معنی گل ها هنگام هدیه دادن | ۱۶ گل معروف برای هدیه

معنی گل ها هنگام هدیه دادن | ۱۶ گل معروف برای هدیه


17 دی 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معنی گل ها هنگام هدیه دادن |بررسی ۱۶ گل معروف برای هدیه

معنی گل‌ها برای هدیه دادن چیست؟ سنت هدیه دادن گل قرن‌هاست که در بین مردم وجود داشته و دارد. گل‌ها چیزهای را بیان می‌کنند که کلمات نمی‌توانند. معنی گل ها هنگام هدیه دادن متفاوت است و معمولا ویژگی‌ها و رنگ‌هایی دارند، نمادشناسی آنها را متفاوت می‌کند. دانستن معنی گل ها و نماد پنهان آنها، هنگام هدیه دادن جالب است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به معنی گل ها در هنگام کادو دادن و نمادهای انواع گل و نیز معنی تعداد شاخه گل برای هدیه را بررسی خواهیم کرد. اینکه برای ابراز دوستی چه گلی هدیه بدهیم و با چه گل‌هایی عشقمان را بیان کنیم؟

 

معنی گل‌ها برای هدیه دادن در مناسبت‌های مختلف

۱- گل ارکیده

ارکیده‌ها نماد زیبایی، ظرافت، لطافت، تجمل و قدرت هستند

«ارکیده» یکی از عجیب‌ترین گل‌هایی است که هم لوکس و هم مورد علاقه بسیاری از خانم‌ها و آقایان است. ارکیده‌ها نماد زیبایی، ظرافت، لطافت، تجمل و قدرت هستند. ارکیده یکی از گونه‌های کمیاب گل به حساب می‌آید ولی در سراسر جهان در دسترس است.

این گل، حاوی پیامی از «اغواگری» است. رنگ‌های مختلف ارکیده، نمادهای متفاوتی دارند. مثلا «ارکیده صورتی» نشان‌دهنده «ظرافت، زنانگی و شادی» است، در حالی که «ارکیده سفید» نشان‌دهنده «خلوص و بی‌گناهی» است. «ارکیده ارغوانی» نماد «سنت، تحسین و سلطنت» است و اغلب به نشانه احترام هدیه داده می‌شود.

۲- گل کاکتوس

انواع «کاکتوس‌»، حتی آن‌هایی که خار دارند، گل‌های زیبایی هستند. این گیاهان معانی نمادین مختلفی دارند. کاکتوس، گیاهی بیابانی است و یکی از معناهای اصلی آن، الهام گرفتن از «پوچی کویر» است. همان‌‌طور که این گل در شرایط سخت رشد می‌کند، نمادی از «شکوفایی با وجود چالش‌ها» و هدیه‌ای عالی برای ایجاد انگیزه در افراد است.

در کشورهای غربی گل کاکتوس به خاطر وجود خار، نماد «عفت و پاکدامنی» است. اما در سنت ژاپنی «هاناکوتبا»، گل کاکتوس نماد «شهوت» است و هدیه دادن آن، راهی برای ابراز تمایل جنسی به آن شخص است.

۳- گل آفتابگردان

 گل آفتابگردان؛ نماد گرما، ستایش و افزایش طول عمر

دیدن «گل آفتابگردان» قطعا می‌تواند روز شما را بسازد! و اگر کسی آن را به شما هدیه بدهد، شادی شما را چندین برابر می‌کند. آفتابگردان‌های زرد و درخشان، باعث بهبود خلق و خو می‌شوند و روحیه فرد را بالا می‌برند. گل‌های آفتابگردان که اغلب به عنوان گل‌های «شاد» شناخته می‌شوند، نماد ستایش، گرما، شادی، خوش شانسی امید و طول عمر هستند.

در برخی از مناطق که گل آفتابگردان بومی آنجاست، آفتابگردان‌ها به عنوان نمادهای «مذهبی» هم به کار می‌روند. شاید این به دلیل ارتباط نزدیک آن‌ها با منبع عالی انرژی یعنی «خورشید» است.

۴- گل لاله

یکی از زیباترین و کلاسیک‌ترین گل‌ها در طبیعت، «گل لاله» است. این گل یکی از محبوب‌ترین گل‌ها در سراسر دنیا است. رنگ‌های چشمگیر گل لاله همان چیزی است که لاله‌ها را به محبوب‌ترین و خاص‌ترین گل‌های جهان تبدیل می‌کند.

گل لاله، به طور کلی، برای بیان جسورانه «عشق کامل» هدیه داده می‌شود. با این حال، هر رنگی اهمیت خاص خود را دارد. درست مثل ارکیده‌ها، لاله‌های بنفش نماد «سلطنت» هستند، در حالی که هدیه دادن لاله‌های قرمز، یک شیوه رایج برای بیان «عشق پرشور» است. لاله‌های سفید هم پیام «بخشش» را می‌رسانند و لاله‌های زرد برای آرزوی «شادی» هدیه داده می‌شوند.

به نظر می‌رسد بد نیست در این زمینه راهنمای انتخاب گل ولنتاین را هم مطالعه کنید.

۵- گل میخک

هیدرنجیا یا میخک هندی، نماد «شیفتگی» و «خوش شانسی»

تخفیف شوینده های افق کوروش

از نظر اساطیری، اعتقاد بر این است که «میخک‌ صورتی» از اشک‌های «مریم باکره» روییده شده، بنابراین میخک صورتی را نمادی از «عشق بی‌قید و شرط» از کهن الگویی مانند «مادر» می‌دانند.

در کشورهای غربی میخک به طور گسترده در روز مادر، روز معلم و روز سنت پاتریک، به نشانه «عشق و تحسین» هدیه داده می‌شوند. به طور کلی، میخک‌ها همچنین نماد «شیفتگی» و «خوش شانسی» هستند.

در آمریکا، هدیه دادن «گل میخک صورتی» به معنای این است که «من همیشه به یاد تو خواهم بود». در حالی که «گل میخک قرمز» می‌گوید: «قلب من برای تو می‌تپد». «میخک‌های سفید» به عنوان یک «طلسم خوش شانسی» شناخته می‌شوند و زمانی که بخواهید برای کسی آرزوی خوشبختی کنید، میخک سفید یکی از بهترین هدیه‌ها است.

با این حال، اگر کسی رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی دارد و بی‌تفاوت است و شما هم از او ناراحت هستید، می‌توانید «گل میخک بنفش» به او هدیه بدهید. این کار می‌تواند پیام شما را منتقل می‌کند، بدون اینکه با کلام، منظورتان را برسانید.

۶- گل لیلیوم یا سوسن

لیلیوم را نماد پاکی، تقوا، پاکدامنی و بی‌گناهی

مسیحیان، «لیلیوم» را نماد پاکی، تقوا، پاکدامنی و بی‌گناهی می‌دانند. اگر ادعاهای تاریخی را هم را باور کنیم، مقبره «مریم باکره» با لیلیوم تزئین شده است. در کل گل لیلیوم با مریم باکره ارتباط مستقیمی دارند. به همین خاطر هم، این گل در مراسم تشییع جنازه حضور پررنگی دارد.

وجود گل لیلیوم در مراسم یادبود و تشییع، نشان می‌دهد که روح فرد درگذشته، آرامش را دریافت کرده و گناهانش آمرزیده شده است. با این حال، در چین و هند، این گل جزو گل‌های دسته گل عروس تابستانی و دسته گل عروس زمستانی و جزو هدایای سالگرد ازدواج است تا نمادی از «اتحاد مداوم و شاد» باشد.

۷- گل سرخ یا رز

«گل رز» به هر دلیل و مناسبتی، معمولا در دسته گل‌ها دیده می‌شود و جزو پرفروش‌ترین گل‌های ولنتاین است. رز سرخ قطعا مظهر «عشق» است! روز تولد، سالگرد دوستی و ازدواج یا هر جشن دیگری، گل رز انتخاب نهایی برای هدیه دادن بوده و هست.

در روزگاران قدیم هم، گل رز الهام‌بخش بسیاری از شاعران و نویسندگان بوده است. «ویلیام شکسپیر» درباره این گل گفته است: «گل رز با هر نام دیگری که داشته باشد، بوی شیرینی می‌دهد.»

با این حال، هر رنگ رز معنای متفاوتی دارد. بنابراین مهم است که قبل از هدیه دادن، به خوبی با معنای آن‌ها آشنا باشید. رز قرمز نماد عشق است، در حالی که رز صورتی نشان‌دهنده «محبت، ستایش و تحسین» است. رز سفید نماد «صلح و شروعی جدید» است، در حالی که گل رز زرد برای نشان دادن «دوستی، شادی و سلامتی» است.

۸- گل زنبق

«گل زنبق» می‌تواند شما را با زیبایی خود هیپنوتیزم کند! زنبق نماد ایمان، امید و خرد است و در مناسبت‌های مختلف هدیه داده می‌شود. با این حال، در اساطیر یونانی، زنبق برای نشان دادن «ارتباط با آسمان‌ها» و «تجسم الوهیت» استفاده می‌شده است.

۹- گل گاردنیا

گاردنیاها اغلب در مناسبت‌های مختلف خانوادگی و دوستانه هدیه داده می‌شوند

«تو دوست‌داشتنی هستی»، معمولا این برچسبی است که روی گل‌های سفید شیری خوشبوی «گاردنیا» چسبانده می‌شود. انواع گاردنیا اغلب در مناسبت‌های مختلف خانوادگی و دوستانه هدیه داده می‌شوند و منظره‌ای دلپذیر را رقم می‌زنند.

حتی در بسیاری از مناسبت‌ها یا جشنواره‌ها، گاردنیا در ورودی یا درب اصلی قرار داده می‌شود یا هدیه داده می‌شود تا بگوید: «اینجا از شما استقبال می‌شود.»

۱۰- گل کاملیا

کاملیا برای بیان علاقه

وقتی به کسی یک «کاملیا سفید» می‌دهید، در اصل به او می‌گویید که از او خوشتان آمده است. یک کاملیا سفید، می‌تواند گل مناسبی برای هدیه دادن به یک شریک عاطفی قدیمی باشد. همچنین مرد می‌تواند با هدیه دادن این گل، به یک خانم بفهماند که مایل است او را بیشتر بشناسد.

۱۱- گل نرگس

هدیه دادن یک دسته گل خوشرنگ نرگس، نشان‌دهنده شروعی جدید است. نرگس‌ها یک هدیه عالی برای کسی است که به تازگی شغل خود را تغییر داده و شرایط جدیدی را تجربه می‌کند، تجارتی را راه‌اندازی کرده یا به تازگی ازدواج کرده است.

این گل‌های شاد به طور سنتی با فصل بهار مرتبط هستند، اما در هر زمان از سال، می‌توانید آن‌ها را به عنوان هدیه‌ای دوست داشتنی، به دوستانتان کادو بدهید.

۱۲- سنبل آبی

دسته گل‌های «سنبل آبی» هدیه‌ای زیبا برای قرار دادن در کنار درب منزل هستند. سنبل، نمادی از «ثبات در رابطه» است. به عنوان یک همسر، می‌توانید با ارسال دسته گلی از این شکوفه‌های به یاد ماندنی، عشق و ارادت خود را به همسرتان اعلام کنید.

۱۳- گل پیونی یا صد تومانی

گل پیونی یا صدتومانی برای هدیه دادن

کافی است گل‌های «پیونی» یا «صد تومانی» باز شود تا زیبایی و لطافت واقعی آن خودش را نشان بدهد. پیونی پرچم‌دار گل‌های عاشقانه است و به خاطر گل بزرگ و عطر خوشش، یکی از گل‌های رمانتیک در اغلب کشورهای دنیا به شمار می‌رود. وقتی گل پیونی یا صد تومانی به کسی هدیه می‌دهید، در واقع با این حرکت شکوه، عشق، پافشاری، شادی و سلامت را به او هدیه خواهید داد.

۱۴- گل مریم

«گل مریم» را با رنگ‌های مختلف و عطر زیادی که دارد، به عنوان گل «غمناک شبانه» می‌شناسند و نشان‌دهنده «پاکی، نجابت و صداقت در عشق» است. اگر گل مریم را به معشوق خود هدیه دهید، به این معناست که به پاکی و نجابت او ایمان دارید. این گل همچنین به عنوان نمادی از «خلاقیت» و «آفرینش جدید» هم معرفی می‌شود.

رنگ سفید گل مریم نشانه «خلوص، اصالت و صلح» است. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که گل مریم باعث دفع انرژی‌های منفی و ایجاد حال خوب در افراد می‌شود.

۱۵- گل داوودی

داوودی در کشور ژاپن نماد خانواده امپراطوری است

«گل داوودی» در کشور ژاپن نماد «خانواده امپراطوری» است. اهالی شرق دور بر این باور هستند که داوودی نماد «خوشبینی و لذت» بوده و «خوش شانسی» می‌آورد. در فرهنگ ایرانی‌ها، داوودی نماد «وفاداری به معشوق» است و گاهی اوقات در مراسم سوگواری از آن استفاده می‌شود. در فرهنگ کشورهای دیگر، این گل به معنی «وفاداری و همراهی در مسیر زندگی» است.

داوودی‌ها رنگ‌های مختلف دارند، مثلا داوودی زرد نشان‌دهنده «عشق یکطرفه» است و برای مواردی به کار می‌رود که معشوق علاقه‌ای به عاشق ندارد. در حالی که داوودی قرمز، نشان‌دهنده «عشق خالصانه» است.

۱۶- گل ژیپسوفیلا یا گل عروس

گل ژیپسوفیلا یا گل عروس

«ژیپسوفیلا» با نام «گل عروس» یا «نفس کودک» هم شناخته می‌شود. گل عروس در واقع نماد عشق، خلوص و معصومیت در رابطه عاشقانه یا دوستی است. اگر می‌خواهید که عشق پاک و حقیقی خود را به کسی ابراز کنید، می‌توانید به مخاطب خود گل ژیپسوفیلا هدیه دهید.

گل ژیپسوفیلا یا گل عروس، رنگ‌های متنوعی را دارد و هر رنگ معنی خاص خودش را دارد. مثلا ژیپسوفیلا قرمز، نشان‌دهنده علاقه زیاد و عشق آتشین است. ژیپسوفیلا آبی، برای تشکر کردن مناسب است. ژیپسوفیلا سفید برای گل عروس مناسب بوده و نشان‌دهنده پاکی و معنویت است. ژیپسوفیلا زرد برای هدیه دادن به دوستان صمیمی مناسب و به معنی شادی، هیجان و انرژی است. ژیپسوفیلا نارنجی هم نماد لذت، مثبت‌اندیشی و خوشحالی است.

۱۷- گل آلسترومریا

گل آلسترومریا برای هدیه دادن
«گل آلسترومریا» (Alstroemeria) یا «سوسن پرویی» از جمله گل‌های ماندگار و زییا و نماد دوستی و فداکاری است. همچنین آلسترومریا، ثروت، شانس و خوشبختی را نیز نشان می‌دهد. گل آلسترومریا در رنگ‌های متنوع وجود دارد و تنوع رنگ آن یکی از دلایلی است که به راحتی می‌توان در مناسبت‌های مختلف از آن استفاده کرد. رنگ قرمز و صورتی آلسترومریا، برای یک دیدار عاشقانه یا تبریک تولد گزینه بسیار مناسبی بوده و نشانه ابراز محبت به‌ طرف مقابل است.

برای نشان‌ دادن قدرشناسی در برابر کسی که برای رسیدن به یک هدف عالی بسیار تلاش کرده، می‌توانید گل آلسترومریا نارنجی به او هدیه دهید، چون این گل برای هدیه دادن نماد «سخت‌کوشی در راه رسیدن به هدف» است.

معنی گل‌‌های رز چیست؟

معنی گل‌ های رز چیست؟

«رز» جزو پرطرفدارترین گل‌ها برای هدیه دادن است. معنی گل‌های رز در ادبیات تا حدی فرق می‌کند. معنی هر رنگ از رزها به شرح زیر است:

رز قرمز: رز قرمز کمرنگ به نشانه «دوستت دارم» است و رز قرمز پررنگ به معنی «زیبایی بیکران» است. همچنین عشق بی‌ریا، زیبایی، شجاعت و احترام، از دیگر معانی گل رز قرمز هستند.
رز زرد: امروزه رز زرد به معنی «شادی و خوشحالی» است ولی درگذشته این رنگ رز به معنی «کاهش میزان علاقه و وفاداری» بود. شادمانی، رفاقت، شوق، حسادت، آغاز دوباره و معذرت‌خواهی، از دیگر معانی گل رز زرد است.
رز سفید: رز سفید به معنی «عشق پاک» است و در دسته گل عروس به معنی «احساس عاشقانه شادی‌آور، عشق مبارک و فرخنده» است. پاکی، معصومیت، سکوت، فروتنی و احترام دیگر معانی این گل است و با هدیه دادن این گل به طرف مقابل نشان خواهید داد که عشق و احترام شما نسبت به وی، عمیق و خالصانه است.
رز ارغوانی: این رز به معنی «تمایل و اشتیاق فرد به طرف مقابل» است.
رز نارنجی: رز نارنجی نشانه فریفتگی و دلباختگی است و گاهی در معانی اشتیاق و آرزو نیز به کار می‌رود.
رز صورتی: رز صورتی کمرنگ به معنی «تحسین، ستایش، وقار، شایستگی و زیبایی» است و رز صورتی پر رنگ به معنی «تشکر از طرف مقابل» است. قدردانی، وقار، ستایش، همدلی، لطافت، شادکامی و نیز القای این‌که شما طرف مقابلتان را بسیار دوست داشتنی می‌دانید، از دیگر معانی رز صورتی است.
رز سبز: سبز رنگ جوانی و نشاط و رز سبز نماد «جوانی، شادابی و پر انرژی بودن» است.

تعداد شاخه‌های گل‌ چه پیامی می‌رساند؟

علاوه بر رنگ گل‌ها که هر یک نماد و معنی خاصی دارند، تعداد شاخه‌های گل هم نشانه یک نماد یا حالت روحی و احساسی هستند. برای مثال:

۱ شاخه گل: توجه یک فرد به طرف مقابل و عشق در یک نگاه را می‌رساند.

۳ شاخه گل: نشانه احترام است

۵ شاخه گل: علاقه و محبت به طرف مقابل را نشان می‌دهد.

۷ شاخه گل: به معنای ابراز عشق است.

اگر گل‌ها رز باشند، تعداد شاخه‌ها معنای زیر را منتقل می‌کنند:

۱ شاخه گل رز: برای بیان «احساس عاشقانه من فقط متعلق به تو» است.

۳ شاخه گل رز: برای بیان جمله «دوستت دارم».

۵ شاخه گل رز: برای بیان «بی‌نهایت دوستت دارم».

۱۲ شاخه گل رز: برای نشان‌ دادن «عشق دو طرفه» هدیه داده می‌شود.

۳۶ شاخه گل رز: احساس «وابستگی رمانتیک و همراه با اشتیاق» را می‌رساند.

۹۹ شاخه گل رز: برای بیان «عشق جاودانه» است.

۳۶۵ شاخه گل رز: با این تعداد گل رز این مفهوم را می‌رسانید که «هر روز سال به تو فکر می‌کنم و دوستت دارم»

سوالات متداول درباره معانی گل‌ها برای هدیه دادن

هدیه دادن گل زرد نشانه چیست؟

معنی گل‌ها در هنگام هدیه دادن بر اساس نوع گل و رنگ آن متفاوت است و ممکن است فرهنگ‌های مختلف هم روی معنی نمادها تاثیر بگذارد. اما به طور معمول، همان‌طور که گل‌های قرمز معمولا برای «ابراز عشق» به کار می‌روند، گل‌های زرد معمولا به «عشق یک طرفه» اشاره دارند. اما در برخی مواقع این گل‌ها، نشان‌دهنده شادی و انرژی مثبت هم هستند، بستگی دارد از چه کسی این گل را هدیه بگیرید.

هدیه دادن گل نرگس نشانه چیست؟

گل نرگس نماد دوستی، صمیمیت، شادی و انرژی مثبت است و برای هدیه دادن به کسی که عاشقش هستید، گزینه مناسبی نیست.

کدام گل نماد امید است؟

گل نرگس را به عنوان یک گل با نماد امید هم می‌شناسند. چون گل نرگس، در زمستان و سرما، سر برمی‌آورد و گل می‌دهد. به نوعی، گل نرگس، نماد گذر از ایام سرد و تاریک است.

 

منابع: flowersnfruits/ avasflowers

کالابرگ الکترونیک