برای شام و ناهار فوری این لقمه تنوری خاص رو از دست نده!

برای شام و ناهار فوری این لقمه تنوری خاص رو از دست نده!


29 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

لقمه تنوری یک غذای فست فودی خوشمزه و لذیذ است و در دسته فینگرفودها قرار می‌گیرد. این غذای خوشمزه و سیرکننده که با خمیری خانگی تهیه می‌شود، می‌تواند یک میان وعده عالی برای کودکان در مدرسه و زنگ تفریح باشد. لقمه تنوری را معمولا با گوشت چرخ کرده تهیه می‌کنند، اما می‌توان آن را مطابق با ذائقه هرکس با مرغ و یا با انواع سبزیجات به صورت گیاهی نیز تهیه کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه لقمه تنوری خواهیم پرداخت.

مواد لازم جهت تهیه خمیر لقمه تنوری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر گرم (خیلی داغ نباشد) ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مخمر ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای مواد میانی (فیلینگ) لقمه تنوری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۲ حبه
 رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ۱ قاشق غذاخوری
 زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و پاپریکا به مقدار لازم
جعفری تازه و خرد شده به مقدار دلخواه
گشنیز خشک نصف قاشق چای‌خوری
 روغن به مقدار لازم
سس دلخواه برای سرو لقمه تنوری

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت لقمه تنوری: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه لقمه تنوری با خمیر خانگی

مراحل طرز تهیه لقمه تنوری با خمیر خانگی

طرز تهیه لقمه تنوری با گوشت چرخ کرده تا حدودی مشابه با پیتزا با گوشت چرخ کرده است و طعمی شبیه به آن دارد، بدون آنکه از پنیر پیتزا در مواد اولیه آن استفاده شود. برای تهیه این میان وعده لذیذ مطابق مراحل زیر عمل کنید.

مرحله اول: خمیر مایه را آماده کنید

در اولین قدم از طرز تهیه لقمه تنوری باید خمیر آن را آماده کنید. برای آماده کردن خمیر نیز نیاز است در ابتدا خمیر مایه را مهیا کنید. در یک ظرف گود و با ابعاد مناسب مخمر، شکر و شیر گرم را بریزید و آنها را با خوبی با هم مخلوط کنید. سپس روی ظرف را با یک سلفون و یا کیسه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید مخمر در مدت زمان ده دقیقه به عمل آید.

می‌توانید برای تهیه شکر و شیر به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: خمیر را آماده کنید

در فاصله‌ای که خمیر مایه به عمل می‌آید به سراغ آرد بروید و آن را سه بار الک کنید. سپس نمک را به آرد اضافه کنید. بعد از حدود ده دقیقه زمانی که خمیر مایه به عمل آمد، سلفون را از روی ظرف بردارید و آرد و نمک را به تدریج به خمیر مایه اضافه و مخلوط کنید. در این مرحله از طرز تهیه لقمه تنوری با خمیر خانگی، باید حدود ده دقیقه خمیر به دست آمده را به خوبی ورز دهید تا به یک بافت یکدست برسید.

می‌توانید برای تهیه نمک و آرد به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: خمیر را استراحت دهید

خمیر به دست آمده را در یک ظرف مناسب قرار دهید. از آنجایی که خمیر بعد از استراحت حدود دو برابر حجم پیدا می‌کند حتما یک ظرف بزرگ و با ابعاد مناسب برای این کار استفاده کنید. روی خمیر را بپوشانید و حدود یک ساعت آن را در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند و حجم پیدا کند.

نکته: اگر فرصت آماده کرده خمیر را ندارید این لقمه را با خمیر فیلو آماده تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ پنیر خامه ای رستورانی در ۴ مرحله ساده

برای خرید انواع خمیر نیمه آماده به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: پیاز و سیر را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه لقمه تنوری با گوشت چرخ کرده، پیاز را  پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. پیازهای نگینی شده را در مقدار کافی از روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

۲ حبه سیر را نیز پوست بگیرید و بشویید و سپس با رنده سیر و یا سیر له کن آن را به شکل پوره درآورید. سیر را به پیاز در حال تفت خوردن اضافه کنید و روی شعله ملایم آن را تفت دهید تا عطرش بلند شود. حتما سیر را بعد از سرخ شدن پیاز اضافه کنید، چون سیر به مدت زمان کوتاهی برای تفت خوردن نیاز دارد و سریع می‌سوزد و سیاه می‌شود.

می‌توانید برای تهیه روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد و سیر داغ آماده به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: گوشت چرخ کرده را تفت دهید

برای تهیه لقمه تنوری به روش فست فودی، حالا باید گوشت چرخ کرده را به سیر داغ و پیاز داغ در حال تفت خوردن اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را تا جایی تفت دهید که تغییر رنگ دهد و سرخ شود.

می‌توانید برای تهیه گوشت چرخ کرده به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: ادویه‌ها را اضافه کنید

ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پاپریکا را در گوشه‌ای از تابه روی حرارت تفت دهید تا از خامی دربیایند و عطر آنها بلند شود. سپس با دیگر مواد مخلوط کنید تا عطر و طعمشان به خورد یکدیگر برود.

می‌توانید برای تهیه انواع ادویه از جمله نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پاپریکا به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: رب انار و رب گوجه را اضافه کنید

برای تهیه یک لقمه خانگی تنوری خوشمزه، یک قاشق رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) و یک قاشق رب انار (طرز تهیه رب انار) را به محتویات تابه روی حرارت اضافه کنید. چاشنی‌ها را ابتدا در روغن تفت دهید تا رنگ آنها برگردد و از خامی در بیایند، سپس با بقیه مواد مخلوط کنید. در این مرحله گشنیز خشک را نیز اضافه کنید تا عطر و طعم مواد لقمه تنوری را بهتر کند.

می‌توانید برای تهیه رب گوجه فرنگی و رب انار به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: مایه گوشت لقمه تنوری را بپزید

بعد از آنکه تمام مواد لقمه تنوری را با هم مخلوط کردید، به اندازه نصف استکان آب به آن اضافه کنید، در تابه را ببندید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای روی حرارت ملایم بپزد و آب آن کشیده شود.

مرحله نهم: چانه‌های خمیر را آماده کنید

روش درست کردن لقمه تنوری با گوشت چرخ کرده

بعد از گذشت یک ساعت به سراغ خمیر بروید. خمیر آماده شده را به چانه‌های مساوی تقسیم کنید، گرد کنید و سپس با وردنه روی سطح صاف آن را باز کنید. داخل هر خمیر را با یک قاشق غذاخوری مایه لقمه تنوری پر کنید و روی آن را مقداری جعفری خرد شده بریزید. هر لقمه خمیر را بعد از پر شدن ببندید و به سراغ لقمه بعدی بروید.

مرحله دهم: لقمه تنوری را در فر بپزید

فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. سینی فر را چرب کنید و لقمه‌های تنوری با گوشت چرخ کرده را روی آن بچینید. سینی فر را داخل فر قرار دهید و به آن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان دهید تا به خمیر به خوبی بپزد و روی آن طلایی شود.

مرحله آخر: لقمه تنوری فست فودی را سرو کنید

بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمانی که روی خمیر طلایی شد، آن را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید برای دقایقی در دمای محیط خنک شود. لقمه تنوری فست فودی خوشمزه را به عنوان میان وعده با انواع سس (طرز تهیه انواع سس) می‌توانید سرو کنید و یا در پک تغذیه مدرسه فرزندانتان قرار دهید.

می‌توانید برای تهیه انواع سس به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

ارزش غذایی لقمه تنوری به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ تفریح دانش آموزان

لقمه تنوری به دلیل استفاده از خمیر در طرز تهیه آن یک میان وعده کامل به حساب می‌آید و با خاصیت سیرکنندگی که دارد، بچه‌ها را از خوردن هله هوله‌های مختلف در طول حضور در مدرسه باز می‌دارد. همچنین در تهیه این میان وعده مقوی چند ماده غذایی پر خاصیت به کار رفته است.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه سنگی به روش رستورانی نرم و لذیذ

برای مثال سیر (خواص سیر) و پیاز (خواص پیاز) با خاصیت آنتی باکتریایی که دارند در پیشگیری از سرما خوردگی در روزهای سرد و بهبود سریع آن تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. جعفری نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان کمک می‌کند. گشنیز خشک با دارا بودن آهن فراوان به ویژه برای کودکانی که از کم خونی رنج می‌برند بسیار مفید و موثر است.

گوشت قرمز هم منبع سرشاری از پروتئین محسوب می‌شود که به رشد استخوان‌های کودکان کمک خواهد کرد. همچنین آهن موجود در گوشت قرمز برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است.

شیر (خواص شیر) به کار رفته در خمیر این میان وعده با دارا بودن مواد مغذی مهمی مانند پروتئین، چربی، کلسیم، کربوهیدرات، انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، D و B12 و مواد معدنی به رشد کودکان و همچنین تقویت استخوان‌ها و دندان‌های آنها کمک می‌کند.

آرد گندم نیز حاوی مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است و نقش حیاتی در حفظ عملکردهای سالم بدن دارد. آرد همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B است که به تولید انرژی، عملکرد مغز و رشد سلولی به ویژه در کودکان در حال رشد کمک بسیاری می‌کند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

به این ترتیب لقمه تنوری با دارا بودن خواص مواد اولیه به کار رفته در آن، یک تغذیه و میان وعده مناسب و مقوی برای دانش آموزان و دانشجویان است.

 

نکات مهم در طرز تهیه لقمه تنوری خوشمزه و لذیذ

نکات مهم در طرز تهیه لقمه تنوری خوشمزه و لذیذ

  • روی لقمه را با کنجد و یا سیاه دانه می‌توانید تزیین کنید تا خواص تغذیه‌ای آن بالاتر برود.
  • می‌توانید برای طعم دهی بیشتر از پودر آویشن (خواص آویشن) در تهیه لقمه تنوری استفاده کنید.
  • اگر ذائقه شما به طعم ترشی متمایل نیست می‌توانید رب انار را از مواد اولیه این غذا حذف کنید.
  • گوشت چرخ کرده را حتما باید روی حرارت ملایم تفت دهید. اگر حرارت بالا باشد گوشت چرخ کرده گلوله گلوله می‌شود.
  • گوشت را باید قبل از اضافه کردن نمک و رب گوجه فرنگی به خوبی تفت دهید. اگر گوشت پخته نشده باشد و شما نمک و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید، گوشت به سختی می‌پزد.
  • آرد را باید دو تا سه بار الک کنید. الک کردن آرد مرحله مهمی در درست کردن خمیر است. این کار باعث می‌شود تا ذرات آرد از هم جدا شوند و در نهایت بافت خمیر تردتر خواهد شد.

فوت و فن‌ خوشمزه‌ شدن لقمه تنوری خانگی

آیا می‌توان گوشت چرخ کرده را از طرز تهیه لقمه تنوری حذف کرد؟

لقمه تنوری را به سه شکل می‌توانید تهیه کنید:

  • اولی با گوشت چرخ کرده است که در بالا توضیح داده شد، اما اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از گوشت چرخ کرده ندارید می‌توانید لقمه خمیری را با انواع سبزیجات مانند قارچ، نخود فرنگی، ذرت، کلم بروکلی، هویج و … پر کنید.
  • برای تهیه لقمه تنوری با مرغ نیز کافی است سینه مرغ را بپزید و ریش ریش کنید و سپس به همراه باقی مواد به همین ترتیب به خمیر اضافه کنید و در فر بپزید.

 

 

محصولات مرتبط