستگاه اولین کنسول بازی هیبریدی جهان است.

 

مزایای جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

مزایای جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

جمعه سیاه به روز بعد از روز شکرگزاری اشاره دارد و به طور نمادین به عنوان شروع فصل خرید تعطیلات روز مهمی در نظر گرفته می شود. از جمله مزایای اصلی آن تخفیف های زیادی است که بر روی لوازم الکترونیکی، اسباب بازی ها و سایر هدایا اعمال می شود. بنابراین مصرف کنندگان فرصتی پیدا می کنند تا محصولاتی که برایشان گران است، با تخفیف های مناسب بخرند.

 

معاملات عالی و پرسودی در این روز صورت می گیرد. همچنین بسیاری از خانواده ها از این روز به عنوان یک روز تفریحی در کنار خانواده و دوستان برای خرید جمعی یاد می کنند. بلک فرایدی یک روز سرگرم کننده است. در ضمن درآمد زیادی در این روز حراجی هیجان انگیز نصیب فروشگاه ها می شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک های استراتژی بازاریابی فروش در ایام تعطیلات

 

 

آیا جمعه سیاه (بلک فرایدی) واقعا ارزان است؟

 

آیا جمعه سیاه (بلک فرایدی) واقعا ارزان است؟

 

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که آیا در روز جمعه سیاه (بلک فرایدی) کالاها واقعا تخفیف های زیادی می خورند. آیا با این ترفند کالاهای دست دوم و بی کیفیت در اختیار مشتریان قرار نمی گیرند؟ اما خبر خوب این است که جمعه سیاه (بلک فرایدی) ارزش این همه تبلیغات را دارد.

 

در این روز محصولات با همان کیفیت سابق با تخفیف های زیاد در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند. گاهی اوقات میزان این تخفیف ها حتی بالای ۵۰ درصد است. برای مثال شما اقلامی مانند کالاهای مربوط به شرکت اپل را می توانید با تخفیف های قابل توجه در این روز خریداری کنید.

 

تفاوت جمعه سیاه با دوشنبه سایبری

 

تفاوت جمعه سیاه با دوشنبه سایبری

 

جمعه سیاه (بلک فرایدی) و دوشنبه سایبری تجارب جذابی از خرید را برای مصرف کنندگان در سراسر جهان رقم می زنند. اما یک تفاوت عمده بین این دو روز وجود دارد. جمعه سیاه متعلق به عرصه خرید خرده فروشی است.

 

در حالی که دوشنبه سایبری برای خرید آنلاین طراحی شده است. در عین حال جمعه سیاه پس از روز شکرگزاری است. این در حالی است که دوشنبه سایبری یا دوشنبه مجازی (cyber Monday) در این روز نیست. دوشنبه سایبری یا سایبر ماندی آخرین دوشنبه ماه نوامبر است.

حتما بخوانید  موبایل مارکتینگ (mobile marketing) یا بازاریابی موبایلی چیست؟

 

آیا خرده فروشان از جمعه سیاه (بلک فرایدی) سود می برند؟

 

آیا خرده فروشان از جمعه سیاه (بلک فرایدی) سود می برند؟

 

هر ساله رویداد خرید جمعه سیاه بر اکثر اخبار و رویداد ها غالب می شود. رکوردهای جدیدی در فروش شکسته می شوند. از جمعه سیاه تا سال نو معمولا خرید ها بسیار افزایش پیدا می کند. در روز جمعه سیاه معمولا اکثر برندهای مطرح در صنعت خرده فروشی سودآور ترین روز خود در سال را تجربه می کنند.

 

معمولا فروشگاه ها و کسب و کارها، برنامه ها و تبلیغات ویژه ای پیش از برگزاری جمعه سیاه ترتیب می دهند. آن ها انتظارات مشتریان را پیش بینی کرده و برای توزیع اقلام برنامه ریزی می کنند. این کار برای کسب و کارها باعث ایجاد یک مزیت رقابتی قابل توجه می شود.

 

 

معایب جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

معایب جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

یکی از معایب جمعه سیاه (بلک فرایدی) این است که مردم در نهایت چیزهایی را می خرند که به آن ها نیازی ندارند. یا اگر در حالت عادی با آن ها مواجه شوند، لزومی به خرید نمی بینند. بنابراین این موضوع یکی از معایب جمعه سیاه (بلک فرایدی) محسوب می شود. اما یکی دیگر از معایب این روز افزایش قابل توجه قیمت ها پیش از شروع تخفیف ها است.

 

برخی مغازه ها و فروشگاه ها قیمت ها را به طور مصنوعی بالا نگه می دارند. آن ها این کار را انجام می دهند تا بتوانند در روز بلک فرایدی تخفیف های بیشتری اعلام کنند. برای مغازه های کوچک که همیشه نمی توانند با تخفیف های بزرگ ارائه شده توسط خرده فروشان بزرگ رقابت کنند نیز این روز چندان خوب نیست.

 

 

آیا جمعه سیاه (بلک فرایدی) برای محیط زیست مضر است؟

 

آیا جمعه سیاه (بلک فرایدی) برای محیط زیست مضر است؟

 

به گفته یک شرکت خرده فروشی، تحویل کالا به خانه ها در جمعه سیاه در بریتانیا در سال جاری باعث تولید ۴۲۹ هزار تن گاز های گلخانه ای شد. این میزان معادل ۴۳۵ پرواز رفت و برگشت از لندن به نیویورک است. برابر وزنی این میزان گاز های گلخانه ای چیزی حدود ۶۱ هزار و ۳۰۸ عدد فیل است!

 

خشونت ها و جرایم در جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

خشونت ها و جرایم در جمعه سیاه (بلک فرایدی)

 

یکی از دلایلی که جمعه سیاه را با این نام خطاب می کنند، میزان خشونت و جرایم در این روز است. معمولا درگیری های زیادی در فروشگاه های مختلف اتفاق می افتد. در سال ۲۰۱۰ بود که در فروشگاه زنجیره ای والمارت درگیری خریداران منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد.

 

در این درگیری ۱۱۱ نفر نیز مصدوم شدند. بدترین جمعه سیاه مربوط به سال ۲۰۰۸ است. در آن روز یک نگهبان فروشگاه والمارت زیر پای بیش از ۲۰۰۰ نفر جمعیت به دلیل خفگی جان سپرد. در سال ۲۰۱۹ نیز به دلیل خشونت زیاد در این روز پلیس وارد فروشگاه والمارت شد.

 

 

تعطیلی فروشگاه

 

در سال ۲۰۱۷ پلیس آلاباما به دلیل درگیری و زخمی شدن افراد، فروشگاه «برلوس» را در این روز تعطیل کرد. غیر از درگیری و خشونت، فروشگاه های زیادی مرتکب کلاه برداری می شوند. بر اساس تحقیقات ۱۴ درصد از کالاهای فروش رفته در این روز، قیمتی برابر با روز های عادی دارند. این در حالی است که ۱۷ درصد فروش در جمعه سیاه نیز حتی بالاتر از قیمت عادی صورت می گیرد!

 

 

منابع: britannica , oberlo

 

کالابرگ الکترونیک